Kauanko kesti ensisynnytyksesi?
Tästä on varmaan ollut galluppeja aiemminkin mutta nyt en taaksepäin selatessani sellaista löytänyt. Eli tarkoitan koko synnytyksen kestoa, ei pelkästään ponnistusvaihetta. Onko paljon niitä onnellisia, jotka ovat selvinneet ekasta synnytyksestään nopeasti? Itsellä on synnytys edessä viikon kuluessa. Kipu ei pelota, mutta se, kauanko sitä kestää? (20 tuntia?) (Miten sitää jaksaa, jos loppua ei näy?)
Kommentit (64)
tuskaiset 22h vesien menosta.Supistuksia tuli 2min välein melkein kokoajan vaan ei auennu paikat ei:((
Viimeinen 8h oli aivan tuskaa,ponnistutti vaan ei saanut ponnistaa.Oksensin ja rukoilin et jotain alkaa tapahtumaan ja pääsis ponnistamaan..
Ruuhkan takia en päässy saliinkaan kuin vasta puoltoista tuntia ennen tytön syntymää.Kivunlievitystä ei keretty sitten antamaan..
Viimeisen puolentoista tunnin aikana räjähdin sitten 2cm- täysin auki ja neiti oli maailmassa 12min ponnistuksen jälkeen.
Toinen oli hiukan lyhyempi 16h, vaan samankaavan mukaan meni aukeaminen ja ponnistus taas 12min.Nyt oli epiduraali apuna sekä ilokaasu.
Vaan eipä tuosta ekan synnytyksestä mitään traumoja jäänyt,kolmatta kertaa ollaan 3,4kk vuoden sisään menossa synnyttämään kohta:)
Kivun kestää kyllä ja jälkeen tuntuu jopa et olis kestäny enemmänkin.
Meillä kesti 14 tuntia eikä tuntunut pitkältä. Aika lensi kuin siivillä.
Rv 39+6 ja alkoi supistuksilla jo edellisenä yönä. Seuraava yö menikin sairaalassa. Sain petidiinipiikin ja myöhemmin epiduraalin, joka vei supistuskivut täysin. Ponnistusvaihe kesti tunnin eikä sekään tuntunut tunnilta, ehkä vartilta.
Tuo 7,5 kk:n takainen esikoisemme synnytys ei tuntunut pitkältä, vaan ajantaju loisti poissaolollaan. Äitini synnytykset ovat olleet kestoltaan 36 h ja 40 min, joten odotinkin synnytykseni keston olevan jotakin siltä väliltä :D
Ponnistusvaihe kesti harjoitusponnauksesta mitattuna 2,5 h, mutta " oikea" ponnistusvaihe oli kestoltaan 1,5 h - vauva syntyi näet käsi poskella/ohimolla, mikä vaikeutti (ts. hidastutti) ulostuloa. Kipua en tuntenut tai en mieltänyt tuntemuksia kivuiksi koko synnytyksen aikana. Tai no, ponnistusvaiheen hetkellistä paineentunnetta voisi ehkä kuvailla myös kivuksi?
Kivunlievityksenä käytin aquarakkuloita, ilokaasua ja vehnätyynyjä, joita kaikkia lämmöllä suosittelen kokeilemaan, josko olisivat avuksi. Kaikkihan ei toki sovi kaikille. En ollut etukäteen mitenkään suunnitellut synnyttäväni luomusti, mutta olin ajatellut, että epiduraalia en ota, ellei ole aivan totaalinen pakko. Olin (ja olen edelleen) erittäin tyytyväinen, että noilla " lääkkeillä" pärjäsin! Ihanat muistot ja hyvä mieli jäi koko tapahtumasta ja sairaalassaoloajasta!
Itse olen epiduraalista ja muista vahvoista lääkkeistä toista mieltä, kuin joku aiemmin kirjoittanut: en kehoittaisi niitä heti ensimmäisenä pyytämään, vaan rohkaisisin mieluummin kuuntelemaan omaa kroppaa ja testaamaan, josko luomummista ja lievemmistä kivunlievityskeinoista olisi jeesiä. Turha myöskään pohtia, mitä kaikkea VOI ja SAATTAA tulla eteen, parempi ennemmin yrittää olla avoimin mielin ja luottaa itseensä sekä synnärin hlökuntaan, he osaavat asiansa ja ovat siellä juuri sinua varten!
Tsemppiä tulevaan koitokseen :D
Mairaa
vauva olikin hiukan vajaa viisikiloinen, varmaan osittain siksi noin pitkä tuo ponnistusvaihe.
aika kyllä meni yllättävän nopeasti, ainakin näin jälkikäteen ajateltuna =)
sairaalan laskujen mukaan. Ilmeiseti aloittivat laskut siitä kun supistukset alkoivat tulla 5 min välein. Tätä ennen oli jo kuusi tuntia tullut kipeitä supistuksia (ja osa vesistä) 10 minuutin välein.
Minun ensimmäinen tai oikeastaan toinen, mutta eka tuli sektiolla, joten minut laskettiin ensisynnyttäjäksi, niin synnytys kesti kahdeksan tuntia ja oli mun mielestä nopea suoristus. Ponnistusvaihe taisi kestää puolisen tuntia tuosta ajasta, mutta eipä sitä aikaa huomannut lainkaan. Ja kokemus oli ihana epiduraalin ansiosta, kivut katosi ja sain keskittyä supistuksiin ja ponnistamiseen.
Maikku
Yhteensä 4,5 h, ponnistus 2 min!! Aika hurjaa menoa oli, lääkitystä en ehtinyt saada kun menimme niin myöhään sairaalaan. Kuitenkin oli hyvin positiivinen kokemus luomunakin.
Tipalla käynnistettynä 4 h 30 min josta ponnistusta 17 min. Niin vauhdilla mentiin, että kipulääkitys jäi miltei kokonaan saamatta.
synnytys kesti 7t 45min, ponnistus 12min, toinen 8t 30min, ponnistus 15min, kolmas syntyikin paljon nopeammin 2t 25min ja ponnistus 18min.
luin uudelleen näitä viestejä ja kun tarkemmin luin niin eihän Marru 86 tarkoittanut että toinen lapsi syntyi 12 minuutissa vaan oli laittanu erikseen 1, 2 ja 3 vaiheet. =) vähän tarkempi vois olla lukiessaan.
naurattaa!!
kuulosti vain niin mukavalta että saisi lapsen pihalle alle tunnis. =)
hädissäni olin omat kirjoitukset laittanu myös väärin. tietysti. kirjoitin että ekasta ponnistuksesta syliin 4h ja 1 minuutti mutta se oli siis ekasta supistuksesta syliin tuo 4h 1min.
ei sasi vissiin työaikana kirjoitella ku tulee virheitä.
17 t 10min. ! Ja ponnistusvaihe 54min. Tosin sain epiduraalia, joten oisko siina syy (4 kertaa sain). Sain kylla sita ainetta joka vauhdittaa synnytysta, mutta kesti kuitenkin tuon verran. Jouduttiin tekemaan eppari kun en jaksanut enaa ponnistaa. Itsellani havisi ihan ajan taju ponnistusvaiheessa. Hammastyin kun kuulin, etta kesti 54 min.
käynnistettiin Cytotecillä ja koko homma vei 3 h 18 min. Saisi kyllä seuraava olla pikkaisen leppoisampi :)
synnytykseni kesti 7,5 h. Toi aika laskettiin siitä, kun vedet menivät. Supistukset alkoivat 10 min välein n. puolen tunnin päästä vesien menosta, joten " virallisesti" synnytys kait kesti alle tuon 7,5 h. Avautuminen tapahtui aika nopeasti ja oisin saanut alkaa ponnistaa, mutta vauva oli vielä liian ylhäällä ja sitä piti sitten yrittää pinnistellä kyljellään alaspäin. Sitten supistukset alkoivat heiketä, ja ponnistusvaihe kestikin 43 min.
Synnytyksestä jäi pääasiassa hyvät muistot ja olen tosin iloinen, että se meni niin " helposti" ja nopeasti.
Tsemppiä ap:lle synnytykseen!!
Eka synnytys kesti 38 tuntia, josta ponnistusvaihe 20 minuuttia. Ihan hyvin jaksoin vielä ponnistaa, vaikka valvomista kipuineen oli takana jo melkoisen kauan. Kipuihin oli pelkkä ilokaasu, josta tuli vain paha olo, joten jouduin luopumaan siitäkin. Käytännössä synnytin ilman kivunlievitystä. Ei minusta pitkä synnytys ollut sen kummempi kuin seuraavat, paljon nopeammat synnytykset.
Ensimmäisestä tunnistettavasta supistuksesta jälkeisten syntymiseen yhteensä 15 h 28 min. Virallinen kokonaiskesto (supistusten väli 5 min tai alle) 13 h 58 min, josta I vaihe 13 h 27 min, II vaihe 21 min ja III vaihe 10 min. Sairaalassa olimme tuosta ajasta 7 h 48 min.
Koko tuon yli 15 tunnin ajan supistusten väli säännöllinen. Yhtään supistusta ei jäänyt väliin tai väli pitkittynyt. Silti aika lensi siivillä (vaikka synnytinkin koko yön eli valvottua tuli kunnolla) ja päällimmäinen ajatus pään kurkistaessa oli vain, että " ei se voi VIELÄ syntyä" . No joo, syntyihän sitä - pieni tyttö!
Titti
Mulla lukee papereissa 11 tuntia 15 minuuttia,mutta en käsitä miten se on laskettu,ite sanoisin noin 6 tuntia.Ja olin silloin ihan kummissani,että eikös tää nyt tän kamalampaa ollutkaan :)