Miksi jotkut valittaa, ettei ole rahaa jouluruokiin tms?
Siis esim valmiit laatikot maksaa euron rasia ja itse tehden ovat vielä halvempia. Riisipuuro on halpaa. kokonainan kinkku toki kalli, mutta eiköhän sitäkin saa jonkun pienen palan
Kommentit (54)
Juu ei kaikki pidä laatikoista jotka niin halpoja on. Mutta kyllä koreankin joulupöydän saa laitettua kun viitsii vähän suunnitella. Ostaa etukäteen tarjouksesta niin paljon kun esim. pakastimeen, tekee itse ja tuoreita herkkuja varten säästää rahaa jo etukäteen. omaa avuttomuutta iso osa niistä jotka valittaa ettei ole varaa laittaa joulua.
Tavallisena päivänä köyhälle riittää se pelkkä porkkanalaatikko tai riisipuuro. Jouluruokaan kuuluu kaikkea.
Olen jo tehnyt kaikki laatikot.
Ei sillä, että varaa olisi ostaa valmiit, mutta ne ei ole hyviä.
Itse laskin niin ei paljoa ollut kustannukset per valmis rasia laaatikkoruokia.
Kalat ja mäti arvokkaimmat.
Ja muu liha.
1.40€ per rasia tuli maksamaan itse tehtynä.
Ja tosiaan laatikot ovat eri kokoisissa foliovuoissa, joten toi on per rasia.
Ei ole huomioitu eri kokoja.
Niin onhan ne yhdessä kallis setti jos ostaa kaiken kerralla. Ei tule kalliiksi kun tajuaa ennakoida ja ostaa ruuat pienissä erissä.
Juu ei kaikki pidä laatikoista jotka niin halpoja on. Mutta kyllä koreankin joulupöydän saa laitettua kun viitsii vähän suunnitella. Ostaa etukäteen tarjouksesta niin paljon kun esim. pakastimeen, tekee itse ja tuoreita herkkuja varten säästää rahaa jo etukäteen. omaa avuttomuutta iso osa niistä jotka valittaa ettei ole varaa laittaa joulua.
Juuri näin, laiskuutta ja saamattomuutta, uusavuttomuutta.
pureskellun ja ylös oksennetun näköistä lanttulootaa, vaan runsautta ja LAATUA joulupöytään.
Itse kunkin käsitys juhlavasta joulupöydästä siis eroaa toisistaan.
Minulle joku lanttuloota, perunaloota ja kinkku ovat ankeuden huipentuma. Ei tule meille jouluna, ei. Meidän joulumenyymme on runsas, kallis ja monipuolinen - ja jos yhtäkkiä tulisi iso elämänmuutos ja tulotaso romahtaisi, saattaisin kyllä hyvinkin sanoa, että ei ole varaa jouluruokiin tänä vuonna. Ja siis nimenomaan merkityksessä "ei ole varaa haluamani laisiin, juhlaviksi mieltämiini jouluruokiin!"
Ihan perinteisessäkin mielessä joku laadukas joulukinkku (ei pakasteena ostettu tanskalaiskinkku siis) ei ole kamalan halpa. Eivät myöskään joululeivonnaiset, jos ne joutuu syystä tai toisesta ostamaan kaupasta. Tai viinit ja suklaat.
Niin onhan ne yhdessä kallis setti jos ostaa kaiken kerralla. Ei tule kalliiksi kun tajuaa ennakoida ja ostaa ruuat pienissä erissä.
Just kävin ostamassa piparitaikinaa, puuroriisiä ja luumuja viikonlopun pikkujouluherkutteluun. Summa taisi olla kolmisen euroa, vaikka kävin lähikaupassa joka ei ole ihan halvin.
lahjoa lapsiaan, ostaa herkkuja ja kenties syödä muutakin kun yli ankeita laatikoita?
Tää on niin tätä, köyhän pitää tyytyä mitä annetaan. Menot joulun aikaan ovat suuremmat kuin yleensä. Kaikilla ei ole sitä viittä hehtaaria metsää, josta valita kuusi jne.
Järjenkäyttö on taas sallittu.
Siksi sitä ruokaa pitää olla enemmän ja se maksaa enemmän kuin tavallisen päivän niukempi ruokamäärä. Joulu on juhla.
Mutta itse myös sanoisin, ettei ole varaa jouluruokaan jos ruokana olisi vain kaupan lanttulaatikkoa ja kinkunpala. Yök.
Mutta ehkä se on perusaaveemamman käsitys todella upeasta juhlaruoasta.
pureskellun ja ylös oksennetun näköistä lanttulootaa, vaan runsautta ja LAATUA joulupöytään.
Itse kunkin käsitys juhlavasta joulupöydästä siis eroaa toisistaan.
Minulle joku lanttuloota, perunaloota ja kinkku ovat ankeuden huipentuma. Ei tule meille jouluna, ei. Meidän joulumenyymme on runsas, kallis ja monipuolinen - ja jos yhtäkkiä tulisi iso elämänmuutos ja tulotaso romahtaisi, saattaisin kyllä hyvinkin sanoa, että ei ole varaa jouluruokiin tänä vuonna. Ja siis nimenomaan merkityksessä "ei ole varaa haluamani laisiin, juhlaviksi mieltämiini jouluruokiin!"
Ihan perinteisessäkin mielessä joku laadukas joulukinkku (ei pakasteena ostettu tanskalaiskinkku siis) ei ole kamalan halpa. Eivät myöskään joululeivonnaiset, jos ne joutuu syystä tai toisesta ostamaan kaupasta. Tai viinit ja suklaat.
pureskellun ja ylös oksennetun näköistä lanttulootaa, vaan runsautta ja LAATUA joulupöytään. Itse kunkin käsitys juhlavasta joulupöydästä siis eroaa toisistaan. Minulle joku lanttuloota, perunaloota ja kinkku ovat ankeuden huipentuma. Ei tule meille jouluna, ei. Meidän joulumenyymme on runsas, kallis ja monipuolinen - ja jos yhtäkkiä tulisi iso elämänmuutos ja tulotaso romahtaisi, saattaisin kyllä hyvinkin sanoa, että ei ole varaa jouluruokiin tänä vuonna. Ja siis nimenomaan merkityksessä "ei ole varaa haluamani laisiin, juhlaviksi mieltämiini jouluruokiin!" Ihan perinteisessäkin mielessä joku laadukas joulukinkku (ei pakasteena ostettu tanskalaiskinkku siis) ei ole kamalan halpa. Eivät myöskään joululeivonnaiset, jos ne joutuu syystä tai toisesta ostamaan kaupasta. Tai viinit ja suklaat.
Jotkut on sitä mieltä, että jos rahat riittää kaurapuuroon, sen pitää riittää eikä valittaa saa.
En mä ainakaan tuntisi jouluniloa pelkällä lanttulaatikolla.
mutta joka toisi sinulle jouluilon?
Ne oli herkkua niinä aikoina, kun syötiin niukasti ja yksipuolisesti. Näin ei enää ole, joten en ymmärrä miksi niitä syödään.
Meillä tykätään runsaasta kalapöydästä, kun olimme vähissä rahoissa söimme näitä myös, mutta tingimme jostain muusta.
Ja jos ei ole varaa niin täytyy olla kotiäiti ja kotihoidontuella. Työttömän on turha sanoa ettei ole rahaa jouluun
Niin silloin tuollainen joulupöydän runsaus tuntuu ylipääsemättömältä.
Eihän sitä jouluna nyt voi syödä vain pelkkää riisipuuroa tai vain yhtä laatikkoa vaan pitäähän sitä nyt olla useampaa sorttia, jotta se perinteiseltä suomalaiselta joululta tuntuu.
On se niin kumma kun jotkut ei mitään ikinä tajua. Niinku ap on siitä hyvä esimerkki. Niille pitää kaikki vääntää aina rautalangasta. Ja ei ne oikein sittenkään tajua kun näkevät vain sen oman navan
Just kävin ostamassa piparitaikinaa, puuroriisiä ja luumuja viikonlopun pikkujouluherkutteluun. Summa taisi olla kolmisen euroa, vaikka kävin lähikaupassa joka ei ole ihan halvin.
Vai aiotko ruokkia noilla koko perheesi viikonlopun ajan?
Jouluna satsataan muutaman päivän ruokiin todella paljon. Siksi se on myös köyhälle kallista, vaikka ostaisikin mahdollisimman edullisesti.
Ja kenen mielestä joulupöytään riittää pelkät laatikot, kinkku, peruna, ruskeakastike ja rosolli? Ymmärrän hyvin, että myös köyhät haluavat syödä jouluna tavallista parempaa ruokaan ja herkutella. Kohtuutonta ja nöyryyttävä väittää, että köyhien tulisi olla täysin tyytyväinen pelkkään laatikkojouluun. Suklaa, jälkiruoka, juustot, kalat, glögi, muutama erilainen salaatti rosollin lisäksi ja lisäksi lahjat maksavat yhdessä paljon enemmän kuin arkena.
Emme kylve rahassa, mutta sen verran sitä on, että voimme ostaa joulupöytään suurin piirtein sitä mitä haluamme ja kokoontua nauttimaan vuoden parhaimmasta ateriasta ihan kaikessa rauhassa.
Kukaan tuskin runsaastakaan joulupöydästä syö kiintiötään enempää, ja jouluruuat - siis perinteiset - säilyvät hyvin ja niitä voi lämmittää useampana päivänä. Kokonaisruokamäärä, mikä joulun aikana syödään, voi siten siis olla likipitäen sama, vaikka useampaa lajia olisikin tarjolla yhtä aikaa.
Mutta edelleen: kaikille joku lanttuloota plus kinkku ei ole juhlavaa jouluruokaa, vaan kaipaavat jotain kalliimpaa ja laadukkaampaa.
Työttömän on turha sanoa ettei ole rahaa jouluun
Ja sun on turha sanoa siihen mitään!