Jouluruokiin menee suunnilleen tän verran.
Meillä siis. Osa jo hankittu.
Laatikot 69e
Sisäfileet 100e
karjalanpaisti 16e
paisti 20e
lihapullat tarpeineen 15e
Kaloihin 130e
Kalkkuna 40e
Kinkut 200e
Muut 100e
Alkoholi 100e
Uudet perunat 30e
Kermat yms 30e
Osan olen siis jo hankkinut ja tehnyt.
Osa odottaa pakastimessa.
Mäti on arvokasta. Lohen ostan ja hoidan sen itse loppuun. Samoin muut kalapuolet.
Kommentit (67)
mutta ap:n määrät ovat aika tyrmistyttäviä.
Miten voi kukaan saada menemän 69 euroa laatikoihin, jos kermatkin on kuitenkin hinnoiteltu jo erikseen? Lanttu maksaa euron-pari kilo ja porkkanat samoin, laatikkoon menevät perunat eivät senkään vertaa.
Sinänsä en mitenkään paheksu, ihmettelen vain. Minusta ruoka on hyvä paikka käyttää rahansa, parempi kuin moni muu. Mutta kyllä hengästyttää jo ajatuskin että pitäisi tehdä ja säilöä tuollainen määrä ruokaa. Saati syödä...
mutta ap:n määrät ovat aika tyrmistyttäviä.
Miten voi kukaan saada menemän 69 euroa laatikoihin, jos kermatkin on kuitenkin hinnoiteltu jo erikseen? Lanttu maksaa euron-pari kilo ja porkkanat samoin, laatikkoon menevät perunat eivät senkään vertaa.
Sinänsä en mitenkään paheksu, ihmettelen vain. Minusta ruoka on hyvä paikka käyttää rahansa, parempi kuin moni muu. Mutta kyllä hengästyttää jo ajatuskin että pitäisi tehdä ja säilöä tuollainen määrä ruokaa. Saati syödä...
Nuo laatikot ja 69e sisältää kaiken niihin menneet raaka-aineet, foliovuoat jne.
Ja kermaa yms menee vielä, kun teen jälkiruokia ja kalat yms.
Helppo säilöä, kun on 2 isoa pakastinta.
Ja 2 jääkaappia löytyy. Toinen jääkaappi on kytketty päälle joulun ajaksi.
Samoin sesonkeina päällä toinen pakastin.
Hyvä ruoka ja hyvä mieli.
Vieraita tulee ja ruoka ei saa loppua kesken.
Enkä myöskään pidä siitä, että jos on kutsuttu vieraita niin saa laskea montako siivua saa kukin ottaa kinkkua tai graavattua lohta.
kannattaa silti laskea, että riittää kaikille. mistäs sä tiedät, ettei joku vieras haluakin aterialla 20 kiloa kinkkua? voi tulla vähän paniikki, jos ootte jo ehtinyt syödä 15 kiloa eikä olisi enää jäljellä ihan kahtakymmentä.. oikeesti mitä toisten kustannuksella kuluttamisen riemuvoittoa. sä olet AHNE.
tuolle porukalle. eli syötte pelkkää kinkkua noin kilon/nuppi/päivä. namskis.
Oletko tietoinen että eri kinkut on erihintaisia? Esim luomukinkku 20€/kg, hyvälaatuinen juhlakinkku kotimaiselta toimittajalta 12€/kg, tanskalainen pakastekinkku 3€/kilo.....
sillä meillä ei syödä lihaa ollenkaan. jos syötäisiin, riittäisi kilon-kahden luomukinkku vallan mainiosti. kuitenkin tässä viestissä oli paljon yli 30kg kinkkua:
Kinkkuja on ostettu 3 isoa eli noin 10-12 kg
ja yksi noin 7 kg.
1 kinkuista tosin menee lahjaksi lapseni perheelle, mutta olen sen ostanut ja laskin sen mukaan tuohon.
eli kyllä tuosta mun pitkällä matikalla tulee 37-43kg ja vaikka se olisi se pienin, joka menee muualle, jää silti 30-36kg kinkkua. siis järjetöntä. mun 11-vuotias painaa 36kg, ihan naurettava ajatus, että syötäisiin hänen kokoisensa eläin PLUS tuo kaikki muu määrä.
Meille tulossa taas vain 3,5 kg luomukinkku mikä riittää oikein hyvin 10 hengelle ja vielä jää toisellekin päivälle riittävästi
kannattaa silti laskea, että riittää kaikille. mistäs sä tiedät, ettei joku vieras haluakin aterialla 20 kiloa kinkkua? voi tulla vähän paniikki, jos ootte jo ehtinyt syödä 15 kiloa eikä olisi enää jäljellä ihan kahtakymmentä.
:D Tuossa on varmaan jakkupuku revennyt ja tuoli romahtanut kellariin. Oikein jouluiloa mättää itsensä tainnoksiin :DDDDD
Ei mitään hajua mitä tuollaiset ruuat tulisivat maksamaan. Emme tosin tee mitään jouluruokia ja niidenkään hintaa en tiedä.
Kinkkua saa tuolla rahalla jo sellaisen kasan, että heikompaa hirvittää...luomukinkkuakin 10 kiloa.
[/quote]
Uudet perunat esikiehautin ja pakastimeen laitoin heinäkuussa.
[/quote]
niistä perunoista. Kokeilin tota kerran ja voin vakuuttaa, että jäi kertaluonteiseksi kokeiluksi. Harmitti, olis kannattanu nekin siiklit vaan syödä kesällä tuoreina.
jopas on lista! :D
Miten sä saat itsetehtyihin laatikoihin uppoamaan tuommoisen määrän rahaa?
Ja kesällä pakastettuihin uusiin perunoihin? - monta kiloa sulla on niitä pakkasessa?
BTW, en ole koskaan syönyt hyvän makuisia pakastettuja perunoita. Niihin tulee aina se karmiva ummehtunut maku. Sanotte te pakastajat mitä tahansa, niin monen pakastajan perunoita olen maistunut, että ihan turhaa puolustella.
Syöjinä on neljä aikuista ja kaksi lasta.
Noita syödään niin kauan kuin riittää. Aikaisempina vuosina ovat riittäneet 4-5 päiväksi ja aina se viimeinen päivä on ollut sellainen rääppijäispäivä.
Ei mitään hajua mitä tuollaiset ruuat tulisivat maksamaan. Emme tosin tee mitään jouluruokia ja niidenkään hintaa en tiedä.
Enkä koskaan tilaisi esim kinkkua ellen tietäisi hintaa etukäteen
Kinkkua saa tuolla rahalla jo sellaisen kasan, että heikompaa hirvittää...luomukinkkuakin 10 kiloa.
on nyt kyllä hinnat tosi paljon hakusessa. Tietty riippuu siitä jos hommaat 10 hengelle kaiken valmiina ja mauttomana...
Voi syödä hyvin, vaikka määrä olisi pieni. Ähkyssä ei ole mitään hienoa.
52, aivan. 200€ kinkkuihin = 10kg luomukinkkua
Tanskalaista pakastekinkkua saa 40-65 kiloa:)
noin paljon laatikoita, niin kannattaa ehkä paistaa ne jossain muussa kuin alumiinissa.
Laatikot 69e
Sisäfileet 100e
karjalanpaisti 16e
paisti 20e
Kaloihin 130e
Kalkkuna 40e
Kinkut 200e
Muut 100e
Alkoholi 100e
Uudet perunat 30e
Kermat yms 30eOsan olen siis jo hankkinut ja tehnyt.
Osa odottaa pakastimessa.Mäti on arvokasta. Lohen ostan ja hoidan sen itse loppuun. Samoin muut kalapuolet.
Kuten sanottua niin osa on jo hankittu ja tehty.
Kinkku on aina kotimainen.
Osa hankkimatta tosiaankin ja niissä noin hinnat mitä menee.
Joku osio saattaa olla vähemmän ja toinen taas enemmän.
Lohifile ja mäti on kalapuolelta ne mitkä sanelee sen puolen hinnan.
Valitsen vain norjalaista merilohta ja mädistä muikun tai siian.
Kermat sisältää kuohukermaa 3 litraa ja sen päälle smetanat, ranskankermat jne.
Muut on sitten näitä hedelmät, yrtit ja viime hetken tekee mieli. Se voi jäädä paljon alle.
Itse lasken mieluusti hieman pyöristäen ylöspäin.
Tarkoituksena oli tällä vaan antaa toisenlaista näkökulmaa, kun tuo joulu ja jouluruokakeskustelu oli esillä.
Jokainen laittaa sen mitä haluaa. Satsaa ja panostaa sen verran rahaa, kuin haluaa tai on käytettävissä.
Ja otan taas esille sen mitä olen jo muutamaan otteeseen maininnut. Meillä tehdään vain sitä mitä meillä menee. Määriä tehdään menekin mukaan.
Ja taas se muistutus, että itse tehden. Maukkaampaa ja parempaa. Ja tietää mitä siinä on ja mistä tehty.
No ainoa poikkeus on kylmäsavulohi. Sen joutuu ostamaan valmiina. Tosin sen saan hyvästä kalapuodista.
Kiitän kaikkia vastaajia.
AP
Laatikot 69e
Sisäfileet 100e
karjalanpaisti 16e
paisti 20e
Kaloihin 130e
Kalkkuna 40e
Kinkut 200e
Muut 100e
Alkoholi 100e
Uudet perunat 30e
Osa odottaa pakastimessa.Mäti on arvokasta. Lohen ostan ja hoidan sen itse loppuun. Samoin muut kalapuolet.
Ei todellakaan noin paljon tarvitse hamsrata ruokaa!
Laatikot 69e
Sisäfileet 100e
karjalanpaisti 16e
paisti 20e
Kaloihin 130e
Kalkkuna 40e
Kinkut 200e
Muut 100e
Alkoholi 100e
Uudet perunat 30e
Ei todellakaan noin paljon tarvitse hamsrata ruokaa!
Ja kuten mainittua niin osa on jo hankittu ja tehty.
Painotan edelleen, että tämä on MEIDÄN joulumenu ja hankinnat.
ap
Meillä syödään niitä aattona ja joulupäivänä. Tapaninpäivänä haluan jo ehdottomasti syödä jotain muuta. Ei minusta ainakaan ole herkuttelua se, että koko viikko pitää syödä samaa.
Meidän perheessä on yleensä alle 4 kg:n kinkku (syöjiä on 6-8), ja siitäkin menee ainakin kolmasosa pakkaseen, kun sitä jää niin paljon yli.