Ketkä ovat mielestäsi sisaria ja veljiä ja
ketkä sisar- ja velipuolia:
A) Sama äiti, eri isät
B) Sama isä, eri äidit
C) Uusperheen lapset vanhempien edellisistä liitoista
Ikuinen väittelynaihe, ratkaiskaa tää mulle!
Kommentit (15)
päiväkerhossa läpi, että kasteessa liitytään Jumalan perheeseen. Jumalan perheessä ollaan kaikki siskoja ja veljiä keskenään.
a) sisar- ja velipuolia
b) sisar- ja velipuolia
c) sisar- ja velipuolia
Käytännössä ainakin samassa taloudessa kohdissa a ja b, kokevat lapset yleisimmin olevansa sisaruksia ilman puolikasta.
Suomen kielessä ei valitettavasti(?) ole sanaa erottamaan siskoa/veljeä, jolla on yksi yhteinen vanhempia sisaruksesta jolla ei ole yhtään yhteistä vanhempaa. Esimerkiksi nglannin kielessähän tämä ero löytyy.
a sisaruksia
b sisaruksia
c puolikkaita
Eri äiti tai eri isä niin silloin on siskopuoli ja velipuoli.
Uusperheen "sun ja mun lapset" eivät ole biologisesti tietenkään mitään sukua mutta ehkä henkisesti ovat. Mutta nämä lapsethan voi mennä vaikka aikuisena keskenään naimisiin...ei sitä mikään estä...tai seurustella teininä keskenään.
on meidän lapsille veikka. Ei olla puoliteltu mitään. Ja ihan sama juttu miehen exän uudessa perheessä: sen lapset ovat jutuissa tämän poikapuoleni sisaria, ei puolikkaita. Mulle tää on tunnekysymys ja muusta en välitä :)
Eri äiti tai eri isä niin silloin on siskopuoli ja velipuoli.
Uusperheen "sun ja mun lapset" eivät ole biologisesti tietenkään mitään sukua mutta ehkä henkisesti ovat. Mutta nämä lapsethan voi mennä vaikka aikuisena keskenään naimisiin...ei sitä mikään estä...tai seurustella teininä keskenään.
Meillä lapsista puhutaan ihan sisaruksina, vaikka yhdellä onkin eri isä. Emme erottele mitään puolikkaita, vaikka OIKEASTI ovat sisaruspuolia.
joilla on samat biologiset vanhemmat. Kaikki loput on sisaruspuolia.
a sisaruksia
b sisaruksia
c puolikkaita
logiikan mukaan c olis puoliksi sisaruksia kun ei ole verisukua ollenkaan? Sillä puolikkaallahan nimenomaan viitataan siihen, että ei olla täysin samoista vanhemmista, vain toinen on sama.
mun veljet ja siskot on ihan veljiä ja siskoja vaikka meillä on vain yksi yhteinen vanhempi. Isäpuolen poika on mulle velipuoli, usein puhun kuitenkin veljestä, koska ollaan asuttu ja eletty samassa perheessä lapsesta aikuiseksi. Ei mun sisaretkaan koe mua puolikkaaksi. Siskopuoli kuulostaa etäiseltä.
Pässit!
Jaa toki suurta viisauttasi!?
sisarus = samat vanhemmat
puolisisarus = toinen vanhemmista sama
Isä- tai äitipuolen lapset eivät ole mitään sukua.
Molemmat vanhemmat samat = sisarus
Toinen vanhemmista sama = sisko-/velipuoli
Ei samoja vanhempia = ei millään tavalla sisaruksia
Mä olen sisilialainen eli mulle vain puhdas veri ratkaisee mut...
A) Sisar ja veli puoli ollaan kun vain toinen vanhemmista on sama.
B) Katso edellinen.
C ) Uusperheen edellisen liiton lapset eivät ole muuta kuin oman vanhemman uuden puolison lapsia.
Suomessa jankataan tästä koska suomen kielessä ei ole vastaavaa kuin esim.englannissa.Stepbrother ja halfbrother tarkoittavat selkeästi eri asiaa kun suomen kielessä.
Minkä
logiikan mukaan c olis puoliksi sisaruksia kun ei ole verisukua ollenkaan? Sillä puolikkaallahan nimenomaan viitataan siihen, että ei olla täysin samoista vanhemmista, vain toinen on sama.
sen saman logiikan kuin äitipuoli on äitipuoli ja isäpuoli isäpuoli. Eihän hekään mitää verisukua ole, eikä siis edes niitä puolikkaita. Paras vaan kutsua heitä etunimillä!
ja C on uussisaruksia; käytännössä saman äidin lasten on kai helpompi pitää toisiaan "oikeina" sisaruksina, jos siis ovat ikänsä eläneet yhtenä perheenä.
Meidän perheessä on A ja C lapsia; ja tuo A-esikoiseni on ollut myös B-lapsi.