Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-90 -lukujen kauneusihanne erilainen vrt nyt? Vai ulkonäön merkitys pienempi?

Vierailija
27.11.2012 |

Lähinnä siis kasvojen kauneutta tarkoitan ja ajanjaksoa 80-luvun puolivälistä johonkin ysärin alkupuolelle. Muoti oli tuohon aikaan mielestäni aivan kamalaa, mutta vaikka ei kiinnittäisi muotiin ja kamaliin hiustyyleihin ym huomiota, niin siltikin tv-ohjelmissa, leffoissa jne esiintyvät naiset olivat keskimäärin rumempia (lue: tavallisen näköisiä) kuin nykyään, minun mielestäni siis. Oli siis kaikenlaista ohuthuulista pitkänaamaa ja koukkunokkaa ja pullaposkea rooleissa.

Tuntuu, että nykyään pitää erikseen olla jossain "ruman naisen roolissa" jos ei vastaa täysin kauneusihannetta. Mun silmääni siis nykyään leffoissa ja tv-sarjoissa näyttelijät ovat keskimäärin paljon kauniimpia, tietyllä tapaa yhteen muottiin sopivia. Ns tavallisen näköisiä ihmisiä ei hirveästi rooleissa näe, ellei tosiaan erikseen ole jokin ylikorostettu "taviksen rooli". Joskus ei edes siinä tapauksessa. Esim "Ruma Betty" oli lähinnä stailattu "rumaksi", tosi kaunis nainenhan hänkin on.

Onkohan niin, että käsitys siitä, millainen ulkonäkö on ok, vain supistuu koko ajan. Vai oliko kasari-ysäriajalla vain erilainen kauneusihanne ja silloinkin haalittiin rooleihin niitä siihen aikaan kauniina pidettyjä?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaamaton nenä ei ole todellakaan koukkunokka. mielummin se leikattu on ruma ja tylsä.

Missä mä oon sanonut, että leikkaamaton nenä olisi koukkunokka? Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Joillakin nyt vaan on koukkunokka, joillakin on luonnostaan jotakin muuta kuin koukkunokka. Mä en pidä koukkunokkaa kauniina, mutta eihän se sitä tarkoita että jokaisen nenän pitäisi olla leikattu ollakseen kaunis :D Pointtisi meni aika ohi kyllä multa...

En myöskään ole missään sanonut, että juuri leikattu naama olisi se kaunein. Monilla kun on ihan luontaisesti täyteläiset huulet, siro/neutraali nenä ja isot silmät. Enkä tarkoita, että isonenäinen olisi automaattisesti toivottoman ruma, mutta ihanteeni on tuo mitä kuvailin. Ja sellaista ulkonäköä tosiaan löytyy ihan luonnostaankin ihmisiltä.

ap

Vierailija
2/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kai tässä myös mietityttää, että olenko mä kenties poikkeus, kun mulle muoti ja estetiikka on hyvin eri asioita. Jokin juttu ei muutu mun silmissä kauniiksi vaikka se olisi muotia, estetiikka on mun mielestä jotakin pysyvämpää. Vaikka tottakai minunkin esteettiset mieltymykseni ovat omassa elinympäristössäni syntyneet eli kulttuuri muoteineen on siihen päässyt vaikuttamaan. Koen, että mulla on kuitenkin hyvin pysyvät esteettiset käsitykset, jotka eivät muutu muodin mukana vaan ovat olleet hyvin samanlaiset aina.

ap

sinä olet juuri ympäröivän yhteiskunnan ja muotiteollisuuden esteettisen kuvaston muokkaama. Olet kasvanut juuri näiden nykyisten normien ympäröimänä, siksi kuvittelet niiden olevan jotenkin pysyviä ja muuttumattomia. Kymmenisen vuotta kuluu, ja saatat nähdä jo asian ihan toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kai tässä myös mietityttää, että olenko mä kenties poikkeus, kun mulle muoti ja estetiikka on hyvin eri asioita. Jokin juttu ei muutu mun silmissä kauniiksi vaikka se olisi muotia, estetiikka on mun mielestä jotakin pysyvämpää. Vaikka tottakai minunkin esteettiset mieltymykseni ovat omassa elinympäristössäni syntyneet eli kulttuuri muoteineen on siihen päässyt vaikuttamaan. Koen, että mulla on kuitenkin hyvin pysyvät esteettiset käsitykset, jotka eivät muutu muodin mukana vaan ovat olleet hyvin samanlaiset aina.

ap

sinä olet juuri ympäröivän yhteiskunnan ja muotiteollisuuden esteettisen kuvaston muokkaama. Olet kasvanut juuri näiden nykyisten normien ympäröimänä, siksi kuvittelet niiden olevan jotenkin pysyviä ja muuttumattomia. Kymmenisen vuotta kuluu, ja saatat nähdä jo asian ihan toisin.

En tiedä missä iässä ne ympäröivät ihanteet eniten vaikuttavat. Muistan siis elävästi kyllä kasari-ja ysärimeiningin.

ap

Vierailija
4/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

En tiedä missä iässä ne ympäröivät ihanteet eniten vaikuttavat. Muistan siis elävästi kyllä kasari-ja ysärimeiningin.

ap

Olivatko kauneusihanteet tuolloin erilaisia, kun et itse tiennyt... ;)

Mutta ei se sinun kauneusihanteesi ole missään tyhjiössä syntynyt, vaan se on ympäristön tuotosta. Kuten meillä kaikilla muillakin.

Vierailija
5/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se sinun kauneusihanteesi ole missään tyhjiössä syntynyt, vaan se on ympäristön tuotosta. Kuten meillä kaikilla muillakin.

Ensinnäkin kauneusihanteiden erilaisuushan oli minulla yksi teoria siihen miksi leffoissa ja muualla oli nykykäsityksen mukaan "rumia" tai ei niin viimeisen päälle kauniita naisia verrattuna nykypäivään.

Toiseksi minähän itsekin kirjoitin tuosta "Mutta ei se sinun kauneusihanteesi ole missään tyhjiössä syntynyt, vaan se on ympäristön tuotosta" -asiasta myös.

ap

Vierailija
6/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyohjelmissa ei juurikaan ole luonnontilaisia näyttelijöitä (siis jenkkisoopassa jota tarkoittanet). Ei koukkunokkia (mitä sitten lieneekään) vaan kaikilla naisnäyttelijöillä on platiikkakirurgin muovaama samanlainen nenä. Ja tämä on SINUN mielestäsi kaunis. Tämä ns. viimesen päälle kauneus on persoonatonta ja keinotekoista.

Vierailija
7/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyohjelmissa ei juurikaan ole luonnontilaisia näyttelijöitä (siis jenkkisoopassa jota tarkoittanet). Ei koukkunokkia (mitä sitten lieneekään) vaan kaikilla naisnäyttelijöillä on platiikkakirurgin muovaama samanlainen nenä. Ja tämä on SINUN mielestäsi kaunis. Tämä ns. viimesen päälle kauneus on persoonatonta ja keinotekoista.

Kommentoinkin tuota plastiikkakirurgiahuomiota aiemmin ja totesin että se oli erittäin hyvä pointti.

ap

Vierailija
8/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän se leikkely valitettavasti mahdollistaa:

http://www.valerialukyanova.net/

Vierailija
9/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa tai älkää, ne kapeat huulet olivat muotia. Häpesin paksuja huuliani 80-luvulla.

koska kasarilla ja ysärillä mua haukuttiin koulussa kumihuuleksi ja nykyään mun huuleni ovat enemmänkin kapeat kuin paksut :)

Vierailija
10/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kauneusihanteiden erilaisuushan oli minulla yksi teoria siihen miksi leffoissa ja muualla oli nykykäsityksen mukaan "rumia" tai ei niin viimeisen päälle kauniita naisia verrattuna nykypäivään.

Toiseksi minähän itsekin kirjoitin tuosta "Mutta ei se sinun kauneusihanteesi ole missään tyhjiössä syntynyt, vaan se on ympäristön tuotosta" -asiasta myös.

ap

Kyllä luin juu, ja vastasin oman näkemykseni tähän omaan kommenttiisi tuolla yllä:

"olenko mä kenties poikkeus, kun mulle muoti ja estetiikka on hyvin eri asioita. Jokin juttu ei muutu mun silmissä kauniiksi vaikka se olisi muotia, estetiikka on mun mielestä jotakin pysyvämpää."

Eli ei, et ole poikkeus, vaan massaa. Poikkeus olisit, jos nykytähdet näyttäisivät silmiisi vähemmän viehättäviltä kuin ne kasaritähdet tai minkä tahansa muun vuosikymmenen/vuosisadan kauneusihannetta vastaavat naiset.

Vierailija
11/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka taloudellisesti siihen olisikin mahdollisuus.

Kauneusihanteet muuttuvat ajan myötä, joten jos leikkauttaisin itsestäni tämän ajan ihanteiden mukaisen, olisin kymmenen vuoden kuluttua ruma tai vähintäänkin elähtäneen näköinen. Muoti-ilmiöt kun menevät niin, että ilmiölle tulee vastareaktio - yleensä sitä voimakkaampi mitä kuumempaa muotia se ilmiö on ollut.

Esim. jos olisin 80-luvulla leikkauttanut paksut huuleni kapeiksi, katuisin nyt sitä karvaasti! Pidän parempana sitä, että minussa on samanaikaisesti enemmän ja vähemmän kauniilta näyttäviä piirteitä, koska silloin näytän todennäköisemmin jollain tapaa kivalta vielä jatkossakin.

Sama mekanismi kuin vaikkapa osakesijoittamisessa ajallisen hajauttaminen. ;)

On kyllä mielenkiintoista seurattavaa, miten nämä tämän hetken täydellisyyttä tavoittelevat leikkauskuningattaret aikanaan vanhenevat. Luulen, että mitä useammin esim. kasvoja leikataan, sitä helpommin ne iän myötä rapistuvat. Uusilla leikkauksilla tilannetta voidaan varmaan jossain määrin korjata, mutta lopputulos on aina keinotekoisemman ja muovisemman näköinen. Ja mitä useampia leikkauksia, sitä muovisemmaksi muuttuu. Tästä on paljon esimerkkejä olemassa jo nyt.

Vierailija
12/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että silloin oli kasvoilaan kauniita naisia luonnostaan enemmän. Ei leikeltyjä, eikä huulia pullisteltu, eikä silikonia. Eri meikkityyli yms. kyllä oli.

Muistan itsekin ajan kun kásvoja paklattiin vaaleaksi ja käytettiin tummanpunaista huulipunaa ja silmät meikattiin "kohtalokkaiksi". Mutta silloin ei ollut naisihanne niin laiha vaan enemmän normaalipainoinen.

nykyään mielestäni suositaan "persoonallisia" kasvoja. Eli monesti rumiakin, jotka on pumpattu täyteen erilaisia pullistumia. Ilman meikkiä ovat suorastaan tosirumia.

oli kauniskavoisempia naisia julkisuudessa kuin nyt. Nyt kun heitä katsoo, niinhelposti sivuutta kaunispiirteiset kasvot, koska meikki- ja hiustyyli näyttää kököltä. Nykyään taas saa olla vaikka millaien pallinaama, kunhan on paljon meikkiä, pitkä tukka, isot tissit ja muuten laiha. j ahyvän näköisenä pidetään.

Vierailija
13/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan silloinkin joo ihanteensa, mutta rinnat saivat olla mitä olivat ja esim. roikkua ilman että siitä kohistiin. Karvoja sai olla, etenkin kulmissa, runsaasti eikä jokaisella tarvinnut olla geneeristä tukkaa. Tyylejä oli useita ja väreillä leikittiin, nykyään ollaan paskanjäykkinä just ja tasan niissä sävyissä, jotka itselle parhaiten sopii. Paljasta pintaa ja feikkiyttä kaikkialla, en tykkää.

Vierailija
14/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan muista missään sellaista lukeneeni kun sitä sarjaa aikoinaan katsoin.

nykystandardeilla olen suoraan sanottuna ruma, mutta jos kasarimusiikkivideoita ja elokuvia katsoo, niin mulla on paljon sellaisia piirteitä, joita niissä esiintyvillä on. Lisäksi hiukseni kasvavat luonnostaan melkoisena kasaripehkona ja kasvonpiirteitä, esim. silmiä saisin kaikkein parhaiten korostettua kammottavalla kasarimeikillä.

Hiukset tosin ei ole pehkona, mutta kasvonpiirteissä on tosi paljon samaa kuin esim. tuossa Twin peaksin Laura Palmerissa. Poskissa ikuista lapsenpyöreyttä ja huulet kapeahkot.

ap

Vierailija
15/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasarina muistan itse meikanneeni upeita, tulipúnaisia pusuhuulia itselleni. Sinulla on ihan oikeasti hassuja väittämiä:)

vai koukkunokkia:)

ap

ap

Vierailija
16/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasarina muistan itse meikanneeni upeita, tulipúnaisia pusuhuulia itselleni. Sinulla on ihan oikeasti hassuja väittämiä:)

Siis mä en muista kasarimeininkiä sillä perusteella, että sä olet meikannut tulipunaisia pusuhuulia itsellesi? :D Ok, tätä logiikkaa tarvis avata pikkuisen enemmän.

Vierailija
17/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtikuvat ja mainoskuvat on kaikki käsiteltyjä, samoin leffoissa pystytään ihmisten ulkonäköä muokkaamaan, joskin se on aika kallista. Muistaakseni Milla Jovovich totesi jossain, että hän on tuottajan painajainen, kun hänelle pitää "digitoida" rinnat jokaiseen ruutuun ja tulee kalliiksi.

80-luvulla tällaista tekniikkaa ei vielä käsittääkseni ollut käytössä.

Vierailija
18/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demi Moore oli ennen leikkauksiaan niin tavallisen näköinen, ettei sen näköiseen naiseen kiinnittäisi mitään huomiota tänä päivänä.

Se mikä on muuttunut, on ainakin, että nyt se monesti riittää, jos on van TODELLA laiha. Esimerkiks juurikin tuo SJP on ns. nollakokoa ja siksi häntä pidetään "upeana". Jos hän olisi kokoa 40, hän olis Hollywoodin mittapuun mukaan tosi lihava. Mutta joo - miettikääs sen naamaa ja tanakkaa vartaloa yhdistettynä? Juu ei hyvä.

Vierailija
19/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä huulia yritettiin meikata pusuhuuliksi, eikä miksikään kapeiksi:)

t. vm 62

Siis mä en muista kasarimeininkiä sillä perusteella, että sä olet meikannut tulipunaisia pusuhuulia itsellesi? :D Ok, tätä logiikkaa tarvis avata pikkuisen enemmän.

Vierailija
20/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä siinäkin neuvotaan, miten huulet rajataan ja punataan ISOMMIKSI. Ja näin tein itsekin, ja kyllä väitän muistavani 80-luvusta enemmän kuin kolmekymppiset (minulla on n. kolmekymppiset sisarukset, eikä heillä ole todellakaan tarkkoja muistikuvia 80-luvusta, koska vasta syntyivät 80-luvun alussa!).

- vm. 68

Siis kun olet vasta 30v ja toiseksi väität, että kapeat huulet oli muotia:) Kyllä niitä huulia yritettiin meikata pusuhuuliksi, eikä miksikään kapeiksi:) t. vm 62

kasarina muistan itse meikanneeni upeita, tulipúnaisia pusuhuulia itselleni. Sinulla on ihan oikeasti hassuja väittämiä:) vai koukkunokkia:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi