Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harkitsen 1. kertaa vakavasti kirkosta eroamista...

Vierailija
27.11.2012 |

Syynä tuleva yle-vero ja se, että tajusin juuri, että elämänkatsomustieto ei ole oppiaineena valittavissa, jos lapsemme kuuluu kirkkoon. Ev.lut = automaattinen pakko osallistua uskonto-opetukseen.

Onko muut harkinneet samaa?

Ajatuksia tuosta et vs. uskonto-opetus asiassa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko tekee kieltämättä paljon hyvää työtä. Kuitenkin se käyttää diakoniaan ja muuhun hyväntekeväisyyteen vain noin 10 % tuloistaan. Valtaosa menee henkilöstön palkkoihin ja eläkkeisiin ja kalliin organisaation ylläpitoon piispoineen ja tuomiokapituleineen.

Itse erosin kirkosta jo vuosia sitten ja olen tuntenut sen jälkeen suurta vapautta kaiken ajattelun ja uskomisen suhteen. Puhumattakaan siitä. että olen säästänyt huikean määrän rahaa.

Vierailija
2/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin kuulut kirkkoon ja näin ollen oletettavasti uskon kristinuskon jumalaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

he kun eivät enää eroa automaattisesti äidin mukana.

Mutta siis kaikin puolin viisas päätös.

Vierailija
4/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkossa voi käydä kuten ennenkin ja uskoa saa tarvitsematta maksaa siitä killinkiäkään.

Tähän tää on väkisinkin menossa, jokin uudistus olisi kirkon puolelta saatava tulla.

Itse maksan kuussa 270 euroa kirkollisveroa enkä tasan hyödy kirkon palveluista millään lailla

Vierailija
5/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä itsekkäitä, ahneita ja ilkeämielisiä seurakuntien paskiaisia on turha elättää.

Vierailija
6/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tahtoisi lapsesi osallistuvan uskonnon opetukseen,Jos kuitenkin kuulut kirkkoon ja näin ollen oletettavasti uskon kristinuskon jumalaan?

Ajattelen niin, että koulun tehtävä on yleissivistää. Koen että uskonto on perheen asia. Tämä on tylsä tilanne, jos sen vuoksi pitää erota kirkosta, että saa tuon mahdollisuuden lapselle elämänkatsomustiedon opiskeluun :/ Luulisi että kirkolle kelpaa meidän veroeurot, miksi pitää pakko-opettaa "satuja" koulunpenkillä. Mä voin kertoa ne tarinat kotonakin lapselle. Ajattelen, että et on parempi lapsen kasvulle ja kehitykselle:

"Elämänkatsomustieto ei pohjaudu mihinkään yhteiskunnalliseen instituutioon tai katsomukseen, vaan siihen kuuluu aineksia filosofiasta, yhteiskunta-, uskonto- ja kulttuuritieteistä."

http://et-opetus.fi/

-ap

Vierailija
7/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt juuri oikea aika tehdä se.

Kuukauden päästä on jo myöhäistä.

http://eroakirkosta.fi/

Vierailija
8/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuulut kirkkoon, jos se mielestäsi opettaa satuja?

Hyvä kysymys :) En näe sitä noin mustavalkoisena. Saan kai uskoa, vaikka käytin tuota "satu" ilmausta? Tarkoitin oikeastaan sitä, että koen valtavana opetusajan haaskuuna tankata "vettä viiniksi ja kaksi kalaa" -juttuja niin paljon, mitä koulun uskontotunneista vuosien mittaan kertyy. Ajattelen, että nämä uskontoasiat on yksityisasia, ei peruskoulun tehtävä. Siksi haluaisin pitää uskonnon poissa lapseni "virallisesta opetussuunnitelmasta". Ymmärtääköhän kukaan mitä ajan takaa.

t: ap

Vierailija
9/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yle-vero liittyy kirkkoon ???

No ei se suoranaisesti liitykään, mutta ottaa päähän se, että meidän perhe maksaa ensi vuonna yle-veroa ihan pirusti enemmän euroina verrattuna vanhaan kunnon tv-lupamaksuun.

t:ap

Vierailija
10/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin teet päätöksen otathan huomioon et kirkko tekee todella paljon muutakin työtä kuin satujen kerronta.

Monissa kunnissa seurakunta on se ainoa ja viimeinen paikka joka auttaa ihmistä joka on menettänyt kaiken.

Diakonit auttavat taloudellisesti mutta myös henkisesti keskusteluapua antaen.

Monelle vanhukselle ja kotiäidille/yyhoolle seurakunnan kerhot saattavat olla ainoa paikka saada aikuisia ihmiskontakteja.

Kirkko järjestää halpoja ja joskus ilmaisiakin parisuhde leirejä,lasten leirejä,tapahtumia yms.

AP,jos teidän perheen tv-lupa nousee se merkitsee sitä et teillä on kaksi palkan saajaa. Olisiko mahdoton ajatus et säästäiseite jostain muualta? =D

Vierailija
11/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon toiminta on mitä suurinta pörssikauppaa.

Kirkon osakesalkku ja maaomaisuudet ovat suomen suurimpia.

Taloudenpitoa sivusta seuranneet kertoneet.

Lisäksi se laupeuden työ tuntuu vuosi vuodelta jäävän sivuasiaksi.

Vierailija
12/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin teet päätöksen otathan huomioon et kirkko tekee todella paljon muutakin työtä kuin satujen kerronta.

Monissa kunnissa seurakunta on se ainoa ja viimeinen paikka joka auttaa ihmistä joka on menettänyt kaiken.

Diakonit auttavat taloudellisesti mutta myös henkisesti keskusteluapua antaen.

Monelle vanhukselle ja kotiäidille/yyhoolle seurakunnan kerhot saattavat olla ainoa paikka saada aikuisia ihmiskontakteja.

Kirkko järjestää halpoja ja joskus ilmaisiakin parisuhde leirejä,lasten leirejä,tapahtumia yms.

AP,jos teidän perheen tv-lupa nousee se merkitsee sitä et teillä on kaksi palkan saajaa. Olisiko mahdoton ajatus et säästäiseite jostain muualta? =D

En mä ehdottomasti haluaisikaan kirkosta erota ja tuo listasi on mielestäni ihan hyvä pointti. Yle-vero saattoi olla viimeinen niitti, kun rahat on ensi vuonn tosi tiukilla muutenkin. Tuo, että et ei ole vapaasti valittavissa, on se perimmäinen syy. Jos lapseni saisi opiskella elämänkatsomustietoa, en olisi käsi enterillä tuon kirkosta eroamisen kanssa.

Kävin juuri allekirjoittamassa tämän adressin.

http://www.adressit.com/etvapaastivalittavaksi

Käy sinäkin, niin kaltaiseni kirkkoon kuuluvat vanhemmat eivät eroa tämän et-uskonto-opetus -kiista-asian vuoksi. Luettuani aiheesta ilmeni, että tästä asiasta on tehty useita lakialoitteita vuosien varrella, mutta aina kaatuneet kirkon vastustukseen.

Vierailija
13/22 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita, jotka harkinneet eroamista?

Vierailija
14/22 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkossa voi käydä kuten ennenkin ja uskoa saa tarvitsematta maksaa siitä killinkiäkään.

Tähän tää on väkisinkin menossa, jokin uudistus olisi kirkon puolelta saatava tulla.

Itse maksan kuussa 270 euroa kirkollisveroa enkä tasan hyödy kirkon palveluista millään lailla

tyhmäksi? Viitaten viimeiseen lauseeseesi.

Vierailija
15/22 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kuulu kirkkoon mutta en kyllä eronnut enkä liittynyt verojen mukaan. Kyse on siitä että en ole uskonnollinen ihminen niin miksi tulisi kuulua kirkkoon.

Vierailija
16/22 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole uskonnollinen ihminen, mutta kuulun kirkkoon. Ajattelen, että kirkko kuitenkin opettaa hyviä arvoja elämään. Minusta maailma olisi vähän parempi paikka, jos uskovaisia olisi enemmän (paitsi kiihkouskovaisia, niitä ei tarvita).

Vierailija
17/22 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ajattelen, että uskonnon nimissä tehdään monenlaista vääryyttä. En erikseen luettele mitä kaikkea. Henkilökohtaisestikin olen joutunut jonkin verran kärsimään lapsuuden perheeni uskonnosta. Tätäkään en avaa enempää. On varmasti myös fiksuja uskovaisia. Lähes kaikki tuntemani teologit ovat luottamusta herättäviä.

No niin, minä myös olen sitä mieltä, että uskonnon opetus on erittäin vanhanaikaista. Uskontotietoa on ehdotettu korvaamaan tätä jo useampi vuosi sitten:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Virkkunen+ehdottaa+kouluihin+kaikill…

Mutta ne viisi leipää ja kaksi kalaa jutut ovat niin sitkeässä... Ainakin oma lapseni tulee saamaan et-opetusta.

Vierailija
18/22 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsoo kirkon historiaa eli kristikunnan historiaa niin MIKÄ siellä mielestäsi on ollut ``hyvä arvo`` elämää varten? Mikä kirkon opetus? Äläkä nyt sotke Raamattua tähän vaan kerro minkä hyvän opetuksen olet itse korvillasi kuullut.

Raamatun lukeminen on eri asia ja siellä on kyllä myös eri opetus kuin kristikunnan kirkoilla. Oletko ajatellut? Äitiparkani sanoi minulle, että kirkko pitää arvoja yllä ja kun kysyin MITÄ arvoja hämmentyi hän vallan kun ei osannut mainita mitään.

Itse erosin kirkosta juuri sen takia kun huomasin Raamatun opetukset erilaisiksi kuin kirkon!

Minä en ole uskonnollinen ihminen, mutta kuulun kirkkoon. Ajattelen, että kirkko kuitenkin opettaa hyviä arvoja elämään. Minusta maailma olisi vähän parempi paikka, jos uskovaisia olisi enemmän (paitsi kiihkouskovaisia, niitä ei tarvita).

Vierailija
19/22 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yle-vero liittyy kirkkoon ???

No ei se suoranaisesti liitykään, mutta ottaa päähän se, että meidän perhe maksaa ensi vuonna yle-veroa ihan pirusti enemmän euroina verrattuna vanhaan kunnon tv-lupamaksuun.

Käsittääkseni kahden hengen keskituloisessa taloudessa eroa yle-veron ja vanhan tv-luvan välillä on maksimissaan kolme kymppiä. Vai ettekö ole maksaneet tv-lupaa ollenkaan?

Kirkkosta eromiseen en ota kantaa, kun en moiseen puljuun ole koskaan kuulunut, mutta särähti tämä maksujuttu.

Vierailija
20/22 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskon tarujen tuntemus kuuluu meistä länsimaiseen kulttuuriin. On helpompi ymmärtää historiaa ja monissa kielissä käytetään raamatusta tulleita ilmauksia ja sanontoja, on mukava tietää, mistä ne tulevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi