lapsen luokan varainkeruu, vähän kiukuttaa
Lapseni luokka myi pesuaineita. Mies möi parille työkaverilleen, minä parille ja ostin kotiin niitä myös. Yhteensä 250 eurolla. Vaiva ei ollut kummoinenkaan ja meillä kotonakin noita tuoteita tietty tarvitaan.
Sitten tuli puhetta aiheesta yhden äidin kanssa, hän ei ollut myynyt, eikä ostanut itsekään. Ei ollut vilkaissut edes koko listaa. Mitä??
Eikö kiinnosta kerätä rahaa OMAN LAPSEN hyväksi. Tuotteita oli värilliselle pyykille, valkoiselle, hajustettua ja hajustamatonsta, oli myös nestemäistä ja huuhteluainetta paria sorttia, lisäksi konetiskiainetta jauheena ja tabletteina, sekä yleispuhdistusainetta. Luulis, että omaan kotiin olisi jotain näistä kelvannut, edes kannatuksen vuoksi.
Selvisi sitten, että vain 3 vanhempaa oli myynyt näitä, 4 oli ostanut yhden tuotteen itselleen ja loput ei mitään.
Kommentit (68)
ja raha keruun aloittamista mietitään.
Muutama on tosi aktiivinen ja hoitaa asioita, moni on sanonut, ettei ala myymään mitään eikä osallistu.
Jos osa jo ennalta sanoo, että ei aio osallistua, niin se pitäisi silloin hyväksyä. Itse olen valmis jotain tekemäänkin, mutta tiedän, että pitkässä juoksussa alkaa ottaa päähän jos aina ne yhdet ja samat hoitaa kaiken ja kaikki silti hyötyy.
Vaikeita juttuja.
Yleishyödyllinen yhdistys
Koulu ei ole yleishyödyllinen yhdiostys. Kaikenlainen rahankeruu opetussuunnitelman toteuttamiseksi on laitonta.Vanhempainyhdistyspä onkin yleishyödyllinen yhdistys. Ja jos rahaa kerätään, esim. retkeä varten, mikä ei ole opsissa, niin eipä ole laitonta.
Huvipuisto-, eläintarha-, ja hoplopretket eivät ole ops:ssa. Niiden toteuttamiseen menee yleensä enemmän työaikaa, kuin normaaliin koulupäivään. Retki on opettajalle valvontatilanteena todella raskas ja kuluttava. Harva koulun edustaja noille retkille haluaa into piukassa lähteä. Kyllä ne oppilaiden halua ja tarpeita palvelevat. Rahat eivät siis mene koululle.
lapsen ope on kiva ja tehokas ja hyvä kurin pitäjä. Hän lähtee mielellään.
En haluaisi lastani päästää, kun kyse on ulkosaaristossa telttailusta. Puutiaiset pelottavat.
Ihan asiallisesti, kiitos. Suurin osa lapsista varmaan pääsee hoploppeihin ja matkustelemaan muutenkin. Tämä koko varainkeruu on ihan älytöntä, kuka oikeasti jäisi kaipaamaan, jos nämä pakkomyynnit ja myyjäiset yms jäisivät pois.
pääseekö luokkaretkelle vai ei. Sinne heurekaan nyt voi mennä ihan oman perheen keskenki, eikä tarvi myydä yhtikäs mitään =) arpoja ovat tänä vuonna myyneet, ostettiin ite koko lista, niin ei tarvinu kiertää yhdelläkään ovella. Kaikista paras ja helpoin tapa, että jokainen kustantaa oman lapsensa retken omasta pussista, niin kuin yläasteella tehdäänkin, onneksi. Lisäksi ollaan laitettu suoraan tilille kannatusmaksu, mutta tätähän kaikki mammat ei tiedä ja luulevat, että ei osallistuta mitenkään. Plaah.
Suomen laki ja Opetushallinnon kanta on yksiselitteinen, varainkeruutoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen PISTE.
samaa mieltä. Kaikenlaiset ylihinnoitellut krääsälandiapomppulinnamatkat eivät mitenkään liity opetussuunnitelmaan eikä niitä tarvitsisi koulun puitteissa järjestää ollenkaan. Perheet matkustelevat muutenkin paljon ja mieluummin keskenään tai esim. oman tuttavaperheen kanssa kuin käyttävät lomabudjetin johonkin näin turhaan. Opettajat ovat saletisti samaa mieltä, vastuu ja työmäärä on todella suuri ja suurin osa jättäisi mieluummin väliin koko homman. Kevätretkeksi riittäisi vaikka yhteinen pyörä- je eväsretki tai lyhyt luontovaellus, elokuva- tai teatterireissu ihan omalla paikkakunnalla. Nämä ehkä jotenkin siihen opintosuunnitelmaankin voisi paremmin ympätä.
Ne, jotka välttämättä haluavat koululaisten matkailevan yhdessä, kerätköön koulun ulkopuolella oman porukan kasaan, hommatkoon omat valvojat mukaan ja kerätköön rahat itse. Ratki tietysti koulun ulkopuolella, viikonloppuna tai loma-aikaan. Yhteiseksi pakoksi tällaista ei saa järjestää.
Lapsemme käy joka vuosi luokkaretkellä: Turussa, Helsingissä, Tampereella on jo käyty. Pikkujuttu.
Leirikoulu on tulossa ja se on PALJON kalliimpi.
Kunta ei maksa, koska kenenkään ei ole pakko lähteä leirikouluun, kunta tarjoaa kyllä opetussuunnitelman mukaista opiskelua rinnakkaisluokassa.
Jos kunta ei maksa kyseessä on opetussuunnitelmaan kuulumaton retki eikä kenenkään oppilaan tarvitse istua koulussa muiden leirikouluaikana. Kyllä se on oppilaalle ihan vapaata. Kaikki opetussuunnitelmaan kuuluva on maksutonta ja jos rahaa kerätään johonkin niin se ei kuulu opetussuunnitelmaan eikä näin ollen oppilasta koske mikään koulussaolopakko.
Meidän koulussa aikanaan me ja toinen luokka käytiin leirikoulussa. Toiselle luokalla opettaja tilasi kalliit paketit matkatoimistolta ja silloin matka maksoi 4000 markkaa. (viikko etelässä) Meidän ope taas halusi pihistellä ja etsi meille mahdottoman halvan tarjousmatkan ja kurppaisessa hotellissa selvittiin 1200 markalla viikosta Kreetalla. Jälkikäteen kävi ilmi, että nuo saivat tuota 2800 markan lisäpanostusta vastaan vain asetta paremman hotellin ja kolme retkeä. Kyllä tuli hintaa niille. Ja vanhemmat kiitteli meidän opettajaa ja moni vanhempi intoutui itsekin lähtemään, kun "noin halpa reissu". Hotelli oli tosiaan aika kulahtanut, mutta se ajoi asiansa. Pääasia, että reissuun päästiin.:)
Oltiin yläasteikäisiä silloin.
Suomen laki ja Opetushallinnon kanta on yksiselitteinen, varainkeruutoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen PISTE.
joduin vain niin kovan painostuksen kohteeksi. Eikä lapseni edes halunnut lähteä leirikouluun.
Nämä luokan varainkeruut on lähinnä sitä varten että köyhemmät ja isompi perheiset lapset pääsevät myös sinne luokkaretkelle mukaan, ilman että jokaiselta lapselta tarvitsee maksaa sitä äidin tai isän koko palkkaa.
Muilla joilla sitä hilloa lompakossa ja tilillä on, voisi saada sen mahdollisuuden maksaa sen summan suoraan mitä tarvitaan omalle lapselle, ja muut mammat voisi keräillä sitten itse omalle lapselleen.
Nyt oman lapseni pitäisi myydä jotain suklaapusseja jotka on 2x kalliimpia kuin kaupassa ja 110€ pitäisi saada koko laatikosta ja nyt pitäisi jo tilittää, kun luvattiin että niitä saa leirikouluun asti myydä rauhassa!! Kaiken lisäksi laatikot tilattiin sen enempää vanhemmilta kysymättä, mitä peliä tämäkin nyt on?
Kaiken kukkuraksi lapseni kertoi että omat luokkalaisten isovanhemmat olivat ostaneet suklaapusseja VAIKKA EIVÄT ITSE NIISTÄ PIDÄ EIVÄTKÄ SYÖ!! Säälittävää touhua!
Vierailija kirjoitti:
ja joka vuosi 3-4 mammaa sanoo, että luokan yhteishenki vaatii sitä ja tätä.
En koskaan mene luokan myyjäisiin, en osta tuotteita jne. Maksan rahalla ja säästän, koska en menetä vapaa-aikaani.
Sentään osallistut rahalla. Meidän lapsen luokalla on muutama lapsi ja vanhempi, jotka avoimen törkeästi ilmoittivat, että lapsi tulee kyllä retkelle, mutta yhtään eivät maksa eivätkä muutenkaan tee tikkua ristiin.
Luokkaretkiin pitäisi tulla yhteneväiset säännöt valtakunnallisesti, ja karsia joka tapauksessa pois tuollainen vapaa-matkustaminen ja siipeily. Jos luokkaretken keruu ei kiinnosta, sitten voi retken ajaksi jäädä sinne ilmaiseen kouluun.
Luokan varainkeruu, koulun ja kodin välinen suhde...
Se ikuinen vitutuksen aihe joka tahtoo kaikkia holhoojia ja opettajia aina ärsyttää.
Kun ei vittu voida vaan keksiä jotai järkevää ratkasua mikä sopii kaikille.
Vierailija kirjoitti:
vaan ajatus, ettei oman lapsen luokkansa hyväksi tee sitä vähääkään, että ostaisi edes itse..
En ymmärrä, en.
Minä en osta mitään, minkä heittäisin vain suoraan roskikseen. Osallistun keräyksiin mieluummin antamalla rahaa lapsen mukana opettajalle tai tekemällä suoraan tilisiirron.
Olisin tyytyväinen, jos edes jotain varainkeruuta olisi. Oman lapseni luokan vanhemmat ovat päättäneet, että mitään varainkeruuta ei harrasteta, koska "eiköhän jokaisella ole tähän mennessä joku elinkeino löytynyt" ja kaikki leirikoulut maksetaan suoraan rahana. Leirikouluja on joka toinen vuosi koulun ohjelman mukaisesti ja hinta on ollut 350-400€.
Omilta kouluajoiltani muistan, että meillä (lapsilla) oli vaikka mitä touhua ja viritystä, kun kerättiin rahaa leirikouluun. Jotain tuon kaltaista olisin kaivannut omallekin lapselle, mutta olin ilmeisesti ainoa.
Vierailija kirjoitti:
mielestäni lapsen ei tarvitse tehdä itse yhtään mitään retkelle lähdön hyväksi... Että pullamössö-sukupolvea vaan paapotaan... Meillä lapset kiertää myymässä tuotteita luokkaretkiensä hyväksi. Välillä käy kauppa, välillä ei. Tärkeintä on kuitenkin, että tietäävät tehneensä jotakin retkelle pääsyn eteen!!
eli ei lasten tarvitse myydä sukkia saadakseen oppikirjoja, joten en laita lapsiani myymään sukkia luokkaretkenkään takia.
Vanhemmat haluaa järkätä jotain ylimääräistä ja keräävät rahaa ja sitten jää vielä jotain kustannuksia, joita pitäisi vanhempien maksaa. Kunta ei maksa, koska kenenkään ei ole pakko lähteä leirikouluun, kunta tarjoaa kyllä opetussuunnitelman mukaista opiskelua rinnakkaisluokassa. Ja aina on joku, jonka jääräpää vanhemmat ei voi maksaa pikkusummaa ja lapsi ei pääse luokkatovereidensa mukaan. Minusta vanhemmat voisivat vähän miettiä, kannattaisiko omista periaatteista hieman joustaa, jotta lapsi ei kärsisi.
pääsevät ihan kaikki. Rinnakkaisluokalle jäävät vain ne, jotka eivät halua leirikouluun.
Tästä on olemassa Opetushallituksen ohje eli ketään ei saa jättää pois leirikoulusta siksi, että ei osallistu kuluihin. Tai jos noin tehdään, on leirikoulun oltava kouluajan ulkopuolella eikä opettaja saa siitä erillistä korvausta.
Näin. Tämän tiesi myös erään tyttäreni luokkalaisen vanhempi, joka ei suostunut maksamaan leirikoulusta yhtään mitään. Yllätys, yllätys, tämä vanhempi oli ammatiltaan opettaja.
Emme mekään mitään tilpehööriä lähteneet myymään leirikoulua ajatellen. Maksoimme oman lapsemme osuuden suoraan leirikoulutilille .
Muistelepa nyt ihan tarkkaan, miten se asia meni kun varojen keruusta päätettiin!
Oliko teitä vain 3, jotka päätitte ottaa (ylihintaisia?) pesuaineita myyntiin, vaikka ne 15 muuta vänkäsivät vastaan?
Itse olen aikanani jyrkästi kieltäytynyt ottamasta myyntiin kalliita ja pahanmakuisia keksejä, joilla joku välikäsi vielä rahasti. Joku äiti siinä vieressä yritti ehdottaa, että no myytte naapureilla ja mummoille ... Paha myydä, kun siinä 5 savun kylässä oli 7 koululaista myymässä samaan aikaan samoja tuotteita, ja aika monella heistä oli sama mummo. Eikä ne hautuumaalla lepäävät mummot enää paljon ostelleet.
Paljon viisaampi homma oli koulun myyjäiset, joissa oli itse tehtyä tavaraa. Viis siitä, vaikka joku vanhemmista valmisti itse kranssin itselleen ja maksoi siitä 30€, kun maksaahan ne kansalaisopiston kranssikurssitkin.
osa maksaa omista rahoistaan, osa kerää rahaa ja osa loisii maksamatta tai tekemättä yhtään mitään. Eli sanovat: ei ole varaa eikä aikaa.
Tuo tuntui kurjalta, että jolla kulla oli lapsi maksanut omista rahoistaan ja joutui sitten toisen luokkalaisen hyväksi myymään rättejä. (Kylläpä varmaan niiden suhdekin muuttui huonoksi luokassa.)