olen ryssinyt raha-asiani. miten selviän tästä ikinä???sis.lista menoista ja tuloista...
käteen jää palkasta, lapsilisästä, elatusmaksusta ja asumistuesta yht. 2070e.
tässä menot:
vuokra 865
sähkö 65
auton osamaksu 200(velkaa vielä 8000e)
vakuutukset 65
elisa viihde 40
lapsen vakuutus 30
s.visa 75 (velkaa 1500)
st1 visa 35 (velkaa 900)
laina pankiin,kulutusluotto 100 (velkaa 4000)
nordean joustoluotto 50 (velkaa 1100)
plussa mastercard 40 (velkaa 950)
bensa 120
ip-kerho 80
känny 20
ellos laina 116 (velkaa 900)
everyday vippi 100(velkaa 400)
elämisen jää siis 70e kuukaudessa. en tiedä, mtä tehdä.kuinka selvitä.annanko mennä osan ulosottoon vai mitä ihmettä?
lisää velkaa en saa edes tehtyä näillä tuloilla.
ja jeesustelijat älkööt vaivautuko haukkumaan. olen haukkunut itseni tänäänkin jo monta kertaa alimpaan helvettiin.
Kommentit (137)
kun siitä yksitellen hajoaa jokainen osa ja mitään et enää voi edes itse korjata, kaikki on tehtävä huollossa.
remppoihin on mennyt n. 250 euroa/vuosi (pakoputki, tuulilasi ja noitahan nyt tulee joka autoon..), ajettu autolla oli vasta 90000, kun kuolinpesältä sen ostin, 1200 eurolla. Helvetin paljon halvempaa kuin maksaa 200 euroa kuussa viiden vuoden ajan pellinpaloista, joiden arvo laskee koko ajan ja kalliit kaskot vielä päälle. Se se vasta kalliiksi tulee. Kun tässä ei ole tietokonetekniikkaa, niin tätä voi laittaa halvalla pikkupajalla.
Auton käyttöarvo on tärkeämpi. Kunhan kulkee ja menee katsastuksesta läpi. Kovin fiini se ei ole, mutta asiansa ajaa.
Toisekseen ap, jos maksat kallista sairasvakuutusmaksua lapselle, kun et halua jonottaa, niin kuule: sun tilanteessasi pitää jonottaa. Lapsesi tarvitsee ruokaa suuhunsa eikä huostaanottoa, kun sä kynsin hampain pidät kiinni kalliista vakuutuksista.
Maalaisjärkeä nyt peliin.
Mulla on pari vuotta ollut vm -98 Lada Samara ja
Joo, mutta jos ei halua menettää kokonaan itsekunnioitustaan ja elämänhaluaan, niin ei tuo ole ratkaisu. Velat jo masentavat sen verran AP:ta, että 14-vuotta vanha Lada siihen voisi katkaista kamelinselän.
Siis mikä toi vuokra oikein on? Saisit jo kaksion Helsingistä keskustan tuntumasta tolla hinnalla. Siellä pystyisi hyvin asumaan lapsen kanssa. Ja tosiaan sun rahatilanteessa ei siellä Helsingin keskustassa asuta. Joten uutta kämppää samantien etsimään. Sinulla ei tollaisessa tilanteessa ole varaan ajatella, että haluat asua nykyisessä kämpässäsi kun se on niin mukava, hyvällä paikalla, tilava.. Aivan sama, olet kusessa ja sun on päästävä tosta tilanteesta pois.
Jos nyt auton vaihto on niiiin mahdoton ajatus, niin toivottavasti olet miettinyt lyhyintä reittiä töihin, jossa on mahdollisimman vähän pysähdyksiä yms. Taloudellisella ajolla säästää jo hieman.
Ap: oletan nyt, että et asu pk-seudulla / suuressa kaupungissa, jos ei kerran töihin pääse ilman autoa. Tällöin vuokrasi ei pitäisi olla noin suuri. Jos taas asut kaupungissa, jossa vuokrat ovat korkeat, niin julkisten pitäisi kyllä toimia. Mikä tilanne siis on?
Mielestäni alat nyt yksi kerrallaan maksamaan velkoja pois, eli sim se Elloksen lyhennys minimiin ja maksat everydayn nopeasti pois. Kaikki ylimääräinen raha suoraan lainanlyhennyksiin. Vakuutusten kilpailutus myös on otettu jo esille.
Tällaisia on niin surullista lukea, itse olen kasvanut siihen, että ostetaanvain sitä, mihin on varaa. Autot on ostettu aina niin, että on maksettu kerralla koko summa, luottokorttia käytetään vain äärimmäisessä hädässä ja erittäin harkitusti.
Jos ei ole johonkin varaa, sitä ei hankita, vaan sitä varten säästetään.
Nyt ulosotossa. Luovutin ja nyt annan kaiken "ylimääräisen" valua ulosottoon. Maksan sinne 1/3 nettotuloista. Luottotiedot mennyt 4-5 vuodeksi eteenpäin mutta mulla painoi vaakakupissa katto pään päällä ja ruoka jääkaapissa. Oppia ikä kaikki, kunhan tästä nousen niin mulla on kaikki hyvin. Asumisen maksut olen hoitanut ja mulla sellanen asia että en jätä hoitamatta, ei ole varaa menettää kattoa pään päältä. Helpompi hengittää kun menee tasasumma yhteen paikkaan kun maksella montaan eri suuntaan ja yrittää repiä niihin rahaa, ja vielä syödäkin joskus..
Siksi, koska se on uutenakin ollut markkinoiden halvimpia autoja Esim. uusi Toyota Aygo maksaa alle 11.000 eur Suomessa, hinta ei sisällä ilmastointia.
Halvoista autoista saattaa puuttua sähköikkunat, ilmastointi, halvat verhoilumateriaalit, hieman vanhempaa tekniikka kaikinpuolin. Ja autot ovat pieniä ja kevyitä, siksi polttoainetaloudellisia.
Köyhän ei kannata ostaa tyyliib 200.000 km ajettua, aina on joku paikka, joka "erääntyy" ja vaatii korjausta.
Joko auto kokonaan pois, tai sitten pidät ton, todennäköisesti saat tilalle jonkun romun eikä kk kustannukset putoa yhtään, näin se autokauppa vaan toimii.
1. Mene pankkiin ja ota yksi iso laina ja maksa kaikki pois, ota tarpeeksi iso laina, että jää vielä vähän puskuria jonka panet säästötilille, jota ET käytä vasta kun pesukone hajoo tms. ettet joudu lainaamaan tai käyttämään visaa.
2. Hävitä kaikki muut luottokortit paitsi 1 Visakortti, se halvin.
3. Älä tee enää velkaa, nollatoleranssi! Paitsi asuntoa varten voi.
4. Jos et saa pankista lainaa, mene toiseen pankkiin, kierrä kaikki. MUISTA älä aliarvioi tulojasi kun haet lainaa laske kaikki tulosi, sen sijaan menoja voit aliarvioida pankin laskelmassa.
5. Listassa ei paljon ylimääräistä ollut jos et autosta luovu kokonaan, Elisa viihde kannattaa pitää. Lapsen vakuutuksen jättäisin pois ja ottaisin tilalle pelkän tapaturmavakuutuksen.
6. Jos et saa lainaa koko summalle, ota ainakin sen verran että saat maksettua kaikki muut pois paitsi autolaina. Tuon verran saat aivan varmasti lainaa jos luottotiedot on kunnossa. HUOM! pankille voit jättää aivan hyvin kertomatta autolainasta, ilmoitat vain hakemuslomakkeessa ettei autoa ole.
