Teinien joululahjatoiveet menee ihan yli!
Muutamia 13-17 vuotiaiden blogeja kun oon lukenut niin joululahjatoivelistalta löytyy järkkäreitä, läppäriä, uutta iphonea ja rahaa... Siis kuvitteleeko ne saavansa oikeesti noi kaikki vai ostatteko ne pennuillenne tosta vaan? Ja vielä pahempi, nuorten aikuisten blogeista löytyy niistäkin toiveet, taas 'jos porukat vois heittää mulle joululahjaks järkkärin ni ois tosi kiva' siis mitä nää ihmiset kuvittelee :D
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavaa. Oikeasti. Kuulin vuosi sitten joulun jälkeen valitusta tuttavani lapsilta miten huonoja lahjoja olivat saaneet kun pukki ei tuonut xboxia yms. Tuttavani on neljän lapsen yhäiti ja ymmärrän häntä enemmän kuin hyvin. Mielestäni ei tarvitse saada monen sadan euron lahjoja. Ei kaikilla ole varaa ostaa kalliita lahjoja. Ne jotka eivät osaa arvostaa halvempaa lahjaa saisi lähettää vaikka kuuhun asumaan. Ei joulu edes ole mikään lahjojen antamisen ja saamisen päivä vaan kristittyjen juhlapäivä Jeesuksen syntymäpäivänä. Kuinkahan moni tätäkään muistaa?
Kehotitko tuttavaasi lähettämään lapsensa kuuhun asumaan?
Olen 13 vuotta vanha tyttö. Toivelistalta löytyy järkkäriä(valokuvausta kun harrastan monien muiden joukossa), Uutta Iphonea, jonka aion senkin ostaa omilla rahoilla. Olen monena jouluna ja synttärinä toivonut rahaa lahjaksi, kun en ole muuta keksinyt, säästänyt tätä rahaa ja ostanut niillä mm. MacBook Air:in ja tulen niillä myös ostamaan sen puhelimen... Ei nämä "kalliit" lahjat ole niin "kalliita" tänä päivänä, kun meillä nuorillakin on säästössä rahaa. Esim. minun lahjalistalla lukee "Iphone 6s" vaikka toivon vanhemmilta vain pientä sponsorointia hankkeeseen:D...
Minä en jaottele lahjatoiveita sen mukaan, onko ne kalliita vai ei, vaan sen mukaan mitkä on järkeviä ja perusteltuja. Jos lahja tulee johonkin harrastukseen, missä voi kehittää itseään, niin se saa maksaa vähän enemmänkin. Viimeksi kun ostettiin tytölle synttärilahjaksi isompi/parempi piirtopöytä, niin siitä seurasi että tietokonekin meni vaihtoon, koska vanha ei jaksanut vääntää. Ei me silti katsottu sitä niin, että tyttö olisi saanut uuden tietokoneenkin lahjaksi. Se oli vaan seurausta siitä, että ostettiin piirtopöytä.
Onneksi tyttö älyää itsekin, että jos on kesällä juossut eri harrastusleireillä 2000 euron edestä, niin joululahjaksi ei ole sitten soveliasta pyytää mitään överikallista.
Suurin osa 13-17 -vuotiaista bloggaajista on tyttöjä. Onko vielä oikeasti ihmisiä, jotka ajattelevat, että tytöt eivät tarvitse uusinta elektroniikkaa? Järkkärit, läppärit jne on ihan suotavia ja jopa hyödyllisinä pidettyjä lahjoja tuon ikäisille pojille. Miksei myös tytöille? Ajattelevatko nämä ihmiset, että tytölle riittää veljeltä perityt järkkärit ja läppärit, kun veli tarvitsee uudemman? Ja tytöt voivat toivoa meikkejä ja vaatteita?
Minä sain ensimmäisen järkkärini vuonna 1974 ja olin silloin 13-vuotias. Oma tyttäreni sai ensimmäisen tietokoneensa ollessaan 7-vuotias, elettiin vuotta 1993. Järkkärin hän sai 12-vuotiaana. Poikakin sai aikanaan, kunhan tuli siihen ikään, että jotain näistä vempaimista ymmärsi ja oli halukas opettelemaan. Tytär muuten teki näistä harrastuksistaan itselleen ammatin.
t. Nörttimutsi
Kaikkee voi toivoa, eriasia mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavaa. Oikeasti. Kuulin vuosi sitten joulun jälkeen valitusta tuttavani lapsilta miten huonoja lahjoja olivat saaneet kun pukki ei tuonut xboxia yms. Tuttavani on neljän lapsen yhäiti ja ymmärrän häntä enemmän kuin hyvin. Mielestäni ei tarvitse saada monen sadan euron lahjoja. Ei kaikilla ole varaa ostaa kalliita lahjoja. Ne jotka eivät osaa arvostaa halvempaa lahjaa saisi lähettää vaikka kuuhun asumaan. Ei joulu edes ole mikään lahjojen antamisen ja saamisen päivä vaan kristittyjen juhlapäivä Jeesuksen syntymäpäivänä. Kuinkahan moni tätäkään muistaa?
Jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa ja tuli vanhan pakanajuhla "Yulen" päälle.. se siitä kristillisyydestä.
Oisko kellään hyviä ideoita 14-vuotiaalle tytölle joululahjaksi?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa 13-17 -vuotiaista bloggaajista on tyttöjä. Onko vielä oikeasti ihmisiä, jotka ajattelevat, että tytöt eivät tarvitse uusinta elektroniikkaa? Järkkärit, läppärit jne on ihan suotavia ja jopa hyödyllisinä pidettyjä lahjoja tuon ikäisille pojille. Miksei myös tytöille? Ajattelevatko nämä ihmiset, että tytölle riittää veljeltä perityt järkkärit ja läppärit, kun veli tarvitsee uudemman? Ja tytöt voivat toivoa meikkejä ja vaatteita?
Minä sain ensimmäisen järkkärini vuonna 1974 ja olin silloin 13-vuotias. Oma tyttäreni sai ensimmäisen tietokoneensa ollessaan 7-vuotias, elettiin vuotta 1993. Järkkärin hän sai 12-vuotiaana. Poikakin sai aikanaan, kunhan tuli siihen ikään, että jotain näistä vempaimista ymmärsi ja oli halukas opettelemaan. Tytär muuten teki näistä harrastuksistaan itselleen ammatin.
t. Nörttimutsi
No ei kai siitä ollut kysymys, vaan siitä, että samassa listassa on järkkäri, läppäri, iPhobne, pelikonsoli jne. jne. jne. tuhansien eurojen arvosta tavaraa.
esim. yksi noista ihan ymmärrettävä.
Siksi päätinkin, että yksi lapsi saa riittää, jotta olisi rahaa toteuttaa hänenkin toiveitansa ja rahoittaa harrastuksia. Matalapalkkaisena en osaa oikein kuvitella, että monelle lapselle pystyisi järjestämään oikein mitään. Lisäksi kun minulla on todella korkea kynnys lähteä hakemaan mitään tukiaisia mistään.
Nehän on toivelistoja. Vain harvalla ne toteutuu kaikki ja suurin osa ymmärtää sen.
Meillä 3 teiniä ja pienestä pitäen opettanut laatimaan listat tärkeysjärjestyksessä.
Mä ostan mieluusti toivottuja lahjoja ja jos mulla olis enemmän rahaa, toteuttaisin aina kaikki toiveet.
Muistan itse lapsuudestani, kun en saanut koskaan mitä olin toivonut. Aina sain jonkun halpaversion eikä mun toiveet todellakaan olleet mitenkään suureellisia. Silti ihan halvoista lahjoista alkaen sain aina jonkun halvimman version. Ehkä juuri sen takia haluan lapsilleni aina parasta.
No, toivottavasti ne teinit tajuaa, että toiveet on vain toiveita.
Mun tytär ei oikein osannut toivoa mitään. Varmaan senkään takia, että saa puhelimet ja läppärit silloin kun niitä tarvii. Lääppäri kun lukio alkoi, uusi puhelin kun vanha ei pelittänyt jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Nörttimutsi
No ei kai siitä ollut kysymys, vaan siitä, että samassa listassa on järkkäri, läppäri, iPhobne, pelikonsoli jne. jne. jne. tuhansien eurojen arvosta tavaraa.
esim. yksi noista ihan ymmärrettävä.
Totta, mutta listan tehneellä teinillä voi olla muitakin hyvätuloisia joululahjojen antajia kuin vain omat vanhemmat. Meillä esimerkiksi voisi tuollainen toivomuslista toteutua niin, että minä ostaisin läppärin, isä pelikonsolin, isän puolen isovanhemmat iPhonen ja minun vanhempani järkkärin. Vielä tulisi lahjoja kummeilta. Ja teini saisi noiden lisäksi myös ne villasukat, suklaarasian, pyjaman ja suihkugeelipakkauksen.
Nämä ovat varmaan tottumiskysymyksiä. Tuskin vähävaraisen tukiverkostottoman perheen teini toivoo noita kaikkia ja jos toivookin, ei odota, että kaikki toiveet toteutuisivat.
Onneks ne on vaan toiveita.
Vanhemmat todella typeriä,jos kermaperseilleen kaiken hankkii!
Hahaha :D Olen 15 ja saan iPhone 6, uuden järkkärin ja tietokoneen. Itkettääkö?
Vierailija kirjoitti:
No, toivottavasti ne teinit tajuaa, että toiveet on vain toiveita.
Mun tytär ei oikein osannut toivoa mitään. Varmaan senkään takia, että saa puhelimet ja läppärit silloin kun niitä tarvii. Lääppäri kun lukio alkoi, uusi puhelin kun vanha ei pelittänyt jne.
Sama meillä. Eivät nyt olekaan toivoneet jouluahjaksi kuin kirjoja ja leffoja ja muuta pikkusälää. No yksi toivoi mangatusseja satasella ja saa ne myös. Ja opiskelija toivoi syntikkaa, saa sen. T. Yh
Saahan sitä toivoa. Mutta onkin eriasia saako sitten sitä mitä toivoo.
Vierailija kirjoitti:
telkkarin ja xBoxin. Tänä vuonna se saa läppärin. Ikä 10 v. Minä olen yh. Mutta mutta meillä tälläiset jutut tulee jouluna, ei muulloin.
varsinkin jos olet yh ja töissä ja lapsi yksin kotona voi kattoo telkkaria mikä olohuoneessa muutenkin passivoitat sitä turhaan jos omassa huoneessa telkkari
Kato yh:llakin voi olla rahaa.
En ole ylempi, mutta en uskonut hänellä olevan rahan mielessä. Minustakin on omituista että kahden hengen kotitaloudessa on kaksi telkkaria ja vielä näköjään läppärikin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutit? Koska sinulla ei itselläsi ole rahaa hankkia lapsellesi mitään noista, tai luulet minun olevan ylimielinen kermaperse saadessani kalliita lahjoja? En ole kahteen vuoteen saanut yhtäkään joululahjaa, joten tämä on vähän kuin hyvitystä niistä vuosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutit? Koska sinulla ei itselläsi ole rahaa hankkia lapsellesi mitään noista, tai luulet minun olevan ylimielinen kermaperse saadessani kalliita lahjoja? En ole kahteen vuoteen saanut yhtäkään joululahjaa, joten tämä on vähän kuin hyvitystä niistä vuosista.
Miksi et saanut joululahjoja? Vaikutat ylimieliseltä.
Juuri näin. Jos lapsia on monta ja pienet tulot, niin entistä tärkeämpää on miettiä, mistä lahjasta olisi eniten iloa.