Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osittainen hoitovapaa - kokemuksia?

Vierailija
21.11.2012 |

Otsikossa se jo tulikin. MInkälaisia kokemuksia teillä on osittaisesta hoitovapaasta? Teittekö 6h päivää vai 4-päiväistä viikkoa? Kumpaa suosittelet? Palaan töihin, kuopus on 1,5 v ja en osaa päättää kumman vaihtoehdon valitsen. Houkuttaisi tuo 4-päiväinen viikko, koska sitten olisi yksi päivä ettei tarvitse lähteä lasten kanssa mihinkään. 6h päivässä on sama rumba kuin täydessä työpäivässä, mutta pääseen vaan aikaisemmin hakemaan lapset. Kokisin, että 4-päiväisestä viikosta olisi itselle enemmän hyötyä, mutta toisaalta en haluaisi pitää pientä odottamassa siellä pimeällä pihalla, kun lähes kaikki muut jo lähteneet kotiin (minulla pitkät työmatkat).

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlaisit vain turhaa aikaa ajelemalla viidesti viikossa. Voisko lapsen isäkin lyhentää työaikaa niin, että tulisi vain 3 hoitopäivää?

Vierailija
22/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen meni kouluun, niin olen tehnyt vajaata 6 h/pv. Töissä helpompi järjestää päivän poissaolo kuin jatkuvat iltapäivän poissaolot. Ainaista tappelua enkä saanut mielestäni ansaittua ylennystä. Vajaaseen 6 tuntiin kuuluu 2 kahvitaukoa, ja vielä ruokiskin (omalla ajalla) ja sekös työkavereita kismittää.

Saan 80% palkan, mutta teen työni tosi tehokkaasti, eli melkein saman kuin muutkin... Silti teen osittaista niin pitkään kuin laki sallii. Ei nuo lapset mua enää kauan tarvi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen tehnyt 6-tuntista päivää kun lapseni oli eskarissa / ekalla. Opiskelin työn ohessa, ja halusin aikaa perheelle, varsinkin lapselle työpäiväni ja kouluiltani välissä.

Vierailija
24/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein 4-päiväistä viikkoa kun palasin töihin lapsen ollessa 2-vuotias. Jotenkin ajattelin että se yksi kokonainen päivä vähemmän hoidossa on lapselle konkreettisempaa kun joka päivä pari tuntia, en tiedä saako kukaan tästä ajatuksesta kiinni mut joo. :D

Ja toinen syy oli tietty se että mulla yli 30 km työmatka, miehellä sama matka, eikä kulje julkisia eli omalla autolla ajettava. Joko kuljetaan yhdessä se 4 kertaa viikossa tai erikseen (eri työajat jos mulla lyhennetty päivä) 10 kertaa viikossa. Bensaa (=rahaa) menee niin paljon enemmän siinä toisessa vaihtoehdossa niin päädyttiin lyhennettyyn työviikkoon.

Vierailija
25/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perjantait kotona. Ihanan pitkä viikonloppu lasten kanssa:)

Vierailija
26/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lyhyitä päiviä. Kuinka pitkä hoitopäivä lapselle tulisi, jos tekisit 4 päivää viikossa? Kuinka moni aikuinen tekee yhtä pitkää päivää? Toki jos sitä saa aamusta lyhennettyä jos mies vie myöhemmin, niin sitten ok. 1,5v on käytännösä vielä vauva ja siten päivän pituudella on vielä enemmän merkitystä kuin isomman kanssa. Tästä oli vastikään joku juttukin jossain äitien lehdessä. Saattoi olla meidän perhe -lehti.

Ajattele ennemmin lastasi, millaisa päiviä hänelle tulee ja muista että päiväkodissa olo vastaa täysin aikuisen työssäoloa.

Vierailija
27/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäkin voisi lyhentää työviikkoa, mutta se on sitten jo liian iso ansionmenetys jos kumpikin saa vaan 80% palkasta. Mies on kylläkin säästänyt lomapäiviä, että voi tehdä ensimmäiset kuukauden tai pari 4-päiväistä viikkoa eli lapset silloin vain 3 päivää vko hoidossa. Se iltapäivä vaan surettaa, että miten joku 1,5 v siellä päiväkodin pihalla pärjää, kun ei osaa vielä sillä tavalla leikkiä. Ja jos on kylmä ja pimeä niin varmaan käy aika tosi pitkäksi.:( Olisin aikaisintaan 16.30 hakemassa lapsia. Anoppi on luvannut hakea joskus aikaisemmin, mutta tuskin edes kertaa viikossa ehtii.

-Ap

Vierailija
28/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu loppujen lopuksi enemmän kun ei tarvi yhtenä päivänä lähteä mihinkään.

Mä olin maanantait kotona. Ihana ajatella sunnuntaina, että viikonloppu jatkui - ja olla vaan päivä lasten kanssa kotona. Viikonloppuna kun on usein jotain ohjelmaa. Perjantai on kiva päivä muutenkin - töissä kaikilla jo vähän perjantainfiilis.

Yksi mun kaveri on kotona keskiviikot, koten ei tuu ollenkaan pitkiä hoitoputkia.

Vierailija
29/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lyhyitä päiviä. Kuinka pitkä hoitopäivä lapselle tulisi, jos tekisit 4 päivää viikossa? Kuinka moni aikuinen tekee yhtä pitkää päivää? Toki jos sitä saa aamusta lyhennettyä jos mies vie myöhemmin, niin sitten ok. 1,5v on käytännösä vielä vauva ja siten päivän pituudella on vielä enemmän merkitystä kuin isomman kanssa. Tästä oli vastikään joku juttukin jossain äitien lehdessä. Saattoi olla meidän perhe -lehti. Ajattele ennemmin lastasi, millaisa päiviä hänelle tulee ja muista että päiväkodissa olo vastaa täysin aikuisen työssäoloa.

