Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laiska lapsi, 10 v.

Vierailija
18.11.2012 |

Antakaapa vahan vinkkeja miten olette saaneet lapsen tekemaan enemman kotitoita ja ihan tavallisia asioita, esim. viemaan roskansa roskikseen.

Alkaa valilla ottaa pannuun kun roskat, lelut, kotitehtavat jne. jatetaan niille sijoilleen kun lahdetaan johonkin muuhun hommaan. Tanaan siivosin ja pyysin apua, jotta paasemme nopeammin lahtemaan uimaan. Han on ennen tykannyt kovasti pesta lattiat hoyrymopilla, nyt ei kiinnostanut. Kylassa oleva kaveri sai hanet siihen suostumaan, lopputulos se etta kaveri moppasi lattiat kun mina imuroin! Asken tuli kysymaan missa on telkkarin kaukosaadin, kun ei viitsinyt itse etsia. En ollut ollut telkkarihuoneessa painkaan muutamaan tuntiin ja han tiesi kylla sen.

Meilla ei ole viikkorahasysteemia, enka haluaisi naita ihan tavallisia asioita rahaan sitoakaan. Olemme joskus kokeilleet pienen summan antamista "ylimaaraisten" hommien tekemisesta, siis sellaisten, jotka eivat normaalisti kuulu hanen hommiinsa. Nyt vastaus on etta "ei kannata", jos pyytaa jotain noita tekemaan. Myoskaan oman sangyn petaaminen ei kannata, ja joka kerta kun muistuttaa jostakin, naytetaan mutrunaamaa tms.

Minusta hanella on laiskan ihmisen asenne, ilmeisesti olen hanet passaamalla siihen itse opettanut. Miten paasen siita eroon?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeat odotukset, kotipalaveri, keppi/porkkana, jne. nailla mennaan.

Vierailija
2/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapselle kannattaa opettaa jo taaperosta että kaikki osallistuvat. Perhe on tiimi ja jokaisen on osallistuttava kodinhoitoon. Ei se varmaan ole myöhäistä teinillekään, oppia kotitöitä, mutta parempi olisi aloittaa nuorempana.

On opetettu, nyt esiteiniaikana on tullut tuo asenne esiin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotitöihin hyvin. On jaetut hommat, jos nurisee tiskikaapin tyhjentämisestä tarjoan vaihtokauppaa- minä tyhjennän ja hän tiskaa.

Perusoletus kuitenkin on että kaikki tekevät hommia että koti pysyy kunnossa ja arki rullaa. Kukaan ei "auta" kotitöissä, vaan kaikki ovat vastuussa.

Jos lasta pyytää "auttamaan", on se eri asia kuin ajatus siitä että kyseessä on arkirutiiniin kuuluva asia josta jokainen perheenjäsen on vastuussa.

Kannattaa myös muuten opetella aktiivisesti huomaamaan ne asiat jotka sujuvat hyvin ja kertoa lapselle että arvostat hänen panostaan ja työtään.

Tänä aamuna sanoin omalle 11 veelleni että on kiva kun hän aina aamupalan jälkeen heti korjaa jääkaappijutut jääkaappiin. Itse olen siinä laiska mutta inhoan kovettuvia juustonreunoja ja lämpenevää flooraa.

Pikku juttu, mutta huomaamisen arvoinen. :)

Vierailija
4/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paase ellei ensin tee jotain kotitoita. Voi lakasta/mopata lattiat, vieda roskat, pesta vessat, tayttaa/tyhjantaa tiskikone. Tyon suuruuden mukaan saa ajan jonka mukaan saa olla koneella. Jos lapsilla olisi omat iphonet/ipodit/pelikoneet niin ottaisin ne pois kunnes oppii tekemaan kotitoita.

Vierailija
5/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ottaa paahan tuo *asenne*, etta ei halua auttaa, tai tehda omaa osaansa. Ilmeisesti sen asennemuutoksen taytyy lahtea tallaisista lievista kiristyskeinoista.

En ole itsekaan mikaan siivoushullu, mutta laiskan esimerkkia en mielestani ole hanelle antanut. Minulle siisti koti on palkinto itsessaan, ja tuntuu mukavalta jos tavarat on paikoillaan eika tarvitse etsia kun jotakin tarvitsee.

ap

Vierailija
6/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
7/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkään lapsella ei ole vaihtoehtoja. Jos äiti pyytää (=käskee) tekemään jotain, se tehdään. Varsinkin kun et mitään mielipuolisia edes pyydä.