7. Lisää duunia, joku osa-aikaduuni vaikka yksi pv./ viikko niin häiritsee mahdollisimman vähän elämää.
Oli vähän sekavaa, mutta tilanteesi ei ole mahdoton
Oman kaupungin sosiaalityöntekijään yhteys ja sitä kautta velkajärjestely. Myöntävät maksimissaan 10000e lainan jolla saa kuivattua kaikki velat pois. Omakohtainen kokemus. Itse olin aikoinaan ahdingossa ja kyseinen laina pelasti minut. Lyhennys 90e/kk ja ei korkoa.
Tämä on kaksi vuotta vanha ketju.
25e on kuussa, eli lisätyöstä, 4x lauantai, jäisi käteen n.150e.
ap
minkä mukaan sä laskit ton neton?
tajua ap:n kaltaisia ihmisiä. Eikä tee mieli neuvoakaan, miten joku saa taloutensa tuohon jamaan?? Shoppaillut olet ja paljon, myy ne nyt hyvä ihme sentään pois. Ainakin osan saat takaisin. Mitä edes liikkui päässä, kun otit sen Elisaviihteen? Talous oli kuitenkin varmaan jo siinä vaiheessa ihan kuralla ja oli sitten pakko ottaa vielä 2 vuoden sopimus...
Ja juu, olen itsekin köyhä. Siksi ei tule mieleenkään ostaa kymppitonnin autoa, minä kuljen pyörällä 10 kilsan työmatkani. En osta kallista ruokaa. En ostele ellokselta osa-maksulla yhtään mitään, enkä kyllä muutenkaan tiedä, mitä sieltä ostaisin, kun halvemmalla saa kaupasta. En osta kallista älypuhelinta vaan halvan älypuhelimen.
Nyt vaan menet sinne lisätöihin niin saat talouden edes vähän parempaan jamaan...
paljon hyviä neuvoja
mutta siitä mitä on, luopuminen, on kaikkein vaikeinta eli elintason laskeminen
mieti kumman haluat nopeammin eroon velkahelvetistä jolloin joudut tinkimään alaspäin siitä mikä taso nyt vai sitten samaan malliin ja kuvittelet että laiva kääntyy pienillä teoilla...
pari kokemuksen kertojaa jo olikin, ei se käänny niin.
Mutta ehkä tarvitset vielä aikaa että haluat ryhtyä oikeasti toimiin?
Niin ja ei se joulu niistä lahjoista rakennu vaan siitä että ollaan yhdessä. Molemmat olette kuitenkin käsittääkseni terveitä ja katto on pään päällä. Muu on suhteellista.
että vuokra _on_ maksettava ja se on laskuista aina ensisijainen. Tuolla palkalla ja menoilla sulta tulee luottotiedot menemään jossain vaiheessa ja sen jälkeen onnea vaan asunnon etsimiseen, jos nykyisestä pihalle joudut.
Suosittelen lämpimästi että myyt auton ja kuljet julksilla, vaikka kuinka hankalaa olisi siihen asti että saat pikavipit ja muut turhuudet maksettua. Pidä laskujen eräpäivistä kiinni äläkä anna minkään laskun joutua perintään, sen jälkeen kun olet saanut maksuhäiriömerkinnän ei elämä ole enää helppoa. Nyt ei auta muu kuin kiristää vyötä ja kärvistellä. Sitten kun tilanne helpottaa, kiität itseäsi. Älä ota lisää velkaa, se vie syvemmälle suohon. Tsemppiä.
Käy menolistasi uudelleen läpi:
- vakuutukset 65 €kk: mitkä kaikki vakuutukset sinulla on? Voisitko kilpailuttaa vakuutusyhtiöt? Monesta saa alkuun myös alennuksia (mm. Ifiltä, jos osta avakuutuksen netistä)
Eli tällä tavalla voisit säästää ainakin nyt.
- Sähkö 65 €/kk: millaisessa asunnossa oikein asut? Jos sähkölämmitys, niin ok. Voisiko lämmitystä kuitenkin pienentää muutamalla asteella?
Kilpailuta sähköyhtiö!
- Elisa viihde 40 €: ota nyt yhteys elisaan ja selitä tilanteesi. Jos voisit kuitenkin lopettaa viihteen ja ottaa tilalle pelkän halvan netin.
- everyday-vippi on kohta maksettu. Nyt vain kukkaronnyörit tiukille siksi aikaa.
- ja viimeisin, mikä ei tosin vaikuta menoihin: laita myyntiin kaikki mitä voit! Noilla luotoilla on varmasti ostettu muutakin kuin ruokaa.
- auton vaihtoa voisit toki harkita. Paljon halvemmalla saa varmasti myös toimivan auton. Ihan rotiskoa ei kannata ostaa, mutta halvempi kuitenkin.
se pudottaisi auton jotain lasiturvia ym.
se on niin kallis, koska auto on rahoituksella, ja näinollen on pakollista pitää tuo kallis vakuutus niin kauan, kun auto on maksettu.'
ap
Mutta voisitko kilpailuttaa vakuutuksesi?
Sillä saa hintaa monetsi tippumaan aika paljonkin.
Ja ymmärrän, että uudessa/kallissa autossa kannattaa olla hyvä vakuutus, itsellänikin on.
Mutta juuri tänään katselin eri vakuutusyhtiöiden tarjouksia yms. hintoja ja meinasin kilpailuttaa kaikki perheemme vakuutukset.
Eli tee se!
että vakuutuksista ei voi vähentään, nimittäin kun auto on rahoituksella ostettu, on siinä oltava kasko.
Suosittelen ap:lle nyt seuraavaa:
Ota siihen Ellos-lainaan nyt se minimimaksu. Sillä saat 80€ lisää rahaa perheen elämiseen. Sitten sinnittelet 4kk kunnes saat sen 400€ pikavipin pois. Jos ette pärjää tuolla 150e kuussa ruoan suhteen, myy jotain jotta saat lisää rahaa.
Sitten kun saat tuon pikavipin pois (maaliskuussa), nosta se elloslaina takaisin ylös (kuten joku jo sanoikin). Saat silti parikymppiä lisää vielä tuohon kuukausibudjettiinne.
Lisätyö ei minusta kannata, kurjaa lapselle olla yksin tuo aika kun on niin pieni.
se pudottaisi auton jotain lasiturvia ym.
se on niin kallis, koska auto on rahoituksella, ja näinollen on pakollista pitää tuo kallis vakuutus niin kauan, kun auto on maksettu.'
ap
Entä jos laittaisit auton seisontavakuutukseen? Ei taida kyllä kannattaa :/
Varmaankaan ei ole mahdollista lainata sukulaisilta summaa, jolla maksaa joitain vippejä pois?
Hei iltapäiväkerhoista saa maksuvapautuksia/alennuksia tulojen pienuuden vuoksi. Ja tollasessa tilanteessa maksuvapautukseen vois varmaan laittaa myös hiukan vapaamuotoista stooria.
Elisa viihde pois ja tilalle halvempi, meillä menee esim. Dna 16 eurolla.
Sulla menee velkojen lyhennyksiin 516, jos oikein laskin.
Ongelma on sun pihavipit: Mene Nordeaan. Laske yhteen sun velat, ja hae nordean joustoluottoon korotus, jolla maksat kaikki muut velat pois. Sitten leikkaat ne kortit poikki. Mutta katso ensin, missä luotossa on halvin korko! Älä maksa joustoluottoa tyyliin 5 prossaa jäljellä olevasta koska se ei lyhene ikinä, vaan tasaerin tyyliin 150 euroa kuussa.
Olen itse tehnyt niin tuon joustoluoton kanssa 90-luvulla ja selvisin alkavasta alamäestä. Nykyisin en omista kuin Visan, ja senkin ehdottoman ehdottoman hätätapausta varten = jotain odottamatta hajoaa.
Miksi olet ostanut noin kalliin auton?