Olen toisen naisen salattu lapsi
Kaipaisin neuvoja arkaan aiheeseen. Isälläni ja äidilläni on ollut suhde pitkään ja tästä suhteesta olen minäkin siis syntynyt. Isäni on kuitenkin naimisissa toisen naisen kanssa, jonka kanssa hänellä on kaksi lasta. Nämä ovat minua vanhempia.
Isäni on siis elänyt täyttä kaksoiselämää ja tunnen häntä kohtaan varsin ristiriitaisia tunteita. Mutta eniten olen viime aikoina miettinyt näitä sisarpuolia, jotka eivät tiedä minusta mitään.
Pitäisikö heihin olla yhteydessä? Uskovatko he minua? Vihaisivatko he minua?
Kommentit (121)
vaatia isyydentutkimista aikuisenakin, joilloin olet ainakin isäsi tytär virallisesti
isän aikuisille lapsille. Ensin pitää kyllä kysyä, että onko salassapidolle vielä jokin kunnon syy.
Tyhmät vanhemmat ap:lla, mutta silti pitää miettiä vähän laajemmin kuin se oman navan etu.
ottaisin yhteyttä sisaruksiini. En kasvotusten, mutta lähettäisin vaikkapa kirjeen johon liittäisin yhteystietoni. Sillä tavalla saisit asian vaivaamasta sinua, mutta toisaalta annat sisaruksille mahdollisuuden jättää ottamatta yhteyttä. Kyllä minusta kannattaa ainakin tuoda asia päivänvaloon ennemmin kuin viedä asia mukanaan hautaan. Ja kantaa salaisuutta sisällään läpi elämän.
Pahimmassa tapauksessa aiheutat jonkun keskisuuren kriisin sisarusten elämässä, parhaimmassa tapauksessa saat uusia perheenjäseniä elämääsi.
AP,een puolisisarukset ovat yli 30-vuotiaita aikuisia ihmisiä joiden tunteita ei tarvitse suojella kenenkään.
Heidän isänsä vastatkoon heille mut AP,eella on oikeus ottaa yhteys keneen huvittaa.
Ainoa mikä huolettaa on vastaanotto.Kestätkö torjunnan joka voi tulla todella rumalla tavalla?
Ne ihmiset voi käydä sun ja sun äidin kimppuun törkeästi.
Ap,kirjoita kirjeet sisaruksillesi jossa teet kaikki aikeesi selväksi.Kerro heti ettet ole rahan perässä vaan haluat tutustua lihaasi ja vereesi.Sit vaan oottelet vastausta.
Jos isäsi suuttuu,anna suuttua.
21, erityisesti.
Ehkä sen takia ajatus on taas niin pinnalla, että olen itse aikuinen ja tiedän näiden puolisisrustenikin olevan. En enää rikkoisi lapsen perhettä.
En ole vaatimassa perintöä. Haluaisin vain olla oikeasti olemassa ja osa sukua.
Mutta pelkään todella vastaanottoa. Itseni ja tietenkin äitini puolesta. Kirje voisi olla hyvä.
Olisiko oikein vai väärin olla perinnön perään?
Lapsella on oikeus perintöön.
salasuhteesta syntynyttä sisarpuolta.
salasuhteesta syntynyttä sisarpuolta.
Hän on salattu ja piilotettu henkilö koko elämänsä ajan. Hän on kietoutunut vanhempiensa valheisiin eikä ole koskaan voinut olla täysin oma itsensä. KUka hän on,kun ei ole koskaan voinut olla ihan vapaasti kenenkään lapsi?
Salailu on kuluttavaa. Se himmentää identiteetin. Lähes aina ruvetaan vuosien jälkeen etsiä juuriaan, kun niitä juuria ei ole ollut.
On myös raskasta olla se, joka tietää ja jonka täytyy osallistua valheiden vyyhtiin, koska ei ole voinut tehdä toisin.
Ap, et ole vastuussa isäsi ja äitisi valheista. Et ole vastuussa aikuisten sisaruspuoltesi tunteista. Saat olla itsekäs, perinnön perään tai mitä tahansa. Miksi et saisi olla? Olet ihan yhtä paljon isäsi lapsi kuin nämä muut, olet aivan yhtä oikeutettu hänen perintöönsä ja olet oikeutettu tuntemaan sukusi. Se, että isäsi haluaa suojella mainettaan, on aivan käsittämättömän itsekkäästi tehty. Äitiäsi ymmärrän. Hän yrittää toimia "oikein", kun tietää toimineensa väärin.
Toimi siis niin kuin itsestäsi tuntuu parhaalta. Et ole vastuussa muiden tekemisistä tai tunteista. Voit saada ikävyyksiä niskaasi, varaudu niihin. On silti pieni mahdollisuus, että saat ymmärrystä tai ainakin alat itse ymmärtää, mistä sinä olet tehty, minkälaiseen sukuun kuulut.
Numero 28, vihdoinkin joku ymmärtää mun tunteet. Kuinka raskasta lapsen ja vielä aikuisenkin on ollut kantaa tuollaista salaisuutta. En haluaisi satuttaa ketään, mutta en myöskään satuttaa enää itseäni.
Olen elänyt valheessa, keksinyt tarinoita vanhempieni puolesta. Olen ollut ei kenenkään lapsi. Olen ollut rakastettu, mutta isätön. Olen vuosia miettinyt, miten tulisi toimia. Kerännyt rohkeutta toimia oikein, mutta en tiedä mikä on oikein.
Se on raskas taakka kantaa.
Isään tällaisen teon jälkeen. Eikä kyllä kiinnostaisi olla tekemisissä sisarpuoleenkaan . Eihän se ole lapsen vika vaan isän mut silti pistäisi niin vihaksi. Mutta isääsi ota yhteys ja vaadi tunnustaminen. Sano että olet oikeutettu perintöön ja vaadi selitys. Tuollaisen paskanaaman kuuluu joutua selittämään!
Mun mielestä on naurettavaa, että isä muka on ottanut vastuun, mutta ei tunnusta isyyttä. Kissa pöydälle. Totuus vapauttaa, vaikka se sattuisi.
Isään tällaisen teon jälkeen. Eikä kyllä kiinnostaisi olla tekemisissä sisarpuoleenkaan . Eihän se ole lapsen vika vaan isän mut silti pistäisi niin vihaksi. Mutta isääsi ota yhteys ja vaadi tunnustaminen. Sano että olet oikeutettu perintöön ja vaadi selitys. Tuollaisen paskanaaman kuuluu joutua selittämään!
Olen ollut häneen tekemisissä kaikki nämä vuodet. Olisi tavallaan helpompaa, jos vihaisin häntä. Nyt välitän hänestä tosi paljon, vaikka tiedän kuinka kamalan teon hän on tehnyt ja millaista kaksoiselämää viettänyt. En osaa vihatakaan silti. Olen oikeasti hukassa.
Aika rohkeita vanhempasi ovat olleet, jos isäsi on kuitenkin ollut tekemisissä äitisi ja sinun kanssasi.
Isäni on käynyt kotonamme...kyllä, kummallista mutta totta.
Kerro, että haluat ottaa yhteyttä sisaruksiisi ja että jos isäsi haluaa, hän voi ensin puhua heidän kanssaan. Muussa tapauksessa teet sen itse.
Selitä hänelle, miksi olet niin ehdoton. Kerro, mistä kaikesta olet jäänyt paitsi, kun isäsi on päättänyt suojella "oikeaa" perhettään. Kerro, miltä tuntuu olla väärän naisen lapsi. Laita hänet tajuamaan, minkä taakan hän pakotti sinut kantamaan. Sinä kannat isäsi syyllisyyttä, sinä joudut kantamaan taakan häpeästä ja huonosta maineesta, kun isäsi mennä porskuttaa. Sinä kannat jopa taakkaa sisarpuoltesi tunteista, kun isäsi ei siihen pysty. Eiköhän hänen ole aika tehdä jotain myös sinun eteesi, kun olet vuosikausia kantanut tätä taakkaa hänen puolestaan.
Jos isäsi kieltää sinua kertomasta ja kieltäytyy itse, niin kirjoita kirje. Älä enää kanna isäsi pakottamaa taakkaa. Se taakka ei ole sinun.
mutta entäs jos sanot isällesi että joko hän kertoo muille lapsilleen sinusta tai sinä heille!
Sinulla on oikeus sisaruksiin ja heillä sinuun! Ja sinulla on oikeus olla olemassa!
Syytön sinä ja sisaresi ovat! Olkoot vihaisia isälleen.
Ja pyydä se isyystutkimus, koska joku muista lapsista voi väittää teidän valehtelevan. Vaikeahan sitä on tuosta vain uskoa.
Inhottava sanoa, mutta isälläsi voi myös olla muitakin salaisia lapsia....
Joko salailu lopetetaan tai sitten välit poikki "isän" kanssa. On suorastaan törkeää, että hän ei tunnusta sinua lapsekseen virallisesti. Miten voit antaa itseäsi kohdeltavan noin?
Vanhempiesi sotkut eivät ole sinun sotkujasi. Sinun tehtäväsi ei ole osallistua salailuun ja peittelyyn.
En kaivannut äitini ja isäni haukkumista, kuten 15 teki. Tiedän kyllä itsekin, että ovat tehneet väärin.Tiedä nro 15, vaikka olisin sinun sisarpuolesi :)
Kaipasin neuvoja, mitä ITSE tekisin. Kiitos muille vastaajille. Tämä taakka painaa minua. Olen tähän asti ajatellut vain isäni ja äitini tekemää valintaa, mutta nyt kaipaan juuriani ja sisaruksiani. ap.