Hoitopäivät olisivat n. 8.30-16.30. Ja tottahan toki ajattelen lapsiani, olisi varmaan heillekin kiva viikonlopun lisäksi yksi aamu ettei tarvitse lähteä mihinkään ja voi olla kotona. On se lapsillekin varmaan stresaavaa ne aamun lähdöt, pukemiset ja hoputtamiset. Mutta ajattelen myös itseäni, kokonaisuutta. 4-päiväisellä viikolla saisin suuremman hyödyn lyhennyksestä ja tämä pätee siis myös lapsiin.

Lisää kokemuksia kaipaisin. -ap

Vierailija
30/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin myös koululaisia joten tämä lähinnä sen vuoksi.

Työpäivät menevät todella nopeasti, koululaisilla on äiti ajoissa kotona ja päivähoidossa olevalla lyhyet päivät.

Vierailija
31/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päähän se, että osittaisesta hoitovapaasta maksetaan naurettavat 90 € korvausta! Sehän on vähemmän kuin viidesosa hoitorahasta + kuntalisästä. Eli hoitovapaalla olevan yksi päivä on Kelan mukaan arvokkaampi kuin osittaisen hoitovapaan vapaapäivä. En tajua. Tämäkö on sitä osa-aikatyöhön kannustamista. Mielestäni korvaus pitäisi tuplata, että se tuntuisi yhtään missään. Toki vähän auttaa se, että päivähoitomaksut alenevat myös sen 20% ja veroprosentti laskee. Jos vain pomo antaa, aion tehdä osittaista hoitovapaata vähintään siihen asti, kun kuopus on 3 v. Sen jälkeenhän ei siihen ole lakisääteistä oikeutta?

Vierailija
32/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päähän se, että osittaisesta hoitovapaasta maksetaan naurettavat 90 € korvausta! Sehän on vähemmän kuin viidesosa hoitorahasta + kuntalisästä. Eli hoitovapaalla olevan yksi päivä on Kelan mukaan arvokkaampi kuin osittaisen hoitovapaan vapaapäivä. En tajua. Tämäkö on sitä osa-aikatyöhön kannustamista. Mielestäni korvaus pitäisi tuplata, että se tuntuisi yhtään missään. Toki vähän auttaa se, että päivähoitomaksut alenevat myös sen 20% ja veroprosentti laskee. Jos vain pomo antaa, aion tehdä osittaista hoitovapaata vähintään siihen asti, kun kuopus on 3 v. Sen jälkeenhän ei siihen ole lakisääteistä oikeutta?

Kela maksaa vain tuota tukea ensin kolme vuotiaaksi ja sitten ekalta ja tokalta luokalta. Mutta osittaista saa kyllä pitää tuon väliajankin.

Vierailija
33/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä alkaen kun kuopus täytti kolme siihen asti kun kuopus päätti toisen kouluvuoden. Melkein kuusi vuotta. Nautin ihan uskomattoman paljon lyhyistä päivistä.

Mies vei lapset hoitoon 8.45 ja minä hain 13.30. Hoitomaksu meni helsingissä 3-5-tuntisen hoitopäivän maksun mukaan.

Kun oli kotona iltapäivällä jo ennen kahta tuntui kuin olisi puoli päivää vielä edessä.

Nykyään kuopus on jo lukiossa ja vanhemmat lapset opiskelemassa, mutta olisi ihana palata lyhennettyyn päivään jos työnantaja sen vain sallisi.

Vierailija
34/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri sen takia että pienellä (alle 2-v.) ei pitene hoitopäivän pituus älyttömästi. Meillä töissä normaali työpäivä on 8-16.30 eli 0,5 h työmatkoineen se tekisi lapselle vähintään 7.30 - 17.00 eli päivittäin lähes 10 tuntia päiväkodissa! Tälläkin ratkaisulla lapsen päivä on ihan tarpeeksi pitkä, 8-15.30 suunnilleen, mutta kohtuullinen ja ehdimme rauhassa laittaa ruokaa kotona ja syödä ja leikkiä ennen kuin mies tulee töistä. Ehtivät päiväkodissa juuri 15 maissa ulkoilemaan ja lapsikin ehtii leikkiä pihalla ennen kuin menen hakemaan. Töissä päivät on mukavan lyhyitä, työstressiä tosin kasvattaa, kun pakko yrittää saada työt tehtyä kuitenkin lähes samalla lailla kuin ennen :(

Vierailija
35/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma fiilikseni on, että 4-päiväinen viikko helpottaa enemmän äidin elämää ja 6-tuntinen päivä enemmän pienen lapsen jaksamista.

Tällä perusteella meillä valittiin 6-tuntinen päivä (tai se oli oikeastaan 6h+ruokkis eli 6,5 h).

Vierailija
36/36 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen 4 päivää, koska on aivan varmaa, etten voisi joka päivä lähteä töistä klo 15, vaan joutuisin venymään ja silloinhan koko idea vesittyisi. Jotkut väittävät, että lapselle 6 h parempi kuin 4 päivää. Ei välttämättä, kolmen päivän viikonloppuna ehtii ihan eri tavalla päästä irti arjesta, sekä äiti että lapset. Mutta kukin siis tekee niin kuin parhaaksi näkee.