Tiesitkö, että joskus pyöräilijän onkin väistettävä autoa (ajaessa suojatielle)?
Äiti ihmettelee, miksi autoilija pääsi pälkähästä ajettuaan 9-vuotiaan tytön yli suojatiellä Raisiossa.
Raision poliisi rikosylikonstaapeli Ari Hakkarainen kertoo, että syypääksi onnettomuuteen katsottiin tieliikennelain perusteella suojatiellä pyöräillyt tyttö.
- Suojatiellä ei ole oikeutta ajaa pyörällä, ellei tielle tulla suoraan pyörätieltä. Pyöräilijä oli tässä tapauksessa velvollinen väistämään muuta liikennettä, Hakkarainen kertoo.
http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml
Täytyy vielä lisätä, että mä tiesin ton, koska mieheni valisti minua taannoin (kun ihmettelin, miksi ei päästäny pyöräilijää suojatietä pitkin ajamaan).
Kommentit (44)
Itse käytän tosin hieman pelisilmää pyörällä liikkuessani. Poljen laittomasti suojateiden yli, jos siitä ei koidu vaaratilanteita. Ruuhkassa tosin kyllä taluttelen todella usein suojateiden yli, sillä olen huomannut, että kävellen pääsen nopeammin teiden yli, kuin jos seisoisin pyörän päällä valmiina lähtemään sopivan välin tullessa. Höpöhöpöjuttuja sellaset, että kävelijöille ei mukamas anneta tietä. Kyllä kävelijät saavat paremmin tietä, kuin polkuvalmiit pyöräilijät. Joku kirjoitti, että polkupyöristäkin löytyy jarrut, niin sanompahan vain, että niin lötyy autoilijoiltakin ;)
kuinka joku antaa 9-vuotiaan ajaa pyörällä kouluun, jos ei ole opettanut ettei pyörällä ajeta suojatiellä????? Itse en anna edes ´työnnettävän´pyörän kyydissä istua suojatiellä, vaan opetan ettei suojatiellä ajeta pyörällä, AINA talutetaan tien yli! Uskomatonta!
että vaikka pyöräilijä tulisi suojatielle pyörätieltä, voi pyöräilijällä olla silti väistämisvelvollisuus autoon nähden?
Auto väistää pyörää suojatiellä vain, kun on kääntymässä suojatien yli tai auton väistämisvelvollisuus on osoitettu kärkikolmiolla.
Kovin on yksinkertaisia nämä säännöt. En ymmärrä, mikä niissä on niin vaikeaa ymmärtää.
Tottakai tiesin. Miten mä voisin lapsiani kasvattaa ja opettaa kulkemaan liikenteessä jos en itse liikennesääntöjä osais?
Olen huomannut, että monet pyöräilijät eivät tuota tiedä.
Ja kyllä nämä säännöt ovat hieman monimutkaisia ja kaipasin itse kertausta. Mielelläni en aja kenenkään alle tai päälle liikenteessä, menen tilanteen mukaan. Aionkin nyt varmistaa pyöräilyreittini suojatiet, missä kohdin varmuudella on kolmiot ja missä ei. Liukkaiden alkaessa on hyvä olla joka tapauksessa varuillaan risteyksessä.
Autoilijana olen tottunut kunnioittamaan jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Kerran sätin itseäni, kun jouduin tekemään kovan jarrutuksen väistääkseni pyöräilijää, joka tuli vastakkaisesta suunnasta pyörätietä ja kädellä suunnan pikaisesti näytettyään ajoi eteeni (en ole varma oliko siinä edes suojatietä) ajoradalle jatkaakseen kulkuaan ajoradan yli toiselle puolelle tietä. Mietin, että miten olin niin ajatuksissani, etten tarkkaillut liikennettä paremmin. Heti kohta tajusin, että eihän pyöräilijällä ollut minkäänlaista oikeutta kääntyä yks kaks yllättäen eteeni! Jos olisin ajanut päälle, olisi pyöräilijä varmasti pitänyt minua syyllisenä.
tuota, että milloin sitten tielle tullaan suoraan pyörätieltä?? Eikös tuossa kuvassakin tilanne ole se, että pyörätieltä tullaan suojatielle??
Liian monimutkaisiksi tehty nämä säännöt!! Miksei voi vain olla niin, että AINA autoilija väistäisi, jos on suojatie. Ihan älytöntä tehdä näin vaikeita sääntöjä.
autoilija töppää esim. ajaa yksin ojaan se saa sakot liikenteen vaarantamisesta. Tuossa oli kai joku tuomarin/poliisin tai muun silmäätekevän poika kun pääsi kokonaan sakotta.
Ja kyllä tuo musta on ihan selkee homma.
Pyöärtiestä autoilijaa varoittaa aina erikseen merkki ja suojatiekin on erinäkönen ku normaalisti, eli kyllä sen erottaa autoilija onko pyörää äistettävä vai pyöräilijällä velvollisuus väistää.
Ja juuri tän lain takia kannattaa ihan alusta asti opetta alapset aina taluttamaan pyörä tien yli.
Nykyään pyöräilijät luulee, että he saavat ajaa miten tahansa ja autojen pitää väistää heitä aina. Olen nähnyt tällaisen kolarin juuri kun pyöräilijä veti auton alle täysillä, vaikka hänellä oli väistämisvelvollisuus.
Kun luullaan, että autojen pitää joka paikassa väistää.
Ja juuri tän lain takia kannattaa ihan alusta asti opetta alapset aina taluttamaan pyörä tien yli.
Pyörää taluttaessa ollaan jalankulkijoita, joita AUTOILIJAN ON AINA VÄISTETTÄVÄ.
Tosin autot unohtavat usein, milloin pyöräilijällä on se etuajo-oikeus. Tekisi kaikille teillä liikkujille hyvää kerrata pyöräilijän risteysajosäännöt:
http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu-pikaopas-risteyspyorailyyn/
Pyörätiestä autoilijaa varoittaa aina erikseen merkki.
Eli se merkkihän on autoilijalle KOLMIO, JONKA ALLA ON NE KAKSI PYÖRÄILIJÄN KUVAA JA NUOLET, ETTÄ NE PYÖRÄILIJÄT AJAA TOISAAN PÄIN IKÄÄNKUIN.
Kun on tuo merkki, pitää väistää pyöräilijöitä, kun ne ovat satulan selässä.
Liikennesäännöt ovat periaatteessa todella yksinkertaisia, ja kaikkihan me ne osaamme, eikö niin? No ei. Pyörällä risteyksessä ajaessa säännöt ovat itse asiassa aivan saatanallisen monimutkaiset.
Ylikomissaario Jouko Suomi kritisoi ylen artikkelissa, kuinka pyöräilijät eivät tunne liikennesääntöjä. Suomi vaan tuntui ajattelevan, että säännöt ovat yksinkertaisia, vaikkeivät ne ole. Virheellisen informaation levittämisestä tulikin kritiikkiä, ja yle julkaisi korjauksen, joka oli lähemmäs, muttei edelleenkään ihan oikein.
Soininvaarakin innostui kritisoimaan risteysajamisen vaikeutta liikenneinfrassamme, ja kommentteihin kertyi mitä erilaisimpia ”yksinkertaisia sääntöjä”, joilla ongelmat voisi ratkaista. Ei voisi, mutta katsotaanpa ensin itse ongelmaa, ennen kuin selitän miksi ei voisi.
Valistuksen nimissä on siis syytä käydä läpi, miten väistösäännöt toimivat pyöräilijän näkökulmasta. Enkä nyt tarkoita mitään poliittista näkökulmaa, vaan että tarkastelussa käsitellään, miten pyöräilijän tulee toimia lain mukaan. Jos puudut kesken matkaa, kannattaa hypätä yhteenvetoon.
Väistämissäännöt risteyksessä
Pyöräilijä voi tulla risteykseen ajorataa, eli ”kadulla”, pyöräkaistaa tai pyörätietä. Hän voin myös poistua sieltä mitä tahansa näistä kolmesta pitkin. Pyörätie voi myös olla eri puolilla tietä tai tiestä erillään. Ihan tavallisessa tasa-arvoisessa kahden kadun risteyksessä pyöräilijä voi ympäristöstä riippuen kohdata autoilijan ainakin 123 eri tilanteessa, vaikka kaikkein kummallisimmat infraviritykset jätetään pois laskuista.
Alla selitän kuvien kanssa, miten pyöräilijän tulee toimia suhteessa eri suunnista tuleviin autoihin pyöräväylän luonteesta riippuen. Niissä kuvissa, joissa pyöräilijän tulee väistää, on punainen kehys, ja niissä joissa autoilija tulee väistää on vihreä.
Kolmion tai stop-merkin takaa tuleva tietysti väistää aina (sekään ei tosin ole ihan niin helppoa). En ole ottanut niitä ollenkaan mukaan tähän oppaaseen, vaan kaikissa tapauksissa puhutaan kohtaamisista tasa-arvoisissa risteyksissä.
jos se on ilmoitettu liikennemerkein tai autoilija kääntyy ja pyöräilijä ajaa suoraan pyörätien jatketta.
Mikä siinä on sinulle niin vaikea käsittää, että autoilija ei töpännyt mitenkään.
Liikennesäännöt koskevat myös polkupyöräilijöitä, vaikka suurin osa niistä ajaakin niinkuin ketään muita ei liikenteessä olisikaan.
ja useimmiten itseasiassa näin onkin, ettei pyöräilijällä ole mitään etuajo-oikeutta. Ainoastaan jos suojatie on kiinteällä viivalla tai muutoin merkitty pyörätien jatkeeksi. Normaali suojatie ei koskaan ole tällainen.
ja tosiaan useimmiten se pyöräilijä on väistämisvelvollinen. kovin harva pyöräilijä vaan tuntuu tätä tietävän.
Mutta kyllä tässä ketjussa on ihan muutakin väitetty...
34