Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys kotihoidotuesta/tarhamaksuista!

Vierailija
21.11.2012 |

Menen pian töihin puolikkaalle työajalle. Mulla on kaksi lasta, joista molemmat alle 3 v. Töihin menisin siis nyt kun toisen lapsen jälkeinen vanhempainvapaa loppuu.

Puolikkaan työaikani vuoksi olisin n. kaksi päivää viikossa töissä (vuorotyö). Lapset olisivat mieheni hoidossa silloin ja joskus mummolla, jos mies ei voisi katsoa lapsia. Näin ajattelin jatkaa esim. puolisen vuotta..

Nyt kuitenkin olen alkanut miettimään, että kun vanhempi lapsi on kahden, olisi hänenkin ehkä hyvä saada seuraa muistakin lapsista ja muutakin tekemistä kuin pelkän äidin/isän/mummon seura. Tarhapaikkaa olen siis pohtinut hänelle puolivakavissani.

Miten kotihoidontuki menee tuossa tapauksessa kun nuorempi olisi kotona jokatapauksessa? Entäs jos molemmat kotona niin saanko molemmista lapsista jotain rahaa? Mites tarhamaksut sitten, jos päädyn vanhemman sinne laittamaan ja itse olen puolikkaalla työajalla?

Osaako joku selventää?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki perheen alle 3-vuotiaat pitää pitää poissa päivähoidosta, että kotihoidontukea saa..?

Vierailija
2/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoremmasta saat

Kotihoidontukea saa jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, sun työnteolla ei ole asiaan vaikutusta (siis kotihoidontuen perusosaan, lisäosa on tulosidonnainen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on tarkat ohjeet

Vierailija
4/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos molemmat kotona? Minkä verran silloin saa?

Entä jos vanhempi tarhassa, niin paljonko on täysimääräinen tarhamaksu? Entä sen puolikas?

Kunhan pohdin, että minkäköhän ratkaisun sitä tekisi, kaikkien parhaaksi :D.. Kiitos!

ap

Vierailija
5/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi huoh.... ei kannata uskoa näitä palstan juttuja, vaan mene ja katso Kelan faktat.

Vierailija
6/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos molemmat kotona? Minkä verran silloin saa?

Entä jos vanhempi tarhassa, niin paljonko on täysimääräinen tarhamaksu? Entä sen puolikas?

Kunhan pohdin, että minkäköhän ratkaisun sitä tekisi, kaikkien parhaaksi :D.. Kiitos!

ap

Vierailija
7/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tulosidonnainen. Jos olet Helsingistä, niin kaupungin sivuilla on laskuri, joka laskee kuinka paljon maksu tulee olemaan. löytyy parhaiten varmaan googlaamalla päivähoitomaksu helsinki.

Vierailija
8/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt kuitenkin katsoisit, onko kunnassanne tarjolla jotain avoimen päivähoidon palveluita. Tulisi edullisemmaksi sekä teille että kunnalle ja riittäisi tuonikäiselle vallan hyvin. Ei se kaksivuotias vielä mitään päiväkotipaikalla tee, ellei ole ihan pakko.

Vierailija
9/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

__kaksivuotiasta ei ole _mitään järkeä_ laittaa päiväkotiin, jos ei kerran ole pakko.__

KOtihoidontukea saa yhdestä alle 3-vuotiaasta joka ei ole kunnallisessa päivähoidossa, vähän reilut 300€/lapsi,+ alle 3-vuotiaasta sisaruksesta vajaa 100€.

Hoitomaksut määräytyvät tulojen mukaan, me ei niitä voida sulle kertoa.

Vierailija
10/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki paikat on ilmeisesti kolmevuotiaasta ylöspäin. Niin, että vanhemman ei tarvitse olla paikalla siis. Kyse olisi muutamasta tunnista silloin..

Päiväkotipaikka ei mun mielestäni kuulosta lainkaan pahalta tuon ikäiselle kun olisi siellä kuitenkin sen kaksi päivää viikossa ja yleensä varmaan alle 8 h kerrallaankin. Mies veisi, minä hakisin.. Päivät siis max. 8 h.

ap

Vierailija
11/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko molemmat kotona / mummon kanssa tai molemmat tarhassa 2 päivää viikossa. Sulle tulee tosi paljon vaikeuksia perustella sille kaksi vuotiaalle miksi hän joutuu tarhaan kun sisarus saa jäädä kotiin tai mummon luo. Tuolla tavoin rikot lasten sisarussuhdetta. Koko elämän kaaressa mitattuna läheinen sisarus on jopa tärkeämpi kuin isä tai äiti.

Vierailija
12/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinkin tässä vain vaihtoehtoja. Niin rahallisesti, lapsen kehityksen, seuran ja oman jaksamisen kannalta... Ei ole kovin yksiselitteistä tämä.

Onko siis niin, että jos toinen lapsi on tarhassa ei nuoremmastakaan saa kotihoidontukea?

ap

Vierailija
13/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmasta saat kotihoidontuen perusosan vaikka vanhempi olisikin kunnan järjestämässä päivähoidossa.

Perusosan lisäksi on mahdollisuus hakea tulosidonnaista lisää, joka siis on kiinni tuloista. Siihen varmaan löytyy myös laskuri kelan sivuilta, en tosin varmaksi sano onko. Määrä tuolle tulosidonnaiselle on kuitenkin max 150e. Tarkan määrän näet kelan sivuilta.

Näiden lisäksi on sitten kuntalisä. Kaikki kunnat eivät tätä siis maksa. Useimmissa kunnissa, jos ei jopa nykyään jo kaikissa, kuntalisän saa vain jos kaikki perheen alle kouluikäiset lapset hoidetaan kotona. Tämän lisän määrän ja ehdot näet kaupunkinne nettisivuilta.

Mikäli et vie isompaakaan päiväkotiin saat hänestä kelalta sisaruskorotuksen. Summa on alle 100e muistaakseni.

Päivähoitomaksut tosiaan näkyvät kunnan/kaupungin sivuilta. Kunnissa on eri tuntirajoja maksuille. Asiaan vaikuttavat myös perheen tulot ja hoitopäivien määrä kuukaudessa.

Vierailija
14/14 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 4-vuotiaani jatkoi osa-aikaisesti pk:ssa kuopuksen synnyttyä. Vanhempainrahakauden päätyttyä sain kotihoidontukea + kuntalisää. Jos esikoinenkin olisi ollut kotihoidossa, olisin saanut päälle vielä sen n. 60 eur, mitä saa alle yli 3-vuotiaan, mutta alle kouluikäisen lapsen kotihoidosta.