Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla sijoitusasunto? Entä rahoitatko sen vuokratuloilla omaa asumistasi/asuntolainaasi?

Vierailija
16.11.2012 |

Miten kaikki onnistui? Nyt saa kehua itseään ja taloudellista älyään ja pelisilmäänsä vapaasti!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asunto oli meidän kakkosasunto ja siinä ei oltu koskaan kirjoilla, joten siksi sijoittaja katsoi sen sijoitusasunnoksi.

Sitten toinen asunto omistettiin vain 2kk ja siihen ei muutettu koskaan ja sekin katsottiin tietty sijoitusasunnoksi.

Molemmat tuottivat noin 20 t, joten "huonosta" suunnittelusta huolimatta ei niistä paha mieli jäänyt.

Vierailija
2/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ostaa ja myy kalliimmalla niin voitosta tulee maksaa veroa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän liikehuoneistojen vuokrat ovat pienempiä kuin asuinhuoneistojen vuokrat eikä suurempia. Eli aika arvokas liikehuoneisto kyseessä! Mistä olet sen saanut / ostanut ja mikä on huoneiston ARVO?

Hivenen hämäävää nimittäin esitellä täällä tuollaista vuokratuottoa jos sen saamiseksi pitää ensin hankkia toista miljoonaa maksava lukaali. 200 000 euron lainalla tuota liikehuoneistoa ei ole taatusti ostettu!

Vierailija
4/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei riitäkään. en ole laskenut tuottaako lopen mitään, mutta jonkinlaista pakkosäästämistä kuitenkin, kun ei muuten saa säästöön mitään.

Vierailija
5/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaa? Miten vastike, maksatko sen kokonaan omasta pussista? Tuo kuulostaa jo todella typerälle..

Vierailija
6/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voittoa ei kyllä liikoja tule :)

Vierailija
7/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki jos maksettais lainaa hitaammalla tahdilla, vuokra riittäis siihen. vuokralainen maksaa kaikki kulut.

Vierailija
8/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minäkin maksan sillä sijoitusasunnon lainaa pois. Hyvä säästämistapahan se on.

Toista asuntolainaani maksan itse pois ja joskus sitten on 2 asuntoa :)

Saan maksettua 5 vuotta aikaisemmin sijoitusasunnon pois, joten 5 viimeistä vuotta maksan tämän asunnon lainaa vuokratuloilla.

Vierailija
9/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin meidän velattoman omakotitalon. Tarkoituksena oli lasten kanssa väliaikaisesti ausa vuokralla ja siinä sitten tuli kertaan, jos toisenkin käyty asuntonäytöissä, mutta mikään ei vaan ollu meidän näköinen.

Sitten vaan loppujen lopuksi sattumien kautta, tuli ostettu ensin yksiö ja sitten kaksio. Näiden tuotoilla sitten maksettaan vuokraa ja sijoitetaan muutenkin rahastoihin.

Vierailija
10/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratuloilla rahoitan ne sijoitusasunnot. :=DD

Vierailija
11/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin sen omaksi asunnoksi muutettuani Helsinkiin opiskelemaan. Olin ja olen edelleen täysin persaukinen, joten jos olisin vuokralla asunut, vuokrarahat olisivat haihtuneet taivaan tuuliin joka kuukausi. Nyt kun olen omaani maksellut, omaisuuteni on sentään karttunut vaikka rahaton olen edelleenkin.

Hiljattain mieheni osti isomman asunnon, johon muutimme yhdessä. Näin sekä omani että miehen opiskelijakämpät jäivät sijoitusasunnoiksi. Kumpikin on nyt vuokrattu, ja vuokratuloilla pystymme maksamaan kämppien lainaerät, vastikkeet ja vuokratulojen pääomaverot. Hieman jää tällä hetkellä ylikin, kun lainojen korot ovat niin matalalla.

Nykyhinnoilla jos ostaisi sijoitusasunnon, siitä saatava vuokratulo ei kyllä mitenkään riittäisi kaikkien kulujen, verojen ja sitten vielä lainaeränkin maksamiseen, vaan osa lainaerästä olisi maksettava itse. Silti se voi olla ihan hyvä säästämistapa: omaisuus karttuu kuitenkin kuukausittain isommalla summalla kuin minkä itse sijoittaa kuukaudessa. Jos lisäksi asunnon arvo nousee, omaisuus karttuu vielä enemmän.

Oman sijoitusasuntoni arvo on noussut niin paljon, että vaikka lainaa on jäljellä vielä 55 000,-, saisin asunnon myymällä 125 000 euroa käteen (miinus verot). Lainaa otin alun perin 95 000,-, eli lyhennyksiä olen maksanut yhteensä 40 000 euroa.

