Tuet
Olen 18 v nuori. Käyn iltakoulua eikä minulla ole töitä. En ole yksinkertaisesti saanut työpaikkaa. Ei ole mahdollisuutta saada työmarkkina tukea eikä opinto rahaa.
Silti pitäisi jotenkin pärjätä? Olisiko vielä jotain mistä voisi saada apua surkeaan rahatilanteeseen?
Kommentit (6)
kustantavat asunnon, vaatteet ja ruuan. Jos asut vanhempiesi kanssa, niin et saa tukia. Jos asut yksin, voit hakea toimeentulotukea, koska et saa näköjään opintorahaa ja opintolainaa.
Seurakunnalta et saa apua rahatilanteeseen, mutta sieltä voit saada ruokapussin.
tarvitsisi vaatteiden, ja mm koulukirjojen ostamiseen koska yksinhuoltaja äitini tulot eivät riitä.
Lisäksi ensi vuonna alkaa se media maksu(170€?). Miten saan sen maksettua jos ei ole minkäänlaisia tuloja?
Ehkä hieman kauas katsottua voinhan toki jo saada työpaikankin tässä välissä.
Pelkään vain että minusta tulee/olen väliin putoaja joka ei saa kohta mitään.
tarvitsisi vaatteiden, ja mm koulukirjojen ostamiseen koska yksinhuoltaja äitini tulot eivät riitä.
Lisäksi ensi vuonna alkaa se media maksu(170€?). Miten saan sen maksettua jos ei ole minkäänlaisia tuloja?
Ehkä hieman kauas katsottua voinhan toki jo saada työpaikankin tässä välissä.
Pelkään vain että minusta tulee/olen väliin putoaja joka ei saa kohta mitään.
Eli sulla ei ole opintotukioikeutta?
Jos kyse on vain siitä, ettet halua ottaa opintolainaa, niin sitten valinta on omasi ja turha kitistä.
Katso Kelan sivuilta, www.kela.fi, mene opintotukipalstalle kysymään ammattilaisilta. Noilla tiedoilla joita annoit, on vaikea sanoa mitään, sieltä saat faktapohjaisia vastauksia.
menee veroista ja vapautus on kaikilla joiden vuositulot on alle 7500€ eli et joudu maksamaan.
Valitettavasti et saa rahaa muualta kuin sossusta.Paras ois muuttaa omilleen jolloin äitisi tuloja ei katsota sun laskelmiin.
Opiskelu on tosi hyvä juttu jota katsotaan hyvällä sossussa joten mene rohkeasti.Varaa aika jolloin tapaat ihmisen,älä vain jätä paperia postilaatikkoon.
Voisitko muuten vaihtaa päiväkouluun?
7500 euroa vuodessa. Silloin ei tarvitse maksaa lainkaan. Suosittelen että muutat kokonaan pois kotoa, silloin sun tulot ei rasita äitisi taloutta ja saat itse kaikki tuet maksimissaan sossusta. Hankit kunnan/kaupungin kämpän ja sinne saat asumistuen, jos sulla ei ole tuloja tai tulot on pienet. Mitä opiskelet, onko kyse iltalukiosta vai mistä?
Kotona kai kaikki asuu ;)