Olen miettinyt, että miten meidän perhe pärjää niin hyvin vaikka on pienenet tulot
Luin tuota topicia jossa ap kirjoitti 2500€:n tuloistaan ja kolmihenkisestä perheestä.
Meillä tulot on samaa luokkaa ja perhe viisihenkinen.
Asumme uutta omakotitaloa, pihassa pari uudehkoa mersua, käymme joka vuosi ulkomailla ja pari lyhyempää kotimaan reissua eikä koskaan ole tili sipissä, kuukausittain säästämme useamman satasen rahaa pahan päivän varalle. Nälissään meillä ei silti olla.
Olen ihmetellyt, että mihin ihmiset rahansa hassaa kun suurempi tuloiset valittaa rahapulaansa.
No äsken sen sitten huomasin, että mikä se meidän salaisuus on.
Keitin lappapuuroa välipalaksi, mannasuurimoissa oli -30% lappu.
Laitoin tiskikoneen päälle, pesuaineessa oli -30% lappu. Pyykkipulverin ja huuhteluaineen kyljessä niin ikää -30% laput. Siivosin vessaa, pesuainepullossa -30% lappu, laitoin kaappiin pöydältä tavaroita, dödöpurkin kyljessä -30% lappu. Kissan ruoka -30%
Otin pakasteesta sulaamaan päivällistä varten broilerin ohutleikkeitä, jääkaapista smetanaa ja vielä mausteseoksen kaapista, kaikissa -30% lappu.
En osta oikeistaan mitään normaalihinnalla. Kun vastaan tulee hyvä tarjous jostakin niin ostan kotiin sitä varastoon. Nytkin meillä on kaapeissa sen verran tavaraa että kuukausi pärjättäisiin niillä mainiosti, ainoastaan maitoa, juustoa ja kasviksia/hedelmiä pitäisi ostaa.
Jos vaikka kuukauden ostoksista 400€ ostaisin -30% tuotteita säästö olisi 120€/kk, tuo säästö on periaatteessa sama kuin jos saisin 150€ enemmän palkkaa kuukaudessa.
Kun rakensimme taloamme, ajattelimme että satsaamme talotekniikkaan ja säästämme sisustuksessa sekä ostamme ihan peruskodinkoneet.
Laitoimme maalämmön, maksoi muutaman tonnin enemmän kuin sähkölämmitys olisi maksanut. Investointi maksoi itsensä kolmessa vuodessa takaisin. Nyt pikkuhiljaa laitamme kalliimpia tapetteja ja uusitaan hienommat kodinkoneet sitä mukaa kuin vanhat, ne halvat peruskoneet hajoaa.
Olen itse ruokakaupassa töissä ja päivittäin tulee asiakkaita ostamaan kaupungin tai seurakunnan maksusitoumuksella ruokaa. Usein nuo ostokset on pelkkää skeidaa, ruoka riittää pariksi päiväksi. Tarkemmin harkitsemalla se summa riitäisi paljon pidempään. Minusta tuon tuen saammisen edellytykseksi pitäisi laittaa osallistuminen jollekin tarkan markan keittokurssille.
Kommentit (43)
dieselalennus, vaikkaan että 1-2 snt/litra
Entä dieselvero, on aika paljon vuodessa?
ei nyt mene läpi tää juttu ei millään
et mitennii ei oo varaa matkustella kotihoidontuella
daa, ota mies joka tienaa käteen ainaki sen 6 donaa kuus
eikä tarvi ostaa alelaarista
Niitä ei oikeastaan saa paisutetuksi millään kovin korkeiksi, ei edes ostamalla filettä ja einestä.
Ratkaisevaa on, onko perheellä isot lainat, joihin uppoaa pahimmillaan parikin tuhatta euroa kuussa.
Siihen verrattuna on - anteeksi vaan - aika pilipalia, maksaako viisihenkisen perheen ruuasta kuussa 700 euroa vai 30 prosenttia vähemmän eli 490 euroa.
Toki niissä ruokakuluissakin taloudellisuus kannattaa, mutta tärkeämpi tekijä on siis asuntolaina ja sen hoitokulut.
Kaikki riippuu niin monesta asiasta.
Meidänkin perheen tulot alle 2500€/kk. 2 aikuista ja 3 lasta (ei onneksi teini-ikäisiä syöppöjä=) )
Asumme etelässä, jossa asuntojen hinnat on tunnetusti aivan eri luokkaa kuin muualla Suomessa. Esimerkiksi pohjoisessa meille jäisi rutkasti enemmän rahaa elämiseen, sillä nyt asuntolaina vie valtavan osan tuloista. Emmekä siis ostaneet mitään hienoa uutta asuntoa, vaan tällaisen missä nyt asuu muutaman vuoden.
Tiukkaa tekee selvitä noilla tuloilla, vaikka ostan kaupasta aina halvinta merkkiä, mutta ei täällä kyllä löydä -30% tuotteita juuri koskaan! Pihistelen joka asiassa, enkä keksi enää missä voisimme säästää. Ei leikkeleitä, ei erikoistuotteita, leivät teen itse, ei kuumalla vedellä lotrausta jne.
Mutta yritän uskoa tulevaisuuteen, että saisin itsekin töitä. Sitten helpottaa huomattavasti ja voi ostaa myös tarvittavia huonekaluja.
Mekin olemme hyviä talouden pitäjiä, mutta nyt en oikein usko tarinaasi. Millä rahalla olette ostaneet uudehkot autonne? Jos lainalla paljonko maksatte lainoja vai oletteko jo niin vanhoja että olette ehtineet säästää? Paljonko maksatte talolainaa, oliko taloonkin ennastaan rahaa laittaa? Entä autojen korjaukset, vakuutukset? Kuinka kalliita ulkomaan matkoja teette?
Jos ei ole velkaa, ei isoja asumiskuluja (oma asunto) niin eläminen on halpaa. Köyhän elämä sen sijaan on kalliimpaa.
Hienoa jos olette pystyneet maksamaan kaiken pois, mutta aivan eri asetelmista puhut kuin mistä on oikeasti kyse.
Jokusen vuoden kaupoissa käyneenä täytyy sanoa, että enpä muista nähneeni...
Tyhmä ei toki pidä olla (eli ei saa säästää väärissä paikoissa), mutta loppujen lopuksi joku yksittäinen säästökohde ei pelkästään riitä.
Kannattaa miettiä kaikessa tarvitsenko tätä todella, ja miettiä kelpaako vastaava mutta edullisempi. Moni esim. mielestäni turhaa haukkuu Ikean kalusteita, ihan hyvin kestävät. Miksi ostaa 10 kertaa kalliimpi jos rahasta on tiukkaa? Sama koskee esim. vaatteita, hyviin kenkiin fiksua satsata, mutta sitten esim. alupaitana toimiva toppi voi ihan hyvin olla H&M:n aletangosta parilla eurolla ostettu jne.
valikoimat kun muuttuvat niin myyvät alennettuna varastot pois.
Meillä omakotitalo ja 2 autoa pihassa myös. Lapsia 3.
Olen kotiäiti ja mies tienaa käteen 1600 euroa kuussa. Elämme säästeliäästi ja emme arvosta materiaa, vaan meillä on henkisemmät arvot.
Hirvittää kun lukee, mitä summia ihmiset pistää joululahjoihinkin. Me laitamme vain kympin, pari lasten joululahjoihin.
Isovanhemmilta ja sukulaisilta tulee niin paljon paketteja, että materiaa on jo liikaa. Vanhemmiltani saamme n. 3000 euroa kumpikin lahjaksi. Isovanhemmat myös ostavat lapsille vaatteet ja harrastevälineet ja laittaa lasten tileille rahaa.
Ihmettelen, mihin te muut tuperratte rahanne. Me arvostamme henkisiä arvoja ja tulemme miehen pienillä tuloilla toimeen.
t. aaveen talosunero aaveemamma
Joko teillä on ennestään rahaa millä talo maksettu samoin autot tai sitten huijaat koko jutun.
Lainoja nimittäin ei maksella uudesta omakotitalosta ja uudenkarheista autoista tuolla rahalla jos siitä muka jää säästöön vielä satoja euroja ja tehdään vielä lisäksi ulkomaanreissuja.
Laitappa varsin ihan selkeinä esimerkkeinä minkä verran menee kuukaudessa
- asuntolainaan
- autolainoihin
- koti- ja autovakuutuksiin
- henkilövakuutuksiin
- sähköön ja muuhun lämmitykseen
- nettiin, telkkariin, puhelimiin, lehtiin
- bensaan
Jos olet kaupassa töissä niin millaisen henkilökunta-alennuksen saat? vai ovatko nuo -30% "laput" sitä alennusta juuri? En ole nähnyt pesuaineita, vaippoja, siteitä, partavaahtoja tai dödöjä alennuksessa. Yhden kerran kun satuin kaupan loppuunmyyntiin niin silloin alennuksella löytyi noitakin ja ale% oli juuri tyyliin tuon 30.
