Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä näistä kielletyistä herkuista olet maistanut?

Vierailija
28.11.2012 |

Absintti



Hallusinaatioita aiheuttanut alkoholijuoma absintti on menneinä vuosina kielletty useissa maissa. Vihreäksi keijuksikin nimitetty juoma sisältää alunperin kemikaalia nimeltä tujoni, jolla on sanottu olevan haitallisia neurologisia sivuvaikutuksia. Sittemmin absintin reseptiä on muutettu, ja näin se on päässyt pannasta useissa maissa. Se on kuitenkin edelleen kielletty ainakin Vanuatulla ja joissain osissa Uutta-Seelantia.



Pallokala



Tämä japanilainen herkku on Japanin lisäksi suosiossa ainakin Koreassa, ja sitä löytyy monen japanilaisen ravintolan listalta. Tämän kalaherkun myyminen on kuitenkin kielletty Euroopan Unionin alueella. Syynä on se, että tietyissä osissa pallokalaa on ihmiselle vaarallista myrkkyä, joka voi johtaa halvaukseen ja jopa kuolemaan. Pallokalaa kannattaa siis syödä vain asiansa osaavan kokin valmistamana, jos silloinkaan.



Haggis



Muun muassa lampaan keuhkoja sisältävän skottiherkun maahantuonti on ollut kielletty Yhdysvalloissa jo yli 20 vuotta. Perinteisesti haggis paistetaan lampaan mahalaukussa, ja se se sisältää muun muassa lampaan sisäelimiä ja kaurahiutaleita.



Raakamaito



Raakamaito eli käsittelemätön maito on monen terveystietoisen herkkua, mutta se on tällä hetkellä kielletty lähes puolessa Yhdysvaltojen osavaltioita sekä Kanadassa, Australiassa ja Skotlannissa. Suomessakin Evira on linjannut, että raakamaidon antamista alle kouluikäisille lapsille kannattaa harkita tarkkaan. Raakamaitoa pidetään terveysruokana, mutta koska siitä ei ole kuumentamalla poistettu haitallisia bakteereja, voi siitä huonolla tuurilla saada esimerkiksi listeria- tai salmonellatartunnan.



Stevia



Euroopan Unioni vapautti makeutusaineen myyntikiellosta vasta viime vuoden lopussa. EU:n lisäksi se on ollut kielletty ainakin Yhdysvalloissa, Singaporessa ja Hong Kongissa. Yhdysvalloissa stevia pääsi pannasta hieman ennen kuin EU seurasi perässä. EU kielsi stevian tuonnin ja myymisen vuonna 1999, koska sen käytön pelättiin nostavan hedelmättömyys- ja syöpäriskiä. Väitteille ei ole kuitenkaan saatu tarpeeksi tieteellistä näyttöä. Stevia-kasvista uutettu stevioliglykosidi on supermakeaa, ja se otettiin Suomessakin esimerkiksi virvoitusjuomateollisuudessa laajasti käyttöön heti myyntikiellon kumoamisen jälkeen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hmm, ehkä jonkinlaista absinttia. Mä en ny muista et maistoinko sitä vai en.

Vierailija
2/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja absinttia oon juonut sen jälkeen, kun ne on sallittu. Ai niin, oon myös syönyt stevian lehtiä. "Raakamaitoa" oon juonut lapsena, mutta silloin sitä ei kutsuttu siksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa absintissa on nykyäänkin koiruohoa (joka sisältää tujonia). Tujonin hallusinaatioita aiheuttava vaikutus on kiistetty nykypäivänä.

Vierailija
4/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absinttia, pallokalaa, haggisia ja steviaa käsittääkseni oli jossain juomassani limsassa.



Tiesittekö, että stevia on muuten maailman tehokkain terveysvalmiste:

Vierailija
5/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absinttia, pallokalaa, haggisia ja steviaa käsittääkseni oli jossain juomassani limsassa.

Tiesittekö, että stevia on muuten maailman tehokkain terveysvalmiste: <a href="http://www.youtube.com/watch?v=VObaisj0P7g" alt="http://www.youtube.com/watch?v=VObaisj0P7g">http://www.youtube.com/watch?v=VObaisj0P7g</a&gt;

Vierailija
6/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

absinttia, oli kamalaa :) (enpä muuta odottanutkaan)



raakamaitoa tavallaan, ternimaitoa, mutta uunin kautta. Uunijuustoa siis, enpä pitänyt siitäkään.



Ja hyi, ostin friss-juoman, josta olen ennen pitänyt. Maistui pahalle, mietin mikä on muuttunut: no ne on alettu makeuttaa stevialla! hyhy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absinttia, pallokalaa, haggisia ja steviaa käsittääkseni oli jossain juomassani limsassa.

Mistä saa limsaa, jossa on absinttia, pallokalaa, haggista ja steviaa?

Vierailija
8/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sellaista nykyversiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella haggis on vaarallista?

Vierailija
10/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakamaitoa, en muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luomumaito ole raakamaitoa, jos se on pastöroitua, vakioitua ja tiesmitä. Tietenkin luomutilan maito on raakamaitoa ennen käsittelyjä.



Sitä olen maistanut, mutta tuosta listasta puuttuu varmaan paljon sellaista, joka on nykyohjeiden mukaan kielletty ainakin raskaanaolevilta. Olen syönyt raakaa kalaa, maksaa, sisäelimimiä ja paljon muuta.

Vierailija
12/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko luomumaito raakamaitoa?


Lidlin saksalainen versio on myös homogenoitu. Kaukana raakamaidosta siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeutustablettina teessä

Vierailija
14/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ei kokemuksia. Stevia on varmaan seuraavana listalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakamaitoa anoppilassa, heillä on maitotila.

Steviaa on muistaakseni ollut jossain ostamassani limsassa.

Vierailija
16/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun limun seassa tietämättäni.

Vierailija
17/17 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut kiinnostaisi, paitsi stevia. Ja absintinkin pitäisi olla sitä alkuperäistä :)