Ostatteko kaikille sisarustenne lapsille joululahjat? Mulla tilanne,
että aina aiemmin olen ostanut kaikille, mutta nyt on taloudellinen tilanne sen verran tiukka (no on se tiukka ollut aiemminkin kun olen opiskelija, mutta nyt lisäksi mies työttömänä :(, että harkitsen lahjojen antamista vain kummilapsilleni.
Mulla 3 sisarusta, joista yhdellä 3 lasta -> näistä vanhin on kummilapseni.
Molemmilla veljilläni sitten on molemmilla vain yksi lapsi, ja molemmat ovat kummityttöjäni.
Lisäksi olen parhaan ystäväni vanhimman lapsen kummi, hänellä myös 2 pienempää jotka yleensä ovat meiltä saaneet paketit myös.
Oisko siis aivan mahdottoman törkeää jättää tällä kertaa sekä nuo siskon että ystävän 2 nuorempaa lasta lahjomatta? :( vanhempansa ostavat kyllä paljon lahjoja, samoin heidän omat kummit ja molemman puolen isovanhemmat.
Laskin jo nyt, että pelkästään kummilasten lahjoihin menee yli 100e postikuluineen, ja sitten meillä on vielä omakin lapsi 7v joka uskoo vielä Joulupukkiin ja lahjatoivelista sen mukainen ;/ Sille on vielä pakko tuottaa pettymys ostamalla lahjaksi lähinnä hyödyllistä jota koulussa vaaditaan, kuten sukset,monot, luistimet (edelliset jo pienet :(
Kyllä onkin hankalaa! Olenko ihan nössö kun harkitsen oikeasti ottavani lisää opintolainaa, etten vaan pahoittais kenenkään mieltä ? :(
Kommentit (21)
Emme osta sisarusten lapsille lahjoja. Minulla 5 sisarusta ja miehellä yksi. Kummilapsiakin on siunaantunut kuusi kappaletta.
Itse esitin toiveen, ettei miehen veli ostaisi lahjoja, koska niitä muovileluja on jo tarpeeksi. Meidän kolmivuotias osoittaa jo piirteitä, ettei niin osaa arvostaa leluja. Suurin osa leluista lojuu toimettomana.
Mielummin toivoisimme halukkaiden aikuisten viettävän aikaa lastemme kanssa, kuin ostavan lahjoja. Jokainen luotettava aikuinen lisää lapsen/nuoren elämässä antaa paremmat mahdollisuudet elämään.
tiukkaa, etkä pysty ostamaan mitään heidän lapsille. Mielummin ei mitään, kun jotain turhaa sälää. Toki sukat ym ovat kivoja, mutta langatkin maksavat. Jos siis on tosi tiukkaa. Itse ostaisin omalle ja kummilapsilleni, jos olisi sinun tilanteessa. Missään nimessä ei lainaa tällaisen takia.
Ei tarvitse ostaa näitä.
Sille on vielä pakko tuottaa pettymys ostamalla lahjaksi lähinnä hyödyllistä jota koulussa vaaditaan, kuten sukset,monot, luistimet (edelliset jo pienet :((
Perusopetuslaki
31 §
Opetuksen maksuttomuus
Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia.
Tai tarkemmin, olen ostanut.
Sisaruksillani on yhteenä vain 3 lasta, joista yksi on kummilapsemme, + siihen päälle vielä loput kummilapset. Kavereiden lapsia siis ovat muut.
Aloitin lahjojen ostelun hyvissä ajoin, yksi lahja silloin tällöin. Tiukkaa kun on meilläkin :/
Sen takia en koskaan jätä viime tippaan lahjojen ostoa.
Meillä on ollut jo pitkään tapana ostaa lahjoja vain kummilapsille eikä kukaan ole siitä pahoittanut mieltään. Ollaan asiasta ihan sovittu aikuisten kesken eikä kellään ollut mitään asiaa vastaan. Ennen tätä ostin usein saman perheen lapsille yhden yhteisen lahjan esim. lautapelin, pleikkaripelin tai dvd-elokuvan.
Jos muille välttämättä haluaa jotain antaa, niin laita esim. suklaarasia yhteisesti koko perheelle tms.
mä en suostunut sisarusteni lapsille kummiksi, ettei tule sitten suosittua vaan yhtä lasta. Kun kaikki ovat kuitenkin yhtä tärkeitä ja ihania.
Jouluna heitä on kolme. :)
minun puoleltani sisarusten lapsia on 22 ja miehen puolelta 14 joten ei voida kaikkia lahjoa vaikka kuinka haluttaisiin :) Omille lapsille (4) ja kahdelle kummilapsellemme ostetaan lahjat.
lautapeli tms. Lautapelit on kivoja eikä niin kalliitakaan.
niinkun ne muut lapset muistaa muutaman vuoden päästä, että sä et yks vuos ostanu niille lahjoja. Nyt pitää olla sen verran itsekäs, että ostat vaan niille kelle voit.
Sisaruksillani on yhteensä 11 lasta. Ostan vain kummilapsille. Miehen puolelta ei vielä ole muuta jälkikasvua kun meidän.
Eihän tuollaiselle joukolle nyt varakaskaan ihminen haluaisi kalliita lahjoja ostaa. Osta jokaiselle joku hauska heijastin tai saippuakuplapullo tai sormikkaat (esim. Hong Kongista saa halvalla). Ei lahjan tarvitse maksaa paria euroa enempää. Jos sinulla/lapsellasi on jotain mukiinmenevää musiikkia, polta lahjottaville joku musamix-cd. Tyhjistä cd-levyistä olet jo maksanut Teosto-maksunkin, ja kun et kerran saa levyjä vastaan rahaa eikä tämä ole suurisuuntaista toimintaa, se on ihan laillista.
Kummilapsille vaan ja kamalaa, joudutko tuottamaan pettymyksen lapsellesi. Eikö se saakaan kaikkea mitä haluaa??
Yhteensä minulla ja miehellä on neljä kummilasta ja niiden lisäksi neljä sisarusten muuta lasta. Tapana on ostaa niille kaikille lahja. Ei kovin isoa tietenkään, mutta kyllä niillekin hintaa postimaksuineen (ulkomailta) tulee.
Ja välillä mietityttää sekin, että ostetaan niille myös synttärilahjat, rippi- ja ylioppilaslahjat ym., mutta koskaan ei tietenkään itse saada lahjoja, koska eihän nyt aikuisten kesken lahjoja tarvitse vaihtaa. Samahan toi nyt on ja on meillä varaa ostaa itse tarvitsemamme tavarat, mutta näissä tilanteissa tuntuu vähän epäreilulta se "ainoastaan lapsille lahjoja" -tyyli.
Meilläkin on tosi tiukkaa tänä vuonna, mutta kaapit on täynnä aiemmin ostettuja villalankoja. Olen neulonut sekä aikuisille että lapsille sukkaparit. Tytöille pitsisukat.
Muistaisin kuitenkin kaikkia vaikka lupaamalla yhteisen pyöräretken kesällä tai omaa aikaa,apua,välittämistä.Voit kertoa heille että nyt on elämä hieman heitellyt mutta silti välitän teistä.Hyvätvälit sukulaisten kesken ovat todella tärkeitä kun on vaikeaa. Myös sukulaisista pienimmät ovat minulle tuoneet lohtua elämän vaikeimpina aikoina.Pitäkää yhtä nyt niin jaksatte.
Mulla on 1 veljentyttö ja 1 kummilapsi (ei sukua). Ja muistan molempia. Kummipoikaa ajatelin muistaa lahjalla siihen asti, että saa ekan oikean vakityöpaikan.
Miehelläni on 4 sisarusten lasta, joista 1 on hänen kummilapsi ja lisäksi 1 kummilapsi joka ei ole sukua. Hän ei lahjoja lähettele, ei jouluna eikä syntymäpäivänä. Jos jouluna tai synttärinä menee käymään, niin sitten pistää kirjekuoreen jonkun kympin.
Meidän lapsi saa lahjan veljeltäni tai hänen vaimonsa sen hankkii. Ja yhdeltä miehen siskolta. Muut sisaruksista 8kaikilla ei edes ole lapsia) eivät joko välitä tai ovat vetänyt herneen nenään veljensä/mieheni lahjomattomuudesta. Kummeja ei lapsellamme olekaan.
Ap:lle sanoisin, että ostat lahjat niille joille haluat ja ihan hyvin voi laittaa paljon halvempiakin lahjoja kuin aiempina vuosina.
Jos tuntuu pahalle jättää ostamatta.
Itse ostan kaikille sisaruksilleni ja yhdellä on jo lapsi niin hänellekin. Serkuille en osta mutta lapsille kyllä. Mies ei osta sisarilleen ellei keksi juuri jotain osuvaa mutta sisarien lapsille kyllä.
Selitä vanhemmille miksi teet tällaisen rajauksen ja yritä selvitä kummilastenkin lahjoista tekemällä jotain pientä (mutta henkilökohtaista) vaikka itse. Tai sitten sanot vanhemmille että tänä vuonna et valitettavasi pysty lahjomaan edes kummilapsia (tai lähetät jonkun symbolisen pienen pienen lahjan), syystä että. Ja ostat vähän enemmän omalle pojalle. Miehen työttömyys on minusta erittäin hyvä syy rajoittaa lahjojen ostoa.
Varsinkin nuo sisarustesi lapset, myös kummilapsesi - anna heille kaikille tänä vuonna lahjakortti, jossa lupaat serkuksille jotain yhteistä mukavaa. Kuten joku jo ehdottikin, vaikka pyöräretki. Tai sitten retki johonkin läheiseen, jännään paikkaan (onko siellä lähistöllä jotain raunioita, jännää luonnonmuodostelmaa, kivaa luontopolkua, tms.)? Tai uimarannalle. Tai muuta vastaavaa. Anna omallekin lapsellesi tällainen lahjakortti.
Selität vanhemmille tilanteen. Ja uskoisin, että aikuisista hienoin lahja on, kun järjestät serkuksille tällaisen yhteisen hauskan jutun, joka lähentää heitä toisiinsa!
Rahat säästät sitten oman lapsen lahjaan. Yhteen tai kahteen oikein, oikein toivottuun.
Jos sinulla oli sisarusten ulkopuoleisia kummilapsia, voit antaa omat lahjakortit vaikka siitä uimaan menosta. Tai että leivotte jotain yhdessä, tms.
Ja tosiaan, jos osaat kutoa ja on lankoja varastossa, sukat hyvä idea!