Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko mun pitänyt järjestää kasvissyöjälapselle omat tarjoilut tytön synttäreillä??

Vierailija
23.11.2012 |

Kuulin tutulta, että lapsen äiti oli pahoittanut mielensä, kun hänen lapselle ei ollut mitään syötävää meidän tytön synttäreillä. Mä itse olen sitä mieltä, että talossa talon tavat. Ei heilläkään ole meille erikseen liharuokaa, kun siellä kyläillään. Jos kyseessä olisi allergia, tilanne olisi eri.

Mitä mieltä te olette, kumpi on oikeassa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkö olet epäkohtelias, nyt lapsi saa hävetä äidin takia, kun äiti ajatteli sitten vain omaa persettä!

Meillä otetaan huomioon niin allergiat kuin sitten muutkin ruokavaliot. Ihan jo kohteliaisuus syistä.

Mutta tämä oli ilmeisesti sinulle liian haastavaa, tiesitkö, että netistä löydät vaikka mitä tietoa eri kasvisruokavalioista, joita voit hyödyntää vai onko sinulla myös vikaa lukemisessa kun pääkopassakaan ei ole kaikki kunnossa?

Vierailija
22/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihatäytekakku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tykkää nakeista ja lihapullista, joten olisi outoa kieltää ne yhden vieraan takia.

Häh? Eihän kukaan sanonut, että sun olisi pitänyt tarjoilla kaikille kasvisruokaa. Venkoiletko nyt tahallasi?

Vierailija
24/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse muisti sanoa, että ollaan vegaaneja, että edes liivatetta ei saa tarjota. Tein sitten kiltisti kakun, jossa ei liivatetta ollut.

Vähän ristiriitaiset fiilikset silti jäi: toisaalta hyvä juttu, että tuolla tavalla avoimesti kerrotaan mitä toivotaan ja pidetään kiinni periaatteista (että tyttö ei vieraissakaan mitään vegaanivastaista saa syödä) ja sitten toisaalta en kyllä varmaan itse ikinä kehtaisi sanoa kenellekään puolituntemattomalle päiväkotikaverin äidille, että meidän tytölle ei sitten saa tarjota sitä ja sitä..

Jos tyttö ei ole syönyt pahemmin mitään eläinperäistä, niin saattaapa olla tosi haitallista hänelle syödä esim. lihaa tai maitotuotteita. Kyllä silloin kannattaa varoitella etukäteen, ettei tyttö vahingossa syö mitään mikä ei sovi. :)

Vierailija
25/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan olettanut, että lapselleni löytyisi synttäreillä omia tarjottavia. Joissakin paikoissa nähtiin vaivaa lapseni allergioiden takia ja se todella lämmitti mieltä.

Yleensä laitoin lapselleni eväät mukaan. Oli niitä lapselleni käyviä syömisiä synttäreillä tai ei. Söi sitten lisäksi eväistään, jos halusi.

Sinun tilanteessasi varaisin kaikille jotain kasvissyöjälle käyvää esim. vesimeloonia, perunalastuja tms. Mutta tuskin alkaisin leipomaan mitään.

Vierailija
26/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdelle sukulaiselle teen makaronilaatikon hirvenlihasta. Se on eniten kasvisruoka, mitä tulen koskaan tekemään. Ei ihmistä ole tehty kasvissyöjäksi.

Vierailija
27/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

cocktailtikkuja, minihampurilaisia, lohipiirakkaa ja irtokarkkeja. Synttärit järjestettiin erillisessä toiminnallisessa juhlapaikassa, joten jäätelöiden tai täytekakkujen tarjoaminen ei olisi onnistunut.

Itse tekisin lapselle eväät, jos kyse olisi vakaumuksesta tai uskonnosta. Lapset tykkää nakeista ja lihapullista, joten olisi outoa kieltää ne yhden vieraan takia.

Ap

Vierailija
28/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut jos kyseessä oli siin lakto(ovo)vege, ni ei luulis et olis ollut kovin iso vaiva jotain pientä tarjota vaikka pussillinen miniporkkanoita tms.

Itse olen vege ja kyllä ap:n kaltaiset on vähemmistönä. Aina kyllä ilahdun jos joku on mulle erikseen jotain laittanut, enkä pidä sitä mitenkään superepäkohteliaana jos ei :D

Vierailija
29/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihapullia nakkien kera?

Meillä kun on juurikin noita tikkuja tehty niin kasvissyöjille, lihansyöjille, keliaakikoille, muna-allergisille, vilja-allergikoille, maitoallergikoille ja jopa nirsoille. Niitä kun on helppo tehdä monia erilaisia.

Hampurilaisiin voi laittaa pelkästään vihannetäytteen tai ostaa kaupasta kasvispihvin esim. pakastealtaasta väliin.

Kasvispiiraita löytyy pakastealtaasta jos ei voi itse öyöräyttää tomaattipiirasta samalla kun väsää lohipiirakan. Samalla kun osti niitä karkkeja, niin olisi voinut ostaa myös sellaisia karkkeja, jotka sopivat kasvissyöjälle.

Olet urpo.

Vierailija
30/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

cocktailtikkuja, minihampurilaisia, lohipiirakkaa ja irtokarkkeja. Synttärit järjestettiin erillisessä toiminnallisessa juhlapaikassa, joten jäätelöiden tai täytekakkujen tarjoaminen ei olisi onnistunut.

Ap

Ei sitten käynyt mielessä kysyä, voisiko paikka huolehtia siitä yhdestä erikoisruokavaliosta? Nykyään kasvissyöjille sopivan vaihtoehdon saa lähes joka paikasta, kunhan tajuaa pyytää. Jos siis ymmärsin oikein, että tarjoilut tulivat juhlapaikan puolesta.

