Jouluvieraitten tulo alkanut ärsyttämään
Tykkään kovasti joulusta ja sen valmistelusta ja kaikesta siihen liittyvästä, myös siitä että meillä käy jouluvieraita. Mutta..
Nyt on alkanut ahdistamaan päivä päivältä enempi koko homma. Meille on tulossa iso määrä sukulaisia aaton viettoon. Kesällä yksi ilmoitti että he tulevat tänä vuonna meille kun meillä on kerran niin iso asunto. Ei siis kysynyt käviskö vaan ilmoitti itsestään selvyytenä. No, se on niin suhteellista tuo koko, on meillä sata neliötä kahdessa tasossa, mutta kun aatoksi pitäisi mahtua 20 niin kyllä alkaa tekemään jo tiukkaa. Koomista tässä on se, että ilmoittajan omaan kotiin ei sovi mennä kun ei kuulemma mahdu ja heillä kuitenkin on reilu 200 neliöinen omakotitalo. Mikäs siinäkään jos olisi vain ilmoittaja tullut perheensä kanssa, mutta kun oli sitten ilmoittanut muullekin lähisuvulle että siellä sitten ollaan jouluna. Kaikki. No, kaikki ei tule mut liian paljon mun makuun kuitenkin.
Olisin tietty voinu sanoa ei heti kättelyssä, mutta luulin tosiaan että meitä olisi sit max 10 yhteensä ja se olisi vielä mennyt. Tilallisesti ja rahallisesti ja hermojen kannalta.
Meillä on ollut monena vuotena aattona vieraita, koska olen yh ja lapset ovat kyselleet että tuleeko vieraita. Ja itsestä on ollut mukava kun on ollut aikuisseuraa aattona ja lapset saaneet kokea sukujoulua. Lasten takia en oikein voi peruakaan tätä vuotta vaikka tilanne alkanut korpeamaan.
Hienosti ilmoittaja kyllä sanoi, että jaetaan sitten kulut, että hanki sinä ruuat ja laita valmiiksi niin heidän ei tarvitse kuljetella niitä, että he sitten maksavat osuutensa. Ilmoittajan perheestä kuitenkin tulee jo viisi henkeä joista yksi isoruokainen teinipoika. Ajatus on ihan hieno, jopa pointti miksi minun pitäisi hankkia ja laittaa on ok, mutta mutta. Yhtenäkään vuonna ei kukaan ole loppujen lopuksi sitten maksanut osuuttaan, vaikka ovat itse halunneet asian niin hoitaa. Ja kyseessä ei kuitenkaan ole mikään jätti summa joka koostuisi jostain erikois luksuksesta jonka olisin hankkinut muitten tahdon vastaisesti, vaan jouluruuat on aina yhdessä sovittu ja valittu. Ja jämät on aterian jälkeen jaettu, eli ovat saaneet osansa jäljelle jääneistä mukaan kotiin.
Tänä vuonna koko juttu korpeaa niin täysillä ettei ole tosikaan. Ikinä en ole rahoja perästä päin kinunnut, vaikka ehkä olisinkin, mutta kun mun mielestä tollanen pitää hoitaa kinuamatta kun on etukäteen sovittu ja summakin tiedossa. Muina vuosina asia on ketuttanut, mutta silloin olen ollut töissä joten mitään konkurssia siitä ei ole aiheutunut. Tänä jouluna meillä kuitenkin elellään kotihoidontuella ja säästöillä, joten ylimääräisten ruokkiminen ei houkuta pätkääkään, eikä ajatus siitä että tammikuussa ja muu osa joulukuuta meillä sitten elellään varmaan vedellä ja kaurapuurolla.
Itse aiheutettuahan tämä on, sitä en kiellä mutta ärsytyksen määrä on silti suuri. Nyt yritän vain löytää asista jotain positiivista ja toivoa ettei kukaan keksi jäädä vielä yöksikin ja lisätä mun kuluja muitten joulupäivien osalta.
juu, näin meillä kaupujngissakin. Minusta tuntuisi aikaavievämmältä laittaa kaikki ruuat omalle perheelle. Näin saadaan kaikki ihania ruokia ja paljon erilaisia eikä kukaan rasitu.