Jouluruokiin menee suunnilleen tän verran.
Meillä siis. Osa jo hankittu.
Laatikot 69e
Sisäfileet 100e
karjalanpaisti 16e
paisti 20e
lihapullat tarpeineen 15e
Kaloihin 130e
Kalkkuna 40e
Kinkut 200e
Muut 100e
Alkoholi 100e
Uudet perunat 30e
Kermat yms 30e
Osan olen siis jo hankkinut ja tehnyt.
Osa odottaa pakastimessa.
Mäti on arvokasta. Lohen ostan ja hoidan sen itse loppuun. Samoin muut kalapuolet.
Kommentit (67)
2 euroa laatikoihin (lanttu ja porkkanalaatikko)
1 euro riisiin
1 euro luumuihin
10 euroa kinkkurullaan
Ja jos oikein perusperusmamma on, niin lisäksi tulee
300 euroa viinoihin ja 100 euroa tupakkaan.
Meillä siis. Osa jo hankittu.
Laatikot 69e
Sisäfileet 100e
karjalanpaisti 16e
paisti 20e
lihapullat tarpeineen 15e
Kaloihin 130e
Kalkkuna 40e
Kinkut 200e
Muut 100e
Alkoholi 100e
Uudet perunat 30e
Kermat yms 30eOsan olen siis jo hankkinut ja tehnyt.
Osa odottaa pakastimessa.Mäti on arvokasta. Lohen ostan ja hoidan sen itse loppuun. Samoin muut kalapuolet.
Kuten sanottua niin osa on jo hankittu ja tehty.
Kinkku on aina kotimainen.
Osa hankkimatta tosiaankin ja niissä noin hinnat mitä menee.
Joku osio saattaa olla vähemmän ja toinen taas enemmän.
Lohifile ja mäti on kalapuolelta ne mitkä sanelee sen puolen hinnan.
Valitsen vain norjalaista merilohta ja mädistä muikun tai siian.
Kermat sisältää kuohukermaa 3 litraa ja sen päälle smetanat, ranskankermat jne.
Muut on sitten näitä hedelmät, yrtit ja viime hetken tekee mieli. Se voi jäädä paljon alle.
Itse lasken mieluusti hieman pyöristäen ylöspäin.
Tarkoituksena oli tällä vaan antaa toisenlaista näkökulmaa, kun tuo joulu ja jouluruokakeskustelu oli esillä.
Jokainen laittaa sen mitä haluaa. Satsaa ja panostaa sen verran rahaa, kuin haluaa tai on käytettävissä.Ja otan taas esille sen mitä olen jo muutamaan otteeseen maininnut. Meillä tehdään vain sitä mitä meillä menee. Määriä tehdään menekin mukaan.
Ja taas se muistutus, että itse tehden. Maukkaampaa ja parempaa. Ja tietää mitä siinä on ja mistä tehty.
No ainoa poikkeus on kylmäsavulohi. Sen joutuu ostamaan valmiina. Tosin sen saan hyvästä kalapuodista.
Kiitän kaikkia vastaajia.AP
Laatikot 69e =Tehty ja valmiina
Sisäfileet 100e= Lihat pakastimessa
karjalanpaisti =16e Tehty ja pakastimessa
paisti 20e= Tehty ja pakastimessa
lihapullat tarpeineen 15e = Tehty ja pakastimessa
Kaloihin 130e= Kaikki kalapuoli ostamatta eli lohifileet, silakkafileet, haukifileet ja mäti
Kalkkuna 40e= Ostettu ja pakastimessa
Kinkut 200e= Ostettu ja pakastimessa 3 isoa ja 1 pieni. Ja noista siis 1 iso kinkku menee lapsne perheelle.
Muut 100e = Hedelmiä, juustoja, maito, mehu, yrtit yms ostamatta
Alkoholi 100e= Vain osa ostettu ja niihin meni reilu 40e.
Uudet perunat 30e= Ostettu kesällä ja esivalmisteltu ja ovat pakastimessa
Kermat yms 30e= Kuohukermaa menee useampi litra (3-4 litraa) ja siihen päälle, smetanat, ranskankermat jne.
Eli, vaikka olen hieman pyöristänyt yläkanttiin ei se lopullinen summa ja tuo mitä on listattu ole monenkaan euron päästä oikeasta menekistä.
AP
mutta meistä monesta tuo määrä kuulostaa mielettömältä. Miten te 3-6 henkilöä jaksatte syödä noita viikon? Meitä on 2, mieheni ja minä ja vaikka siihen lapsetkin tulisi käymään, niin meille tuo ruokamäärä riittäisi ainakin 3 kk. Syystä, että nuo on jouluruokia, joihin kyllästyy viimeistään tapanina ellei joulupäivänä. Viimeistään tapanina pitää saada pizzaa tai muuta erilaista, sitten siirrytään normaaleihin arkiruokiin joihin eivät joululaatikot ja kinkut kuulu. Mutta ne ovat sinun ja läheistesi ruokia, joten siitä vaan ;)
Syöjinä on neljä aikuista ja kaksi lasta.
Noita syödään niin kauan kuin riittää. Aikaisempina vuosina ovat riittäneet 4-5 päiväksi ja aina se viimeinen päivä on ollut sellainen rääppijäispäivä.
Ai että juomiin kuudelle hengelle oikein 40 euroa 4-5 päiväksi? Salli mun nauraa, melkoista köyhäilyä! Meillä kaksi aikuista, aattona, joulupäivänä ja tapaninpäivänä menee illallisella alkuruokien kanssa pullo valkkaria ja pääruoan kanssa pullo punkkua. Tämän kun kertoo kolmella, tulee kuusi pulloa. Halvan viinipullon hinta on ehkä keskimäärin 10 euroa (meillä tosin enemmän, koska juomme jouluna hyviä viinejä). Lisäksi kaikki muut juomat, esim. kotikalja, glögi, kokis... Ei taida ihan 40 eurolla selvitä kuusi henkeä viikkoa, tai sitten joulupöytänne on juomien osalta todella ankea.
Syöjinä on neljä aikuista ja kaksi lasta.
Noita syödään niin kauan kuin riittää. Aikaisempina vuosina ovat riittäneet 4-5 päiväksi ja aina se viimeinen päivä on ollut sellainen rääppijäispäivä.
Ai että juomiin kuudelle hengelle oikein 40 euroa 4-5 päiväksi? Salli mun nauraa, melkoista köyhäilyä! Meillä kaksi aikuista, aattona, joulupäivänä ja tapaninpäivänä menee illallisella alkuruokien kanssa pullo valkkaria ja pääruoan kanssa pullo punkkua. Tämän kun kertoo kolmella, tulee kuusi pulloa. Halvan viinipullon hinta on ehkä keskimäärin 10 euroa (meillä tosin enemmän, koska juomme jouluna hyviä viinejä). Lisäksi kaikki muut juomat, esim. kotikalja, glögi, kokis... Ei taida ihan 40 eurolla selvitä kuusi henkeä viikkoa, tai sitten joulupöytänne on juomien osalta todella ankea.
Alkosta haemme muutaman pullon. On juomia, joita on tuotu ulkomailta. Ne on siellä huokeimpia osa.
Konjakkia en tuohon laske, koska koko pulloa ei mene jouluna. Vain muutama hömssy. Ja sitä nyt tulee napsittua muulloinkin.
Meillä on ollut viinejä hintahaitarilla 7e-30e pääsääntösesti.
Parhaimmat viinit on siinä 10-15e kieppeillä.
Meillä ei kaikki edes juo sitä viiniä aterioilla.
AP
Se, että olet tuonut viinipulloja ulkomailta, ei tee niistä ilmaisia, pitäähän ne kustannukset laskea niistäkin. Mitä logiikkaa toi on? Väitän edelleen, että 40 e budjettisi ei todellakaan riitä kuuden hengen juomiin viikoksi.
Se, että olet tuonut viinipulloja ulkomailta, ei tee niistä ilmaisia, pitäähän ne kustannukset laskea niistäkin. Mitä logiikkaa toi on? Väitän edelleen, että 40 e budjettisi ei todellakaan riitä kuuden hengen juomiin viikoksi.
Ja matkustan muutenkin oli joulu tai ei.
Ja aina sieltä tuodaan viinejä, liköörejä yms.
Pitääkö tässä alkaa laskea kaikki vuoden matkat (5-6 per vuosi).
Ja edelleenkin niin kaikki ei juo viinejä. Ei jouluna, ei aterialla ei muuten.
Meillä on juojia joulupöydässä 3.
Ei pidä lukea väärin budjetointia ja mitä oli jo hankittu.
ap
ja koko viikon niitä söisi. Meillä on mennyt niitä valmiita laatikoita noin viisi kerralla. Jos ostaisin niitä koko viikoksi, niin jotain 2,5 e kai ne on olleet kappale, joten se tekisi jotain 85 euroa.
mul tulis huono olo, jos joutuisin todistamaan tota syömistä. Mulle tulee Siljan/vikingin buffetissakin huono olo, kun katson sitä sairaalloista mättämistä.
Pidän kyllä hyvästä ruuasta todella paljon, mutta pidän myös kohtuudesta.
Melko kalliit laatikot, onko niissä hopeavuoat?
KinkuT, siis montako??
oliko nää safkat kahdelle hengelle vaiko kenties kymmenelle?
Jaksatteko syödä noin paljon lihaa? Sisäfilettä, karjalanpaistia, paistia, lihapullaa, kinkkua ja kalkkunaa. Ja Kalaakin vielä.
Eikö tiellä ole muuta kasvispuolta kuin laatikot ja perunat?
Melko kalliit laatikot, onko niissä hopeavuoat?
KinkuT, siis montako??
Kinkkuja on ostettu 3 isoa eli noin 10-12 kg
ja yksi noin 7 kg.
1 kinkuista tosin menee lahjaksi lapseni perheelle, mutta olen sen ostanut ja laskin sen mukaan tuohon.
Joulun laatikoruoat niin hintohin laskin mukaan kaikki ostamani folioruoat ja joka sorttia (4 eri) on noin 10 rasiaa per laji.
Jotain enempi ja jotain vähempi. Mutta noin määrä.
Entäs salaatit ja kasvispuoli muutenkin?
En laita mitään sellaista mitä ei mene.
Menekin mukaan tehdään ja lihat maistuu.
Viiikko ja 3-6 henkeä.
ja yksi noin 7 kg.
+ muut päälle.
Mahdatte olla lihavia...
Entäs salaatit ja kasvispuoli muutenkin?
Muu ei maistu.
Uudet perunat esikiehautin ja pakastimeen laitoin heinäkuussa.
Viiikko ja 3-6 henkeä.
ja yksi noin 7 kg.
+ muut päälle.
Mahdatte olla lihavia...
Ei olla lihavia. Ei se mitä jouluna syö vaan se muu aika.
Kinkku on hyvää.