Mieheni mielestä minä olen vastuussa tyttäremme "lihavuudesta"
Mitäs mieltä olette: olenko vastuussa siitä, että tyttäremme ei täytä isänsä kauneusihanteita? Tyttärellä on ikää 18 vuotta ja painoindeksi n. 25. Käy salilla ja on lihaksikas, mutta myös isopeppuinen ja -rintainen. Varsinaisesti ei siis merkittävän lihava. Mieheni mielestä "näyttää kohta kaapilta". Arvaatte varmaan, että miehen suvun naiset ovat erittäin hoikkia. Minä muodokas.
Kommentit (35)
Tässä ei ole ylipaino eikä se, kenen vastuulla se on, vaan se, että herkässä teini-iässä olevan naisenalun ulkonäköä kritisoidaan! Isän pitäisi yrittää pitää mölyt mahassaan, ettei aiheuta tyttärelleen ongelmia omakuvan ja itsetunnon suhteen!
Painoindeksi on normaalin rajoissa, ja jos tytär on itse itseensä tyytyväinen, niin ei kannattaisi paljoa puuttua! Toki ap voisi pyytää tytärtä vaikka hölkkälenkille tai muihin kivoihin liikuntaharrastuksiin jos mahdollista, ja tarjota terveellistä ruokaa, tarpeeksi kasviksia jne....mutta niin hienotunteisesti ettei nuori ota sitä kritiikkinä.
Itse olen tarkka painoni suhteen, painoni saa heitella vain pari kiloa ja ihanne indeksini on nykyinen 19. Omat vanhemmat eivät koskaan ole mua arvostelleet, mutta äiti on ollut aina tyytymätön omaan pyöreähköön kroppaansa ja on ollut kymmenillä dieeteillä, melkein aina silloin kuin kotona asuin. Eli vanhempien käytös vaikuttaa todella voimakkaasti, ja nuori kaipaisi enemmänkin ihailua ja tukea kuin kritisointia!
Ainakin kehoni kiihottaa häntä seksuaalisesti, hän on minulle pääsääntöisesti ystävällinen, ja olemme olleet yhdessä kauan. Uskoakseni olen kuitenkin isokokoisin hänen elämänsä naisista, siis tyttöystävät ovat olleet pieniä ja vaaleita - minä olen tumma, pitkä ja uhkea.
Miksi ihmeessä hän arvostelee aikuista tytärtään?
Katsoisi välillä itse peiliin. Kuvassa on iäkäs ukontursake, jolla on onneton kroppa, ohuet hiukset ja perunanenä.
"ei urheile tarpeeksi" (n. 3 - 4 krt vk)
"minun pitäisi puhua sille".
Minun mielestäni tyttäremme on tyypiltän muodokas. Hän on terve ja hyvinvoiva. Lisäksi mielestäni hän on jo sen ikäinen, että olisi todella outoa ottaa voimakkaasti kantaa asiaan. Ehkä hän olisi kauniimpi hiukan hoikempana, mutta tuskin merkittävästi onnellisempi tai terveempi. Eniten ottaa tietysti pannuun se, ette mies hyväksy tytärtä sellaisena kuin tämä on. Kaiken lisäksi tytär on huippulahjakas akateemisesti, eikä mies arvosta sitä lainkaan. Nuoren naisen pitäisi kai olla ennen kaikkea miesten silmänilo. Jumalauta! Anteeksi.
niin mitenniin hän ei miehesi mielestä urheile?
jos tyttäresi käy salilla niin mitenniin hän ei miehesi mielestä urheile?
Voihan salillakin käydä vain lehtiä lukemassa/itseään peilaamassa ja siinä sivussa vähän tehdä jotain... Eihän pelkkä salilla käynti ole tae tehokkaasta liikkumisesta.
Ja edellä oleva ei siis ollut mitenkään henk.koht. ap:lle, en siis väitä, että tyttäresi tekisi juuri noin. Vaan ihan yleisesti. Monet sanovat käyvänsä salilla, mutta eivät treenaa kunnolla.
sinua ja siksi miehellä on vaikeuksia suhtautua. Mutta täys pässi miehesi kyllä on. Tuolla indeksillä ei tosiaan ole kyse lihavuudesta. Uskomatonta jos terve normaalipainoinen tytär ei kelpaa isälleen sellaisena kuin on.
Puhuisin miehen kanssa kahden kesken. Tyttären ei tarvitse kuulla näitä isänsä ajatuksia. Tyttären vartalokaan ei ole vielä välttämättä lopullisessa muodossaan.
Tärkeintä ja terveintä(!) on, että tyttäresi nauttii liikunnasta. Jos mies lipsauttaa jotain painosta, voi siitäkin lähteä ilo.
Oma tyttären vartalo ei ainakaan tuossa tilanteessa kuulu isälle. Ehkä sitten, jos painoindeksi olisi merkittävästi ylipainon puolella, eikä silloinkaan pitäisi arvostella, vaan miettiä oman perheenjäsenen hyvinvointia.
Ovat aina kritisoineet ulkonäköäni vaikka normaalipainon rajoilla olenkin. Äitini syyttää itseään lihomisestani, sillä opetti minut suhtautumaan väärin ruokaan lapsena (ja tästä olen samaa mieltä).
Kyllä se on silti kummankin vanhemman vika jos lapsi on sairaasti ylipainonen (teidän tyttö ei nähtävästikään), sillä he sitä ruokaa ostavat kotiin ja opettavat lapselle ruokatavat.
Itsekin käyn salilla 5x viikossa mutta en silti ole laiha, syön kuitenkin sen verran etten laihdukaan. Sama ongelma ehkä tytöllänne -syö enemmän tai saman verran kuin salireeneissä kuluttaa?
Ovat aina kritisoineet ulkonäköäni vaikka normaalipainon rajoilla olenkin. Äitini syyttää itseään lihomisestani, sillä opetti minut suhtautumaan väärin ruokaan lapsena (ja tästä olen samaa mieltä).
Kyllä se on silti kummankin vanhemman vika jos lapsi on sairaasti ylipainonen (teidän tyttö ei nähtävästikään), sillä he sitä ruokaa ostavat kotiin ja opettavat lapselle ruokatavat.Itsekin käyn salilla 5x viikossa mutta en silti ole laiha, syön kuitenkin sen verran etten laihdukaan. Sama ongelma ehkä tytöllänne -syö enemmän tai saman verran kuin salireeneissä kuluttaa?
Miksi ihmeessä hän arvostelee aikuista tytärtään?
Katsoisi välillä itse peiliin. Kuvassa on iäkäs ukontursake, jolla on onneton kroppa, ohuet hiukset ja perunanenä.
Mieheni on ollut bodari ja on edelleen melko hyväkuntoinen. Hänen urheilunsa on kuitenkin merkittävästi vähentynyt ja myös hiukan mahaa on tullut. Uskon hänen olevan hiukan tyytymätön itseensä ja siksi kohtelevan meitä perheen naisia näin. Hänen sisarensa on entinen anorektikko, ja luulen mieheni imeneen hoikkuusihanteet jo lapsuudenperheensä ja sukunsa arvomaailmasta.
Ap
Hänhän valitsi itselleen muodokkaan naisen. muodokkaalta naiselta saa muodokkaat geenit.
Kuulostaa kyllä lähinnä siltä, että AP yrittää vaan puolustella lihavaa lastaan ja hakea tukea että on itse muka oikeassa. Väitän että lapsesi on lihavampi mitä täällä väität, ja että se ei todellakaan urheile neljää kertaa viikossa. Koko ketjusi päämäärä ylipäätään tuntuu olevan vain miehesi haukkuminen, ja se että muutkin haukkuvat häntä. Yhtä ainutta myönnytystä meinaan et tee siihen suuntaan että lapsesi saattaisi oikeasti olla turhan pyöreä, tai että sinun kannattaisi muuttaa kokkailutyyliäsi.
en voi ymmärtää, että joku nainen ALISTUU tuollaiseen puheeseen. Laita se ukko kuriin.
Kuulostaa kyllä lähinnä siltä, että AP yrittää vaan puolustella lihavaa lastaan ja hakea tukea että on itse muka oikeassa. Väitän että lapsesi on lihavampi mitä täällä väität, ja että se ei todellakaan urheile neljää kertaa viikossa. Koko ketjusi päämäärä ylipäätään tuntuu olevan vain miehesi haukkuminen, ja se että muutkin haukkuvat häntä. Yhtä ainutta myönnytystä meinaan et tee siihen suuntaan että lapsesi saattaisi oikeasti olla turhan pyöreä, tai että sinun kannattaisi muuttaa kokkailutyyliäsi.
Kyllä voi olla lihava vaikka urheilee. Olin monta kuukautta ylipainoinen (165cm/85kg) vaikka kävin salilla viisikin kertaa viikossa erilaisissa jumpissa ja lihasreeneissä. Tähän vain vaikutti se, että söin yksinkertaisesti kotona liikaa äidin pöperöitä ja kävin herkkukaapilla. Pääsin vasta normaalipainoon muuttaessani omaan asuntoon ja kiinnitettyäni oikeasti huomiota ruokavalioon - kun kerrankin sain siihen itse vaikuttaa.
On matemaattinen tosiasia, että tytär urheilee 3 - 4 krt viikossa. Painoindeksi on myös matemaattinen tosiasia, se on 25 (laskettiin). Totesin, että todellakin isorintainen ja -pyllyinen tytär on. Eli mitä ihmettä höpötät? Ja meillä kaikki syövät smaa, todellakin minun tekemääni ruokaa, myös suorastaan laihat veljet. Ja lisäksi: en ole alistunut mihinkään puheeseen. Osaan todellakin panna jauhot suuhun ukkokullalle.
vastuussa, ette te sille mitään voi, että hän on geeninsä ottanut sinulta suoraan :)
On matemaattinen tosiasia, että tytär urheilee 3 - 4 krt viikossa. Painoindeksi on myös matemaattinen tosiasia, se on 25 (laskettiin). Totesin, että todellakin isorintainen ja -pyllyinen tytär on. Eli mitä ihmettä höpötät? Ja meillä kaikki syövät smaa, todellakin minun tekemääni ruokaa, myös suorastaan laihat veljet. Ja lisäksi: en ole alistunut mihinkään puheeseen. Osaan todellakin panna jauhot suuhun ukkokullalle.
Olisko jotain kuvia tyttärestä? Lomalta tjms. Kuin vanha se olikaan? Ei meinaan mua haittaa pieni pyöreys perseessä ja tisseissä, päinvastoin!
M32, Turku
Tyttärellä on erittäin paljon lihasvoimaa. Hän myös pystyy juoksemaan 10 kilometrin lenkkejä. Hänellä on leveät hartiat, ja vartalon muoto on tiimalasi. Uskon, että mieheni on juuri näitä itsetuntonsa oman voimakkuutensa varaan rakentaneita miehiä, joille vahva nainen on uhka. Poikaystäväehdokkaita on ollut monta, kukaan ei ole vielä kelvannut tytölle. Ja hän ei juo lainkaan alkoholia. Ap