Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululainen oksentaa aamuisin

Vierailija
21.11.2012 |

Lääkärin diagnoosi oli, että kun aamupala ei maistu, niin maha ärtyy ja tulee paha olo. Lisäksi jännitystä, että oksentaa koulussa. Jännitys aiheuttaa pahan olon. Viikonloppuisin tuota ei ole, koska aamiainen maistuu paremmin, koska syö sen muöhemmin eikä viikonloppuisin tarvitse jännittää, että oksentaa koulussa. Koulussa muuten kaikki ok. Itse uskon tuohon diagnoosin. Pitäisikö epäillä jotain muuta? Tätä on nyt jatkunut muutama viikko, välillä ollut ihan terve.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tilanne selvinnyt ap, aloituksesta pari vuotta

Vierailija
22/37 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut teinistä asti samaa (nyt olen 26). Vatsa aamuisin kipeä, oksettaa, ei pysty syömään, jne. Kävin joskus lääkärissä asiasta ja olettivat että johtuu vain stressistä. Itse en uskonut ja kävin myös toisella lääkärillä joka kuunteli ja lopuksi tokaisi että vatsani vain herää myöhemmin. Kuulemma vatsa voi herätä eri aikaan kun itse. Joillakin saattaa aikasemmin jolloin heräävät aina nälkäisinä. Toisilla taas myöhemmin, jolloin liikkuminen ja etenkin syöminen aiheuttavat huonoa oloa. Tällä ajatuksella olen mennyt ja tottunut vuosien aikana hyväksymään aamu-unisen vatsani :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika 21v ei myöskään voi aamuisin syödä, kun sitten oksettaa ja koskee mahaa. Vapaapäivinä nukkuu puolille päivin ja silloin ongelmaa ei ole. . On asunut jo vuosia itsekseen ja luonut oman rytminsä ruoka aikoineen, saattaa syödä vasta illalla ekan aterian.

Vierailija
24/37 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2012 klo 17:13"]Oksennan jos syön tunnin sisällä heräämisestä ja huono olo tulee, vaikka heräämisestä olisi kolmekin tuntia. Siispä lounas 11 aikaan on ensimmäinen ateriani päivässä. (herään 6.30)
[/quote]

Joo. Kivat sun oksentelulle mutta jos lukisit ap.n viestin? Viikonloppuna ei ole tuota ongelmaa.

Ihan mielenkiinnosta: mitä sovitte lääkärin kanssa? Tutkitaanko jännittämistä tms? Jäättekö odottamaan jotain?
Teettekö muutoksia?

Mutuni on että lapsi nukkuu viikonloppuna erilailla kuin viikolla: moneltako nukahtaa (en tarkoita menee nukkumaan vaan valvooko ja onko sillä pojalla kännykkä huoneessaan tai telkkari -sulkeeko siitä vanhemmat sähköjä?
Nämä muutokset tekisin heti.

Viikolla: tekeekö aamutoimet itse?
Onko aamupala sama kuin viikonloppuna?

Oletko kysynyt opettajalta voisiko seurata muutamana päivänä onko lapsi yksin vai onko kaveri?

Jos nukkuminen on ongelma niin viikonlopun valvominen sekottaa unet jo valmiiksi seuraavaa viikkoa ajatellen.
Pitkään nukkuminen on näennäistä jos vastaavasti valvoo myöhempään!
Tämä siis heikentää lapsen nukahtamista viikolla. Eli tarkkuutta siihen milloin lapsi oikeasti NUKAHTAA eikä tuudittauduta ajatukseen että meni petiin yhdeksältä jos valvoo yhteen saakka netissä. Kysyminen ei auta vaan koneet pois käytöstä.

Vierailija
25/37 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan kans tuota, että liian aikaisin herääminen ja syöminen aiheuttaa ton.

Vierailija
26/37 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes koko ala-asteen jännitin kouluunmenoa ja maha oli aina kipeä. Muutaman kerran lääkärissä käytetty mutta silloin 80-luvulla ei ilmeisesti jännittämistä osattu ajatella.

Nyt aikuisena olen krooninen jännittäjä -> paniikkihäiriö/ahdistus vaivaa :-(

Vierailija
27/37 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa selvittää ennen kuin tilanne pahenee. Laita alkuun vaikka sähköisen järjestelmän kautta opelle viestiä.

Voisitte kokeilla myös sitä, että lapsi menee aikaisemmin nukkumaan ja herää aikaisemmin. Vaikka pari tuntia ennen koulun alkua. Saa tunnin ottaa rennosti vaikka telkkua katsellen ja sitten vasta syö.

Kannattaa myös alkaa syöttää maitohappobakteereja, jotta vatsan limakalvot pikkuhiljaa paranee. Nythän siellä on jatkuva tilanne päällä kun joka aamu oksentaa.

Vierailija
28/37 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen fyysinen kipuilu (ja hyvin usein juuri vatsassa!) kertoo kroonisena ja "selvittämättömänä" AINA JOSTAIN HENKISESTÄ!

Jos vatsa tulee kipeäksi aina ennen kuin pitäisi mennä kouluun, on koulussa jotain mitä lapsi tahtoo vältellä!

SE EI OLE teeskentelyä, eikä se välttämättä ole mikään fyysinen sairaus! Tai aamupalattomuuden syy.

Herätkää tunnistamaan merkkejä lasten pahoinvoinnista.

Kiusaaminen on yksi kaikista hankalimmin tunnestattava asia, jos uhri sen tahtoo peittää. Koulu (edes KiVa-koulu) ei ole kykene tunnistamaan ja hoitamaan mitään normaaleja kiusaamistilanteita tai edes ilmoittamaan niistä kotiin.

Juuri kuuntelin erään koulun rehtorin puhetta siitä, kuinka nahistelu ja sen sellainen lievä toiminta ei ole lainkaan kiusaamista, eikä siihen tule puuttua. Edes ammattilaiset eivät laisinkaan ymmärrä miten huomaamatonta ja äärimmäisen subjektiivista kiusaaminen on. Se mikä ulospäin näyttää vain lasten lievältä nimittelyltä ja lällätelyltä voi yhdelle jättää elinikäiset arvet ja kammottavan tulevaisuuden.

Vierailija
29/37 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksennan jos syön tunnin sisällä heräämisestä ja huono olo tulee, vaikka heräämisestä olisi kolmekin tuntia. Siispä lounas 11 aikaan on ensimmäinen ateriani päivässä. (herään 6.30)

Vierailija
30/37 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli itselläni välillä tuollaista, kun olin koululainen. Ei ollut mitään ongelmaa koulussa, päinvastoin. Todella tykkäsin koulusta eikä kukaan kiusannut tms. Ja suuresti harmitti, jos en oksentelun takia päässyt kouluun.

Minua tutkittiin paljon lääkäreiden toimesta, mutta mitään syytä tähän ei löytynyt. Syyksi arveltiin juuri tuota, että jännittäisin kouluun menemistä, että siellä olisi jokin vialla. Tämä siis ei kuitenkaan pitänyt paikkansa. Vaiva loppui sitten ihan itsestään jonkin ajan kuluttua.

Edelleen olen huono heräämään aamulla aikaisin ja myös syömään aamupalaa. Jos joudun heräämään aikaisin, minulla on aina paha olo ja yleensä myös oksennan. En tiedä mistä johtuu. Aamupalaakaan en aikaisin pysty syömään, mieluiten tunnin parin päästä heräämisestä. Illalla taas pystyn valvomaan miten myöhään hyvänsä, olen selvästi iltaihminen.

Halusin vaan kertoa tämän, jotta tiedät ettei kyse välttämättä ole mistään kouluun liittyvistä ongelmista tai mistään vakavasta sairaudesta.

Vierailija
31/37 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulukiusaaminen, tai muu jännittäminen koulun takia. Mutta hyvä, että asia on tutkittu, eikä ongelma ole tässä. Lääkärin diagnoosi voi olla ihan paikkansa pitävä.

Itse olen myös todella huono syömään aamupalaa heti herättyäni, joten harvoin sellaista syönkään. Parin tunnin päästä vasta maistuu ruoka, eikä tule huonoa oloa. Voisiko lapsesi ottaa vaikka jotain hedelmiä, tai muuta kouluun ja syödä sitten ensimmäisen tunnin jälkeen, kun kroppa on paremmin herännyt päivään?

Vaikka Suomessa väitetäänkin, että aamiainen olisi päivän tärkein ateria, niin ei se kaikille ole soveltuva. Eikä Keski-Euroopan maissa mitään tuhteja aamiaisia syödä ;) Suosittelen oman kropan kuuntelua ja syömään silloin kun se parhaiten sopii. Pelkääkö poikasi myös lounaan jälkeistä oksentelua, vai onko se vain tuo aamupahoinvointi?

Vierailija
32/37 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa. Hän kokisi sen todella nolona. Välillä haluais jäädä koulusta kotiin kun oli maha kipeä ja pelkäsi että oksentaa koulussa.

Yhteen aikaan oksetti aamulla, syynä oli että pelkäsi yhtä tiettyä opettajaa.

Vierailija
33/37 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai oksentaa. Ottaa eväslaukun työmatkalle, syö kun pääsee perille, ajomatkaa aamulla tunti. Silloin on jo vatsakin herännyt ja ruoka pysyy sisällä. Muutenkin on maha herkkä, saattaa ihan vaan yhtäkkiä oksentaa, kesken kaiken ja taas jatkaa "matkaa" muina miehinä. Jotkut ruoat ärsyttää enemmän, mutta ei aina?! On vaan opittava elämään sen mahansa kanssa.

Vierailija
34/37 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin meinaan oksennan, jos syön aamupalan ennen töihin menoa. En ole ikinä oppinut syömään aamupalaa, viikonloppuisin vasta kun olen ollut hereillä jo muutaman tunnin. Jos syön aamupalan, kun herään, oksennan takuuvarmasti sen kaiken ulos.

Vierailija
35/37 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jännittävät tilanteet saavat lapsen oksentamaan..Esim.koulunalku voi jännittää niin ,että yöllä ei uni tule ja aamusta oksentaa...Ei välttämättä tarvi sen kummosempi syy olla...

Vierailija
36/37 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää aamupala pois. Mukaan joku jugurttipohjainen smoothie, jonka lapsi juo esim ensimmäisen tunnin jälkeen.

Ei ole lainkaan harvinaista, että kroppa tarvitsee aikaa heräämiseen.

Vierailija
37/37 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös stressivatsa tai paniikkihäiriö.

Itse olen tässä viimeisen vuoden oksennellut sekalaisesti, johtuen masennuksesta ja uupumuksesta. Elämässä on yksinkertaisesti ihan liikaa stressinaiheita, enkä pääse niitä pakoon. 24/7 pää stressaa milloin mistäkin. Tämä ilmenee paniikkikohtauksina, oksenteluna ja yleisenä huonona olona. Kun pitäisi lähteä opintoihin tai töihin tai kotona sattuu jotain mikä laukaisee stressin, niin pää pönttöön vaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi