Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Plantaarifaskiitti, onko kellään kokemusta

Vierailija
30.11.2012 |

siihen annettavasta kortisonipiikkihoidosta? Onko siinä mitään mahdollisia haittavaikutuksia?

Taitaa olla pakko ottaa piikki, kun vaiva ei tunnu muuten paranevan :(

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parantunut. Ei vaadi välttämättä kortisonia, itse en saanut. Parhaiten auttaa laihdutus (jos ylipainoa) ja "kaljapullo venytys"!!

Eli 0.3l kaljapullo matolle ja pyörittelet ja hierot sitä jalkapohjan alla niin kauan kuin pystyt äivittäin. Uskomatonta mut sillä lähtee!

Vierailija
2/21 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei puhunut venytyksistä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiva oli kiusana melkein vuoden välillä parempana ja välillä pahempana.

Mulla auttoi, kun fysioterapeutti teippasi jalan. Sitten itse teippailin kuukauden ajan, ja tadaa vaiva oli poissa.

Ja joo, on ylipainoa, enkä laihduttanut.

Mulla vaiva tuli kun jalka sai kovan iskun hyppiessä.

Vierailija
4/21 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se millä vaiva parani, oli muutaman tunnin ramppaaminen asuntomessuilla.

Vierailija
5/21 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tuhota jalkapohjan rasvapatjan, ja siitä ei selviäkään helpolla.

Vierailija
6/21 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sillä piikillä lisää tehokasta työaikaa, kannattaa ottaa. Mutta sen jälkeen on ostettava kunnolliset kengät ja lakattava kitisemästä. Menee 2 vuotta, ja vaiva rauhoittuu. Työoäivän aikana kannattaa käyttää kaksia erilaisi kenkiä.

T:sh

Vierailija
7/21 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika jalkaterapeutille, hän osaa laittaa jalkaan teipin, joka venyttää jalkapohjan jännettä. Mulla auttoin muutamassa päivässä, opettelin itse myös tuon teippauksen. Se on tosi helppo oppia, mutta en osaa kirjoittaa sulle ohjeita :(

Vierailija
8/21 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kun vaiva ei vaan lähde, ts. minua vaivaa plantaarifaskiitti koko ajan enemmän ja tai vähemmän mutta jalka ei ole niin kipeä, ettenkö voisi harrastaa liikuntaa? Välillä on siis tuntunut, että se on poissa ja kokeillut hyppivää jumppaa. Sitten taas välillä jalka on ollut kipeämpi. Minulla on ollut vaiva monta viikkoa ja tänä aikana useasti on tuntunut, että kipu on hellittänyt ja myös kipu palannut takaisin. Todella ärsyttävää, eikä tiedä mitä pitäisi tehdä.

Vierailija
9/21 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen venytellyt erilaisia venytyksiä (ne selvästi auttavat) ja hieronut jalkapohjaa tennispallolla.

Vierailija
10/21 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasipullo puoliksi taynna vetta pakastimessa, sita rullataan jalan alla pari kertaa paivassa. Seisotaan portailla 'takaperin' niin etta kantapaa on ilmassa ja venytellaan jalkapohjaa laskemalla kantapaita alaspain; tamakin aina muistaessa, useamman kerran paivassa. Ibuprofeeni-geelia. Geelipohjalliset kengissa. Juoksulenkkien lopettaminen.

Nailla lahti, mutta ei se taida nopeasti parantua kenellakaan. Mun miehella meni ehka 6-8kk.

Vierailija
11/21 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paraneminen alkoi, kun jalka oli kolme viikkoa ns. kenkäkipsissä.

Vierailija
12/21 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaloissa eri aikaan. Ekalla kerralla sain 2 kortisonipiikkiä, jotka kyllä auttoivat paljon. Mutta olen kuullut tutuilta lääkäreiltä, että kortisoni ei välttämättä "oikeasti" auta, vaan saman tuloksen saisi fysikaalisilla hoidoilla ja lisäksi kortisoni voi tuhota sitä rasvapatjaa. Ekalla kerralla tilanne ehti mennä tosi pahaksi, kun en malttanut olla juoksematta.

Kun pf tuli toiseen jalkaan, pidin taukoa juoksemisesta pari kuukautta (oli tuskaa), ostin strassbourgin sukan ja käytin sitä joka yö, venyttelin pohkeet perusteellisesti joka päivä (tai no, melkein) ja aamulla ennen sängystä nousemista tein jalkapohjavenytyksiä. Noilla se parani oikeastaan täysin, vaikka jatkoin juoksemista parin kuukauden jälkeen ennen kuin jalka oli aivan kunnossa (en siis missään nimessä suosittele kenellekään, mutta mulle kävi hyvin). Lisäksi laitoin jäätä kantapäähän aina treenin jälkeen.

Jos jalka ei ole ihan hirveän kipeä (ts. ei pysty kävelemään tms.) niin suosittelisin välttämään kortisonia näillä tiedoillani. Venytyksiä + yölasta mieluummin.

Kannattaa tutkia myös mistä pf johtuu juuri sinulla. Mulla johtuu jalan virheasennosta, jonka korjaamiseksi mulle tehtiin pohjalliset jo ekan jalan hajoamisen jälkeen -> käytän niitä aina juostessa.

Vierailija
13/21 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle iski raskausaikana ja sen jälkeen on ajoittain vaivannut, jos olen kovin pulskassa kunnossa. Muutaman kilon laihdutuskin jo parantaa kummasti ja vaiva katoaa. Ylipainoa mulla on 15-20 kiloa jatkuvasti.

Sisko sai samaisen vaivan fyysisesti liian raskaasta duunista, jossa kantoi painavia taakkoja päivät pitkät. Tuli liikaa painoa jaloille. VAiva lähti, kun kantaminen loppui.

Vierailija
14/21 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisonipiikki ei juurikaan. Vaiva oli ollut reilun vuoden, pohjallisten apu oli ihan uskomaton.

Pari kertaa myöhemminkin on ollut pientä kipuilua - se lähti kun hipsuttelin sisällä varpaillani.

Vierailija
15/21 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sabora Pharman uusi sivu antaa vinkkejä plantaasifaskiitin hoitoon: http://www.hyvavointi.fi/plantaarifaskiitti

Vierailija
16/21 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisonipiikki ei auttanut juuri mitään, mutta keinukengistä oli paljon iloa. Kävely niillä oli helpompaa, ja samalla sai koko ajan "kaljapullohieronnan" kaltaista venytystä.

Vierailija
17/21 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parani 2kk täydellisellä levolla.

Vierailija
18/21 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle iskee plantaarifaskiitti puolen vuoden välein ja kestää 2-3kk. Viimeisimmän sain paranemaan 2 vkossa tällä kantapäätuella ja pystyin tekemään töissä jopa normaalit 26h päivystysvuorot. Suosittelen!

http://www.kir-fix.fi/tuote/pfs-plantaarifaskiittituki

Vierailija
19/21 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaiva palaa aina takaisin. Olen käynyt läpi lääkärit ja fysioterapeutit. Hieronta helpottaa, mbt-kengät toimivat myös.

Vierailija
20/21 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieronta, venyttely, lepo ( kaikki juokseminen, hyppiminen yms pannassa ), ja tukevat kengät. Minulla tuli, kun kantapää ja jalkapohja haavojen vuoksi kävelin väärässä asennossa. Meni 3-4 kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän