Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluvieraitten tulo alkanut ärsyttämään

Vierailija
27.11.2012 |

Tykkään kovasti joulusta ja sen valmistelusta ja kaikesta siihen liittyvästä, myös siitä että meillä käy jouluvieraita. Mutta..

Nyt on alkanut ahdistamaan päivä päivältä enempi koko homma. Meille on tulossa iso määrä sukulaisia aaton viettoon. Kesällä yksi ilmoitti että he tulevat tänä vuonna meille kun meillä on kerran niin iso asunto. Ei siis kysynyt käviskö vaan ilmoitti itsestään selvyytenä. No, se on niin suhteellista tuo koko, on meillä sata neliötä kahdessa tasossa, mutta kun aatoksi pitäisi mahtua 20 niin kyllä alkaa tekemään jo tiukkaa. Koomista tässä on se, että ilmoittajan omaan kotiin ei sovi mennä kun ei kuulemma mahdu ja heillä kuitenkin on reilu 200 neliöinen omakotitalo. Mikäs siinäkään jos olisi vain ilmoittaja tullut perheensä kanssa, mutta kun oli sitten ilmoittanut muullekin lähisuvulle että siellä sitten ollaan jouluna. Kaikki. No, kaikki ei tule mut liian paljon mun makuun kuitenkin.

Olisin tietty voinu sanoa ei heti kättelyssä, mutta luulin tosiaan että meitä olisi sit max 10 yhteensä ja se olisi vielä mennyt. Tilallisesti ja rahallisesti ja hermojen kannalta.

Meillä on ollut monena vuotena aattona vieraita, koska olen yh ja lapset ovat kyselleet että tuleeko vieraita. Ja itsestä on ollut mukava kun on ollut aikuisseuraa aattona ja lapset saaneet kokea sukujoulua. Lasten takia en oikein voi peruakaan tätä vuotta vaikka tilanne alkanut korpeamaan.

Hienosti ilmoittaja kyllä sanoi, että jaetaan sitten kulut, että hanki sinä ruuat ja laita valmiiksi niin heidän ei tarvitse kuljetella niitä, että he sitten maksavat osuutensa. Ilmoittajan perheestä kuitenkin tulee jo viisi henkeä joista yksi isoruokainen teinipoika. Ajatus on ihan hieno, jopa pointti miksi minun pitäisi hankkia ja laittaa on ok, mutta mutta. Yhtenäkään vuonna ei kukaan ole loppujen lopuksi sitten maksanut osuuttaan, vaikka ovat itse halunneet asian niin hoitaa. Ja kyseessä ei kuitenkaan ole mikään jätti summa joka koostuisi jostain erikois luksuksesta jonka olisin hankkinut muitten tahdon vastaisesti, vaan jouluruuat on aina yhdessä sovittu ja valittu. Ja jämät on aterian jälkeen jaettu, eli ovat saaneet osansa jäljelle jääneistä mukaan kotiin.

Tänä vuonna koko juttu korpeaa niin täysillä ettei ole tosikaan. Ikinä en ole rahoja perästä päin kinunnut, vaikka ehkä olisinkin, mutta kun mun mielestä tollanen pitää hoitaa kinuamatta kun on etukäteen sovittu ja summakin tiedossa. Muina vuosina asia on ketuttanut, mutta silloin olen ollut töissä joten mitään konkurssia siitä ei ole aiheutunut. Tänä jouluna meillä kuitenkin elellään kotihoidontuella ja säästöillä, joten ylimääräisten ruokkiminen ei houkuta pätkääkään, eikä ajatus siitä että tammikuussa ja muu osa joulukuuta meillä sitten elellään varmaan vedellä ja kaurapuurolla.

