Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielioppigurut ja viestintäihmiset! Vieläkö Sinutellaan isolla?

Vierailija
27.11.2012 |

Uudessa työpaikassani (julkinen sektori) käytetään monissa yhteyksissä Sinuttelua ja Teitittelyä isoilla kirjaimilla kirjoitettuna, kun tekstissä puhutellaan lukijaa.

Tähän tyyliin:

Onko Sinun organisaatiossasi tämä käytäntö?

Itse en ole tottunut tähän tyyliin aiemmissa työpaikoissani, vaikka nekin ovat olleet julkisen sektorin laitoksia. Toisaalta niissä on harvemmin edes ollut tarevtta asiakkaan puhutteluun. Minulle tuo tuntuu vieraalta käytännöltä ja vähän vanhanaikaiselta. Mutta onko tämä edelleen tapana ja hyvän etiketin mukaista?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyseessä nimenomaan ei ole vanhanaikainen tapa, vaan ssuomenkieleen ulkomaankielistä tarttunut uudenaikainen tapa. Sinuttelu tai teitittely isolla alkukirjaimella on alettu sallia viimeisen kymmenen tai viidentoista vuoden aikana, aikaisemmin se on ollut väärin.

Vierailija
2/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjeissä kuului Sinutella ja Teititellä vastaanottajaa. Se oli sääntö, ei poikkeus. Muuten ison alkukirjaimen käyttö on lisääntynyt aivan holtittomasti, mutta tässä kohtaa siitä on luovuttu. Itse käytän sitä enää kunniakirjoissa ja vastaavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en enää ns. normipuhuttelussa.

T: Äikänope

Vierailija
4/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu käytti tuota FB:ssä ja sai huutia ja pilkkaa osakseen. En suosittele. Ehkä johonkin hääkutsuun tms voi laittaa.

Vierailija
5/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlavaan tyyliin kuuluu Sinä ja Te. Samoin kuin normaalikielessä joulu kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, mutta hyvää juhlaa toivotettaessa on korrektia kirjoittaa Joulu.

Vierailija
6/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ovat minulta jo jotain tilanneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme