Mitä laittaa vähävaraisen tuttavaperheen joulukoriin?
Haluaisin ilahduttaa tuttavaperhettämme jouluna ja ajattelin antaa heille lahjaksi jonkun joulukorin. Perheen raha-asiat ovat äärimmäisen surkeasti (6lasta, tuttavani työtön yh, kaikki laskut ulosotossa jne) ja tuttuni on kertonut jo ettei heillä paljon rahaa ole joulua järjestää. En kuitenkaa voi ostaa mitää liian selvää "avustusta" (kinkku, laatikoita yms mitä normaalistikkaan ihmiset eivät toisilleen joululahjaksi anna), hän todennäköisesti loukkaantuisi siitä. Kuitenkin pitää miettiä korin sisältö nii että siitä riittää isommalle perheelle. Tähän mennessä olen ajatellut laittaa koriin:
-pari pulloa glögiä
-pari konvehtirasiaa
-leivon itse kaksi saaristolaisleipää (niistä pitää ainakin koko perhe)
-piparirasia
-joku joulukahvipaketti
ideoita mitä muuta jouluista voisin koriin laittaa? Alkoholi on ehdoton ei.
Kommentit (125)
teetä? kaakaota? Ehkä lapsille vois laittaa jotku omat pienet muistamiset, ei ehkä ruokaa vaan vaikka jotain vaatteita tai leluja? Jos et tunne ystävän vaatemakua, niin vaikka sukkia, lapasia? itse en ainakaan loukkaantuisi!
teetä? kaakaota? Ehkä lapsille vois laittaa jotku omat pienet muistamiset, ei ehkä ruokaa vaan vaikka jotain vaatteita tai leluja? Jos et tunne ystävän vaatemakua, niin vaikka sukkia, lapasia? itse en ainakaan loukkaantuisi!
Anoppi sai kerran tuollaisessa joulukorissa poron säilykelihaa ja jotain muutakin säilykettä mutta en muista mitä. Entäs hedelmiä esim. omenoita, mandariineja? TAi voileipäkeksejä, luumuja?
Laittaisin mukaan ehkä jotain pientä joulukoristetta esim. tonttuja ikkunoihin tai palloja kuuseen tai valosarjan parvekkeelle. Jos on pieniä lapsia, kokoaisin lapsille pienen herkkupussin pikkupaketiksi ja pussin sisälle suklaajoulupukkeja tms. sekä pientä tavaraa kuten hiuslenksuja, pikkulegoja jne. Siis herkkukorin sisällä lapsille omat pienet pussit.
siis ei mitään luumuja vaan papaijaa jne, kuivattuja mansikoita ym herkkuja.
Mutta loukkaantumisen uhallakin suosittelisin sitä, että suoraan kysyisit saanko hankkia teille jouluksia tämän, tämän ja tämän tai kaikki perinteiset jouluruuat. Siitä olisi oikeasti hyötyä. Mä olen useamman kerran vienyt tutuille, jotka olleet ahtaalla ihan oikeasti kassillisen ruokaa, säilyviä tarvikkeita kuten spaghettia, riisiä, makaronia ja sitten jääkaappitavaraa. Aina on ollut loistava vastaanotto. Ja olen siis kysynyt etukäteen saanko tuoda.
Kaunis kynttilä ja joku joulukoriste äidille. Hedelmiä.
Onpa paljon hyviä ideoita, kyllä näistä hyvä joulukori vielä saadaan:)
Tuon loukkaantumisen päättelin siitä, kun tuttava tässä juuri viikko sitten kertoi erittäin loukkaantuneena kun joku tuttunsa oli pyytänyt heitä luokseen jouluksi ja sanoi sitten että kyllä hän ihan itse lapsilleen jonkunlaisen joulun saa kasaan, eikä halua tai tarvitse siihen muiden apua :/ Itsekin olen kotihoidontuella kotona, joten budjetti korin suhteen ei mikään suurensuuri ole (siksi leivonkin nuo leivät itse, piparit itse jne, tulee vähän halvemmaksi). Mutta onneksi veronpalautukset tulevat juuri sopivasti ja muita joululahjottavia ei paljon ole:)
-ap
ei niinkään tykkää syödä pipareita, mutta leipoa kyllä - mitä jos koriin leipomisen sijasta kutsuisit naapurin lapset teille leipomaan pipareita ja saisivat viedä kaikki leivotut kotiin?
rusinoita,manteleita,teetä,kuivattuja hedelmiä,joku pulla/muffinssi-jauho-setti.
että perheen lapset ovat tosiaan iältään 8,9,11,13,16 ja 18 vuotias tyttö joka asuu vielä kotonaan ja jolla itsellään on 1v lapsi (eli "pakettiin" kuuluu mukaan vielä tuon tuttavan lapsenlapsikin).
