Kauanko kesti ensisynnytyksesi?
Tästä on varmaan ollut galluppeja aiemminkin mutta nyt en taaksepäin selatessani sellaista löytänyt. Eli tarkoitan koko synnytyksen kestoa, ei pelkästään ponnistusvaihetta. Onko paljon niitä onnellisia, jotka ovat selvinneet ekasta synnytyksestään nopeasti? Itsellä on synnytys edessä viikon kuluessa. Kipu ei pelota, mutta se, kauanko sitä kestää? (20 tuntia?) (Miten sitää jaksaa, jos loppua ei näy?)
Kommentit (64)
eli nopeaa toimintaa oli. Olin auennut kivuttomilla supistuksilla jo 5cm asti ja kun käytiin tarkistuttamassa, mitä housuihin tiputteli (ylhäällä kalvoissa reikä), kätilö totesi, että te jäättekin nyt synnyttämään! Olo oli vähä että " ai mä vai, mun mikää vielä oo" , mutta kalvojen puhkaisun jälkeen tiesi, mitä supistukset oikeasti on. Eli siis kivuttomatkin supistukset voi avata, vaikka usein muuta väitetäänkin.
hanimböörd:
luin uudelleen näitä viestejä ja kun tarkemmin luin niin eihän Marru 86 tarkoittanut että toinen lapsi syntyi 12 minuutissa vaan oli laittanu erikseen 1, 2 ja 3 vaiheet. =) vähän tarkempi vois olla lukiessaan.
naurattaa!!kuulosti vain niin mukavalta että saisi lapsen pihalle alle tunnis. =)
niinkuin minulla, viidestä 3 lasta syntynyt alle tunnissa. (kestot 58 min, 40 min ja 35 min) esikoisesta 6h 25 min, toka tuo 58 min, kolmas 1h47min, nelonen 40 min ja 5 viikkoa sitten synnytyn 35 minuutissa.
ja ponnistusvaihe 21min.
Epiduraalin sain ja kipuja en tuntenut sen jälkeen ollenkaan. Synnytyksen jälkeen jalat tärisivät epparin ompelemisen aikana ilmeisesti jälkioireena epiduraalista.
Synnytyksen kesto vaihtelee jokaisella ihmisellä..
Minulla toinen tuli sitten 3h:ssa (ponnistusvaihe 5min.). Ja vielä luomusti..en kerennyt saada mitään puudutteita. :( Kauhean kipeä oli ponnistusvaihe, vaik kestikin tuon 5min.
Oli Cytotecilla käynnistetty synnytys rv 41+0, koska vedet meni 2vrk aiemmin mutta supistukset ei alkaneet. Koko kesto 15h 42 min ja siitä ponnistusvaihetta 57min. Melkonen urakka...
poika synty 17.10.05 ja mies haaveilee jo toisesta...täytynee miettiä ainaki se pari vuotta=)
Eka 1h 38min, ponnistusta 35min
Toka 1h, ponnistusta 33min
Kolmas 2h 22min, ponnistusta 22min
Kaikki tulleet siis syöksyllä ja varsin näppärästi! Ekassa eniten tikkejä, tokassa vähän ja kolmannesta yks!! En pidä pahana tapana synnyttää..Nyt jo isäntä kysy et vieläkö tehdään lissää?? Nuorin 7vrk! Ehkä parin vuoden päästä sitten.
Hormoonihirviö joka on hurahtanut lapsiin..
Laskettuna supistusten alkamisesta. No itseasiassa lapsivesi alkoi tihkumaan pois samaan aikaan. Supistukset oli alusta asti kivuliaita ja tulivat n. 5 min välein. Kohdunkaula lyheni nopeasti, avautumista vaan ei tapahtunut yhtään! Sitten tehtiin kiireelinen sektio kun voimat loppui.
Säännölliset supistukset katkesivat ekan vuorokauden jälkeen n 1,5 tunnin ajaksi, minkä jälkeen synnytys laskettiin virallisesti alkaneeksi. Käytännössä synnytystä kuitenkin kesti parisen vuorokautta, enkä nukkunut kahteen yöhön lainkaan. Kun kahden yön valvomisen ja puolentoista vuorokauden supistusten jälkeen menin sairaalaan, kohdunsuu oli auki 3 senttiä. Hidas edistyminen johtui ilmeisestikin vauvan avotarjonnasta.
Kaikesta huolimatta synnytys meni mielestäni aika helposti. Supistukset eivät missään vaiheessa (paitsi juuri ennen ponnistusta) olleet sietämättömiä ja kivunlievitykseksi riitti ilokaasu ja amme. Luulenkin, että hidas synnytys on usein vastaavasti nopeaa kivuttomampi. Nopeassa synnytyksessä supistukset tulevat useien tiheämmin ja ovat ehkä voimakkaampiakin. Tosin itselläni on kokemusta vain tästä yhdestä, joten ihan varma tästä " teoriastani" en ole.
Yllättävän hyvin sitä jaksoi valvoa kaksi yötä. Kai sitä on synnytyksen ajan sellaisessa endorfiinipöllyssä, että väsymyskään ei tunnu.
päättyi vielä sitten lopuksi sektioon...Aukesin tosi hitaasti ja ponnistusvaiheessa vauva ei laskeutunut tarpeeksi, oli kasvotarjonnassa.
Kesti yhteensä 14 t 57 min, josta ponnistusvaihe kesti 22 min.
Esikoisen synnytys kirjattiin 9 h 15 min. Klo 6.00 alkoi supistukset noin 10 min välein, tunnin päästä tuli jo noin 5 min välein ja 9.30 lähdettiin sairaalaan jonne matkaa noin 60 km. Tyttö 3400 g syntyi 15.15,ponnistus kesti 3 min ja istukka tuli perässä parin minuutin päästä. Epiduraalin sain noin klo 12, ja näin jälkeenpäin olis ehkä kannattanut lähtee kotoa hiukan aiemmin- kun tultiin sairaalaan olin jo niin kipeä että vain oksensin ja tärisin, justiin pysyin käveleen itse osastolle asti. Epiduraalista avautui uusi ihana ulottuvuus, vei kaikki kivut mutta ei tuntoa ja myös oksentaminen loppui siihen. Ilokaasusta ei ollut mulle itään iloa.
Ei jäänyt mitään pelkoja, pahat kivut kesti noin 2-3 h ja loppui kun sain puudutuksen. Välilihaa ei ehditty leikata, muutama tikki tuli, paranivat hyvin. Henkilökunta oli ystävällistä ja kannustavaa, luotin heidän ammattitaitoonsa täysin. Synnytin Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa.
..kesti n. 18 tuntia.
I vaihe 17h15 min
II vaihe 52 min
III vaihe 6 min
1. syntyi raskausviikoilla 42+1, lopulta ilman käynnistystä
Esikois pojan (3.2-03)synnytin 4h 45min,ponnistusvaihe oli 21min ja pikkukakkos tytön synnytin (27.8-05) nopeemmin 3h 9min,ponnistusvaihe oli 11min..
aamulla köröteltiin autolla sairaalaan " hakemaan lapsi" ... oli tosi outo fiilis, kun tiesi, että tänään syntyy vauva, vaikka ei vieläkään mitään tuntunut.. Klo 8.20 sitten puhkaistiin kalvot, ja supparit alkoi heti tulemaan 5min välein...ja poikamme syntyi 5 tuntia käynnistyksen jälkeen..:O) Nopeaa toimintaa..
ja tuosta ponnistus oli 31min.
vesien menosta tosin synnytys kesti 10h 50min
kyllä siellä vaan kummasti jaksaa, itsellä ei aika tosin ollut kamalan pitkä.
luottavaisin mielin vaan. ne kätilöt+lääkärit auttaa jos voimat loppuisikin. suurin osa synnytyksistä menee hyvin :)
Puoli kuudelta alko supistukset aamulla (olin jo sairaalassa, kun oli 2 viikkoa yli, niin olis aamulla käynnistetty). Varttia yli yhdeksän synnärille, jossa vielä kävin suihkussa helpottamassa selkäkipua. Puoli kymmeneltä meni vedet ja 9.53 poika synty. Eli ihan nopeaa toimintaa. Ponnistus tosta sellaset vajaat 20 minuuttia, kun vielä vesien menon jälkeen siirryttiin kävellen toiseen huoneeseen (vedet meni siellä suihkuhuoneessa kun olin tullu pois suihkusta) :).
mulla kesti 5 tuntia,aika meni tosi nopeesti,ei kerenny pahasti väsyä ja heti synnytyksen jälkeen jaksoin hyvin,mitä nyt pyrstö oli hieman kipeä ;D
Aamulla kuudelta alkoi kivuliaat supistukset olla säännöllisiä.
Neljän aikoihin iltapäivällä lähdettiin synnärille.
23:38 syntyi tyttö.
Ponnistusvaihe 13 min.
Näin mulla.
Eikä ollu kauheeta ollenkaan!!
Seuraava jo mielessä ;)
Synnytyksestä 5vkoa
eli eka synnytys kesti " epävirallisesti" 36h, mutta supistusten poukkoilun vuoksi sairaalassa päätimme kätilöiden kanssa alkaa laskemaan vasta myöhemmin eli VIRALLINEN kesto 21h.
helpolla loppuen lopuksi selvisin vaikka aukesi hitaasti.. 1cm per vrk. puudutuksia en saanut ennenkuin synnytys katsottiin käynnistyneeksi. sitten olikin hurjaa menoa, mutta hyvä niin äkkiä oli ohi. ponninstus kesti 14min..