Miksi Bulgariassa on lakanoissa reikä?
Tuossa Matkaoppaat-ohjelmassa sanottiin, että Bulgariassa on aina lakanoissa reikä. Miksi?
Kommentit (16)
pussilakanasta on otettu keskeltä pala pois, pitsillä kantattu se "reikä" ja siitä palasta tehty tyynyliina.
On kyllä ruman näköistä ja ihmetyttää kovasti.
Ohjelmassa vaan puhuttiin reijällisestä lakanasta, ei näytetty kuvaa. Joku bulgarialainen siinä sanoi, että sellaisia ne heidän lakanat vaan on, kun suomalainen valitti reiästä lakanassa. Oisko jossain kuvaa bulgarialaisesta lakanasta?
Unkarissa asuneena koin, että noihin on helpompi laittaa peitto sisään, ja se siellä myös pysyy, toisin kuin niissä lakanoissa missä peitto aina karkaa toisesta päästä. Ja onhan noi ihan nätitkin noin, niihin kun tottuu. Usein se pestävä lakana on nimenomaan perusvalkoinen tms. ja sisältä pilkottava peitto kukallinen tai muuten komeakuvioinen.
Onhan noita Suomessakin ollut käytössä. Vieläkin voi jostain löytyä tuollaisia vanhoista pussilakanoista.
2 akateemista loppututkintoa ja asuntolaina jo maksettu. Ja ihan oon kaakkara. :) T. ap
Onhan noita Suomessakin ollut käytössä. Vieläkin voi jostain löytyä tuollaisia vanhoista pussilakanoista.
Suomessa useassa paikassa, esimerkiksi erilaisissa valtion oppilaitoksissa, motelleissa ja hostelleissa. Outoa, jos ne ovat noin tuntemattomia muille.
ja ei hänkään mitään järkiselitystä ole tuolle aukolle keksinyt. Ovat kuulemma kyllä ihan käteviä käyttää juuri sen vuoksi, ettei se peitto pääse valumaan reiästä. Tuohan on sellainen perinteinen malli, kyllä Bulgariassa nykyisin on myytävänä myös "tavallisia" pussilakanoita.
Toisaalta, olen itse joskus ihmetellyt sitä, miksi peitot ja tyynyt tehdään usein todella kivoista kankaista kun ne kuitenkin verhotaan liinavaatteisiin. Kun on tuollainen reikä, niin se peittokangas näkyy sitten kauniisti sieltä.
Bulgariassa asuneena en ole itse koskaan törmännyt tuollaisiin pussilakanoihin - en kaupoissa enkä kyllä hotelleissakaan. Aika erikoisen näköinen tosiaan!
Hei, myös Japanissa perinteiset pussilakanat ovat samanlaisia.
Suomessa ei muuten ollut pussilakanoita lainkaan ennen 70-lukua. Sitä ennen käytettiin vaan lakanaa peiton ja nukkujan välissä, lakanan yläpää/reuna, joka oli kauniisti kirjottu tai pitsein koristeltu, taitettiin peiton päälle.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:47"]Hei, myös Japanissa perinteiset pussilakanat ovat samanlaisia.
Suomessa ei muuten ollut pussilakanoita lainkaan ennen 70-lukua. Sitä ennen käytettiin vaan lakanaa peiton ja nukkujan välissä, lakanan yläpää/reuna, joka oli kauniisti kirjottu tai pitsein koristeltu, taitettiin peiton päälle.
[/quote]
Niin oli. Ja meille ostettiin muut kuin villapeitot vasta 80-luvulla.
Puolassa törmäsin ainakin pussilakanoihin, jotka oli molemmista päistä ommeltu kiinni ja lakanan päälipuolella oli keskellä vinosti neliskanttinen aukko josta täkki pujoteltiin sisään ja se sit näkyikin siitä reiästä kivasti (?).