Jos taas teitte ne itse, niin oikeasti ap - tosi häpeä, jos olet kasvisruokavaliosta tiennyt, mutta et viitsinyt nähdä tätä vaivaa: osa coctailtikuista kasvisversioita ja lohipiirakan tilalle kaikille sopiva kasvispiirakka. Ei olis tasan kärsinyt kukaan, mutta kaikilla olisi myös ollut hyvä mieli.

Itse olen ollut kasvissyöjä vuodesta 2008 ja tasan yhden kerran sinä aikana olen joutunut vieraana vastaavaan tilanteeseen kuin tyttäresi kaveri. Ja kyllä otti päähän - jok' ikiseen lastenkutsuilla tarjottuun ruokalajiin, jopa salaattiin, oli tungettu kinkkua, nakkeja tai lihapullia. Olipa kiva, kun itse oli vienyt päivänsankarille lahjan ja varannut synttärikeikkaan koko vapaapäivänsä, mutta kutsujen järjestäjä ei ollut viitsinyt nähdä sitä vaivaa, että laittaisi edes ne salaattiin änkemänsä kinkkusiivut erilliseen kuppiin, että minäkin olisin saanut jotain syödäkseni. (Jos olen viimeksi syönyt lihaa vuosia sitten ja ollut silloinkin tarkka sen eettisyydestä ja ilmastoystävällisyydestä - niin TUSKIN haluaisin kohteliaisuussyistä syödä kaupan valmispussista peräisin olevia eineksiä, kun äkillinen lihansyönti vielä pistäisi ruoansulatussysteemin sekaisin.)

Vierailija
31/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin lapselle eväät, jos kyse olisi vakaumuksesta tai uskonnosta. Lapset tykkää nakeista ja lihapullista, joten olisi outoa kieltää ne yhden vieraan takia.

Ap

Ei olis ollut iso vaiva tarjota lisäksi vaikka popcorneja, perunalastuja tai vaikka viinirypäleitä. Ne olis maistuneet muillekin lapsille.

Vierailija
32/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekonia

Munia

Kinkkuinen voileipäkakku

Jälkkäriks hyytelökakku (liivatetta, esansseja ja väriaineita)

Juomana kirnupiimää ja munatoteja.

Vierailija
33/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

En lukenut koko ketjua läpi, mutta ei kai niissä cocktailtikuissa pelkkiä lihapullia ja nakkeja ollut? Kyllä meillä ainakin laitetaan niihin myös kurkkua, viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja jne. eli aivan helppoa rakentaa muutama tikku kasvissyöjälle ilman niitä lihapullia ja nakkeja! Eikä irtokarkeissakaan varmasti olisi ollut iso vaiva ostaa sellaisia karkkeja mitkä sopii myös kasvissyöjälle..

Vierailija
34/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotenkin voi mielestäni huomioida. Vaikka vihannessuikaleilla, jos ei muuta osaa tehdä.

Ihan ok on, jos ei osaa tehdä maistuvaa ruokaa erikoisruokavaliolle, mutta silloin pitää myös ilmoittaa se kutsutulle. Ei silleen, että yllärinä lapselle (tai aikuiselle) ei ole mitään syötävää.

Mun mielestä myös erikoisemmistä allergioista kärsivien pitää osata varautua omilla eväillä. Meilläkin sukulainen jolla paha keliakia ja aina kantaa omaa keksipakettia laukussa. Ei pahastu, jos ei ole tarjolla hänelle sopivaa evästä. Toki ilostuu, jos on!

Itse teen, jos helposti tehtävissä. Ajattelin nytkin lapsen myyjäisiin leipoa jotain munatonta tms. kun sellaiset varmaan ilahduttaa paljon sellaisia jotka niitä tarvitsee.

Vierailija
35/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kasvissyöjä vuodesta 2008 ja tasan yhden kerran sinä aikana olen joutunut vieraana vastaavaan tilanteeseen kuin tyttäresi kaveri.

...tähän, että en siis ole vegaani, vaan perus ovo-lacto-vege. Jos tyttäresi kaverin kasvissyönti tarkoitti samaa (eli munat ja maitotuotteet olisivat sopineet), sen huomioiminen olisi ollut äärimmäisen helppoa.

Vegaanillekin voi leipoa ja laittaa tosi monia tarjoomuksia ilman suurempaa vaivaa, kunhan hiukan perehtyy korvaaviin tuotteisiin. Kakut, piirakat jne. onnistuvat mainiosti kokonaan kasviperäisistä tuotteista. Itse en välttämättä mainitse sekasyöjijlle, jos tarjoomus on vegaaninen - ja kovasti kiittelevät.

Vierailija
36/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekonia

Munia

Kinkkuinen voileipäkakku

Jälkkäriks hyytelökakku (liivatetta, esansseja ja väriaineita)

Juomana kirnupiimää ja munatoteja.

Ja verisuonet kiittää...

Vierailija
37/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan peruskäytöstapoihin kuuluu se, että jos kutsutaan vieraita niin heille pitää löytyä jotain tarjottaavaa jokaiselle, oli sitten kysymys allergiasta, muusta dietistä tai vakaumuksesta.

Ei koko menyytä tartte tehdä, mutta jotai suuhun pantavaa tulisi läytyä!

Vierailija
38/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku sanoi että karkkeja jotka sopivat kasvissyöjälle? Onko olemassa lihakarkkeja vai mitä helvettiä tämä oikein vauhkosi?

Vierailija
39/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku sanoi että karkkeja jotka sopivat kasvissyöjälle? Onko olemassa lihakarkkeja vai mitä helvettiä tämä oikein vauhkosi?

Vierailija
40/41 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi