Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua yhtä kohtaa HS:n uusavuttomuustestissä

Vierailija
25.11.2012 |

"Miten maksat laskut?

1 Käyn pankissa ja maksan tiskillä.

2 Käytän maksuautomaattia.

3 Maksan itse netissä.

4 Maksan netissä ja vaihdan aina oikean päivämäärän laskuun, ettei rahaa mene hukkaan."

Mikä tuo päivämääränvaihtojuttu oikein on? :)

http://www.hs.fi/sivu/uusavuttomuustesti/

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ei monella käyttötilillä mitään korkoa edes kerry nykyään.

Vierailija
2/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin muuttaa maksupäivän eräpäiväksi. Näin lasku ei jää maksamatta mutta laskua ei maksa liian aikaisinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa tuo testi tutki yhtäaikaa sekä laiskuutta että uusavuttomuutta, onnistumatta selvittämään kumpaakaan hyvin. Voisin laatia paljon paremman (ja viihdyttävämmän) testin... jos jaksaisin.

Vierailija
4/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole uusavuttomuutta vaan tietoinen valinta: kun sekä mies että minä käytämme samaa tiliä, on käytännöllistä että kumpikin tietää saldoa katsomalla heti, minkä verran tilillä "oikeasti" on rahaa, eikä tarvitse erilliseltä erääntyvien laskujen välilehdeltä käydä varmistamassa että onko siellä vielä joku ylläri odottelemassa maksuun lähtöä.

Koron määrä on niin naurettavan, olemattoman pieni, että meillä tästä järjestelystä on suhteessa paljon enemmän hyötyä.

Vierailija
5/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde liikenteeseen, jollei autossa ole vararengasta, rengasavainta ja tunkkia.

Vierailija
6/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutessani pystyisin tekemään alusta lähtien vaikka minkälaisen illallisen oman kasvimaan tuotteista, niin en ole uusavuton, vaikka käyttäisinkin enemmän valmisruokia. Ja sitten nuo kaikki kysymykset, joissa ihmisellä pitää olla puoliso tai auto tai mitä vain, jotta voi vastata totuudenmukaisesti...

Vierailija
7/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde liikenteeseen, jollei autossa ole vararengasta, rengasavainta ja tunkkia.

Eikä edes tilaa sille. Jos haluaa vararenkaan matkaan, pitäisi se ostaa erikseen ja kuljettaa tavarasäiliössä.

Vierailija
8/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttuja, jotka käyvät nettipankissa vaikka joka päivä maksamassa juuri sen laskun, joka erääntyy silloin. Kuulemma kätevämpää kuin vaihtaa päiväystä. Minä käyn nettipankissa niin harvoin kuin mahdollista, mutta laitan aina eräpäivän päiväykseksi.

Eipä sillä minulle merkitystä ole, mutta en periaatteesta lainaa rahaa isoille yritykselle. Ainakaan näillä veronpalautusten onnellisilla saajilla ei tämä asia merkinne mitään.

Vierailija
9/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskunmaksun ajastamista eräpäivälle pidetään fiksuna, mutta jos joku ostaa päivittäiset ruoat ja muut luottokortilla ja maksaa sitten nekin vasta "eräpäivänä", niin sitä pidetäänkin holtittomana rahankäyttönä. Vaikka siinä on kyse samasta asiasta.

Vierailija
10/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä mitään asiallista arvoa ole.

Sain tulokseksi "normaali" ja olen tyytyväinen. Rengaskysymys tosin oli haasteellinen, kun meillä ei ole autoa eikä kellään perheessä ajokorttiakaan. :D

Vierailija
11/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän tulokset selvinnyt tämän aloituksen perusteella

Vierailija
12/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluaa säästää maksamalla laskut vasta eräpäivänä, pitäisi sit myös kaupassa käydä joka päivä ja ostaa ruoka vain sille päivälle kun tarvitsee. Siinähän menettää rahaa kauheasti, kun ostaa viikon ruoat kerralla ja siellä ne sit seisoo käyttämättömänä kaapissa monta päivää.

Nykyisillä koroilla ei ole paskankaan väliä, koska laskunsa maksaa.

Vierailija
13/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä edes tilaa sille. Jos haluaa vararenkaan matkaan, pitäisi se ostaa erikseen ja kuljettaa tavarasäiliössä.

Onko tuo vastaus ymmärrettävä niin, että sinä et edes tiedä, missä auton vararengas + tarvikkeet ovat?

Minä en OSTAISI sellaista autoa, jos tuo on totta kun pitää liikkua sen verran asumattomilla seusuilla, etä on selvittävä omin avuin. Monissa vararengas on sen verran ihmeellisessä paikassa, että pitää lukea ohjekirjasta (on siellä alla) ja autoammattilainenkin (mies) voi joutua tekemään mukanaan tuomilla työkaluilla puoli tuntia töitä, että saa sen irti.

Vierailija
14/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskua maksaessaan että kuinka paljon sillä oikeasti säästää rahaa? Puhutaanko senteistä vai euroista vuodessa? Vai jopa enemmästä?

Vierailija
15/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo vastaus ymmärrettävä niin, että sinä et edes tiedä, missä auton vararengas + tarvikkeet ovat?

Minä en OSTAISI sellaista autoa, jos tuo on totta kun pitää liikkua sen verran asumattomilla seusuilla, etä on selvittävä omin avuin. Monissa vararengas on sen verran ihmeellisessä paikassa, että pitää lukea ohjekirjasta (on siellä alla) ja autoammattilainenkin (mies) voi joutua tekemään mukanaan tuomilla työkaluilla puoli tuntia töitä, että saa sen irti.

Sinä et ilmeisesti ole ostanut uutta autoa vähään aikaan.

Aika monella nykyautolla on niin, että varengasta ei ole lainkaan, eikä autossa ole edes sille varattua tilaa. Ei liioin omaa tunkkiakaan. Monet nykyrenkaista on puolestaan suunniteltu sellaisiksi, että niillä saa rikkoutuneenakin ajaa jonkin matkaa. Ajatus autonvalmistajilla on ilmeisesti se, että nykyihminen asuu sen verran lähellä palveluita, että rengasrikon sattuessa apu on lähellä. Harvaan asutussa Suomessa tämä ei tietystikään ihan toimi. Nyt markkinoilta vielä löytyy perinteisiä, vararenkaallisia malleja, mutta muutaman vuoden päästä tilanne on ehkä toinen.

Sitä paitsi aika harva mieskään kovin helposti lähtee jonkin ison Q7:n (sehän se kai nykyäöän on se perus av-mamman auto) renkaita käsipelillä vaihtamaan.

Vierailija
16/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa tuo testi tutki yhtäaikaa sekä laiskuutta että uusavuttomuutta, onnistumatta selvittämään kumpaakaan hyvin. Voisin laatia paljon paremman (ja viihdyttävämmän) testin... jos jaksaisin.

Jäi epäselväksi oliko testin tarkoitus olla hauska vai opettavainen, koska se ei ollut kumpaakaan. Mielestäni esim napin ompeleminen on normaalia, mutta silti olen testin mukaan pinko.

Vierailija
17/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan autossa ole vararengasta. On sellainen ensiapusetti jolla rengas täytetään että pääsee ajamaan huoltoon asti

Vierailija
18/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo vastaus ymmärrettävä niin, että sinä et edes tiedä, missä auton vararengas + tarvikkeet ovat? Minä en OSTAISI sellaista autoa, jos tuo on totta kun pitää liikkua sen verran asumattomilla seusuilla, etä on selvittävä omin avuin. Monissa vararengas on sen verran ihmeellisessä paikassa, että pitää lukea ohjekirjasta (on siellä alla) ja autoammattilainenkin (mies) voi joutua tekemään mukanaan tuomilla työkaluilla puoli tuntia töitä, että saa sen irti.

Ei ole meidänkään autossa vararengasta.

Vierailija
19/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskua maksaessaan että kuinka paljon sillä oikeasti säästää rahaa? Puhutaanko senteistä vai euroista vuodessa? Vai jopa enemmästä?

Minulla on käyttötilillä tosi vähän rahaa ja korkoa niille ei ole maksettu vuosikausiin. Säästötilillä ja sijoittamalla korkoa tietysti saa, mutta ei sillä ole merkitystä laskuja maksamalla.

Mulla on tapana vaihtaa maksupäivä eräpäiväksi. Ei vaadi vaivaa kummemmin, mutta en halua, että joku vakuutusyhtiö jonka laskut tulee 2 kuukautta etukäteen saisi sadoiltatuhansilta asiakkailta korkotuloja liian aikaisin maksettujen laskujen takia. Isot firmat saavat neuvoteltua tiliensä korot korkeiksi.

Mätkyjen maksupäivänkin merkkaan aina vasta joulukuuksi, vaikka lappu tulee jo kesällä ja rahat olen saanut korottomasti lainaan jo edellisvuonna.

Vierailija
20/35 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdestäkään ei ehdi tulla maksumuistutusta vaikka menisi vähän eräpäivän yli.

Maksan kaikki samantien kun tili tupsahtaa. Ei tarvi kikkailla päivämäärien kanssa, eikä ihmetellä, että voinko laittaa tämän satasen menemään vai olikos siellä vielä joku lasku odottamassa eräpäiväänsä.

Yleensä käyn myös nostamassa käyttörahaksi jääneet rahat automaatista suoraan käteen. Näin konkretisoin rahani, eikä tule osteltua pieniä turhia korttiostoja jatkuvasti.

Nykyään on keksitty niinkin kätevä keksintö renkaanpuhkeamista varten kuin ensiapuspray. Pieni purkki kulkee mukana, ei tarvi alkaa tien varressa tunkkia käyttämään, saati kuljettamaan ekstra lastia vuodesta toiseen auton perällä. ¨Spray vaan sisään ja lähimmälle huoltsikalle. Niin helppoa se on nykyään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi