Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hammaskisko estää puremista?

Vierailija
15.11.2012 |

Voi jopa lisätä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan suojaa omia hampaitasi, eli ottaa vastaan purennan aiheuttaman paineen. Näin ollen omat hampaasi eivät kulu eikä tule halkeamia.

Käsittääkseni yleensä tavoite on laukaista leukalihasten jännitystä. Miten tuo niitä muka laukaisee.

Vierailija
2/15 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan suojaa omia hampaitasi, eli ottaa vastaan purennan aiheuttaman paineen. Näin ollen omat hampaasi eivät kulu eikä tule halkeamia.

Käsittääkseni yleensä tavoite on laukaista leukalihasten jännitystä. Miten tuo niitä muka laukaisee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai rentoutuu kun sormee ei voi purra

Vierailija
4/15 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaasti puremisesta huolimatta ja näin ei synny niitä jumeja. Hampaat ei kulu ja muutenkaan ei voi purra niin lujaa. Aina jos on jotain hampaiden välissä niin se rentouttaa. Hyvä neuvo esim on laittaa viinipullon korkki hampaiden väliin vaikka tv:tä katsoessa.

Miksi se kisko on kuitenkin lähes kivikovaa materiaa

Vierailija
5/15 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puremisen vaikutukset eli hampaiden hioutumisen toisiaan vasten ja samalla kulumisen epänormaaliin asentoon ja siten vaikutukset purentaan.

Vierailija
6/15 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai rentoutuu kun sormee ei voi purra

Vierailija
7/15 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaasti puremisesta huolimatta ja näin ei synny niitä jumeja. Hampaat ei kulu ja muutenkaan ei voi purra niin lujaa. Aina jos on jotain hampaiden välissä niin se rentouttaa. Hyvä neuvo esim on laittaa viinipullon korkki hampaiden väliin vaikka tv:tä katsoessa.

Vierailija
8/15 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin minäkin, kun minulle kiskoa ehdotettiin ja kysyin asiaa hammaslääkäriltä. Lääkäri ei osannut sitä selittää miksi se helpottaa purulihaksiston kireyteen, mutta sanoi sen usein auttavan. Jos kiskoa ei ole niin purenta aiheuttaa painetta hampaiden juurille ja pian olet juurihoidon tarpeessa. Vaikea minunkin oli ensin asiaa hyväksyä ja vuoden verran pureskelin hampatia ja leukaperät oli jumissa. Kalliill investoinnille aluksi tuntui (200 e), mutta nyt kun olen sen hankkinut niin en millään antaisi pois. Leukaperät on edelleen ajoittain hieman jumissa, mutta ei lainkaan niin jumissa kuin aikaisemmin. Yksi hammas on tainnut ehtiä jo kuolla ja juurihoito odottaa, kun oireet riittävästi pahenee.

Jos hankit hammaskiskon, niin vaadi siihen perusteellinen loppuhuolittelu, että se tuntuu hyvältä suussa. Kunnan palveluksessa toimivassa yksityisessä hammashoitolassa Tampereella eivät tehneet loppuhiontaa kuntoon ja kisko oli tosi hankala. Sit pääsin kunnalle tosi hyvälle hammaslääkärille joka muutamalla käynnillä sai kiskon sopivaksi. Se on tosi pienestä kiinni, mikä sopii suuhun ja mikä ei.

Vierailija
9/15 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yths:ltä Tampereella ja olen todella tyytyväinen. En edes itse tiennyt narskuttelevani, mutta hammaslääkäri sanoi, ettei tuollaisia jälkiä hampaisiin tule narskuttelematta. Lisäksi lihakset olivat kipeät ja posken sisäpuolella se raita, joka tulee narskutellessa helposti. Olen joskus nähnyt unta, jossa mun suussa on jotain ylimääräistä ja olen purrut sitä lujaa, eli kisko varmaan, mutta muuten en usko kiskoa juuri pureskelevani. Ennen kaikkea eron huomaa lihaksissa aamulla. Ohjeissa oli myös ohjeet, miten kiskosta asteittain pyritään sitten eroon, mutta en ole sitä ikinä ymmärtänyt. Kerran narskuttelija, aina narskuttelija :) En kyllä käytä sitä joka yö, mutta jos on jumi olo, alkava migreeni tms. laitan ehdottomasti.

Vierailija
10/15 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puret siis tasaisesti jokaiselle hampaalle, muuten saattaisit jauhaa vain tiettyjä hampaita...

Vierailija
11/15 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/15 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat hampaat oli jo alkaneet kulua vuosien narskuttelun seurauksesta. Kiskot autto tosi nopeasti ja narskuttelu loppu lyhyeen. Pari ekaa yötä meni totutellessa, mutta nykyään en oo enää edes käyttäny kiskoja, enkä oo enää narskutellu öisin. Omakohtasten kokemusten perusteella voin kyllä suositella lämpimästi. :)

Vierailija
13/15 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2012 klo 07:18"]

[/quote]

Suosittelen tuota korkkivenyttelyä jos on lihakset jäykkänä! Toimii hyvin.

Vierailija
14/15 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin alkuun oli pitkään sellainen tunne kiskot suussa, että on aivan pakko purra. Ja todennäköisesti purinkin, kun olin nukahtanut. Se kuitenkin menee ohitse ajan kanssa ja suu pystyy rentoutumaan kiskojen kanssa eikä sen kanssa ainakaan tuhoa enempää hampaita. Mulla oli leuka jo siinä jamassa, että se jumittui ja päätä särki aina kun nukuin ilman kiskoa. Nyt mulla on ollut kisko vuosikausia ja pidän välillä taukoa siitä enkä narskuttele sillon hampaita.

Vierailija
15/15 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kisko ollut vuosikausia. OIkein hyvä ja sopiva, mutta kun piru vieköön puren sitä! Kamalat kolot jo kiskossa, kun mä jyrrään alahampaita siihen kiinni. Luoja tietää, että tilanne voisi olla huonompi ilman kiskoa, mutta kyllä mulla vieläkin on usein leuat jumissa ja joka jumalan päivä tuo poskivalli sisäposkeen purtuna.

Joten en ihan tajua, miksi kiskoa niin hehkutetaan. OK, mä puren eri tavalla kuin ilman kiskoa, mutta puren kumminkin. asiasta puhuttu moneen otteeseen hammaslääkärin kanssa, eioota hän tarjoilee. Kai ne hampaat sitten ovat ok, käyn kaksi kertaa vuodessa.

Jotenkin vaan tuntuu, että jos nelikymppisenä narskuttaa, ei siinä mikään kisko enää auta, hampaat vaan hajoaa joku kaunis päivä :-(