Itse aiheutettuahan tämä on, sitä en kiellä mutta ärsytyksen määrä on silti suuri. Nyt yritän vain löytää asista jotain positiivista ja toivoa ettei kukaan keksi jäädä vielä yöksikin ja lisätä mun kuluja muitten joulupäivien osalta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat sopineet, että viettävät joulun yhdessä. Ap:n koti ilmeisesti sopii tuohon tarkoitukseen. Silti on järjetön urakka yhdelle ihmiselle valmistaa jouluateria koko porukalle! Uskomatonta typeryyttä muilta edes olettaa, että ap hoitaa homman. Järki käteen tässäkin asiassa!

mennä vain valmiiseen pöytään osallistumatta itse mitenkään. Nyyttäreissä on se hyvä puoli, että jokainen tekee jotakin. Ruokailua emännöivä perhe ei tee kaikkea hiki hatussa ja hampaat irvessä itse. Heillä on kyllä riittämiin tekemistä muutenkin, vaikka osa ruoista tulee valmiinakin. Me vietämme sukujoulua joka vuosi. Aina on ollut käytäntönä jakaa vastuut niin, ettei kenenkään tarvitse tehdä liikaa yksin. Se joka ei osaa kokata itse, ostaa valmista.

tulkaa meille jouluna, tuokaa ruokanne mukananne. Miksi ihmeessä kukaan lähtee kotoaan muiden nurkkiin ja vaikka saa kutsun, joutuu laittamaan jouluruuat koko porukalle. Nyyttärit jouluna on OK, jos porukka on noin 18v, mutta aikuiset eivät kutsu ruokavieraita sillä mielellä, että vieras tuo ruokansa.

ei tarjoa ruokaa.

Olen ollut kutsuttuna kymmenissä erilaisissa joulupöydissä enkä kertaakaan tilanteessa, jossa pitää viedä omat ruuat mukana. Ainakin minun suvussani loukkaannuttaisiin verisesti, jos ei kutsujan laittamat ruuat kelpaa vaan vieras veisi omiaan.

Vierailija
22/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on jouluruokaa parhaimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kutsunut kylään kaikkia ainakaan, niinkuin viestissä luki.

Miten tuolla tuella kykenet ostamaan jouluruoat 20 hlölle, ja lahjat? Vielä kun ei edes ole takuita että kaikki maksavat takaisin.

Juu nyyttärit vaan sellaisista asioista jotka pystyy tuomaan mukanaan, eli juomat esim.

Laittaisin osallistujille etukäteen viestin: "hei, olisin menossa x päivänä ostoksille ja toivoisin siihen mennesäs kunkin osallistuvan ruokakustannuksiin x summalla, kuten on sovittu".

En vaan voi ymmärtää onko yhä urpoja jotka eivät sovitusta huolimatta osallistuisi kustannuksiin. Eivät kaikki voi asiaa ainakaan unohtamisella kuitata.

Jos minut kutsuttaisiin valmiiseen pöytään, niin veisin ainakin tuliaisena jotain juuri nyyttäri periaatteella, kysyisin mitä voisin ostaa ja tuoda.

Vierailija
24/41 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

H

oikeasti olla niin urpoja sukulaisia/ystäviä jotka eivät maksaisi pyydettäessä?

No tee sen nyyttärilistan kanssa ainakin niin että ihan lähellä joulua lähetät tsekkauslistan kaikille, sellaisen missä lukee mitä kukin on tuomassa. Jos joku ei ole ilmoittanut vielä tuovansa jotain, lihavoi se nimi ja viereen teksti MITÄ AIOT TUODA/PERUTKO TULOSI.

oikeasti olla niin urpoja sukulaisia/ystäviä jotka eivät maksaisi pyydettäessä?

No tee sen nyyttärilistan kanssa ainakin niin että ihan lähellä joulua lähetät tsekkauslistan kaikille, sellaisen missä lukee mitä kukin on tuomassa. Jos joku ei ole ilmoittanut vielä tuovansa jotain, lihavoi se nimi ja viereen teksti MITÄ AIOT TUODA/PERUTKO TULOSI.

...kun ajattelin hyytävää perhejoulutunnelmaanne tuollaisen viestittelyn jälkeen, erityisesti tuo lihavoitu kissankokoiset kirjaimet-juttu.

Vierailija
25/41 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi urpo nyt sattuisi suvussa olemaankin, mutta eivät kaikki 20 voi tunkea kotihoidontuella elävän yh:n kotiin jouluksi, odottaa että tämä tekee ruoat koko porukalle (ainakin yhden alle 3-vuotiaan hoidon ohella) ja jättävät vielä maksamatta. Ei ole mahdollista.

peesi tälle. lopussa paljastui onneksi että eivät änkeä sentään yöksi eli ilmeisesti yhdestä ateriasta kyse, mutta piheiltä silti kuulostavat.

Vierailija
26/41 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalla. Miksi niitä lapsia muuten kannattaa koko ajan tehdä lisää yksin.

Toiseksi, tuo on totta, että ihmiset haluaisi viettää joulun kotonaan, eikä antamassa joulutunnelmaa jonkun yh.n lapsille.

Siksi eivät varmaan ole koskaan maksaneet, koska eivät olisi halunneet tulla, mutta eivä olet kehdanneet kieltäytyä

se olisi monelle suunnaton helpotus, ei tarvitsisi tulla sukujouluun kärvistelemään vaan saisi olla kotona kaikessa rauhassa.

Olet kotihoidontuella eli nuorin lapsi alle 3v ja silti teillä on monena jouluna ollut vieraita, koska olet yh. Teetkö lapsia siksi, että tekotapa miellyttää, mutta isät ei?

Se että olen ollut yh ja olen nytkin ei tarkoita että lapsia olisi yksin tehty. Elämäntilanteet muuttuvat ja tulee välillä epämielyttäviä yllätyksiä. Ja kas vain, huomaatkin olevasi yksin lasten kanssa. Ja kyllä, nuorin on alle 3v ja isä olisi kyllä minua miellyttänyt, mutta isäpä ei halunnutkaan olla omista syistään isä.

Minulle sopisi vallan mainiosti että ihmiset haluaisivat viettää joulunsa kotonaan. Lapset varmasti pettyisivät kun ei tulisi niitä mummeja ja kummeja yms, mutta jostain omituisesta syystä meillä on kaikki kokoontuneet yhteen jo vuosikausia.

Varmaankin ilmoitan ihmisille että nyyttäreillä mennään tänä vuonna, sen verta paljon on nyt ärsytystä itsellä. Jää vaan nähtäväksi kuinka vaatimattomaksi tarjoilut supistuvat. Pitää varmaan itse ilmoittaa tekevänsä ne itselle tärkeimmät syömiset.

Alkoa meillä ei ole tarjolla ollenkaan ja kaikki tietävät sen, joten sen osalta kustannuksia ei onneksi tule. Olen kaikille ilmoittanut jo vuosia sitten että mun kiintiö alkoon on täynnä ex-puolison käytön ansiosta enkä halua lasten joutuvan käyttöä myöskään seuraamaan kotonamme. Tämäkään ei ole vielä kertaakaan saanut ketään jäämään pois, ehkäpä he sitten nauttivat muina joulupäivinä aatonkin edestä tai sitten illalla kodeissansa.

Joku kyseli paikoista. Pari kymmentä menee just ja just kun otetaan vielä parvekkeelta pöytä jatkoksi. Ahdasta toki on, mutta onneksi iso osa on lapsia jotka vievät vähän tilaa ja suht nopeasti pyytävät päästä leikkeihinsä jolloin tilaa vapautuu lisää aikuisille.

Lapsille haluan antaa hyvät joulumuistot tästäkin joulusta ja teen kaikkeni sen eteen ettei kenenkään toisen pihiys pääse pilaamaan joulutunnelmaa. Ja toki toivon myös itsellenikin joulumieltä ja mukavaa yhdessäoloa

Vierailija
27/41 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kutsunut kylään kaikkia ainakaan, niinkuin viestissä luki.

Miten tuolla tuella kykenet ostamaan jouluruoat 20 hlölle, ja lahjat? Vielä kun ei edes ole takuita että kaikki maksavat takaisin.

Juu nyyttärit vaan sellaisista asioista jotka pystyy tuomaan mukanaan, eli juomat esim.

Laittaisin osallistujille etukäteen viestin: "hei, olisin menossa x päivänä ostoksille ja toivoisin siihen mennesäs kunkin osallistuvan ruokakustannuksiin x summalla, kuten on sovittu".

En vaan voi ymmärtää onko yhä urpoja jotka eivät sovitusta huolimatta osallistuisi kustannuksiin. Eivät kaikki voi asiaa ainakaan unohtamisella kuitata.

Jos minut kutsuttaisiin valmiiseen pöytään, niin veisin ainakin tuliaisena jotain juuri nyyttäri periaatteella, kysyisin mitä voisin ostaa ja tuoda.

Eihän tuolla tuella kykenekään ostamaan ruokia eikä lahjoja, eikä sillä elä muutenkaan. Meillä mennään joka kuukausi suurimmaksi osaksi säästöillä joita onneksi oli saatu kerrytettyä. Lahjoja en aio ostaa aikuisille yhtään. Itselle ostin jo valmiiksi kirjan jottei käy jälleen niin että kaikki muut saavat paketteja paitsi minä. Omille lapsille ostan kalliimmat lahjat ja sitten kummilapsille halvemmat.

En minäkään oikeasti ymmärrä kuinka ihmiset kehtaavat jättää maksamatta kun itse kuitenkin ehdottaneet tätä. Asia olisi täysin eri jos olisin kutsunut vieraat itse, tokihan silloin tarjoan syömisetkin. No, enpä kyllä tälläistä väkijoukkoa kutsuisikaan. Itse en edes kehtaisi mennä paikalle tietäen aikovani jättää osallistumatta kustannuksiin kun kuitenkin jokainen tietää että lähisuvun kanssa tavataan aika useinkin.

Ap

Vierailija
28/41 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme juuri kiitospäivää viettämässä kylässä ja jokainen todellakin toi ennalta määrätyn ruokalajin.

Reippaasti nyt vaan jakamaan kullekin tuotava tuote!

Vierailija
29/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi urpo nyt sattuisi suvussa olemaankin, mutta eivät kaikki 20 voi tunkea kotihoidontuella elävän yh:n kotiin jouluksi, odottaa että tämä tekee ruoat koko porukalle (ainakin yhden alle 3-vuotiaan hoidon ohella) ja jättävät vielä maksamatta. Ei ole mahdollista.

Vierailija
30/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska nyt on niin kiirettä töissä ja sitä ja tätä ja tota hommaa, niin että et millään ehdi kaikkea valmistella ja käydä kaupassa, että ajattelit, että hoidetaan aatto nyyttäreillä.

Älä kysy, pidetäänkö nyyttärit, vaan sanot, että homma hoituu tänä vuonna nyyttäreillä. Ilmoitat, mitä itse laitat ja sanot, että ilmoittakaa, mitä tuotte tai valitkaa tästä listasta - sinä koordinoit hommaa, jotta kaikki eivät tuo samaa.

Jos joku ehdottaa, että sinä hommaat ne ja he maksaa, niin sanot, että et yksinkertaisesti nyt ehdi hommata kaikkea vaan jokaisen on tehtävä oma osuutensa aaton eteen. Sanot suoraan, että vieraita on tulossa enemmän kuin mihin varauduit ja et pysty yksin kaikkea järjestämään.

Mieti etukäteen, miten asian esität tai jos mahdollista, käytä sähköpostia, niin et jää sanattomaksi, kun joku jyrää sun yli.

ja vaikka et ole nyt töissä niin sano, että on muuten niin kiire, ettet ehdi noin suurelle joukolle valmistella, siksi nyyttärit.

Äläkä kysy vaan ilmoita asia, mieluiten niin, että olet jo valmiiksi miettinyt, mitä mikin porukka tuo - ilmoita siis asiasta niin, että "huolehtikaa te jälkiruuista/kaloista/lisukkeista/laatikoista" jne.

Vierailija
31/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

organisoitu, ja kaikkien tiedossa, kuka tuo mitäkin.

Vierailija
32/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meille tulee parikymmentä. Ilmoittelen aina mitä olisi hyvä kunkin tuoda. Myös tänä jouluna ilmoitin tulonsa vahvistaneille mitä toisi yhteiseen pöytään. On tosi helppoa sillälailla ja tuovat tarjoiluastiatsamalla. Äläpä anna periksi. Et sinä tee, hanki ja osta (ellet välttämättä halua) vaan organisoi mitä kunkin haluaisit tuovat. Tyyliin graavilohi (ihan helppo tuoda), kinkku (ihan helppo tuoda sekin ellet hlua itse tehdä sitä, sehän on tosi iso parillekymmenelle), laatikot (ihan helppo jonkun tuoda), joku muu paisti(ihan helppo tuoda), salaatit (vaikka ite) ja perunat (vaikka ite). Joku voisi tuoda kakun ja makeisia jne. Näin se tehdään meillä ja on helppo kaikille.Sit jos on vielä joku laiska mutta jolla on rahaa niin voi tuoda juustoja ja keksejä ja hedelmiä.

Vierailija
33/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muute köyhä joulu

Vierailija
34/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää tuohon listaan sitten, ettäm ikäli haluat tuoda jotain muuta ruokaa, niin ota yhteyttä siihen, kenen kanssa haluat vaihtaa, mutta ei ap:hen.

Mietin vain, että jos on ihan aitoja pihejä mukana, niin yrittävät luistaa sillä, että eivät osaa esim. laatikoita väsätä ja siksi sitten ilmoittavat ap:lle, että eivät suostulaatikoita tekemään. Näin sitten ap:n kontolle joko tulee suunnaton työmäärä siinä, että yrittää vaihdella työtehtäviä toisten kanssa. jos taas olet laittanut jo alunperin tuon klausuulin, niin sitten saavat itse hoitaa asiansa.

Onko ap sinulla istuinpaikat 20 hengelle? Voit myös laittaa ihmisiä aattona/aatonattona talkootöihin: tuomaan tuoleja ja astioita yms.

Vierailija
35/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tarina sinänsä.

Vierailija
36/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalla. Miksi niitä lapsia muuten kannattaa koko ajan tehdä lisää yksin.

Toiseksi, tuo on totta, että ihmiset haluaisi viettää joulun kotonaan, eikä antamassa joulutunnelmaa jonkun yh.n lapsille.

Siksi eivät varmaan ole koskaan maksaneet, koska eivät olisi halunneet tulla, mutta eivä olet kehdanneet kieltäytyä

se olisi monelle suunnaton helpotus, ei tarvitsisi tulla sukujouluun kärvistelemään vaan saisi olla kotona kaikessa rauhassa.

Olet kotihoidontuella eli nuorin lapsi alle 3v ja silti teillä on monena jouluna ollut vieraita, koska olet yh. Teetkö lapsia siksi, että tekotapa miellyttää, mutta isät ei?

Vierailija
37/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulkaa meille jouluna, tuokaa ruokanne mukananne.

Miksi ihmeessä kukaan lähtee kotoaan muiden nurkkiin ja vaikka saa kutsun, joutuu laittamaan jouluruuat koko porukalle.

Nyyttärit jouluna on OK, jos porukka on noin 18v, mutta aikuiset eivät kutsu ruokavieraita sillä mielellä, että vieras tuo ruokansa.

Vierailija
38/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku perhe ei maksa, niin he eivät tule teile jouluna, koska sinulla ei ole varaa maksaa kustannuksia.

Selkeä diili.

Suosittelen, että hoidat tilanteen joko keräämällä rahat (x euroa/henki) tai pitämällä ehdotetut nyyttärit.

Vierailija
39/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. näin ainakin meillä joka vuosi. Se on hauskaa ja helppoa kaikille

Vierailija
40/41 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapöydässä istuu aattona 20 henkeä. Ulkopuolisella täyttä viikkoa töitä tekevänä maatalon emäntänä en tosiaan ehdi tekemään kaikkea itse.

Syy ei ole siis rahan kanssa kitsastelu vaan ajan puute. Tarjolla on runsas joulupöytä. Lajeista en halua tinkiä. Olen ratkaissut ongelman pyytämällä jokaisen tekemään jotain aikaa vievää tai tuomaan mukanaan jotain mitä täältä maalta on hankala saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi