Rehtorin kielitaito...
Että ärsyttää. Lapsemme koulun rehtori ei osaa kirjoittaa alkeellistakaan englantia, eikä edes sen kadunnimeä, jonka varrella koulu sijaitsee...
Siis oikeasti. Katu on nimetty merkkihenkilön mukaan ja tämä täti kirjoittaa toistuvasti nimen väärin!
Tyyliin "Ruuneperi".
Missä on sivistys?
Kommentit (21)
Sori vaan. Kuka niitä lapsia muuten opettaa kirjoittamaan oikein?
Äitini on 50v luokanopettaja, ei osaa sanaakaan englantia ja on lukihäiriöinen. Minä usein autan vanhemmille lähetettävissä kirjeissä ja oppilasarviointien oikeinkirjoituksessa.
Ennen oli eri tutkinnot, opettajan ammattiin ei vaadittu niin paljon kuin nykyään. Äitinikin olisi pätevä rehtoriksi, ei se ihmisestä tyhmää ja huonompaa tee, jos ei oikeinkirjoitus aina suju.
jos REHTORI ei osaa kirjoittaa Runebergiä oikein.
Ja jos on lukihäiriö, sitten pitää luetuttaa ne tekstinsä ensin jollakulla.
Sitäpaitsi siskollani on erittäin paha lukihäiriö, eikä se ole koskaan estänyt häntä kirjoittamasta sivistyssanoja oikein.
Edes koulussa.
ap
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori.
Sivistys on sitä että hallitsee kielen ja kulttuurin ja historian.
Alkeellinen määritelmä on tämä.
Jos ei tiedä, kuka oli Runeberg, ei pidä tunkea rehtoriksi.
ap
Eli ei asiaa mihinkään sivistyneeseen ammattiin, jos ei Runebergiä edes osata kirjoittaa oikeaoppisesti! Tuo testi pakolliseksi kaikkiin haastatteluihin, siihen voisi lisätä myös Lönnrothin ja Sibeliuksen.
Eliaksen nimi on muuten Lönnrot, ei Lönnroth. Lönnrotinkatu jne...
Eliaksen nimi on muuten Lönnrot, ei Lönnroth. Lönnrotinkatu jne...
No, jos minutkin tuon perusteella luokitellaan epäsivistyneeksi niin olkoon niin.
T. FM
pääsisi parhaimmillaan tulokseen "Lönruuti"...
ap
jos koulussa ei ole englanninkielistä opetusta.
Sen kyllä ymmärrän, että nimien kirjoittaminen väärin häiritsee.
Löönrot ja Runeberg on kylläkin ruotsia.
mutta erikseen.
Ja koulun kieli on englanti. Tai enklanti, tällä reksillä...
ap
Rehtorin työ on hallinnollista hommaa, ei siinä oikeinkirjoitusvirheet ole kovin olennaisia puutteita.
mutta kyllä se reksi saisi edes esimerkiksi juhlapuheet pitää niin, ettei tarvitsisi yleisön kiemurrella häpeästä.
Ja kyllä hänen myös pitäisi pystyä asioimaan perheiden kanssa jne.
Ja mieluusti tietää ja osata kirjoittaa, millä kadulla koulu sijaitsee...
Mieti nyt vähän tarkemmin, mitä yrität meille väittää. Siis koulu on englanninkielinen, sijaitsee Suomessa kadulla, jolla on englanninkielinen nimi?
Ja rehtori joko ei osaa englantia (eikä välitäkään osata) tai on lukihäiriöinen?
Tietääkö aloittaja, että vanhemman ikäpolven kansakoulunopettajien ei tarvinnut opiskella englantia lainkaan? Siihen aikaan "sivistyneemmät" lukivat saksaa.
että kadulla olisi englanninkielinen nimi? Sano missä.
Lukihäiriöstä en minä puhunut mitään.
Ja ko. tyyppi on noin 35-vuotias, ei mikään vanha pieru kansakouluope.
Ja tiedän vallan hyvin, että ennen luettiin saksaa pitkänä kielenä.
Ja miten ihmeessä tuo kansakoulunopettaja tähän liittyy???
Mitä jos ensin opettelisit lukemaan...
Ennen oli eri tutkinnot, opettajan ammattiin ei vaadittu niin paljon kuin nykyään. Äitinikin olisi pätevä rehtoriksi, ei se ihmisestä tyhmää ja huonompaa tee, jos ei oikeinkirjoitus aina suju.
Jumankauta jopa minun matematiikanopettajanikin (siihen aikaan olivat miehiä kaikki) KAIKKI osasivat kirjoittaa virheetöntä suomea taululle. Tämä silloin kun äitisi oli vielä opiskelemassa.
että kadulla olisi englanninkielinen nimi? Sano missä.
Lukihäiriöstä en minä puhunut mitään.
Ja ko. tyyppi on noin 35-vuotias, ei mikään vanha pieru kansakouluope.
Ja tiedän vallan hyvin, että ennen luettiin saksaa pitkänä kielenä.
Ja miten ihmeessä tuo kansakoulunopettaja tähän liittyy???
Mitä jos ensin opettelisit lukemaan...
Aivan, sehän oli se Ruuneperi tai jotain sen tapaista, joka oli kadunnimessä, ja vain koulu oli enklanninkielinen.
Taisin lukea huolimattomasti, anteeksi kun kiihdytin sinut noin pahasti.
Kansakoulunope liittyy asiaan sikäli, että kansakoulunopettajan pätevyydellä sai aikanaan kelpoisuuden peruskoulun opettajaksi ja vähäisillä lisäopinnoilla rehtoriksi. Kerroitko jo aikaisemmin tädin iän?
Lukihäiriötä epäilin minä, ja joku muu jo ennen minua etkä sinä.
Minullakin on muuten rehtorin kelpoisuus, vaikka en kieliä osaa muuta kuin vähimmän, pakollisen oppimäärän verran...
Mutta älä silti hiilly niin että kysymysmerkkinäppäin kuluu puhki.
Ap:n kannattaisi perehtyä lukihäiriöön ja empatiaan. Rehtorin nimissä lähetettyjä tekstejä voi joskus kirjoittaa muuten myös koulusihteeri.