Tiesitkö, että työkyvyttömyyseläkkeellä voi tehdä töitä tai opiskella?
Saan eläketta noin 800e kuussa ja sen päälle voisin tehdä vaikka osa-aikatöitä 700e:lla kuussa. Voin myös opiskella tuon rahan turvin, eikä tarvitse kituutella pienellä opintorahalla.
:)
Kommentit (44)
Haukkujat eivät ilmeisesti osaa eläytyä tilanteeseen, missä työikäinen joutuu jäämään eläkkeelle vaikkei olekaan esim. neliraajahalvaantunut.Hyvä että voi vähän käydä töissä, ettei pää leviä täysin.Vanhuuseläke jää tosiaan pieneksi.Jokuhan saattaa hykerrellä tämän tiedon saatuaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttuni on aikoinaan saanut työkyvyttömyyseläkkeen mielenterveydellisistä syistä. Mutta taustalla olikin alkoholiongelma (jonka piilotti mt-ongelmien taakse), on nyt täysin parantunut ja kuivilla.. Mietin, että mahtaako tämä tuttuni elellä edelleen eläkkeen turvin ja mm. Matkustella, harrastaa, sisustaa ja hoitaa kotia eläkkeellä vai voiko Kela peruuttaa jo saadun eläkepäätöksen?
Tiedän joo; Katkeruus kaivaa kalatkin vedestä, mutta kyllä mua joskus ottaa päähän tän valtion sosiaalietuudet. Ne saa, jotka a)kehtaa pyytää b) osaavat valehdella ja c) eivät välitä tippaakaan
Tutullasi siis eläke mt-syistä. Alkoholismin taustalla on usein joku mt-ongelma, jota sitten yritetään "lääkitä" alkoholilla, eli huonolla lääkkeellä. Tuttusi on siis ihan aiheesta kirjoitettu eläkkeelle.
On se kumma, että kadehditaan jopa mt-ongelmia. Nehän eivät välttämättä ulkopuoliselle näyttäydy, vaikka asianomaisella itsellään olisi kuink paha olo.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä että äitisi on 40 prosenttisesti kykenwvä omaan työhön.Ei enempää.Työkyvyttömyyseläkkeellä vanhuuseläkekertymät ovat lähes olemattomat.
Jos olet työskennellyt työkyvyttömyyseläkkeesi rinnalla vuonna 2005 tai sen jälkeen, työstäsi on karttunut uutta työeläkettä. Karttuneen eläkkeen saat hakemuksesta maksuun, kun työkyvyttömyyseläkkeesi muuttuu vanhuuseläkkeeksi ja työskentely on päättynyt.
https://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/vanhuuselake/Sivut/defaul…
Suurin osa työkyvyttömyyseläkkeistä pitäisi poistaa ylipäätään. Hyvin harvassa on ne ihmiset, jotka eiväy fysiikkansa puolesta pysty tekemään mitään työtä. Pyörätuolissa istuvalle halvaantunutkin esim pystyisi tekemään minun töitäni, jne. se että just omaa työtä ei pysty 100% täysillä tekemään ei ole minusta mikään syy. Maailmassa on muutenkin ihmisiä jotka eivät just omaa ammattiaan pääse tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Saan eläketta noin 800e kuussa ja sen päälle voisin tehdä vaikka osa-aikatöitä 700e:lla kuussa. Voin myös opiskella tuon rahan turvin, eikä tarvitse kituutella pienellä opintorahalla.
:)
Opiskella sen takia, että pääsee orjaksi. Vuokraan ja elämisen kuluihin ei voi vaikuttaa ja kuukauden jälkeen kädessä on känsät.
Ihmisrobotin paikka vapaana.
Tiedän ja mies tietää myös. Valittaa koko ajan rahan puutteesta ja haukkuu minua, kun valitsin pienipalkkaisen ammatin tai jos minulla ei ole töitä. Itse pystyisi montakin hommaa tekemään, muttei mistään etsi/kysele. Välillä myöntää, ettei pystyisi rutiinityöskentelyyn tai aamuheräilyyn (aina noita inhonnut), mutta jos minä sanon, että inhoan aamuherätyksiä tms. se onkin laiskuutta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ja mies tietää myös. Valittaa koko ajan rahan puutteesta ja haukkuu minua, kun valitsin pienipalkkaisen ammatin tai jos minulla ei ole töitä. Itse pystyisi montakin hommaa tekemään, muttei mistään etsi/kysele. Välillä myöntää, ettei pystyisi rutiinityöskentelyyn tai aamuheräilyyn (aina noita inhonnut), mutta jos minä sanon, että inhoan aamuherätyksiä tms. se onkin laiskuutta sitten.
Voisitko muuttaa meille?
Ei voi. Vakuutusyhtiö katsoo, että silloin on myös työkykyinen. Kelan rerussit ei varmaan riitä ihmisten seuraamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työkyvyttömyyseläkkeistä pitäisi poistaa ylipäätään. Hyvin harvassa on ne ihmiset, jotka eiväy fysiikkansa puolesta pysty tekemään mitään työtä. Pyörätuolissa istuvalle halvaantunutkin esim pystyisi tekemään minun töitäni, jne. se että just omaa työtä ei pysty 100% täysillä tekemään ei ole minusta mikään syy. Maailmassa on muutenkin ihmisiä jotka eivät just omaa ammattiaan pääse tekemään.
Hankipa jostain pyörätuoli ja elä sen kanssa vaikka kaksi viikkoa putkeen. Kerro sitten, miten sujuu yölliset vessareissut, työmatkat ja muu elämä. Itsekin teen siistiä sisätyötä, mutta pyörätuolia käyttäen en edes pääsisi työpaikkaani sisälle, en pääse siellä ilman jalkoja taukotilaan tai neukkariin. En kyllä usko, että työkaveritkaan kantaisivat minua joka paikkaan. Tuosta syystä työnantaja voisi vallan hyvin irtisanoa minut ja arvaa vaan, miten helppoa olisi löytää uusi työpaikka.
Harvempi pääsee/joutuu eläkkeelle terveenä. Itse olisin mielellään pysynyt kumminkin työelämässä TeRvEeNä,kun tää Rikkaan Rikollisen elämä on ihan "liian" helppoo. Rahaa on ku rosvopääliköllä,ettei pa...lle taivu.
Pahinta työkyvyttömyyseläkkeellä on köyhyys ja syrjäytyminen. Se että sitä "pitäisi" hävetä. Työkykyiset kertovat päin naamaa että jos he olisivat eläkkeellä, he matkustaisivat ja tekisivät kaikkea mitä eivät voi tehdä töissä ollessa. Sen sijaan he eivät kerro millä he kustantaisivat kaiken sen matkustelun ja tekemisen koska eivät tiedä millaista kädestä suuhun eloa on elää köyhänä, sairaana ja työkyvyttömänä.
Kun olet -todellakin joutunut- työkyvyttömyyseläkkeelle, ei poispääsy ole helppoa. Kukaan ei auta, kukaan ei kerro miten tästä helvetistä pääsisi pois, kuntoutukseen et pääse, kukaan ei ota töihin, olet vankina sairauksiesi ja työkyvyttömyytesi kanssa.
Silti: koen olevani hukkaan heitetty voimavara. Kykenisin -edes johonkin- jotta voisin olla veronmaksaja ja kokea olevani hyödyllinen osa yhteiskuntaa.
Ongelma on se että työkyvyttömyys määritellään 100%:ksi jos sinut potkaistaan eläkkeelle. Vaikka näin ei todellisuudessa olisi! Ainakin itse koen olevani täysin tuon 100% määritelmän vanki. VOisin aivan hyvin tehdä -jotain- töitä! Miksi töitä ei voisi vaikka vaihtaa, edes hetkeksi, työkyvytön voisi hyvin yrittää tehdä osan töistä ja työssäolijat saisi hetken hengähtää, eikö se kaikille olisi win-win tilanne?
