Perunaa vai riisiä useammin lautasellasi?
Kommentit (14)
Perunaa ehkä joka toinen viikko, riisiä ehkä kerran kuussa tai harvemmin.
perunaa. Olen niin kyllästynyt riisiin, ja muutenkin sekoitan siihen nykyään vähän ohraa, ekotekona, ja onhan tuossa kuituakin enemmän. Mutta ihan pelkkä ohra maistuu turhan voimakkaalta.
Peruna käy melkein ruokaan kuin ruokaan ja silloin kun ei käy, laitetaan jotain muuta kuin riisiä tai pastaa.
Eli jos pitää valita kolmesta hiilarilähteestä, niin kyllä se perunaa olla pitää. Varsinkin kun itse sen kasvatamme, tai ostamme naapurilta. Lähiruokaa ja luomua.
Muuna lisukkeena (perunan "korvikkeena") meillä käytetään kesäkurpitsaa, lanttua, naurista, kukka- ja/tai parsakaalia, kaalia tai munakoisoa.
Salaatit tai raasteet sitten vielä erikseen.
En erityisemmin pidä perunasta, joskaan en ihnoakaan. Tämän takia en käytännössä koskaan ole laittanut itse perunaa ruoan kanssa ja sitä tulee syötyä vain ravintoloiden annoksissa.
Riisiä kerran kuukaudessa, jouluna ehkä enemmänkin puurona. Makaronia en itse syö koskaan, lapset jauheliha-makaronilaatikossa kyllä.
Peruna on hyvää. tosin pitää valita oikea lajike. Mitään en niin inhoa, kun että kaupoiss myydään "yleisperunaa" tai "kesäperunaa", eikä mainita lajiketta. Perunaa viljelleen maanviljelijän tyttärenä en koskaan törmännyt noihin termeihin. Aikaiset ja myöhäiset lajikeet oli tuttuja termejä...
.Perunaa päivittäin
Eikö kyllästytä?
Riisi on epäekologista, mutta himoitsen sitä silti...
Keittoja, muusia, uuniperunaa, laatikoita, velliä.
.Perunaa päivittäin
Eikö kyllästytä?
.Perunaa päivittäin
Eikö kyllästytä?
Eihän se ole edes terveellistä.
Perusaines päivittäisessä ruuassamme.
Kotimaista ruokaa, joka pitää nälän loitolla. Riisi ja makaronit sen sijaan ovat ravintoköyhää ruokaa. Samoin tuontihedelmät ja vaikkapa pähkinät kannattaa jättää kauppojen hyllyille myrkkyjen vuoksi.
.Perunaa päivittäin
Eikö kyllästytä?
Eihän se ole edes terveellistä.
50/50.
Joskus on molempiakin, jos syödään kasviskastiketta, joka sisältää perunaa, ja lisukkeena on riisiä.