Koululainen oksentaa aamuisin
Lääkärin diagnoosi oli, että kun aamupala ei maistu, niin maha ärtyy ja tulee paha olo. Lisäksi jännitystä, että oksentaa koulussa. Jännitys aiheuttaa pahan olon. Viikonloppuisin tuota ei ole, koska aamiainen maistuu paremmin, koska syö sen muöhemmin eikä viikonloppuisin tarvitse jännittää, että oksentaa koulussa. Koulussa muuten kaikki ok. Itse uskon tuohon diagnoosin. Pitäisikö epäillä jotain muuta? Tätä on nyt jatkunut muutama viikko, välillä ollut ihan terve.
Kommentit (37)
Minua usein oksettaa aamuisin jos olen väsynyt. Tämän vuoksi vain arkisin oksettaa, ei viikonloppuisin.
Voisiko joku asia koulussa aiheuttaa stressiä? Kiusaamista, vaikeus jossain oppiaineessa tms.
Veikkaisin myös että siellä koulussa on jotain erityistä nyt. Tai sitten mikäli kyseessä on tyttö, pitää muistaa myös raskauden mahdollisuus, ikä tietenkin huomioonottaen. Ehkä vain pystyy salaamaan pahoinvoinnin viikonloppuisin tai rauhassa herätessä pahoinvointia ei tule.
omalla pojalla huono olo ja oksetus iskee aamuisin, jos iltapala on ollut liian pieni/ sisältänyt vähän proteiinia.
Mutta haluaisi kuitenkin mennä kouluun ja harmittaa kun ei aina pahan olon takia pääse. Asiasta puhuttu myös open ja avustajan kanssa ja ovat samaa mieltä ettei ole koulussa mitään jännitettävää. Eli koulussa mättää se, että pelottaa, että oksentaa koulussa.
Eihän se kivaa olekaan koulussa oksentaa.
alkoi oksentelemaan tuolla lailla kun häntä kiusattiin koulussa silmälasien kanssa
Itselläni oli aivan täsmälleen sama tilanne. Minulla syynä on se että en vain pysty syömään aamiaista. Ollen nyt 34 vuotias ja oksennan nykyäänkin jos syön aamiaisen heti herättyäni.
Viikonloppuisin ei ole ollut tarvetta oksentaa koska nukun yleensäkkin paljon pidempään ja aamut on hyvin hitaita ja rauhallisia.
Yleensä kello on siinä 18 tietämillä kun syön ensimmäisen kerran yhtään mitään koko päivänä.
Ja kupin kahvia, tuosta kahvistakin joskus tulee huono olo. Kun heräämisestä on tunti pari kulunut pystyn syömään vasta kunnon aamiaisen.
Voi olla että lapsellasi on herkistynyt tuo oksennusrefleksi. Saa tuolla myös ehkä huomiota...mutta kyllä kait on otettu tarvittavat verikokeet yms.
ennen koulua, mutta olen ope. Kun on tiedossa päiviä, joina opetan vain hankalia luokkia, saattaa aamuisin lentää yrjö. Kroppani reagoi siis täten. Ensimmäisenä minunkin mieleeni tuli, että ehkä lapsi oireilee jostakin, mutta jos asia on selvitetty, niin kai se pelkkä pelotuskin voi tuon tehdä.
Itse en koskaan työaamuina syö aamupalaa, en ole sitä itse asiassa tehnyt edes ala-asteella.
Mitä aikaisemmin joudun heräämän, sitä huonommin pystyn syömään.
Viikonloppuisin taas ei mitään ongelmaa, koska saan herätä myöhemmin, joten aamupalakaan ei ole sellaista pakkopullaa.
Syön siis iltaisin enemmän ja energia riittää pitkälti yli lounasajan.
Mitä jos poika ottaisi jonkun energiapatukan mukaan kouluun ja söisi sen jos tulee heikotusolo energianpuutteesta, muuten söisi vasta lounaalla?
Mulla on myös huono olo aamuisin. En oksentele mutta on vaan huono olo ja ei tee mieli lähteä kotoa minnekään.
Mulla on myös huono olo aamuisin. En oksentele mutta on vaan huono olo ja ei tee mieli lähteä kotoa minnekään.
kaikilla on, varsinkin maanantai aamuisin :)
Syökö lapsi kunnollisen iltapalan, jos ei syö, niin kokeilkaa. Voi olla, että lapsella on nopeasti laskeva verensokeri, en tiedä onko tuolle mitään nimeä, kun ei se ole sairaus. Tuttavalla (jo aikuinen) on kuitenkin tuollainen ominaisuus, että oksentaa aamulla, jos verensokeri on laskenut yön aikana, mutta on ihan terve, jos syö iltapalan joka ilta. Koulujännitystä se oli hänelläkin, kun lääkäri aikanaan "tutki" ongelmaa.
Mä oon kanssa ollut lapsesta asti sellainen, että aamulla oksettaa. Mulla on refluksitauti ja muutakin oiretta, mutta välillä on ollut vaan tota yörefluksia, mistä aiheutuu aamupahoinvointia. Kannattaa kokeilla sängynpäädyn korottamista esim. laittamalla pari kirjaa sängynjalkojen alle. Jos tästä kysymys, ei myöskään kannata syödä illalla juuri ennen nukkumaan menoa eikä ainakaan mitään happamia mehuja aamulla.
Kuulostaa koulustressiltä. Entä koulumatka? Itse oksentelin suurinpiirtein tuonikäisenä, koska pelkäsin koulumatkaa. Varsinkin talvisin, jolloin luokan pojat antoivat pysäkillä "lumipesuja" ja tunkivat lunta paidankauluksesta sisään.
Ap, tuli vielä mieleen, että joskus kiusaaminen voi olla ulkopuolisille lähes olematonta. Tuossa iässä riittää, jos yksi luokan pojista kutsuu poikaasi homoksi tai runkkariksi muiden kuullen.
jos kerran viikonloppuisin ei ole samaa ongelmaa.
Pikkusiskoni oireili noin kun häntä koulukiusattiin.