En missään nimessä olisi saanut edes tuota neljää kymppiä säästettyä kymmenessä vuodessa opintotuesta ja valmistumisen jälkeisistä pätkätöistä, jos olisin samalla maksellut vuokraa joka kuukausi. Korkoja ja vastikkeita toki olen maksanut nytkin, mutta niiden yhteismäärä on paljon pienempi kuin kuukausittainen vuokra olisi ollut.

Aikanaan kun tuo sijoitusasuntoni on maksettu, aion ostaa toisen sijoitusasunnon ja maksella sen lainanyhennyksiä ja kuluja kummankin kämpän yhdistetyillä vuokratuloilla. Jos pääsisin tilanteeseen, jossa minulla olisi neljä velatonta sijoituskämppää, voisin niiden vuokratuloilla jo rahoittaa omaa, vaatimatonta elintasoani. Tai samalla töissä käymällä vähän parempaakin elämää. Mutta luulenpa, ettei minulla tule olemaan mahdollisuutta ihan noin monen velattoman kämpän hommaamiseen omana elinaikanani.

Vierailija
12/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta ja jokaiselle on ostettu oma asunto, kun ovat syntyneet. Ovat minun ja mieheni nimissä, mutta heille ne aiomme antaa.

Kaikissa on pitkä laina-aika, 20 v ja lainanlyhennykseen käytetään ainoastaan vuokratulo - verot - vaistike ja lisäksi lapsien lapsilisä ja extra 100 euroa. Kummatkin isovanhemmat aina välillä antaa rahaa lapsien kuluihi, jotka me vanhempina tietenkin maksamme joka tapauksessa, joten laitamme "omaa rahaa" 200 euroa per asunto per kk.

Vierailija
13/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteisomistuksessa 6 sijoitusasuntoa. Miehelläni on alan ammattilaisena pettämätön vainu hyvistä sijoituskohteista. Laskee tosi tarkkaan aina tuotto% ja aina on vähintään se vuokra saatu, jota hän on ajatellutkin.

Näillä lyhennämme omaa asuntolainaa todella mukavasti.

Vierailija
14/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa niitä lyhennyksiä vuokratuloilla.

Jos saa vuokraa 1000 e/kk ja vastike on 200 e/kk, ja korkokulut 100 e/kk, niin tuotoksi lasketaan 700 e/kk, josta jää verojen jälkeen vajaa 500 e/kk. Ei sillä kovin kaksisti lainaa lyhennetä.

Vierailija
15/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sijoitusasunto tällä hetkellä löytyy.

Vuokralaisen maksamalla vuokralla saan ainakin sijoitusasunnon vastikkeet (n. 200 euroa/kk), sijoituslainan korot (n. 200 euroa/kk) ja vähän myös lainaa maksettua (n. 300 euroa/kk). Pikkuisen pitää laittaa omastakin pussista joka kuukausi että pysyn sopimassani maksuaikataulussa.

Eli en todellakaan pysty maksamaan omia asumiskustannuksia sijoitusasunnon tuotoilla, kun velkaakin tuosta asunnosta vielä on jäljellä.

Vierailija
16/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastikkeeseen ja paljonko vero% siitä on?

Entä paljonko saatte vuokraa?

Eli paljonko jäätte kuussa plussalle tai miinukselle? Selviä lukuja kehiin kiitos :)

Itselläni huoneisto, josta velkaa n.200 000e, maksan kuussa lainaa korkoineen 1500e, vastike n.600e ja verot n.1000e eli menot yht.3100e

Vuokratuloja 3600 e/kk - menot 3100e = jää käteen n. 500e /kk, toki jos remontti tulee niin vastike nousee jne.. niin ei jää tuotakaan.

Toki sitten kun laina oon maksettu, niin jää kivasti käteen :)

Vierailija
17/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka helposti pankista saa lainaa sijoitusasuntoa varten? Millä prosentilla se asunto kelpaa vakuudeksi? Paljonko pitää olla omaa rahaa?

Kiitos tiedoista!

Vierailija
18/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ mahdolliset korjauskulut ja uudistukset. kyseessä on ok-talo. veroja ei juuri ole tarvinnut maksaa, vähennykset on kuitanneet ne. pahin miinus on se, jos vuokralaiset lähtee ja tulee tyhjiä kuukausia.

Vierailija
19/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sijoitusasuntoja ja viivan alle ei jää mitään.

Vierailija
20/37 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lukuja kehiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme