Olen miettinyt, että miten meidän perhe pärjää niin hyvin vaikka on pienenet tulot
Luin tuota topicia jossa ap kirjoitti 2500€:n tuloistaan ja kolmihenkisestä perheestä.
Meillä tulot on samaa luokkaa ja perhe viisihenkinen.
Asumme uutta omakotitaloa, pihassa pari uudehkoa mersua, käymme joka vuosi ulkomailla ja pari lyhyempää kotimaan reissua eikä koskaan ole tili sipissä, kuukausittain säästämme useamman satasen rahaa pahan päivän varalle. Nälissään meillä ei silti olla.
Olen ihmetellyt, että mihin ihmiset rahansa hassaa kun suurempi tuloiset valittaa rahapulaansa.
No äsken sen sitten huomasin, että mikä se meidän salaisuus on.
Keitin lappapuuroa välipalaksi, mannasuurimoissa oli -30% lappu.
Laitoin tiskikoneen päälle, pesuaineessa oli -30% lappu. Pyykkipulverin ja huuhteluaineen kyljessä niin ikää -30% laput. Siivosin vessaa, pesuainepullossa -30% lappu, laitoin kaappiin pöydältä tavaroita, dödöpurkin kyljessä -30% lappu. Kissan ruoka -30%
Otin pakasteesta sulaamaan päivällistä varten broilerin ohutleikkeitä, jääkaapista smetanaa ja vielä mausteseoksen kaapista, kaikissa -30% lappu.
En osta oikeistaan mitään normaalihinnalla. Kun vastaan tulee hyvä tarjous jostakin niin ostan kotiin sitä varastoon. Nytkin meillä on kaapeissa sen verran tavaraa että kuukausi pärjättäisiin niillä mainiosti, ainoastaan maitoa, juustoa ja kasviksia/hedelmiä pitäisi ostaa.
Jos vaikka kuukauden ostoksista 400€ ostaisin -30% tuotteita säästö olisi 120€/kk, tuo säästö on periaatteessa sama kuin jos saisin 150€ enemmän palkkaa kuukaudessa.
Kun rakensimme taloamme, ajattelimme että satsaamme talotekniikkaan ja säästämme sisustuksessa sekä ostamme ihan peruskodinkoneet.
Laitoimme maalämmön, maksoi muutaman tonnin enemmän kuin sähkölämmitys olisi maksanut. Investointi maksoi itsensä kolmessa vuodessa takaisin. Nyt pikkuhiljaa laitamme kalliimpia tapetteja ja uusitaan hienommat kodinkoneet sitä mukaa kuin vanhat, ne halvat peruskoneet hajoaa.
Olen itse ruokakaupassa töissä ja päivittäin tulee asiakkaita ostamaan kaupungin tai seurakunnan maksusitoumuksella ruokaa. Usein nuo ostokset on pelkkää skeidaa, ruoka riittää pariksi päiväksi. Tarkemmin harkitsemalla se summa riitäisi paljon pidempään. Minusta tuon tuen saammisen edellytykseksi pitäisi laittaa osallistuminen jollekin tarkan markan keittokurssille.
Kommentit (43)
ap:n perhe ei saa avustuksia keneltäkään.
Ihan on omillaan tultu toimeen.
Toki saan henkilökunta alennuksia max. 15%
ap:n perhe ei saa avustuksia keneltäkään.
Ihan on omillaan tultu toimeen.Toki saan henkilökunta alennuksia max. 15%
Miksi et sitten voi vastata esittämiini kysymyksiin?
-numero 18-
Kuinka vanhoja olette kun olette pystyneet jo noin paljon lainaa lyhentämään? Paljonko maksatte lainoja kuukausittain? Entä autojen huollot ja korjaukset? Paljonko saatte isovanhemmilta tms. rahaa?
Me ollaan pienituloisia emmekä saa avustuksia mistään, rakennutimme juuri omakotitalon ja on 2 autoa, MUTTA autot ei ole todellakaan uusia ja talokin pieni. Autot rassataan itse. Aapeen soopaa en usko, jotain jättää kertomatta.