Vierailija
8/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim. roskien vieminen roskikseen on sellainen josta mun mielesta ei pitais edes huomauttaa, samoin sangyn petaaminen, tms.

Eniten tassa siis harmittaa tuo laiska asenne ja etta saa muistuttaa monta kertaa, lopulta arahtaen jos ei ala liiketta tulla. Haluaisin etta meilla olisi kotana iloinen ja hyvantuulinen ilmapiiri, eika tuollaista arahtelya, kiristysta ja uhkailua tarvittaisi tallaisiin paivanselviin asioihin.

ensinnäkään lapsella ei ole vaihtoehtoja. Jos äiti pyytää (=käskee) tekemään jotain, se tehdään. Varsinkin kun et mitään mielipuolisia edes pyydä.

Vierailija
9/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sisältää tietyt kotitehtävät: astianpesukoneen tyhjennyksen ja oman huoneen siivoamisen. Meidän 10-vuotias ei ole tätä yhteyttä kyseenalaistanut.

Minä myös välillä papatan, että minä en ole tämän perheen palvelija.

Vierailija
10/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on kyllä aika paljon vaadittu, että lapsi toimisi ensimmäisellä pyynnöllä....sellaista lasta (siis tuon ikäistä) en ole vielä elämässäni nähnyt....

Vierailija
11/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mita jotakin sanon :D

ap

minusta on kyllä aika paljon vaadittu, että lapsi toimisi ensimmäisellä pyynnöllä....sellaista lasta (siis tuon ikäistä) en ole vielä elämässäni nähnyt....

Vierailija
12/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikeasti jopa sellaisia, jotka hoitavat velvollisuutensa muistuttamatta.

Ap, sulla on kaksi vaihtoehtoa: joko rangaistusysteemi tai palkkiosysteemi. Eli johdonmukaisesti rankaiset laiskuudesta tietsikan menetyksellä tms TAI palkitset mukisematta toimimisesta. Vaikkapa joku nappi purkkiin joka kerta ja kun on nappeja tarpeeksi, niin joku palkinto. Yleensä palkkiosysteemi toimii ja kannustaa paremmin.

Vierailija
13/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat yleensä ihan perusolemukseltaan "laiskoja" eivätkä tee kotitöitä ilman muistuttamista. Toki varmaan poikkkuksiakin on, ja ehkä joillain vanhemmilla on niin selkeät säännöt ja tiukka kuri, ettei lapsi uskalla jättää hommia tekemättä...

Minusta lapselle kannattaa opettaa jo taaperosta että kaikki osallistuvat. Perhe on tiimi ja jokaisen on osallistuttava kodinhoitoon. Ei se varmaan ole myöhäistä teinillekään, oppia kotitöitä, mutta parempi olisi aloittaa nuorempana.

Eli vaihtoehtoja ei anneta, vaan hommat on hoidettava. Ehkä ajan kanssa voi antaa päätäntävaltaa, tai kysyä minkä kotityön vaikkapa kahdesta valitsee.

Vierailija
14/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peesaan edellisiä siinä että joko rangaistus tai palkinto systeemi käyttöön.

Lelut ja muutkin lapsen tärkeät asiat jotka lojuu väärässä paikassa voi laittaa "pois" ja ne joutuu tienata takaisin.

Minä olen muistuttanut että kotityö joka tehdään automaattisesti on arvokkaampi mitä se johon pitää patistella. Ja jos työ ei tule tehtyä ennenkuin äidin ärinällä ei siitä tartte saada mitään palkkiotakaan vaikka hyvällä mielellä tehtynä siitä olisi saanutkin jotain.

Kannattaa myös kysyä lapsen mielipidettä asioihin. Onko sängynpetaaminen lapsen mielestä tärkeää ja järkevää ? Miksi se kannattaa tehdä täytyy sinun perustella. Ja se miksi se on lapsen juttu eikä äidin.

Vierailija
15/15 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiot saada aikaan muutoksen.

On kohtuullista, että kaikki tietävät, missä mennään, etkä vain yhtäkkiä muuta systeemiä. Varatkaa aikaa, istukaa rauhassa alas, keskustelkaa läpi mitä kaikkia kotitöitä on ja mikä sinua harmittaa. Kysy lapselta ehdotuksia toimenpiteistä ja seuraamuksista. Kuuntele ja pyydä perustelemaan.

Selvää on, että kaikkien täytyy kykyjensä mukaan osallistua. Mielestäni yhteisistä hommista ei myöskään maksella palkkioita. Jos lapsi sellaisia vaatii, kysy mitä hän puolestaan maksaa sinulle niistä kotihommista, mitä sinä teet...