MIkähän noi vanhemmille lapsille olisi joku sopiva pieni henkilökohtainen muistaminen? Vai laittaisitteko mitään sellaista pakettiin? Itse en hirveästi tuon ikäisten lasten intresseistä tiedä, kun oma esikoiseni on vasta 1v ja muuta kokemusta lapsista ei paljon ole:)
-ap
Viinirypäleitä, pähkinöitä, joulukoriste, kynttilät,
Pateesäilykkeitä,
käyttää. Pastaa, jauhoja, hiivaa.. Jollain kuivatuilla hedelmillä perhettä on vaikea ruokkia. Vaikeaa tietysti, jos pelkää loukkaantumista.
vaikka olenkin köyhä, ihan omituisia. Lakkahilloa, sinappia? Hyyi.
Pistä satasen lahjakortti sittariin postilaatikosta ja se on siinä. Ei nimeä, ei nolaamista, ei mitään.
Ostavat varmaan mitä oikeasti tarvitsevat. Ollessani kela-rahoilla, veljeni osti minulle designteekeittimen. Ihan yhtä off kuin lakkahillo, sinappi, krääsä tai moni muu muka hyvä idea tässä listassa.
ostaisin lahjakorin sijaan lahjakortin K- tai S-ryhmälle. Saisi sitten perhe käydä ruokaostoksilla ihan itse ja ostaa mitä tarvitsevat.
Viime jouluna laitoin postissa 100e lahjakortin K-kauppaan yhdelle vähävaraiselle tuttavaperheelle, ja laitoin antajaksi vain "Joulutonttu", koska tiedän, että perheestä on noloa ottaa vastaan apua.
vaikka olenkin köyhä, ihan omituisia. Lakkahilloa, sinappia? Hyyi.
Pistä satasen lahjakortti sittariin postilaatikosta ja se on siinä. Ei nimeä, ei nolaamista, ei mitään.
Ostavat varmaan mitä oikeasti tarvitsevat. Ollessani kela-rahoilla, veljeni osti minulle designteekeittimen. Ihan yhtä off kuin lakkahillo, sinappi, krääsä tai moni muu muka hyvä idea tässä listassa.
koska se todennäköisesti ei mene oikeaan tarkoitukseensa.. Tuttava sai syksyllä synttärilahjaksi ystäviensä keräämään s-ryhmän lahjakortin, 60e. Lahjakortti meni suurimmaksi osaksi kaljaan ja tupakkaan (joo niitä ei pitäisi saada sillä ostettua, mutta saa jos ostat samalla kertaa muutakin. Esim. maitoa, kananmunia, mäyräkoira, tupakkaa ja pari siideriä myydään kyllä)
Sen takia myös lahjakoriin en alkoholia halua ostaa, tuttavallani on ongelmia kohtuukäytön kanssa, joten pullollinen viiniäkin voi hyvin sitten pilata koko porukan joulun.. Yhden lapsista kuulinkin sanovan että hän toivoisi ainakin joululahjaksi että äiti ei joisi jouluna..
-ap
mäkin jo innostuin, mutta totesin, etten tunne yhtään vähävaraista perhetta
on oikein hyvä! Laita siihen karkkipussit jokaiselle lapselle. Koriin ei kannata laittaa mitään liian eksoottista esim. oudot säilykkeet yms. koska lapset ei niitä välttämättä syö. Ei liioin mitään makarooneja yms. koska olisi vähän alentavaa. Konvehtirasia, kahvipaketti, glögi, erikoistee, piparit, itsetehty leipä, ne on juuri oivallisia herkkukoriin.
Mutta minn voisi antaa joulukorin tarvitsevalle lapsiperheelle? Mutta en haluaisi sellaiselle antaa jonka rahat menee kaljaan tai tupakkaan. Vaan siis mistä löydän oikeasti tarvitsevia lapsiperheitä joille voisi antaa omien lasten vanhoja leluja, vaatteita ja joulukoreja?
Mutta minn voisi antaa joulukorin tarvitsevalle lapsiperheelle? Mutta en haluaisi sellaiselle antaa jonka rahat menee kaljaan tai tupakkaan. Vaan siis mistä löydän oikeasti tarvitsevia lapsiperheitä joille voisi antaa omien lasten vanhoja leluja, vaatteita ja joulukoreja?
juovien vanhempien lapset siihen syyllisiä ovat, siksi on mielestäni vähän tyhmää syrjiä tuollaisten perheiden lapsia varsinkin jouluna. minkä ne lapset sille voivat että vanhemmat eivät osaa rahojaan käyttää ja tuhlaavat ne mieluummin omiin turhakkeisiinsa kuin lasten tarpeisiin?
Iso juustopaketti sopii jouluun (ja juusto on aika kallista ostaa), jotain neutraalia juustoa, vaikka kunnon köntsä Oltermannia, niin siitä tykkää sekä lapset että aikuinen. Siten voisi tuon glögin siivellä laittaa vaikkka pähkinöitä, rusinoita jne. Ne on terveellisiä naposteltavia ja kuuluu jouluun.