Olisiko mielestäsi hyvä, jos kuntoilevalle työntekijälle maksettaisiin enemmän palkkaa?
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288518275071.html
Joku poliitikkokin muistaakseni joskus tällaista väläytellyt.
OLisiko mielestäsi hyvä idea?
Kommentit (41)
Treenatessa voi myös toisaalta teloa itsensä ja joutua sairauslomalle..
Samalla logiikalla ei myöskään kannata urheilla, jottei nivelet kulu...
Niin no itseasiassa mulla polvivaivoja, ja todellakin menee polvet pilalle, jos treenaan väärin tai liian rankasti...
(se joka telomisesta kommentoi)
Ehkä se riippuu alasta. Ymmärrän esim. poliiseilla ja puolustusvoimilla, jos on kuntotestit ja muuta liikuntatestiä ajoittain ja niistä hyvin suoriutuvat saavat jotain ekstraa. Kunto on kuitenkin näillä aloilla myös työnkannalta tärkeä. Mutta joku toimistotyöläinen tms. niin ei tarvitse niin sitä hyvää kuntoa vaan pärjää töissä ihan muilla meriiteillä.
Liikuntasetelit usein sisältävät sen kulttuuriosion ja ainakin usein ne käytetään hyvin pitkälti siihen kulttuuripuoleen.. :D
Ehkä se riippuu alasta. Ymmärrän esim. poliiseilla ja puolustusvoimilla, jos on kuntotestit ja muuta liikuntatestiä ajoittain ja niistä hyvin suoriutuvat saavat jotain ekstraa. Kunto on kuitenkin näillä aloilla myös työn kannalta tärkeä. Mutta joku toimistotyöläinen tms. niin ei tarvitse niin sitä hyvää kuntoa vaan pärjää töissä ihan muilla meriiteillä.
työskentelevä sukulainen ei työssään tarvi fyysistä kuntoa (varmaan ymmärrät, että puolustusvoimilla työskentelee muitakin kuin varsinaista sotilasuraa harjoittavat). Ajattelen kyllä, että kuntotesti on heillä hyvä juttu. Monet ihmisethän ei vuosiin tai vuosikymmeniin testauta kuntoaan ja ajattelevat, että heillä on huippukunto, kun käyvät joka päivä rekun kanssa 30 min lenkillä, jolla eivät edes hengästy.
Ehkä se riippuu alasta. Ymmärrän esim. poliiseilla ja puolustusvoimilla, jos on kuntotestit ja muuta liikuntatestiä ajoittain ja niistä hyvin suoriutuvat saavat jotain ekstraa. Kunto on kuitenkin näillä aloilla myös työn kannalta tärkeä. Mutta joku toimistotyöläinen tms. niin ei tarvitse niin sitä hyvää kuntoa vaan pärjää töissä ihan muilla meriiteillä.
työskentelevä sukulainen ei työssään tarvi fyysistä kuntoa (varmaan ymmärrät, että puolustusvoimilla työskentelee muitakin kuin varsinaista sotilasuraa harjoittavat). Ajattelen kyllä, että kuntotesti on heillä hyvä juttu. Monet ihmisethän ei vuosiin tai vuosikymmeniin testauta kuntoaan ja ajattelevat, että heillä on huippukunto, kun käyvät joka päivä rekun kanssa 30 min lenkillä, jolla eivät edes hengästy.
Itsellä muutama ihan toimistohommissa puolustusvoimilla, mutta kuntotesteissä käyvät. Eivät toki pakollisia ole, joten ehkä siksi sukulaisesi niihin ei osallistu. Kuitenkin ovat hyödyksi monella tapaa niin henkilökohtaisesti kuin työn kannalta. Joten en tosiaan tarkoittanut vain sotilaita! :D
tuota linkkiä, mutta meillä ne on ne kuntoilijat joilla on eniten sairauspoissaoloja. Yhdeltä hajosi polvi futistreeneissä ja oli kolme kuukautta saikulla. Yksi himopyöräilijä kaatui kovassa vauhdissa alamäessä ja eikun saikulle pariksi viikoksi. Yksi jotain tappelulajia harrastava tyrmättiin ottelussa ja makasi sen jälkeen pari päivää sairaalassa.
Itse kuulun niihin jotka eivät liikuntaa harrasta, muuten kun 1,5 tuntia koiran ulkoilutusta päivittäin. Puolentoistavuoden sisään olen ollut yhden päivän sairauslomalla. Muutenkin meidän työpailla tuntuu, että ne jotka eivät liikuntaa harrasta eivät niin herkästi sairasta esim. flunssaa, kun taas urheilijat ovat jatkuvassa räkätaudissa.
Eikös se palkka tule työstä? En kaipaa yksityiselämääni yhtään suorituspaineita, kyllä niitä riittää ihan sielä toimiston puolella riittämiin. Nyt jo edellytetään opiskelua omalla ajalla, pitäisikö sen lisäksi vielä käydä salilla, että saisi palkkaa? Mihin väliin saan tungettua puolison ja lapset?
Et ole ilmeisesti koskaan kuntoillut. Sillä siitähän energiaa kestää paineita ja kiirettä nimenomaan saa.
niistä 8 menee töissä ja 8 nukkumiseen. Työmatkoihin lasten viemisine ja hakemisine päiväkodista menee 1.5 tuntia, syömiseen ja ruuanlaittoon saman verran (lasken tähän nyt aamu- ja iltapalat mukaan). Nyt on käytetty jo 19 tuntia eli enää 5 jäljellä...
Opiskeluun menee 3 tuntia päivässä, joten jää 2 tuntia aikaa liikunnalle sillä oletuksella, että en tee mitään kotitöitä, en ole lasten kanssa kuin syömässä, en käy pesulla...
sukulaiseni EI osallistuisi kuntotesteihin, vaikka hänen ei olisikaan pakko.
Minä en kuntoile ja syön roskaruokaa, lihavakin olen. Vaan minäpä en ole ollut sairaana päivääkään työurani aikana- ja tämä työkaverini on melkein kuukausittain pari päivää poissa milloin minkäkin lenssun takia. Niin että kumpi tässä pitäisi "palkita"..?
Minä en kuntoile ja syön roskaruokaa, lihavakin olen. Vaan minäpä en ole ollut sairaana päivääkään työurani aikana- ja tämä työkaverini on melkein kuukausittain pari päivää poissa milloin minkäkin lenssun takia. Niin että kumpi tässä pitäisi "palkita"..?
Entä työtehosi?
Ja joka kerta kun työkaveri on poissa, minä teen hänen hommansa.
on kyllä paras peruste olla harrastamatta liikuntaa! :D
toisaalta teloa itsensä ja joutua sairauslomalle..
sukulaiseni EI osallistuisi kuntotesteihin, vaikka hänen ei olisikaan pakko.
väärin ymmärtäminen.. Lukihärö iski.
koska sitä kuntoilun määrää ei voi mitata mitenkään. Jos pitää täyttää joku kuntokortti niin kuka valvoo että on ilmoittanut rehellisesti lukemat?
Ainoa minkä hyväksyn on että työnantaja tukee liikuntaa maksamalal halli tai kuntosalivuoroja tms osittain, mutta tässäkin on kohtuus, koska kaikille eivät sovi ns järjestetty tai joukkueliikunta.
Yhtään suorituspaineita ei tarvita lisää. Minä kannatan liikuntaa kaikissa muodoissa, mutta jos siitä tulee pakko, niin innostus lopahtaa taatusti.
Eikös se palkka tule työstä? En kaipaa yksityiselämääni yhtään suorituspaineita, kyllä niitä riittää ihan sielä toimiston puolella riittämiin. Nyt jo edellytetään opiskelua omalla ajalla, pitäisikö sen lisäksi vielä käydä salilla, että saisi palkkaa? Mihin väliin saan tungettua puolison ja lapset?
Et ole ilmeisesti koskaan kuntoillut. Sillä siitähän energiaa kestää paineita ja kiirettä nimenomaan saa.
Olen eri vastaaja. Siis liikunnasta voi saada energiaa kestää paineita ja kiirettä, mutta se ei poista noita mainittuja asioita.
Itse kun luovuin aikoinaan jumpassa käymisestä, tuli elämästä paljon rennompaa ja kiireettömämpää :D. Ja joo, en ole lihonnut sen jälkeen.
Mutta tietysti on paljon teitä suorittajia, joiden elämään pitää koko ajan mahtua jotain tekemistä, joiden aiheuttamia paineita puretaan tekemällä taas jotain muuta :D.
Kuntoilu on vain yksi hyvinvointia ja työssä jaksamista edistävä tekijä. Pitäisikö sitten maksaa myös siitä, että syö kasviksia? Että on naimisissa? Että omistaa koiran, harrastaa kuorolaulua ja yhdistystoimintaa? Kaikki tutkitusti edistävät hyvinvointia.
Kuntoilu edistää hyvinvointia ihan eri volyymilla ja monipuolisemmin kuin nuo mainitsemasi asiat.
ap
Minun hyvinvointiini vaikuttaa ihan selkeästi se, paljonko aikaa jää käsitöihin, askarteluun ja sen sellaiseen. Jos minut pakotettaisiin johonkin liikuntaharrastukseen, niin mielialani laskisi varmasti.
Ei lisää palkkaa, mutta tuo työajalla kuntoilu kuulostaa hyvältä.
Olen toimistohommissa ja yhden aamupalaverin viikossa voisi korvata ohjatulla venyttely/lihasten aktivointi-tunnilla. Tekisi hyvää kaikille.
Muuten mielestäni liikuntasetelit ovat paras tapa tukea liikuntaa.
Jotain perusteluja tähän, kiitos.
ap