Viro on nykyään vapaampi maa kuin Suomi!
Viro heivasi vanhan isännän kerralla hel*ettiin, mutta Suomi elää edelleen Ruotsin vallan (lue RKP:n) alla. Parhaillaankin hallitus on RKP:n johdolla laatimassa strategiaa (ns. kansalliskielistrategia), jolla entisestään lisätään ruotsinkielisten valtaa ja lisätään pakkoja ja velvollisuuksia suomenkielisille.
Kommentit (7)
Suomen kieltä ei saanut käytää virallisissa asiakirjoissa.
a
Älä viitsi, minunkaan ei tarvi mennä sukututkimuksessa kovinkaan kauas kun alkaa kirkonkirjat olla ruotsiksi.
aletaan kohdella meidän ruotsikielistä ALKUPERÄISVÄESTÖÄ kuten virossa kohdellaan sinne muuttaneita veäläisiä.
Samalla tavalla ne ruotsinkieliset ovat muuttaneet Suomen alueelle aikana, jolloin Suomi oli hallinnollisesti osa Ruotsia. Siis ihan sama kuvio kuin venäläisten muutto Viroon NL:n aikana.
Älä viitsi, minunkaan ei tarvi mennä sukututkimuksessa kovinkaan kauas kun alkaa kirkonkirjat olla ruotsiksi.
Ja monet "kirjat" ovat olleet Virossa venäjäksi. Miten tämä liittyy mihinkään? Omankin suvun suomenkielinen nimi on "pakkoruotsinnettu" sinne kirkonkirjoihin. Ei se tee suvustani mitenkään ruotsinkielistä.
ja ne mun esi-isät on olleet ihan ruotsinkielisiä. Ovat toki suomettuneet ja vaihtaneet sukunimenkin, mutta vaikka kaikki ei niin tehneet en kannata heidän syrjimistä.
Suomen kieltä ei saanut käytää virallisissa asiakirjoissa.
a Älä viitsi, minunkaan ei tarvi mennä sukututkimuksessa kovinkaan kauas kun alkaa kirkonkirjat olla ruotsiksi.
ja ne mun esi-isät on olleet ihan ruotsinkielisiä. Ovat toki suomettuneet ja vaihtaneet sukunimenkin, mutta vaikka kaikki ei niin tehneet en kannata heidän syrjimistä.
Mutta miksi ruotsinkieliset sanelevat suomenkielisten asiat edelleen? Tuokin kansalliskielistragetia on Folktingetin (=ruotsinkielisten oma etujärjestö) laatima. Ja pakkoruotsi päätettiin aikastaa ala-asteelle RKP:n vaatimuksesta.
Miksi suomenkieliset eivät saa päättää edes omista kieliasioistaan?
esim. mun isoisovanhemmat Maija ja Antti olivat siellä Maja ja Anders. Suomenkielisiä nimiä ei kelpuutettu kirjoihin.
esim. mun isoisovanhemmat Maija ja Antti olivat siellä Maja ja Anders. Suomenkielisiä nimiä ei kelpuutettu kirjoihin.
Suomenkielisiä on alistettu vuosisatojen ajan. RKP jatkaa vuosisataista perinnettä. Mistä muusta muka olisi kyse siinä, että suomenkieliset pakotetaan opiskelemaan 5% vähemmistökieltä? Mistä muusta muka olisi kyse siinä, että suomenkielistä ei voida valita mihinkään virkaan ilman todistusta ruotsin taidosta?
aletaan kohdella meidän ruotsikielistä ALKUPERÄISVÄESTÖÄ kuten virossa kohdellaan sinne muuttaneita veäläisiä.
Minä kannattaisin että persuille ja muille sivistymättömille perustetaan oma vapaavaltio itä-rajalle. Ei tarvitsisi kärsiä näistä aivopieruista.