olen ryssinyt raha-asiani. miten selviän tästä ikinä???sis.lista menoista ja tuloista...
käteen jää palkasta, lapsilisästä, elatusmaksusta ja asumistuesta yht. 2070e.
tässä menot:
vuokra 865
sähkö 65
auton osamaksu 200(velkaa vielä 8000e)
vakuutukset 65
elisa viihde 40
lapsen vakuutus 30
s.visa 75 (velkaa 1500)
st1 visa 35 (velkaa 900)
laina pankiin,kulutusluotto 100 (velkaa 4000)
nordean joustoluotto 50 (velkaa 1100)
plussa mastercard 40 (velkaa 950)
bensa 120
ip-kerho 80
känny 20
ellos laina 116 (velkaa 900)
everyday vippi 100(velkaa 400)
elämisen jää siis 70e kuukaudessa. en tiedä, mtä tehdä.kuinka selvitä.annanko mennä osan ulosottoon vai mitä ihmettä?
lisää velkaa en saa edes tehtyä näillä tuloilla.
ja jeesustelijat älkööt vaivautuko haukkumaan. olen haukkunut itseni tänäänkin jo monta kertaa alimpaan helvettiin.
Kommentit (137)
yhdessä lapsen kanssa niin ei tarvi lastenvahtiakaan. tulee samalla yhdessäoloa, ulkoilua ja ilmaista käyttörahaa perheelle. ihan varmasti pienellä miettimisellä löydät lähistöltä paikat josta niitä löytää esim la ja su aamuisin, ettei tarvitse mennä iltamyöhään juoppojen sekaan lapsen kanssa.
Muutamalla satasella voi saada käyttökelpoisen auton, hyvällä tuurilla ja jonkinlaisella asiantuntemuksella. Jos ei ole pahoja vikoja ja kuluvat osat on jo vaihdettu, noin 200 000 km ajetulla autolla voi olla vielä saman verran kilometrejä edessä Kunhan on katsastettu vasta.
Vakuutuksia on turha pitää niin halvassa autossa - ajattele mikä säästö - ja sillä vaan ajetaan niin pitkään kuin suostuu kulkemaan. Sen yllättäviin korjauksiin pitää varautua, mutta se tulee siitä,ettei ole niitä osamaksueriä joka kuukausi.
kehoittaa sua päästämään velat ulosottoon. Kivasti kasvavat korkoja ja erinäisiä perintäkuluja tulee loppusaldoon mukaan, mutta pääsetpähän eroon tuosta stressistä ja jatkuvasta rahapulasta.
Aikansa posti kotiin tuo perintätoimistojen kirjeitä, jotka vaihtuvat ulosottomiehen kirjeisiin.
Rankka tie, mutta ei siihen kuole.
No kai tuon melkein jo arvaakin...
Jos se toinen ei lopeta velan ottoa, ollaan joko kohta syvällä suossa ja ulosotossa. Tai sitten myydään se ainoa kiinteä omaisuus, mitä on. Eli asunto-osake, josta onneksi saatiin sen verran voittoa, että velat saatiin pois. Loput vähät jaettiinkin sitten tasan ja pistettiin kantapäät vastakkain :(
Olen asunut omillani jo kolme vuotta, silti kurkkua kuristaa joka kerta, kun menen maksamaan laskuja. Tiedän, että rahani riittävät. Että tilillä on rahaa, mutta pelko kalvaa joka päivä. Toivon pääseväni täst joskus ohi. On ollut raskasta alkaa 40+ iässä nollasta. Jonkin verran tyytyväisyyttä tuo se, että huomaan pärjääväni, joka kuukausi säästöt kasvavat vähän.
Sitä en tiedä, kuinka syvällä veloissa exä on tätä nykyä. Toivon ettei pahasti, mutta veikkaan, että on. Tuskin otti opikseen, vaikka saikin itsensä kerran suosta pois. Luotto on niin kätevä, kun "tarvitsee ehdottomasti" jonkin uuden urheiluhärpäkkeen...
mutta ap:lla ei taida olla tällaista mahdollisuutta. En ole nyt varma ehdottiko joku jo tätä, mutta entä se (ylivelkaantuneiden) velkaneuvonta tms.? En tunne asiaa hyvin mutta olen ymmärtänyt, että velkaneuvonnan avulla voi saada tehtyä realistisen maksusuunnitelman velkojien kanssa. Sun maksutilannehan ei ole realistinen (ok auto pitäisi ehkä myydä että pääsee tähän sovitteluun vai mikä se nyt on).
En jättäisi 7-vuotiasta yksi lauantaipäiviksi. Ja mainosten jaosta ei kyllä paljoa saa. Lasta ei ilmeisesti saa mihinkään hoitoon koskaan? Koska, esim Stokkalla tarvitaan joulun aikaan kiireapulaisia ja jos pääsisit tekemään muutaman sunnuntaivuoron niin se voisi toimia ensiapuna joulujuttuihin ainakin.
Muuten: jos asut kahdestaan lapsen kanssa ja vuokra on yli 800, niin asut varmaan Helsingissä. Silloin voisit kyllä mielestäni luopua autosta, koska julkiset yhteydet ovat täällä sen verran hyvät. Voithan ostaa auton myöhemmin, kun pääset jaloillesi.
Mulla oli neljä luottoa, eikä rahat meinanneet riittää ruokaan. Sitten kerran yksi ystäväni kysyi: Mikä sua vaivaa? Ja niin kerroin kaiken, olin salannut sen kaikilta. En kehdannut tunnustaa kenellekään, miten olin möhlinyt. Ystäväni kuunteli ja sanoi sitten, että ei aio ruveta haukkumaan minua, koska olin varmaan jo tajunnut, että olin mokannut. Ystäväni lainasi minulle velkakirjalla 1000 euroa ilman korkoa. Sain sillä maksettua yhden pikaluoton pois ja hiukan rahaa elämiseen. Sovin ystäväni kanssa, että alan lyhentää lainaa vasta vuoden kuluttua.
Tuosta ajasta on nyt viisi vuotta, laina ystävälleni on maksettu ja viimeinen luotto tulee
maksettua keväällä.
Ja ensi kesänä korvaan ystävälleni jotenkin sen, että hän lainasi minulle noinkin paljon ja ilman korkoa. Hänellä on samanlaiset tulot kuin minulla, mutta hän onkin järkevä ihminen ja on tajunnut jo aikaa sitten, että uudet vaatteet ja tavarat eivät tee onnelliseksi.
Vaikka se ei paljoa olisikaan on se kuitenkin rahaa jota ap nyt tarvitseeelääkseen. Lisäksi se on työtä, jolloin ei tarvise jättää lasta yksin.
Mitä siihen ehdotukseen tulee että myy auto tai vaihda halvempaan velattomaa, niin ei se niin mene. Jos ap myy auton niin saattaa hyvinkin jäädä vielä velkaa jäljelle maksettavaksi julkisilla liikkumisen lisäksi. Toki bensa kulut vaihtuu niihin julkisen maksuihin ja autovakuutkset jää pois. Mutta siis merkittävää hyötyä siitä ei välttämättä ole.
miksi se yksi visa-kortti pitää säästää?? kaikki luotokortit pois ja auto myyntiin jos rahat on tiukilla,se se vasta iso menoerä on!!!!! vain rikkailla on varaa autoon
1 Myyt auton + 200 e
2 Lopetat lapsen vakuutuksen + 30 e
3 Lopetat elisa viihteen + 40 e
4 Lopetat autovakuutuksen, jolloin vakuutusmaksuihin jää kotivakuutus (n. 200 e/ vuosi) 20 e /kk + 45 e
5 bensaa ei tarvita + 120 e (bussimatkoihin menee rahaa, mutta jos matkat alle 5 -10 km -> kävele/pyöräile
Näillä toimenpiteillä rahaa säästyy arviolta 400 euroa / kk (bussiin varattu 35 e /kk). 350 euroa laitat ruokaan ja ylijäävän 50 + 70 eurolla lyhennät velkojasi kallimmista alkaen (siis missä kallein korko).
Ap varmaan luovuttanut jo. Ensin ostellaan makeita vaatteita ja kännyköitä, ajellaan Golfilla ja ollaan niin olevinaan. Sitten kun tajuaa, ettei voi elää niin, vaivutaan itsesääliin ja luovutetaan. Laskut jätetään maksamatta ja toivotaan, että joku muu hoitaisi koko sotkun.
Ap.n laina on jotain kymppitonni, mun asuntolaina on yli satatuhatta.Ap voisi nipputtaa noi lainat ja ottaa niitä varten sellainen laina missä kohtuu takaisinmaksuerät ja korko. Ja valitettavasti todellakin vaihtaa halvempaan asuntoon, eikä sitä varten tarvitse sentään paikkakuntaa vaihtaa. Ja auto vaihtoon.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2012 klo 09:53"]
käteen jää palkasta, lapsilisästä, elatusmaksusta ja asumistuesta yht. 2070e.
tässä menot:
vuokra 865
sähkö 65
auton osamaksu 200(velkaa vielä 8000e)
vakuutukset 65
elisa viihde 40
lapsen vakuutus 30
s.visa 75 (velkaa 1500)
st1 visa 35 (velkaa 900)
laina pankiin,kulutusluotto 100 (velkaa 4000)
nordean joustoluotto 50 (velkaa 1100)
plussa mastercard 40 (velkaa 950)
bensa 120
ip-kerho 80
känny 20
ellos laina 116 (velkaa 900)
everyday vippi 100(velkaa 400)
elämisen jää siis 70e kuukaudessa. en tiedä, mtä tehdä.kuinka selvitä.annanko mennä osan ulosottoon vai mitä ihmettä?
lisää velkaa en saa edes tehtyä näillä tuloilla.
ja jeesustelijat älkööt vaivautuko haukkumaan. olen haukkunut itseni tänäänkin jo monta kertaa alimpaan helvettiin.
[/quote]
Viimeisin pakettiratkaisu on seuraava:
Selvität pajonko sun perhe saisi rahaa per kuukausi, jos joutuisitte elämään sossun antamalla toimeentulotuella. Se on se summa millä sun tarttee selvitä. Sitten alat karsia menojasi, niin että tiputat pois tosta tärkeysjärjestyksessä kaiken minkä voit, jos "sossuraha" ei riitä. Huomioi, että ruokamenot pitää pysyä sossun normissa koko porukalle.
Jos sinulla on sitten enemmän rahaa kuin tuo "sossuraha" niin makselet sitten velkoja pois jossain tärkeysjärjestyksessä ja loppuvelkojen - jos semmoisia on - annat vaan mennä ulosottoon.
Onko ehkä auton vaihdon paikka tai luopuminen kokonaan?
Tietysti voit hakea pankista lainaa, jos saat, noihin velkojesi maksuun ja siis maksaa pois velat ja olla sitten pankille velkaa - oliskos kivempi? Ehkä ei menisi luottotiedot, mutta antaaks pankki sulle mitään lainaa?
Ei mitään osteluja millään luottokortilla. Osta vaatteita alesta yms (ja ehkä kirpparilta), tingi merkkivaatteista, joista maksat ylihintaa.
Tällä tavalla me muutkin "köyhät", mutta erittäin korkeastikoulutetut ja hyvätaustaiset joudumme Nykysuomessa elämään. Ei mikään häpeä. Noin tonnilla on sinkunkin pakko vaan selvitä! Vuokrat on tietysti pahat ja iso ongelma, mutta siinä päättäjät ovat menneet metsään. Köyhien asumisella eli vuokrilla ja jollain siis sijoitusasunnoilla ei kukaan saisi spekuloida ja tehdä jotain bisnestä! Meillä on huonot lainsäätäjät kun on tämmöistä. Eivät kaikki voi ostaa omia asuntoja.
Tässä sulle jotain. Good luck! Tuu palstalle kertoon, että kuis hurisee! Täällä on varmaan kohtalotovereitakin.
en jaksanut lukea kaikkea läpi,mutta sen voin sanoa että ehdottomasti pitää mennä pankkiin selvittämään raha-asiat muuten olet kusessa!
kaikki velat,kortit,luotot,auto+mitä ikinä listassa olikaan pitää maksaa pankista olevalla lainalla pois,silloin kuukausi erä jää n:200-300€ tai minkä pystyt helposti maksamaan?
nyt sulla menee kaikista veloista korko + maksut velan hoidosta ym. jokaisesta erikseen ja auton rahoituksesta viimeinen erähän on yleensä useampi tonni.
ja kirjoitan kokemuksesta,avopuolisoni oli holtiton rahan käyttäjä kun tapasimme,oli vaikka mitä vitun kortteja,osamaksuja,auto ym. tuhansien eurojen edestä(kokonais summa taisi olla n:10000€),vaihtoehdot asioiden hoitoon oli vähissä,pistin muijan pankkiin hoitamaan asian edellämainitulla tavalla ja leikkelin kaikki kortit paloiksi roskiin,yhden pankkilainan hoito oli sitten helppoa ja tuli maksettua ilman ongelmia.
nyt maksellaan asuntolainaa loppuelämä 800€/kk
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 01:49"]
nyt sulla menee kaikista veloista korko + maksut velan hoidosta ym. jokaisesta erikseen ja auton rahoituksesta viimeinen erähän on yleensä useampi tonni.
[/quote]
Yleensä? Yleensä viimeinen erä on isompi vain niille käsittämättömän typerille pösilöille, jotka haluavat itselleen valehdella että lainaahan ei olekaan niin paljoa. Kuuluvat samaan kategoriaan kuin ne, jotka ottavat asuntolainan ja kolme ensimmäistä lyhennysvapaata.
Tehköön kukin mitä haluaa, mutta siinä vaiheessa kun valtio alkaa näitä idiootteja pelastamaan veronmaksajien rahoilla niin mä lähden barrikadeille.
Miksei kukaan ohjannut tätä henkilöä sosiaalitoimistoon? Sossusta voisit saada apua ttt:tä voi saada harkinnanvaraisenakin ja joillakin kunnilla on käytössä sosiaalinen luototus, jossa korot on pankkilainoja kevyemmät. Kaikki velat yhteen könttään ja maksu pois. Kannattaa tosiaan hakeutua myös velkaneuvontaan! ÄLÄ kuitenkaan ajaudu ulosottoon!
Vakuutukset minimiin: lapsen vakuutus on turha, jollei ole jotain perussairautta (esim. itse kuulun hyvin toimeentulevaan keskiluokkaan ja missään nimessä emme ota sairausvakuutuksia lapsille > sehän se on, joka syö julkisten terveyspalvelujen laatua). Oikieasti välttämättömien vakuutusten kilpailuttaminen
Elisa-viihde pois > vaihto edullisempaan. Sähkön kilpailuttaminen.
Asunnon vaihto edullisempaan > samalla voi miettiä asunnon sijaintia suhteessa töissä kulkemiseen ja julkisiin liikennevälineisiin. Jos julkiset kulkevat edes tyydyttävästi, niin autosta luopuminen on aivan realistista: koeta päästä autosta eroon ilman lisävelkaa.
Myy pois kaikki sellainen, joka ei ole teille VÄLTTÄMÄTÖNTÄ! Kerro tilanteestasi läheisille ja sukulaisille, sekin voi helpottaa esim. ruokakassien tai vaatteiden yms. suhteen.
Niin: ja tuhoa ne luottokortit sekä irtisano ne!
Tsemppiä!
Siksi, koska se on uutenakin ollut markkinoiden halvimpia autoja Esim. uusi Toyota Aygo maksaa alle 11.000 eur Suomessa, hinta ei sisällä ilmastointia.
Halvoista autoista saattaa puuttua sähköikkunat, ilmastointi, halvat verhoilumateriaalit, hieman vanhempaa tekniikka kaikinpuolin. Ja autot ovat pieniä ja kevyitä, siksi polttoainetaloudellisia.
Köyhän ei kannata ostaa tyyliib 200.000 km ajettua, aina on joku paikka, joka "erääntyy" ja vaatii korjausta.
en lapsen kanssa halua mennä, kun siellä pitää jonottaa. Siksi vakuutus.
en lapsen kanssa halua mennä, kun siellä pitää jonottaa. Siksi vakuutus.
soittaa aamulla terv.keskuksen ajanvaraukseen niin asia on sillä selvä, aina olen lapsille ajan saanut melkein saman tien vaikka paikkakunnan terv.huoltoa suitsutetaankin (iso kaupunki). Ja kouluterv.huolto pelaa hyvin. Harvemmin kai kuitenkaan on niin akuutti tilanne että pitää päästä välittömästi..?
Nuo pikavipit pitäis lailla kieltää. Taas ollaan nuoria koukuttamassa jollain uudella jossa ei ole - hallelujaa! - ollenkaan korkoja ja kuluja ekassa lainassa.
Nyt vaan pistät myyntiin kaikki mikä joutaa (kirppis, huuto.net), saat ensihätään ruoka- ja vuokrarahaa. Maksat vast´edes AINA sen vuokran heti eräpäivänä ja sovittelet sitten muita menoja. Katto täytyy pään päällä pitää ja vaikka olisi luvan kanssa myöhässä, se on MAKSETTAVA kuitenkin eikä sitä ylimääräistä rahaa tule, seuraavakin vuokra odottaa nurkan takana.
Älä osta mitään luotolla. Elloksella ei voi olla mitään mitä pakosti tarvit. Viihdepaketti pois heti kun mahdollista.
Käy velkaneuvojalla/pankissa, siellä osataan neuvoa eteenpäin.
Mieti miten voisit yhdistää halvemman asunnon ja autottoman työmatkan.Muutto siis edessä. Elisa viihde pois,lapsen vakuutus pois. Sitten jääkin jo sen verran että rahaa riittää niukalti elämiseen. Velkojen kanssa menet velkaneuvontaan jossa kaikki vippisi yhdistetään yhdeksi ja helpommin hoidettavaksi.
Lisätöitä ei oikein kannata tehdä kun siitä ei jä mitään käteen. Lapsikin pitäisi hoitaa. Valitettavasti sieni- ja marjaaika ovat takana. Ne olisivat olleet verotonta tuloa.
Tuon laskelman mukaan vakuutukset kuukaudessa olisivat melkein satasen. Lapsen vakuutusmaksut tekevät vuodessa yhteensä 360 euroa. Laske, kuinka monta kertaa käyttäisit sillä rahalla yksityisellä, jos terveyskeskus ei sinulle kelpaa! kelakorvauskin on keksitty.
Entä ne muut vakuutukset? Arvaan, että osamaksulla ostettuun kalliiseen autoon on vaadittu kallis kasko, eli pääsisit yli 300 euron kuukausikuluista jos luopuisit autosta. Tai saisit ainakin kulut puolitettua, kun vaihtaisit halvempaan.
Jos et aio myydä autoasi (mikä olis kyllä järkevä vaihtoehto sun tilanteessa), niin kysäisepä sieltä rahoitusyhtiöstä mahdollisuuttaa liittää sun auto rahoitusyhtiön kaskovakuutukseen. Sen hinta on tod. näk. noin 60 euroa/kk, kun itse saatat maksaa omaa autovakuutustasi helposti enemmän. Noissa on kyllä usein korkeampi omavastuu ja bonuksia ei kerry itselle, mutta riippuen sun oman autovakuutuksen hinnasta, tolla vois saada jotain kymppejä säästöä kuukaudessa. Omasta vakuutuksestasi karsisin kuitenkin sen 8 euron lasivakuutuksen pois, säästöä se on pienikin säästö sun tilanteessa nyt kun sitä vyötä pitäis kiristää mahdollisimman paljon.
noi velat yhteen kaikki yhteisellä lyhennyssuunnitelmalla. Sulla on lainanlyhennykset kuussa yli 700e eli yli 30% kuukausituloista.
Ja sitten toi Elisa helkkariin, onnistuisiko muutto halvempaan asuntoon ja toi auto tosiaan, aika paljon opn 200e/kk, mistä jobbarilta sä tuon autolainan olen ottanut? Siirrät senkin sinne pankkiin. Ja sitten suu säkkiä myöten, lapselle joku kiva hauska toivottu lahja ja pieni parin kympin kuusi ja ei mitään muuta. Ruoka ei ole lapselle tärkein vaan yhdessäolo ja koristeltu koti.
Voisitko kertoa, miten pikkuhiljaa selvisitte?
Oletko oikeasti ajatellut sitä velkaneuvojaa?
Vierailija - 27.11.12 05:47 (ID 15975734)
Oletko harkinnut asunnonvaihtoa? Oletko jutellut jollekulle läheiselle? Vanhemmille? Sisaruksille? Pyydä apua ihan tähän rahan riittävyyden pähkäilyyn. Olen ollut itse vastaavassa tilanteessa, tosin itse en velkaantunut vaan puolisoni, hirveää suossa tarpomista, kun yritin olla käyttämättä luottokorttia ja saada perheelle ruokaa ja muuta tarpeellista. On jotenkin hurjaa, miten ihminen voi vain maksaa luotolla/kulutusluotolla eikä älytä lainkaan, kuinka kauan niiden takaisin maksuun menee. Ja oli järjettömän raskasta yrittää maksaa niitä pois, kun toinen vain otti lisää luottoja/velkaa.