Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä borrelioosi? KUVA

Vierailija
15.11.2012 |

http://aijaa.com/p2zNl2

Kirjoitin tänne eilen, että joku muka puraisi minua olkkarin sohvalla. Tänä aamuna tuo rinkula on vain kasvanut ja alkaa jo pelottavasti näyttää borrelioosilta. Mutta että marraskuussa?

Taisi tulla lääkärikeikka.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borrelioosiahan ei paljaalla silmällä näe :D

Mutta jos epäilet punkin puremaa, niin minusta ei näytä sille: vai irrotitko puremakohdasta punkin?

Käy näyttämässä terveydenhoitajalle jos oikein huolettaa.

Vierailija
2/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jonkinlainen allerginen reaktio kuitenkin. Käy ihmeessä terveyskeskuksessa, että katsovat minkä elukan purema tuon teki ja saat kortisonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy näyttämässä terveydenhoitajalle jos oikein huolettaa.

Terveydenhoitajasta ei ole muuta apua kuin että hän voi kirjoittaa lähetteen lääkärille. Siksi kannattaa varata aika suoraan lääkärille.

Vierailija
4/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kun mitään punkkia en ole nähnyt. Luin vain netin ihmeellisestä maailmasta, että tuon läiskän ilmestymiseen voi mennä jopa 29 päivää. Hyvin himmeästi näyttäisi, että tuo rinkula on keskemmältä haaleampi kuin reunoilta, mutta sitä tuosta kuvasta ei niin hyvin erota. Se alkoi tosiaan siitä, että läpimitta oli vain n. 3 cm ja nyt se on jo 6 cm. Kutisee hieman, mutta ei sietämättömästi.

Ja tiedän, ettei niitä bakteereita paljaalla silmällä näe, mutta ajattelin tätä läiskää nyt ihan vain borrelioosin oireena.

Vierailija
5/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut punkin puremasta rinkula eikä siitäkään mitään borrelioosia tullut.

Ei kai nyt jokaisesta läntistä lääkäriin tarvitse heti juosta?

Vierailija
6/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se puraisija ollut varmasti ötökkä?

Vierailija
7/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

punkin pureman aiheuttama muotoaan muuttava ihottuma (borreliatartunnan alkuoire) tuo voisi olla. Lääkäriin menisin varmuuden vuoksi näyttämään.

Saattaa olla ihan allerginen reaktiokin, mutta mikäli mieltäsi vaivaa, ei lääkärimaksu liene iso hinta mielenrauhasta.

Ihottumavaiheen hoidoksi borreliatapauksessa riittää parin-kolmen viikon antibioottikuuri, myöhemmässä vaiheessa tarvittaisiin raskaampaa hoitoa.

Vierailija
8/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se puraisija ollut varmasti ötökkä?

Mitään ötökkää en nähnyt. Tämä tapahtui siis jo kaksi päivää sitten, että yhtäkkiä alkoi tuosta kohtaa vain kutittamaan. Eilen siinä oli tuo n. 3 sentin läntti ja keskellä kohonnut. Nyt nuo reunat on kasvanut jo yli 6 cm läpimittaiseksi. Melko säännöllisen ympyrän muotoinen on. En ole vielä pistänyt mitään kortisonivoidetta, kun ei tuo niin hirveästi kutise.

Luinpa vain netistä, että tuo läiskä voi ilmestyä viikkojakin punkin pureman jälkeen. Tuo kun on vielä sellaisessa paikassa, mihin ei tule ihan joka päivä katsottua. ap

Vierailija
10/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua heti laukkoa lääkäriin, ota ihottumasta kuvia aina jos se muuttaa muotoaan. Jos päädytkin sitten jossain vaiheessa lääkäriin, ota kuvat mukaan. Ne voivat auttaa diagnoosin tekemisessä.

Vierailija
11/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisinta tässä on se, että nyt on marraskuu, jos tuo nyt oikeasti on punkin aiheuttama läikkä. ap

Vierailija
12/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miestäkin aina välillä puree jotkut öttiäiset mitä ihmeellisimmissä paikoissa (kotona sängyssä, metrossa, sohvalla, ruokakaupassa, hotellissa..) ja tuloksena on tollasia punaisia kutiavia paukamia tai länttejä. Ja mua ei ikinä pure mikään, vaikka ollaan samoissa paikoissa samaan aikaan.

Toi on varmaan joku allerginen reaktio. Mut jos sua kamalasti vaivaa, mee käymään lääkärissä, niin ei tartte miettiä ja tuskailla perästä päin.

Vierailija
13/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisinta tässä on se, että nyt on marraskuu, jos tuo nyt oikeasti on punkin aiheuttama läikkä. ap

Punkit harvemmin viihtyy sohvalla muuten vaan. Onko teilläpäin ylipäänsä paljon punkkeja? Marraskuu on tosiaan aika myöhäinen aika punkeille.

Vierailija
14/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lymen tautia

Vierailija
15/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkit harvemmin viihtyy sohvalla muuten vaan. Onko teilläpäin ylipäänsä paljon punkkeja? Marraskuu on tosiaan aika myöhäinen aika punkeille.

Ei ole koiraa, mutta naapurilla kyllä on. Mutta tuskinpa ne naapurin koiran punkit meille asti kävelee. N. Kolme viikkoa sitten olin Keski-Euroopassa matkalla ja vaelsimme siellä metsäreitillä tosin ei missään puskissa sielläkään. Silloin oli tosiaan vielä 20 astetta lämmintä ja kuljin t-paidassa. Ehkäpä silloin hyökkäsi punkki kimppuuni. Muuta mahdollisuutta ei oikeastaan ole, koska asun kaupungissa ja olen ulkoillut vain kaupungissa sen jälkeen.

Ehkäpä katson vielä yhden päivän tilannetta ja huomenaamulla soitan lääkärille ajan. ap

Vierailija
16/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tapa kuvailla jännittäviä juonenkäänteitä

Vierailija
17/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä koska mua olisi purtu, elokuussa joku ötökkä puri mutta ei kiinnittynyt (periaatteessa punkki tarvitsee 8h kiinnittymisen), ihottuma oli vaalea.

Ja kuitenkin maanantaina veriarvot koholla, ilmeisesti olen saanut jostain joskus tartunnan:( Tämän tiedon kanssa yritän nyt elää, antibiootit aloitan tänään tai huomenna ja kontrolli kuukauden kuluttua. Mulla on ollut hirveitä särkyjä koko syksyn mille ei löydy selitystä - ennenkuin nyt...

Vierailija
18/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen allerginen reaktio puremalle vaan. Mulle tulee tommoisia ihan hyttysestäkin kun olen niille allerginen.

Punkkeja ei tähän aikaan vuodesta lisäksi käytännösä enää ole liikkeellä. Mulla on 2 koiraa jotka on oikeita punkki-imureita mutta ei ole kuukauteen enää punkkeja niissäkään ollut.

Vierailija
20/22 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sitten kyse vaikka itikan pistosta. Ei ihme, että oikeasti sairaat saa odottaa viikkotolkulla lääkäriaikaa, kun jaellaan aikoja kaiken maailman neurootikoille.