Mutta mistä noita löytää jatkuvasti? Mannaryynejä tai muitakaan ryynejä en ole nähnyt eläissään alennuksessa.
Luin tuota topicia jossa ap kirjoitti 2500€:n tuloistaan ja kolmihenkisestä perheestä.
Meillä tulot on samaa luokkaa ja perhe viisihenkinen.
Asumme uutta omakotitaloa, pihassa pari uudehkoa mersua, käymme joka vuosi ulkomailla ja pari lyhyempää kotimaan reissua eikä koskaan ole tili sipissä, kuukausittain säästämme useamman satasen rahaa pahan päivän varalle. Nälissään meillä ei silti olla.Olen ihmetellyt, että mihin ihmiset rahansa hassaa kun suurempi tuloiset valittaa rahapulaansa.
No äsken sen sitten huomasin, että mikä se meidän salaisuus on.
Keitin lappapuuroa välipalaksi, mannasuurimoissa oli -30% lappu.
Laitoin tiskikoneen päälle, pesuaineessa oli -30% lappu. Pyykkipulverin ja huuhteluaineen kyljessä niin ikää -30% laput. Siivosin vessaa, pesuainepullossa -30% lappu, laitoin kaappiin pöydältä tavaroita, dödöpurkin kyljessä -30% lappu. Kissan ruoka -30%
Otin pakasteesta sulaamaan päivällistä varten broilerin ohutleikkeitä, jääkaapista smetanaa ja vielä mausteseoksen kaapista, kaikissa -30% lappu.En osta oikeistaan mitään normaalihinnalla. Kun vastaan tulee hyvä tarjous jostakin niin ostan kotiin sitä varastoon. Nytkin meillä on kaapeissa sen verran tavaraa että kuukausi pärjättäisiin niillä mainiosti, ainoastaan maitoa, juustoa ja kasviksia/hedelmiä pitäisi ostaa.
Jos vaikka kuukauden ostoksista 400€ ostaisin -30% tuotteita säästö olisi 120€/kk, tuo säästö on periaatteessa sama kuin jos saisin 150€ enemmän palkkaa kuukaudessa.Kun rakensimme taloamme, ajattelimme että satsaamme talotekniikkaan ja säästämme sisustuksessa sekä ostamme ihan peruskodinkoneet.
Laitoimme maalämmön, maksoi muutaman tonnin enemmän kuin sähkölämmitys olisi maksanut. Investointi maksoi itsensä kolmessa vuodessa takaisin. Nyt pikkuhiljaa laitamme kalliimpia tapetteja ja uusitaan hienommat kodinkoneet sitä mukaa kuin vanhat, ne halvat peruskoneet hajoaa.Olen itse ruokakaupassa töissä ja päivittäin tulee asiakkaita ostamaan kaupungin tai seurakunnan maksusitoumuksella ruokaa. Usein nuo ostokset on pelkkää skeidaa, ruoka riittää pariksi päiväksi. Tarkemmin harkitsemalla se summa riitäisi paljon pidempään. Minusta tuon tuen saammisen edellytykseksi pitäisi laittaa osallistuminen jollekin tarkan markan keittokurssille.
-30% laput ei ole mikään automaatio edullisimmalle hinnalle. Miti kumpi tulee halvemmaksi? Ostaa broileri(kotimainen) Lidlistä kilohintaan 9e vai Prismasta kilohintaan 16e josta -30% pois.
Vastaavasti kumpi tulee edullisemmaksi? Ostaa pesuaine jossa litrahinta 10e -30% vai normihintainen pesuaine jossa litrahinta 3e?
Minuakin kiinnostaa mistä rahat mesuihin ja taloon? Eivät liene mistään -30% kaupasta?
Meillä omakotitalo ja 2 autoa pihassa myös. Lapsia 3.
Olen kotiäiti ja mies tienaa käteen 1600 euroa kuussa. Elämme säästeliäästi ja emme arvosta materiaa, vaan meillä on henkisemmät arvot.Hirvittää kun lukee, mitä summia ihmiset pistää joululahjoihinkin. Me laitamme vain kympin, pari lasten joululahjoihin.
Isovanhemmilta ja sukulaisilta tulee niin paljon paketteja, että materiaa on jo liikaa. Vanhemmiltani saamme n. 3000 euroa kumpikin lahjaksi. Isovanhemmat myös ostavat lapsille vaatteet ja harrastevälineet ja laittaa lasten tileille rahaa.
Ihmettelen, mihin te muut tuperratte rahanne. Me arvostamme henkisiä arvoja ja tulemme miehen pienillä tuloilla toimeen.
t. aaveen talosunero aaveemamma
Tämä oli kyllä päivän paras =) Ihana kun löytyy huumorityyppejäkin välissä.
Hei
Viestistäsi puuttuu olennaista tietoa kuten vaikkapa lainamäärät. Vaikka olisi kaksi viisihenkistä perhettä 2500 euron tuloilla, ovat he täysin eri lähtökohdissa riippuen mm. siitä paljonko heillä menee rahaa asumiseen.
Joku voi asua vuokralla, toinen ostanut asunnon, kolmas asuu vanhempien asunnossa, neljäs saanut asunnon perinnöksi...
Eli jos kerrot vielä kaikki menot niin on helpompi suhteuttaa "säästämisesi".
Kuten muissa viesteissä tuli jo ilmi, ei parinsadan euron säästöllä ole merkitystä jos vaikkapa asumiskuluissa on eroa tuhat euroa.
saavat rahaa vanhemmiltaan
Meilläkin on omakotitalo ja mersut, mutta miehellä iso tilinauha. Ja vaikka usein ostelen -30% tuotteita (en kuitenkaan koskaan kalaa, leikkeitä tai jauhelihaa) menee ruokaan ihan reippaasti rahaa.
Ja minäkään en tuohon pesuaine juttuun usko.
on meilläkin asuntolainaa. 250.000€ oli lainaa enimmillään nyt on jäljellä 120.000€.
Autot on ostettu ihan rahalla. Viimeksi ostettiin minun auto. Olimme katsoneet sitä mallia jo pidempään, mutta ei raskittu ostaa kun hinnat oli 25.000€ molemmin puolin. kaveri oli sitten kuullut joltain naapuri kaupungissa yksityisen olevan myymässä omaansa, saatiin 18.000€:lla eli 7.000€ säästettiin siinäkin.
Vakuutukset meillä on edulliset kun olemme saaneet ihan erityisalennukset kun mieheni yritys on sen firman asiakas. Autot on sen verran uudet ettei niitä ole tarvinnut korjailla.
Toisaalta olen innokas sisustaja ja hurahtanut maalaisromattiseen tyyliin. Olen ostanut kaikki talomme huonekalut kirppareilta ja kunnostanut ne itse. kallein huonekalu on maksanut 70€
Ihmiset haaveilee korkeammasta palkasta mutta ei se välttämättä edes nostaisi elintasoa, kun vastaavasti verojen määräkin nousee.
Ihmettelet mihin muut tupertavat rahansa. Noh, he maksavat ne menot itse mitä sinä ja miehesi saatte vanhemmiltanne ja isovanhemmilta. Jos lasket, että saatte vuodessa kumpikin 3000 euroa rahaa lahjaksi + lasten joululahjat, vaatteet ja harrastusvälineet niin paljonko se tekee kuukautta kohden?
Meillä on kiva uusi toisaavuonna ostettu kesämökki, hyvä auto ja velaton neliö stadissa. Ulkomailla matkaillaan joka vuosi 2-4 kertaa, kotimaassa saman verran kylpylöissä. Kaupassa en koskaan pihistele, saati osta vanhentunutta tavaraa jollain rupaisella 30 prosentin alennuksella, ruuan laatu on minulle tärkeä asia ja rakastamme miehen kanssa ruuanlaittoa.
Vaatteita ja huonekaluja ostamme niin, että panostamme laatuun. Kulahtaneita kirpparirytkyjä emme harrasta. Jos kauppaan tulee kiva uusi elokuva tai musiikki-cd tai mielenkiintoinen kirja, ostamme sen omaksi sen kummemmin pihistelemättä. Lehtiä tulee kotiin monia, koska pidämme lukemista ja aikansa seuraamista tärkeänä.
Lapsilla on vapaus harrastaa mitä haluavat, eikä tarvitse miettiä, mihin meillä on varaa.
Säästöön pannaan muutama huntti kuukaudessa.
Mutta ehkä tämä johtuu siitä, että kuukausitulomme ovat kuutisen tuhatta euroa.
Olen ihmetellyt, millaisia duuneja ihmiset suostuvat paskapalkalla tekemään niin, että pitää ostaa vanhentunutta ruokaa pitääkseen taloutensa kondiksessa.