Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaan lyhentäminen kurjittaa taas keskituloisia perheitä :(

Vierailija
20.11.2012 |

Hyvätuloisilla on mahdollisuus pitää lapsensa kotihoidossa yksityisen hoitajan turvin.

Työttömät ja työtä vieroksuvat sekä pienituloiset voivat sen sijaan tehdä edelleen miten tahtovat, yhteiskunta maksaa elämisen kuitenkin jollain tulonsiirrolla.

Keskituloiset ovat taas se ryhmä jolle ei jää vaihtoehtoja. En ole fanaattinen kotihoidon puolustaja, mutta puolustan perheiden valinnanvapautta. Itse en olisi voinut kuvitellakaan, että olisin vienyt ylivilkkaan tarkkaavaisuushäiriöisen lapsen päivähoitoon 1-2-vuotiaana. Jos ryhmäkoot olisivat pienemmät, työntekijät koulutettuja, tarpeeksi lastentarhanopettajia ja mahdollisuus tehdä oikeasti lyhyttä työpäivää niin sitten olisin voinut harkita.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse et vaan tekosyiden varjolla tahdo sitä vaihtoehtoa käyttää.

Ja jos 1-2-vuotias on ylivilkas, on syytä katsoa kotiäidin peiliin ja harkita olisiko varhaiskasvatus päiväkodissa sittenkin se parempi vaihtoehto.

Vierailija
2/4 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt jo 7 ja koulussa ja sai olla kotihoidossa 5-vuotiaaksi.

Päivähoito oli lapsen kannalta erittäin raskasta ja hän reagoi voimakkaasti siellä oleviin ärsykkeisiin ja meteliin (20 lasta samassa ryhmässä) eikä saanut tarpeeksi tarvitsemaansa ohjausta.

Nyt lapsi on reipas ekaluokkalainen ja kuten tavallista, ikä ja kypsyminen ovat rauhoittaneet lasta siten, että koulussa pärjää melko mukavasti.

Jos lapsi olisi laitostettu 1-2-vuotiaana, en osaa kuvitellakaan minkälainen hän olisi nyt.

t. ap

itse et vaan tekosyiden varjolla tahdo sitä vaihtoehtoa käyttää. Ja jos 1-2-vuotias on ylivilkas, on syytä katsoa kotiäidin peiliin ja harkita olisiko varhaiskasvatus päiväkodissa sittenkin se parempi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrätte, niin se näkyi lapsesta jo silloin. Synnynnäinen ominaisuus on ollut hänessä aina eikä pompsahtanut yhtäkkiä esiin esim.

5-vuotiaana.

t. ap

Vierailija
4/4 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisilla on mahdollisuus pitää lapsensa kotihoidossa yksityisen hoitajan turvin.

Työttömät ja työtä vieroksuvat sekä pienituloiset voivat sen sijaan tehdä edelleen miten tahtovat, yhteiskunta maksaa elämisen kuitenkin jollain tulonsiirrolla.

Keskituloiset ovat taas se ryhmä jolle ei jää vaihtoehtoja. En ole fanaattinen kotihoidon puolustaja, mutta puolustan perheiden valinnanvapautta. Itse en olisi voinut kuvitellakaan, että olisin vienyt ylivilkkaan tarkkaavaisuushäiriöisen lapsen päivähoitoon 1-2-vuotiaana. Jos ryhmäkoot olisivat pienemmät, työntekijät koulutettuja, tarpeeksi lastentarhanopettajia ja mahdollisuus tehdä oikeasti lyhyttä työpäivää niin sitten olisin voinut harkita.

Ongelma ei niinkään ole kotihoidontuki, vaan työtavieroksuvat, jotka elävät jo nyt tulonsiirroilla. Ovat kotona vauvan kanssa, työttömänä tms ja SILTI PITÄVÄT LAPSET PÄIVÄHOIDOSSA. He jatkaisivat samaan malliin vaikka kotihoidontuki poistettaisiin.

Itse lähtisin ajamaan etenkin alle 3-vuotioaalle lapselle oikeutta omiin vanhempiinsa ja rajaamaan lasten päivähoito-oikeutta 4-5 tuntiin päivässä jos toinen/molemmat vanhempi on kotona.

Haluaisin myös todelliset osapäivähoitopaikat takaisin päiväkoteihin. Nyt kun meidän lapsemme on osapäivähoitoinen 5h/pv hänet lasketaan ryhmässä ylimääräiseksi lapseksi.

Tai vaihtoehtoisesti kehittää kerhotoimintaa niin että se palvelee myös osa-aikatyötä tekeviä.