Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut valittaa, ettei ole rahaa jouluruokiin tms?

Vierailija
30.11.2012 |

Siis esim valmiit laatikot maksaa euron rasia ja itse tehden ovat vielä halvempia. Riisipuuro on halpaa. kokonainan kinkku toki kalli, mutta eiköhän sitäkin saa jonkun pienen palan

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjoa lapsiaan, ostaa herkkuja ja kenties syödä muutakin kun yli ankeita laatikoita?

Tää on niin tätä, köyhän pitää tyytyä mitä annetaan. Menot joulun aikaan ovat suuremmat kuin yleensä. Kaikilla ei ole sitä viittä hehtaaria metsää, josta valita kuusi jne.

Järjenkäyttö on taas sallittu.

Tosi paljon huonompia ovatkin sitten tekemään itse ja hoitamaan hommia järjellä, säästämään etukäteen, suunnittelemaan.

Jonkun vaan pitäisi antaa, kun on se niin väärin, että asiansa sössinyt köyhä ei saa samaa kuin asiansa hoitanut varakas.

Vittu että mua vituttaa nuo vinkumiset.

Toivottavasti sitten itse muistat ettet vingu etkä valita kertaakaan, jos satut köyhtymään. Ilolla tyydyt siihen mitä on. No, sinullehan ei VARMASTI sellainen kohtalo voi osua, et sairastu vakavasti, et saa potkuja, et joudu rikoksen uhriksi, et menetä omaisuuttasi konkurssissa jne... Sinähän et "sössi"!

Myötätunto. Se on muuten aika jännä juttu. Kokeile ihmeessä joskus, saattaa se VITUTTAMINENKIN vähentyä! :)

Vierailija
2/54 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yllättävän monet onkin idiootteja, tuskin av mammat tekee poikkeuksen.

Suomalaiset taitavat vaan olla aika suurelta osin kylmää, empatiakyvytöntä ääliölaumaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa se on siellä hoitolaitoksessa.

Vierailija
4/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa se on siellä hoitolaitoksessa.

Oikeast ei vaan ole sitä RAHAA.

Vierailija
5/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjoa lapsiaan, ostaa herkkuja ja kenties syödä muutakin kun yli ankeita laatikoita?

Tää on niin tätä, köyhän pitää tyytyä mitä annetaan. Menot joulun aikaan ovat suuremmat kuin yleensä. Kaikilla ei ole sitä viittä hehtaaria metsää, josta valita kuusi jne.

Tosi paljon huonompia ovatkin sitten tekemään itse ja hoitamaan hommia järjellä, säästämään etukäteen, suunnittelemaan.

Jonkun vaan pitäisi antaa, kun on se niin väärin, että asiansa sössinyt köyhä ei saa samaa kuin asiansa hoitanut varakas.

Kai se on sitä kommunismin jäännettä... :/

Vierailija
6/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon huonompia ovatkin sitten tekemään itse ja hoitamaan hommia järjellä, säästämään etukäteen,

suunnittelemaan.

Vittu, että mua vituttaa tyhmyys.

Kannattaa katsoa aika syvälle peiliin, sielä se idiootin lärvi näkyy.

Mä voin kertoa sulle jännän jutun: mä olen köyhästä kodista, siis todella köyhästä lamassa kaiken menettäneestä velkajärjestelyyn joutuneesta kodista. Tai asunnosta, kun koti meni alta.

Onneksi mun perheeni, vaikka olivat taloudellisesti luusereita, eivät olleet sitä henkisesti, eikä meillä koskaan itketty ja vikisty, vaikka oli ihan vitun tiukkaa. Lapsille korostettiin koulunkäynnin merkitystä, ja elämästä pidettiin kiinni rutiinein. Jouluun alettiin varautua heti kesän jälkeen, niin ei tarvinnut itkeä marraskuun lopussa, että ei ole rahaa jouluruokiin.

Niin ja ymmärrettiin myös se oma tilanne. Jos ei ole rahaa, se joulu tehdään niillä resursseilla mitä on, eikä itketä kun laatikot on niiiiiin pahaa...

Vierailija
7/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei rahasta tee tiukkaa, mutta ilmeisesti joulupöytämme on "kamala" kun ei siinä montaa sorttia ole.

-Kinkku

-Laatikot (peruna, lanttu, porkkana ja bataatti)

-Rosolli

-Sienisalaatti

-Savukala (joko siika tai lohi)

-Silliä purkki

-2 eri juustoa (Aura+joku toinen)

Noita syödään aattona ja joulupäivänä.

Minusta laatikot ovat hyviä, en ymmärrä miksi joku niitä väheksyy. Joulun tuntumissa syömme noita, ja muina vuodenaikoina teemme esim. uunijuureksia, emme noita laatikoita jotta ne säilyvät nk. "jouluruokina" :)

Toki myös makeaa on, yleensä joku kakku ja tortut+pipareita ja suklaata, mutta tuo suklaakin tulee yleensä lahjoina, juuri viikko sitten heitin pari konvhetirasiaa pois, saimme viime jouluna varsin paljon, ja osa jäi syömättä kun emme mitään suklaa hirmuja ole. (Olisin vienyt nuo työpaikan kahvihuoneeseen, mutta olivat unohtuneet yläkaapin perälle).

Vierailija
8/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon syynä olevan, että moni haluaa esittää parempaa mitä on. Pitää olla äärimmäisen notkuvat herkkupöydät, oli varaa tai, koska ollaan niin hienoa. Jos taas on sinut itsensä kanssa, voi joulunkin elää vaatimattomammin.

Vanhan rahan ihmiset eivät tarvitse uusinta urheiluautoa todistaakseen itselleen että rahaa on vaan ihana tavallinen ja vanhempikin auto kelpaa. Äkkirikastuneet taas tahtovat näyttää että rahaa on, eli merkkien pitää näkyä ja kaiken pitää aina olla kalleinta mahdollista. Taitaa olla joulupöydässäkin nykyään sama linja joillakin...

Vierailija
9/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei rahasta tee tiukkaa, mutta ilmeisesti joulupöytämme on "kamala" kun ei siinä montaa sorttia ole.

-Kinkku

-Laatikot (peruna, lanttu, porkkana ja bataatti)

-Rosolli

-Sienisalaatti

-Savukala (joko siika tai lohi)

-Silliä purkki

-2 eri juustoa (Aura+joku toinen)

Noita syödään aattona ja joulupäivänä.

Meillei tosin syödä lihoja tai kaloja, niiden sijalla illallisella voi olla tofua tai seitania. Laatikoista on yleensä vain bataattia ja punajuurivuohenjuustoa. Sienisalaatti omista suolasienistä ja itse leipomat karjalanpiirakat tietysti. Rosollia voi olla tai sitten ihan vihersalaattia, jossa joku "juju" esim. päärynää, pähkinää ja juustoa. Juomana pullo punkkua ja kivennäisvettä. Jälkkäriksi paria-kolmea juustoa.

Näillä mennään aatto ja joulupäivä. Lounaat korvataan riisipuurolla, glögikeitolla, jouluomenoilla ja muilla pikkunaposteltavilla. Jotka nekään eivät ole mitään superkalliita erikoisuuksia siis.

Vierailija
10/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

halpaa ja terveellistä syötävää oli sitten joulu tai arki. Jos ei muuhun rahat riitä niin ei sitten riitä. Kaupan roskiksesta saa mukavasti lisäpötyä pöytään kun vain jaksaa penkoa.

Vierailija
11/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omaan köyhyyteen on syynä aina joku muu, ja elintason pitäisi olla ihan mielettömän loistelias, vaikka siis ei ole varaa sellaiseen.

Minäkin olen köyhästä perheestä ja oppinut ilmeisesti vaatimattomille tavoille. Laatikot, kinkku, rosolli, savukala ja silli olivat meidän jouluinen perinneruokamme. Suklaata, pähkinöitä ja rusinoita saimme lahjaksi.