En useinkaan uskalla kertoa olevani työkyvyttömyyseläkkeellä koska häpeän sitä. Juurikin saatuani kuulla yllämainittuja kommentteja suoraan päin naamaa. Se taas on johtanut eristäytymiseen ja yksinäisyyteen: sen sijaan että ihmiset hyväksyisivät että työkyvyttömäksi joutuminen ei ole ihmisen oma syy vaan tragedia, ihmiset syyllistävät, ovat kateellisia, vihaisiakin "minäkin haluan eläkkeelle" jne.
Vaihtaisin milloin tahansa paikkaa kenen hyvänsä työkykyisen kanssa. Vastalahjaksi saisit -kaiken-, sairauksia myöten.
Minua ottaa pannuun työkyvyttömistä naputtajat ja varsinkin he, jotka toitottavat kuinka varmasti on joku työ, jota työkyvytön voisi tehdä.
.
Itse olen fyysisistä syistä työkyvytön ja jouduin eläkkeelle jo ennen kuin pääsin työelämään. Olen onnistynut vuosien saatossa, vaikkei lääkärit oikein uskonutkaan, kuntouttamaan itseäni paljon ja elän tätä nykyä sairauksistani huolimatta arkea, johon osaan olla tyytyväinen. Moni terve tuskin tällaista elämää kestäisi, mutta minulle se on paljon. Välillä unelmoin täysillä siitäkin, että pääsisin joskus vielä töihin.
.
Takuulla tästä maailmasta löytyisi montakin työtä, jota minun nykyisessä kunnossani oleva ihminen käytännössä pystyisi tekemään vaikka osa-aikaisesti, mutta kuka minulle tällaisen työn järjestää? Ilman alan koulutusta, kokemusta, osaamista, ilman taitoja, joita en terveenäkään kykenisi hankkimaan. Jokaiseen työpaikkaan on tungulla myös terveitä, täyden työpanoksen antavia, osaavia, koulutettuja ihmisiä.
.
Monilla tuntuu olevan myös kumma käsitys siitä, että työkyvyttömien vammat ja oireet ovat jotenkin vakioita ja vain jotain yhtä tiettyä fyysistä toimintoa rajoittavia. Oireet voivat vaihdella rajusti ja täysin ennustamattomasti. Tänään voi olla tai olla olematta hyvä päivä, siinä omassa mittakaavassa. Huomenna voit olla niin kipeä ja huonovointinen, ettet pääse sängystä ylös. Tai niin väsynyt, ettet oikein muista omaa nimeäsikään. Kuinka teet töitä tällaisessa tilanteessa? Missä työssä työtehtävät voi tehdä ihan milloin vain, ettei ole väliä teetkö ne tänään vai ensi joulukuun kolmas päivä?
.
Harvoin työkyvyttömällä on vain se yksi ongelma, esim käsi, joka ei toimi, tai jalat, jotka ei kanna, jolloin tämän yhden haasteen voi jollain tapaa kiertää apuvälineiden avulla tai tehdä jotain, missä ei sitä kättä tai jalkoja tarvita. Oireet ja ongelmat ovat yleensä moninaiset ja vaikuttavat yhdessä tavoilla, joita tavan pulliainen ei osaa kuvitellakaan.
.
Jospa annettaisiin työkyvyttömien olla eläkkeillään ja nauttia elämästään sen, minkä pystyvät ja tehden myös niitä töitä eläkkeensä ohessa sen, minkä pystyvät. Suomessa eläkkeelle on vaikea päästä, joten harvassa on he, jotka ovat väärin perustein eläkkeensä saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Sullahan helppo työ on, kun sitä pystyy tekemään ilman koulutusta ja työkokemusta. Oletko istumassa jossain tienristeyksessä laskemassa ohikulkevia autoja?
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä että äitisi on 40 prosenttisesti kykenwvä omaan työhön.Ei enempää.Työkyvyttömyyseläkkeellä vanhuuseläkekertymät ovat lähes olemattomat.
Työkyvyttömyyseläke on TÄYSI eläke, siinä on mukana ns. tulevan ajan osa. Kun töyttää 65, eläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi, joka on myös täysi eläke. Jos saan nyt työkyvyttömyyseläkettä 4000 e/kk niin saan ihan tuon samam summsn vanhuuseläkettä kun täytän pian 65. Ei se vanhuuseläke ole yhtään huonompi. Ottakaa asioista selvää.
T. Isoäiti
Isoäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke on TÄYSI eläke, siinä on mukana ns. tulevan ajan osa. Kun töyttää 65, eläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi, joka on myös täysi eläke. Jos saan nyt työkyvyttömyyseläkettä 4000 e/kk niin saan ihan tuon samam summsn vanhuuseläkettä kun täytän pian 65. Ei se vanhuuseläke ole yhtään huonompi. Ottakaa asioista selvää.
T. Isoäiti
Ok, minä jo säikähdin että kuinka eläkkeeni käy kun se muuttuu vanhuseläkkeeksi, jos tuo lainaamasi kirjoittaja olisi ollut oikeassa.
On se ihme, että ihmiset "pääsevät" eläkkeelle. Minusta oli häpeällistä jäädä eläkkeelle 61,5 vuotiaana. Työnantana ei halunnut katsella vanhoja, vaan tuuppasi kaikki yli kuusikymppiset heti eläkkeelle, kun vain oli mahdollista. Sain toki n. 1,5 vuotta työnantajan maksamaa yksityistä lisäeläkettä ennen kuin pääsin 63-vuotiaana vanhuuseläkkeelle. TVR-maksutkin takaavat, että vanhojen irtisanottujen työttömyyskorvaukset peritään työnantajalta eivätkä ne mene veronmaksajien piikkiin.
Toki, jos on oikeasti sairas, eläkkeelle pitää päästä. Oikeudenmukaista tuo eläkkeelle pääsy ja pääsemättömyys ei kiuitenkaan aina ole. Varsinkin jos päätöksen tekee vakuutuslääkäri, joka ei ole ikinä potilasta nähnytkään. Toki on vaikeaa arvioida mielenterveydellisten ja vaikkapa tuki- ja liikuntaelinvaivojenkin astetta ja päättää, onko ihminen työkyvytön vai -haluton.
Isoäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Isoäiti
Isoäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Isoäiti
Tiesin! Äitini pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle mielestäni aika kepein perustein 58-vuotiaana. Hänen palkkansa ennen eläkettä oli 5400 Euroa. Saa eläkettä tällä hetkellä sen 3200-3300 Euroa. Puoli vuotta oltuaan eläkkeellä hänelle tarjottiin osa-aikaista työtä omalta alalta ja työtunnit olisi laitettu sillai, että saisi sen reilun 2000 Euroa/kk, jonka saa tienata eläkkeen päälle. Ts. tekemällä 40% työaikaa saisi saman kuin töissä ollessa, koska eläke on 60% palkasta ja 40% saa tienata. Uskomatonta. En meinannut millään käsittää itsekään, miten tuo on mahdollista, jos on kerran todettu työkyvyttömäksi.
koko ajan rahaa! Sen sijaan kaikki ihmettelemme sitä, miten hän voi työkyvyttömyyseläkkeellä tehdä sitä samaa työtä, josta se työkyvyttömyyseläke maksetaan. Ihan itsekin "naureskelee" sitä.
Ja tuo 60% tarkoittaa, että 60% saa laskennallisesta palkasta eli palkasta, jota saisi töissä tällä hetkellä. Hän saa siis 100% eläkkeen ja sen päälle tienata 40% siitä samasta laskennallisesta palkasta. Ts. saa ihan saman rahan kuin työssä ollessaan ja tekee vain 40% työaikaa.
Eläkkeen perusteetkin on niin ja näin. Tiedän monia sairaampia, jotka ei pääse millään pois töistä. Omasta mielestäänkin on vähän turhaan eläkkeellä. Siksi tekeekin töitä.