Minkä ikäinen yleensä tajuaa sanallisia laskutehtäviä?
Siis vaikka: "Maijalla on viisi omenaa. Pekka syö niistä kolme, montako omenaa Maijalle jää?" Eli minkä ikäinen osaa tuollaisen laskea?
Kommentit (6)
laskea: jos on 15 pullaa, kuusi ihmistä, jokainen saa kaksi pullaa, montako jää yli.
en tiedä. muistaakseni niitä jo ekalla oli matikassa. ja osahan on silloin 6v. en osaa tarkemmin sanoa.
Mulla on ikää 37 v. ja aina on ollut vaikeuksia juuri noiden sanallisten laskujen kanssa.
Ja mulla ikää 36 ja osaan kyllä laskea yhtälöitä, vektoreita, todennäköisyyksiä, prosentteja jne, mutta sanalliset tehtävät vie aina kaksi kertaa enemmän aikaa kun hitaasti muunnan tehtävää laskukaavan muotoon.
Näitä on joskus netissä kiertänyt, jotka kuvaa tätä mun ongelmaa, tyyliin "sanallinen tehtävä kuulostaa minun korvaani tältä: Matilla on kaksitoista omenaa ja Minnalla koiranpentu, minkä väriset housut Matin naapurilla on, kun kuu on 30 astetta horisontin yläpuolella?"
teen meidän 4- ja 5-vuotiaille, kumpikin osaa pienillä luvuilla nuo laskea.
mutta jos ihan peruslaskuja, niin kyllä monet alle kouluikäiset jo niitä osaa laskea. Meillä 4-vuotiaat hahmottaa hyvin plus- ja miinuslaskuja välillä 0-10 (eli voi ottaa sormet avuksi) ja 5-vuotias pystyy laskemaan yli 10 meneviä laskuja.
ja aina on ollut vaikeuksia juuri noiden sanallisten laskujen kanssa.