Ei tullut mieleen vaatia hummeria tai sisäfilettä eikä tänä päivänäkään vinkua, jos ei mätiä löydy joulupöydästä. Sitä ostetaan, mitä pystytään. Näillä mennään eikä turha valitus auta.

Ihan rehellisesti en käsitä, miten voidaan valittaa, että meillä ei ole joulua, kun ei ole varaa jouluherkkuihin, kun totuus on se, että meillä ei ole varaa kalliisiin jouluherkkuihin mutta siis näihin tavallisiin kyllä. On uskomatonta, miten kehdataan valittaa ihan kelpo ruoasta ja jopa puhua siitä oksennuksen näköisenä. Näkee, että kermaperseet täälläkin kirjoittelevat. Toivonkin näille lanttulaatikon ja perinneruokien halveksijoille muutamaa tiukkaa joulua, niin ehkä opittaisiin arvostamaan ruokaa ylipäätään ja suhtautumaan jouluun muutenkin kuin pelkkänä pröystäily- ja sikailujuhlana.

Jos on varaa hummeriin ja mätiin, sitä voi silloin ostaa, mutta jos ei ole, ostetaan jotain vaatimattomampaa. Ja ollaan iloisia, että on varaa edes siihen.

Vierailija
12/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meidän joulupöytään kuuluu nimenomaan possu, laatikot ja rosolli....me varmaan syödään jouluviikolla jopa edullisemmin kuin tavallisella viikolla :D

Vierailija
13/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallinen ruoka. Ja mitään hummereita ei arkena syödä.

Mutta jos ajattelee vaikka kinkkua, mikä toki maksaa aika paljon, mutta tulee edullisemmaksi koska syötävää on paljon. Arkena jos tekee vaikka katkarapuwokin, niin tuohon menee aika paljon rahaa suhteessa, koska katkarapujen kilohinta on korkea kinkun kilohintaan nähden.

Suklaaseen ja muuhun herkkuihin menee myös, mutta toisaalta menee sitä rahaa lasten karkkipäiväpussehinkin. Joulu ei minusta lisää kauppalaskua merkittävästi, jos ajatellaan niitä ruokia mitkä oma perhe käyttää. Konvehteja ostetaan aika paljon, mutta niistä melkein kaikki menevät lahjoiksi.

Vierailija
14/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole rahasta kiinni, mutta meillä ei ole ainoatakaan laattikkoa jouluna.

Meillä on noin 10 erilaista kalaa, salaatteja, juustoja, jne kinkku kyllä on

Vierailija
15/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmista joulukinkkua 8 egee ja raa'an pakastekinkun saa alle 30 egen.

Vierailija
16/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan tuntisi jouluniloa pelkällä lanttulaatikolla.

Vierailija
17/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehden saa edullisen jouluaterian. Kinkkua saa myös vähemmän. Porkkanat, lantut ja perunat eivät paljon maksaa, vaikka ostat muutaman kilon. Sianliha on edullista. Rosollin tekee edullisesti. Riisipuuro ei maksa paljon. Piparit leipoo hetkessä samoin tortut. Tuo valitus on vain laiskuutta, kun ei viitsitä yhtään vaivautua. Tekeminen tuo joulun tunteen.

Vierailija
18/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan tuntisi jouluniloa pelkällä lanttulaatikolla.

mutta joka toisi sinulle jouluilon?

Vierailija
19/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noin 10 erilaista kalaa, salaatteja, juustoja, jne kinkku kyllä on

Vierailija
20/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo tehnyt kaikki laatikot.

Ei sillä, että varaa olisi ostaa valmiit, mutta ne ei ole hyviä.

Itse laskin niin ei paljoa ollut kustannukset per valmis rasia laaatikkoruokia.

Kalat ja mäti arvokkaimmat.

Ja muu liha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme