En tajua yhtä kohtaa HS:n uusavuttomuustestissä
"Miten maksat laskut?
1 Käyn pankissa ja maksan tiskillä.
2 Käytän maksuautomaattia.
3 Maksan itse netissä.
4 Maksan netissä ja vaihdan aina oikean päivämäärän laskuun, ettei rahaa mene hukkaan."
Mikä tuo päivämääränvaihtojuttu oikein on? :)
http://www.hs.fi/sivu/uusavuttomuustesti/
Kommentit (35)
ei ole itselle mitään hyötyä, pikemminkin haittaa (ei tiedä paljonko rahaa on kulloinkin käytettävissä), tärkeintä on etteivät suuryritykset hyödy? Hmm, en ihan ymmärrä tuota logiikkaa.
laskua maksaessaan että kuinka paljon sillä oikeasti säästää rahaa? Puhutaanko senteistä vai euroista vuodessa? Vai jopa enemmästä?
Minulla on käyttötilillä tosi vähän rahaa ja korkoa niille ei ole maksettu vuosikausiin. Säästötilillä ja sijoittamalla korkoa tietysti saa, mutta ei sillä ole merkitystä laskuja maksamalla.Mulla on tapana vaihtaa maksupäivä eräpäiväksi. Ei vaadi vaivaa kummemmin, mutta en halua, että joku vakuutusyhtiö jonka laskut tulee 2 kuukautta etukäteen saisi sadoiltatuhansilta asiakkailta korkotuloja liian aikaisin maksettujen laskujen takia. Isot firmat saavat neuvoteltua tiliensä korot korkeiksi.
Mätkyjen maksupäivänkin merkkaan aina vasta joulukuuksi, vaikka lappu tulee jo kesällä ja rahat olen saanut korottomasti lainaan jo edellisvuonna.
Olin "normaalin" ja "pinkon" välissä, kunnes kysyttiin mitä osaan tehdä tilanteen vaatiessa. Valitsin ekana "pestä nyrkkipyykkiä" ja se palkki LASKI tämän vuoksi alle normaalin! Mitä ihmettä?? Valitsin yli puolet kaikista vaihtoehdoista ja sitten olin taas samassa kuin ennenkin...onko nyrkkipyykkääminen jotenkin väheksyttävä taito?
Minullekin kävi samoin joissain kohdissa. Testin idea jäi pimeän peittoon.
17
Olen tehnyt nuorempana taloushallinnon hommia, ja siinä on automaattisesti jäänyt sellainen ajatus, että tietenkään firman rahojakaan ei sidottu siihen, että lainataan rahaa etukäteen laskuttajalle.
Tulot ja talouden suunnittelu on sen verran hyvissä kantimissa, että ei tarvitse miettiä riittääkö rahat käyttömenoihin tai uuteen laskuun, kun jotain on jo erääntyvissä.
Eikä edes tilaa sille. Jos haluaa vararenkaan matkaan, pitäisi se ostaa erikseen ja kuljettaa tavarasäiliössä.
Onko tuo vastaus ymmärrettävä niin, että sinä et edes tiedä, missä auton vararengas + tarvikkeet ovat? Minä en OSTAISI sellaista autoa, jos tuo on totta kun pitää liikkua sen verran asumattomilla seusuilla, etä on selvittävä omin avuin. Monissa vararengas on sen verran ihmeellisessä paikassa, että pitää lukea ohjekirjasta (on siellä alla) ja autoammattilainenkin (mies) voi joutua tekemään mukanaan tuomilla työkaluilla puoli tuntia töitä, että saa sen irti.
Ei tämä ole vitsi. Ei ole meidänkään autossa vararengasta.
Eipä ole meidänkään autossa. Autossa vararengas on ollut ilmeisesti lisävaruste, jota auton ostaja ei ole halunnut erikseen ostaa (me siis ostimme käytettynä). Autossa on täyttöpakkaus, jolla rikkoutunut rengas saadaan paikattua, ja ajettua lähimmälle huoltamolle. Tai sitten tilataan hinausauto. Meille tämä sopii, asumme kaupungissa ja apua on saatavilla tarpeen tullen.
vaikka en tosiaan keittele pastaa tarkasti al denteksi tai kokkaa kaikkea alusta itse yms.
Käsittämätön testi.
teillä on kovin vanha auto?
No, jos joskus vaihdatte uuteen niin tulet huomaamaan että periaatteesi rajaa pois melko suuren osan uusista autoista.
Just for the record, mielestäni vararenkaattomuus on kyllä typerä kehityssuunta.
Onko tuo vastaus ymmärrettävä niin, että sinä et edes tiedä, missä auton vararengas + tarvikkeet ovat?
Minä en OSTAISI sellaista autoa, jos tuo on totta kun pitää liikkua sen verran asumattomilla seusuilla, etä on selvittävä omin avuin. Monissa vararengas on sen verran ihmeellisessä paikassa, että pitää lukea ohjekirjasta (on siellä alla) ja autoammattilainenkin (mies) voi joutua tekemään mukanaan tuomilla työkaluilla puoli tuntia töitä, että saa sen irti.
Mä tunnen ihmisiä, jotka mittaavat uusavuttomuutta sillä, miten hyvin joku selviytyisi ääriolosuhteissa. Siis yhteiskunnassa, jossa netti ei jostakin syystä toimisikaan ja pitäisi asua puulämmitteisessä rakennuksessa. Kuinka moni tietää, miten takkaan pitää sytyttää tuli ja miten puulämmitteinen sauna lämmitetään. Mitkä sienet ja marjat ovat syötäviä ja mitkä eivät. Miten hevosella ratsastetaan ja miten niitä pitää hoitaa yms.
Kyllä huomaa, että olette pinkoja, kun loukkaannutte hupitestin tuloksista!
Nykyään on keksitty niinkin kätevä keksintö renkaanpuhkeamista varten kuin ensiapuspray. Pieni purkki kulkee mukana, ei tarvi alkaa tien varressa tunkkia käyttämään, saati kuljettamaan ekstra lastia vuodesta toiseen auton perällä. ¨Spray vaan sisään ja lähimmälle huoltsikalle. Niin helppoa se on nykyään :)
keksintö on vaan siitä huono että se tuhoaa renkaan eli täytyy ostaa uusi tilalle, sprayattya ei voi enää paikata...
Rengaskysymys tosin oli haasteellinen, kun meillä ei ole autoa eikä kellään perheessä ajokorttiakaan. :D
ei ole oikein perehtynyt renkaanvaihtoon.:) Samoin kysymys astianpesukoneen sihdistä, minulla ei ole astianpesukonetta..
oli testini tulos, ja tiesin sen jo etukäteen. Alin testitulos on "laiska" - itsekin voisin olla pinko jos haluaisin, ei ole kyse siitä, ettenkö osaisi tai voisi - en vain viitsi :)
Hauska testi, ei mikään marttaliiton standardien mukaan laadittu kuitenkaan. Kas kun ei kysytty, osaatko itse kuoria keitetyn perunan.
teillä on kovin vanha auto?
No, jos joskus vaihdatte uuteen niin tulet huomaamaan että periaatteesi rajaa pois melko suuren osan uusista autoista.
Just for the record, mielestäni vararenkaattomuus on kyllä typerä kehityssuunta.
Onko tuo vastaus ymmärrettävä niin, että sinä et edes tiedä, missä auton vararengas + tarvikkeet ovat?
Minä en OSTAISI sellaista autoa, jos tuo on totta kun pitää liikkua sen verran asumattomilla seusuilla, etä on selvittävä omin avuin. Monissa vararengas on sen verran ihmeellisessä paikassa, että pitää lukea ohjekirjasta (on siellä alla) ja autoammattilainenkin (mies) voi joutua tekemään mukanaan tuomilla työkaluilla puoli tuntia töitä, että saa sen irti.
Tiedän, että on olemassa paikkaussarjoja tubeless-renkaille. Sellaisella voi korjata renkaan vaikka maantiellä, mutta edellyttää tietenkin sitä, että mukana on myös vehje, jolla saa ilmaa korjattuun renkaaseen. En osaa sellaista käyttää, mutta mies tekee sitä ammatikseen ja olen nähnyt, kuinka onnistuu.
Sitä en ole tiennyt, että uusissa autoissa ei ole vararengasta. Sen olen tiennyt, että niiden pikkuvikoja ei korjata reissunpäällä, vaan ne on kuljetettava lähimmälle merkkikorjaamolle, jossa voidaan lukea vikakoodit.
Meillä on sen verran vanhat autot, että niistä vain punaiset varoitusvalot otetaan tosissaan, ja nekin vain silloin, kun syttyvät ensimmäisen kerran.
...ja rengasrikkojakin on erilaisia, ensiapuspraysta ei ole apua jos rengas on räjähtänyt kunnolla rikki, pieneen vuotoon ja sievään reikään saattaapi toimiakin...
Olin "normaalin" ja "pinkon" välissä, kunnes kysyttiin mitä osaan tehdä tilanteen vaatiessa. Valitsin ekana "pestä nyrkkipyykkiä" ja se palkki LASKI tämän vuoksi alle normaalin! Mitä ihmettä?? Valitsin yli puolet kaikista vaihtoehdoista ja sitten olin taas samassa kuin ennenkin...onko nyrkkipyykkääminen jotenkin väheksyttävä taito?
no siinä vaiheessa, kun valitsit nyrkkipyykin, olit valinnut siis kaikista vaihtoehdoista vain yhden. ja siihen asti täytetyillä tiedoilla tasosi siis tietenkin olisi laskenut. mutta heti kun valitsit lisää "taitoja" se nousi sitä mukaa. se tulospalkki kun on täysin reaaliaikainen.