Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista on mielestäsi sivistykodissa?

Vierailija
25.11.2012 |

Saa kommentoida vaikkapa sisustusta, tapoja, perhe-elämää, omistettavia asioita tai ihan mitä vaan.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyskoti. Sillä tarkoitetaan poikkeuksetta kotia, jossa vanhemmat ovat akateemisia, mieluiten mahdollisimman monessa polvessa.

Vierailija
42/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset viedään josku kaupungin keskustaankin, eikä aina vaa siihen automarkettihelvettiin

keskustellaan, käydään näyttelyissä. Rikas ei tarvitse olla, käydään esim. ilmaiskonserteissa.

Nykyään myös elokuvataiteen, ja miksei myös pelien, arvostus on aika tärkeää.

Pelataan lautapelejä, laitetaan ruokaa yhdessä, lasten kysymyksiin yritetään vastata ja heille selitetään pelottavat asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lienee selvää, että tämän tuttavani meidän sisäremonttia koskenut kommentointi oli silkkaa vinoilua. Me eristimme telkkarin omaan tv-huoneeseensa idealla että sitä tulisi katsottua vähemmän mutta valikoidemmin.

Remontin edetessä siitä huoneesta tuli kuitenkin kotiteatterihuone uusilla laitteilla. Tuttava itse kutsui itsensä meille kylään ihailemaan remonttia. Kun näytin tv-huoneen ja selitin, että tarkoitus on että tv ei enää hallitsisi perheen elämää ollen keskipisteenä, tuttava hymyisili vinosti ja tokaisi että meillähän on "todellinen sivistyskoti".

Vierailija
44/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontin edetessä siitä huoneesta tuli kuitenkin kotiteatterihuone uusilla laitteilla. Tuttava itse kutsui itsensä meille kylään ihailemaan remonttia. Kun näytin tv-huoneen ja selitin, että tarkoitus on että tv ei enää hallitsisi perheen elämää ollen keskipisteenä, tuttava hymyisili vinosti ja tokaisi että meillähän on "todellinen sivistyskoti".

huomasi eron ja parannuksen teillä verrattuna sellaiseen työväenluokkaiseen kotiin, jossa tv on kodin paraatipaikalla ja pauhaa koko ajan auki. Pääsitte nyt osaksi sivistystä, onneksi olkoon.

Vierailija
45/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin todella pahantahtoiseen sävyyn sanottu.

Ja meidän perhe on ihan tavallinen, mutta telkkarin tosiaan halusin pois olohuoneesta ja tätä nyt sitten pidetään näköjään nousukasmaisena pätemisenä.

Vierailija
46/64 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka lähellä synonyyminä olisi sitten sivistyskoti?

Mua alkoi kovasti yököttää nämä tähän aiheeseen liittyvät jutut, mutta revitään nyt tätä tämä ilta kun kerran uutisissakin oli ja viittasivat sekä keskustelupalstoihin että sisustuslehtiin.

Vierailija
47/64 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kodin asukkailla on sydämen sivistystä, ja he käyttävät aikansa auttaen lähimmäisiään.

Vierailija
48/64 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa taisi mennä ohi. Minkähän kanavan uutiset oli?

Vierailija
49/64 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoa tauluteeveetä. Riittää kun on patja lattialla, kirjapinoja, sello, nuotteja, nuottiteline, hammasharja, kampa, vaihtovaatteet, japanilainen astiasto, vieraita, naurua...

Vierailija
50/64 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmilla ainakin toieesta on alkoholiongelma. Lapset siellä täällä heitteillä.

Vierailija
51/64 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen akateeminen, mies merikapteeni enkä tiedä millaista ulkopuolisista meidän kodissa on. Varmaan hyrskyn myrskyn välillä. Me sisustetaan millä halutaan. Jos Ikeasta löytyy jotain kivaa niin haetaan.

En oikein ymmärrä koko aloitusta.

