Jo perheestä molemmat vanhemmat on työeläkkeellä
(kylläkin alle 50v, mutta eri syistä saaneet eläkkeet), niin paljon sellainen perhe tienaa kuussa jos 2 aikuista + 2 alakouluikästä lasta?
Kommentit (5)
Jota saavat, mutta kyllä on silti työkyvyttömyyseläkkeellä. Ensin monesti määrätään kuntoutustuki, joka siis määräaikainen, eläkkeen suuruinen kuitenkin. Kun katsotaan, että pääsee lopulliselle eläkkeelle, se summa on siis aivan sama.
Mä voisin hyvin kertoa omasta tilanteestani, eli mulla on varmaan yhteenlaskettuna kolmisen vuotta eläkkeeseen oikeuttavaa työhistoriaa.
Mulla on kertynyt työeläkettä n. 50e, (yleensä eläkkeeseen lasketaan myös ns. tulevan ajan eläkekertymä, mutta mulle ei laskettu, kun olin monta vuotta kotona ennen eläkkeelle jäämistä. Joku vastaavalla työhistorialla on kertonut mulle saavansa 900e, koska palkka on ollut hyvä, ja laskettu tuleva aika.)
Lisäksi saan juuri ja juuri noin pienellä työeläkkeellä täyden kansaneläkkeen.
Ja koska nämä yhteenlaskettuna jäävät alle takuueläkkeen, 713e, saan vielä jonkun kympin takuueläkettä.
Eli alin eläke on tuo 713e, mutta riippuen niistä töistä, palkasta ja tulevan ajan osasta, se eläke voinee olla mitä tahansa.
Lisäksi lapsista saa kai jonkun kympin korotuksen, (?) minä en, koska lapset eivät asu kanssani.
Eläkkeensaajan asumistuki taitaa myös olla mahdollinen monelle, jotka eivät saisi yleistä asumistukea.
Ja päälle sitten ne lapsilisät...
Onhan tämä yksin tiukkaa, mutta jos olisi tosiaan joku kunnon tulevan ajan eläkkeen tienannut kaverina maksamassa kuluja, niin en tiedä voisko valittaa.
ole elämänsä aikana ollut yli 3v:tta.
Siksi kyselen kun tuttavaperhe aina kertoo kuinka taloudelisesti tiukkaa heillä on ja jos tuo on totta, ni mielelläni auttaisin jotenkin vaikka itsekään nyt ei rahassa kylvetä. Ja heiltä en kehtaa suoraan kysyä kun eivät itse ole kertoneet.
ap
ovat tehneet töitä alle 3vuotta ja nyt ovat eläkkeellä?
Edes amerikassa ei onnistu.=D
Vai tarkoitatko jotain "masentuneita" jotka ovat työkyvyttömyys eläkkellä?
masennus, toisella toinen. Mutta tarpeeksi pitkään kun ovat sairaseläkkeellä olleet, niin lopulta ovat saaneet työeläkkeet (tämän ovat itse kertoneet).
ap
työkokemuksilla arvoisin, että saavat vain takuueläkkeen verran rahaa ellei sitten koulutus ja asema työkyvyttömyyden alkaessa ole ollut huomattavan korkea. Takuueläke on 714 euroa kuukaudessa henkilöä kohti. Sen lisäksi saavat todennäköisesti asumis- ja toimeentulotukea.