Vierailija
52/64 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kodissa on toimivat tilat lukemiselle ja yhdessäololle mutta sisustus ei ole liian sliipattua tai katalogista kopioitua. enemmänkin jokaisella esineellä on joku tarina eikä kaiken täydy sopia täydellisesti yhteen.

Vierailija
53/64 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/minullako_kulttuurikoti/6431529

En tiedä, missä tv-uutisessa juttu oli.

Vierailija
54/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutus puuttuu?

Vierailija
55/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enne oli mahdollista, kun kaikilla opinhaluisilla ei ollut tilaisuutta kouluttautua mutta kehittivät itseään sitten työn ohessa muulla tavalla.

Vierailija
56/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan esim työhuoneessa. Tai jos on olohuoneessa, niin ei ole mikään jättikokoinen, joka hallitsee huonetta.

Vierailija
57/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toinen puolisoista ei lainkaan katso sitä televisiota, mutta toisen takia sen tulee olla pirun iso ja tönöttää keskellä olohuonetta. Kertooko se että siinä perheessä ei olla sivistyneitä?

Vierailija
58/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, kyseessä ei ole sivistyskoti.

Vierailija
59/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellainen, jossa tuo mainittu sivistys välittyy ihan itsestään, eikä lapsia tarvitse siihen mitenkään pakottaa. Eli kaikki tapahtuu luonnollisesti, lapsi kiinnostuu lukemisesta koska perheessä on siihen kannustava ilmapiiri, keskustelusta tulee luontevaa koska vanhemmatkin tykkäävät keskustella etc.

Minä olen siinä mielessä etuoikeutettu ja lellitty, että sain kasvaa kuvatunkaltaisessa kodissa. Teen kaikkeni suodakseni omille lapsilleni sitten aikoinaan saman laisen kodin, sillä niin mieletön tuollaisen välittämä henkinen perintö on.

Ehdottomasti sivistyskodissa ei arvosteta pelkkää rahaa. Joillakin varakkailla on näin ja ne kodit eivät kyllä ole sivistyskotia nähneetkään.

Vierailija
60/64 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaan lapsiperheenä kanssa ihan tavallisessa kerrostaloasunnossa.

Nykyajan mitoituksella pienehkö telkkari on kyllä "paraatipaikalla" kun muuta sopivaa tilaa ei ole, mutta telkkaria katsotaan vain säännöstellen.

Elämäntyylimme ei kannata kerskakulutusta, vaan esim. asunnon sisustus on sekoitus kierrätettyä, laadukasta/ajatonta ja perusikeaa. Tarkoituksena on itse viihtyä kotona, ei asua kalustenäyttelyssä. Kirjoja meillä on kirjahyllyssä kun itse tykkään lukea perinteisiä kirjoja mutta en tykkää lainata niitä kirjastosta. Mies puolestaan lukee kirjansa sähköisenä.

Autoa meillä ei ole ja mieskin kulkee tyytyväisenä pyörällä/bussilla työmatkansa.

Lapset ovat vielä pieniä, mutta heidän harrastuksiin satsataan jo nyt melko paljon rahaa ja aikaa. Lapset ovat ihan itse valinneet harrastuksensa.

Vapaa-ajalla käydään uimassa, metsäretkillä, taidenäyttelyissä, konserteissa, teatteriesityksissä, baletissa, ravintoloissa jne. taloudellisen tilanteen antamissa puitteissa. Matkustellaan myös jonkin verran ulkomailla. Teemme asioita myös muiden tuttavaperheiden kanssa yhdessä.

Muiden ihmisten elämäntyyliä tms. ei arvostella ääneen eikä muiden asioita kytätä.

Eli aika pitkälle asioita, mitä tässä ketjussa on tullut jo esiin. Silti olemme mielestäni ihan tavallinen perhe, jossa molemmat vanhemmat ovat akateemisesti koulutettuja. Vertaisryhmässämme olemme ihan tavallisia, mutta huomaan eroja meidän ja vähemmän koulutettujen perheiden välillä tulotasosta riippumatta. Raha ei siis välttämättä tuo mukanaan sivistystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi