Kohta menee hermot, teini ärsyttää tahallaan - joka asiassa
Ei siivoa huonetta, kun häntä ärsyttää kun käsketään eli ei siivoa kiusallaankaan
Ei mene koiran kanssa ulos samasta syystä
Etsii jotain esim kaapista ja ei "muka löydä" tyyliin katsoo joka hyllylle ja joka purkkiin paitsi siihen missä tavara on... koska suuttui kun en antanut hänelle tavaraa pyynnöstä. Sitten kiukuttelee "kun ei löydä, kun minä olen piilottanut"
Samalla tavalla ei löydä pestyjä vaatteita ja taas syy suuttua
Lupaa ja lupaa kaikkia, mutta jos on pahalla päällä kun pitäisi toteuttaa niin ei pidä lupaustaan
Haukkuu kotiruokaa jatkuvasti
Tietsikkakielto/kaverikielto/tv-kielto auttavat vähän aikaa, mutta kun rahgastus on ohi, sama jatkuu
MENEE NIIN HERMOT, olenko huomaamatta koko kiukuttelua, kun tekee sen minua ärsyttääkseen. Lopettaisiko jos en menisi mukaan ts. en kommentoisi mitään
Kommentit (49)
Kyse on kasvattamisesta. Ei töissäkään saa palkkaa, jos ei pidä kiinni siitä mitä on sovittu. Näin meillä toimitaan ja se toimii. Lapsi yrittää joskus väittää, että kiristän häntä, mutta näin ei ole. On kyse vastuunkannosta, jokaisen tarvitsee kantaa kortensa kekoon, että kaikilla olisi hyvä olla. 16
eli äiti sanoo, mitä tahtoo tapahtuvan ja muiden tehtävänä on totella. Teillä ei kyse ole vastuunkannosta vaan siitä, että kiristät muita toimimaan tahtosi mukaan, vastuuta ei siis ole kenelläkään, ei edes sinulla. Teillä on hyvä olla vain äidillä, ei kaikilla.
Ja koko sydämestäni toivon, että lapsesi ei perusta perhettä minun lapseni kanssa. Olisi kamala elää sellaisen henkilön kanssa, joka on kotona oppinut, että kotitöitä tehdään vain silloin, kun toinen määrää, vaatii ja käskee tekemään omalla tavallaan eikä silloin, kun niitä on järkevää tehdä.
joten minua ei kiinnosta, onko se siisti, löytyykö vaatteita jne. Joten meillä tapahtuu joka päivä pieni ihme eli koska en valita/marmata/nalkuta, elää teini aika lailla ihmisiksi huoneessaan. Nuoruuuteen muuten liittyy se, että ei huomaa. Ihan oikeasti, teini ei tahallaan ole löytämättä vaan hän ei ihan oikeasti havaitse mittanauhaa/sinistä sukkaa/saksia tms., vaikka miten niitä etsisi. Joskus jopa jalan vieressä oleva matkalaukku jää huomaamatta (miehillä tämä jatkuu usein läpi elämän). Toisaalta kiukuttelu ja paha olo liittyvät myös tuohon vaiheeseen. Aikuisen vanhemman tehtävänä on jaksaa ottaa tunteita vastaan itse suuttumatta. Kun ei vaadi teiniltä enempää kuin itseltään, pärjää ihan hyvin. PS. Meillä on 3 teiniä, jotka eivät juo, polta, tee typeryyksiä jne. huolimatta tästä "vapaasta kasvatuksesta".
Joista yksi siivosi ja kaksi ei. Kun haju ja roskat vyöryivät yli kynnyksen, minun oli pakko puuttua tilanteeseen. Toinen siivoaa nykyään oman asuntonsa ja hoittaa hommansa muutenkin, toisella pieniä ongelmia siivouksessa edelleen.
Miksi teinin huoneen pitää olla sotkuinen? Omat lapset ovat vielä pieniä, joten ehkä tämä selviää minulle aikanaan. Mutta omasta nuoruudesta muistan sen, ettei oma tai sisarusteni huoneet olleet mitään kaatopaikkoja. Myös kaikilla kavereillani oli aivan siistit huoneet.
Miksi teinin huoneen pitää olla sotkuinen? Omat lapset ovat vielä pieniä, joten ehkä tämä selviää minulle aikanaan. Mutta omasta nuoruudesta muistan sen, ettei oma tai sisarusteni huoneet olleet mitään kaatopaikkoja. Myös kaikilla kavereillani oli aivan siistit huoneet.
vaatii tiettyä siivousta ja tiettyjä tapoja (matot ulos joka lauantai, päiväpeite aina tietyllä tavalla, maton hapsut pitää kammata jne.) niin teini kapinoi äitiä vastaan äärettömällä sotkulla, koska tietää sen ärsyttävän. Ja äitihän menee halpaan, repii pelihousunsa ja huutaa - ja kas, teini voitti pelin! Hän onnistui ärsyttämään aikuisen olemaan kaikkea muuta kuin aikuinen. Tällöin aikuista voi avoimesti halveksia.
Mutta jos äiti ei tee huoneesta isoa numeroa, ei kiristä viikkorahalla tai tietokonevuoroilla vaan antaa ymmärtää, että hän kunnioittaa lapsen omaa tilaa, joka on todella lapsen oma valtakunta, niin yllättäen se huone pysyy lapselle kohtalaisen siistinä (ei ehkä täytä nipoäidin kriteerejä, mutta ei ole kaatopaikka vaan asuintila tyhjine lattioineen ja päiväpeitteineen.
Teinille on helpointa antaa lisää liekaa jättämällä teinin huone omaan arvoonsa. Itsenäistyminen alkaa pienistä jutuista!
Kyse ei ole siitä, että pitää siivota kun äiti käskee, vaan siitä, että kotona on paljon viihtyisämpää, kun jokainen hoitaa oman osuutensa ja omat jälkensä. En minä ainakaan anna lapsilleni mallia, että JOKU MUU hoitaa sun hommasi, koska sinä et ITSE HALUA. En ole määrittänyt aikaa, milloin hommat pitää hoitaa, toki jokainen korjaa jälkensä ennen seuraavaa aamua.
Enpä tahtoisi työkaverikseni ihmistä, joka jättäisi kaiken, koska "ei just nyt haluu hoitaa" yleisesti kaikkien viihtyvyttää tuovia tehtäviä.
Ja kyllä meillä ainakin on kaksi sopijapuolta. Minä, joka olen luvannut maksaa kuukausirahaa ja teini, joka on luvannut huolehtia pienistä koko perheen viihtyvyyttä koskevasta jutusta. Oman huoneen siivoamisesta, omat asiat koneeseen, omat pyykit likapyykkikoppaan.
Mutta meitä vanhempia on moneen junaan :)
vaatii tiettyä siivousta ja tiettyjä tapoja (matot ulos joka lauantai, päiväpeite aina tietyllä tavalla, maton hapsut pitää kammata jne.) niin teini kapinoi äitiä vastaan äärettömällä sotkulla, koska tietää sen ärsyttävän. Ja äitihän menee halpaan, repii pelihousunsa ja huutaa - ja kas, teini voitti pelin! Hän onnistui ärsyttämään aikuisen olemaan kaikkea muuta kuin aikuinen. Tällöin aikuista voi avoimesti halveksia. Mutta jos äiti ei tee huoneesta isoa numeroa, ei kiristä viikkorahalla tai tietokonevuoroilla vaan antaa ymmärtää, että hän kunnioittaa lapsen omaa tilaa, joka on todella lapsen oma valtakunta, niin yllättäen se huone pysyy lapselle kohtalaisen siistinä (ei ehkä täytä nipoäidin kriteerejä, mutta ei ole kaatopaikka vaan asuintila tyhjine lattioineen ja päiväpeitteineen. Teinille on helpointa antaa lisää liekaa jättämällä teinin huone omaan arvoonsa. Itsenäistyminen alkaa pienistä jutuista!
Mutta minulle on ainakin todella vaikea olla naputtamatta sotkuista...
ja rahalla en voi kiristää, koska saa rahaa muualtakin (hoitaa naapurin lapsia) ja niitä rahoja en voi ottaa pois tietenkään
nkaikkia teitä, jota kehottavat valitsemaan tarkkaan taistelut jotka kannattaa käydä ja muuten jättämään teinin rauhaan. Teini-ikä on nimittäin ohimenevä vaihe, jolloin ihmisen aivot on sen verran sekaisin että vaatimustasoa täytyy useimpien kohdalla suosiolla laskea.
Meillä oma huone on omalla vastuulla ja teini itse päättää millä tasolla sen siisteys on. Aika hyvänä pysyy, koska poika ei kehtaa tuoda kavereita sikolättiin. Ne vaatteet pestään, jotka ovat pyykkikopassa, muualta asunnosta palautan vaatteet teinin huoneeseen. Koulukirjoja tuo näyttää säilyttävän eteisen lattialla. Nostan ne hänen huoneensa lattialle pois tieltä kun imuroin, muuten annan olla. Omat astiat pitää viedä keittiöön ja koira ulkoiluttaa iltapäivisin. Astioista en motkota, jos joskus unohtuu – koira ei ole koskaan unohtunut, mutta siitä puhuttelisin koska rike on selvästi vakavampi kun siitä kärsii viaton olento.
Ainoa asia, josta otan tietokoneen pois on veljen ärsyttäminen ja lällättely. Veli on todella nopeasti hermostuva ja teini käyttää tätä hyväksi saadakseen aikaan raivokohtauksen. Lällättelystäkin ensin varoitan, sitten uhkaan ranagistuksella ja lopuksi otan koneen pois illaksi. Meidän teini on fiksu nuori mies, joka harrastaa urheilua, jolla on paljon kavereita ja yli kasin keskiarvo. Ei siitä tule huonosti käyttäytyvää sikaa vaikka en pidäkään soitlaallista kuria näinä kuohuntavuosina.
Siis teineiltä ei voi vaatia mitään, koska on kuohuntavuodet menossa?
Eipä ole ihme, että lapset ja nuoret voivat niin pahoin nykyisin, kun mitään rajoja ei ole.
Sääli, että nämä teidän kakarat ovat minun herranterttujeni urheiluseuroissa jne.
Siis teineiltä ei voi vaatia mitään, koska on kuohuntavuodet menossa? Eipä ole ihme, että lapset ja nuoret voivat niin pahoin nykyisin, kun mitään rajoja ei ole. Sääli, että nämä teidän kakarat ovat minun herranterttujeni urheiluseuroissa jne.
Tässä teille linkki MLL:n sivuilta. En tiedä, miksei linkity, mutta kopioikaa ja tsekatkaa.
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/nuori_laistaa_kotitoista/
meidän teini urheilee, ei juo eikä polta, viettää illat kotona ja pärjää koulussa. Opettajilta ja valmentajilta tulee pelkkää positiivista palautetta, vaikka välillä kotona on vaikea uskoa että tuo sama lapsi kodin seinien ulkopuolella on järkevä ja rauhallinen nuori mies. Rajat on meillä selvät: ei toisten kiusaamista, ei sopimusten pettämistä, ei alkoholia ja tupakkaa tietenkään. Sen sijaan pikkuasioista en tee isoja, vaan annan teinin tehdä niissä oman päänsä mukaan. Jos sinulle teinin huoneen siivous tai naaman ilmeet on ISOJA asioita joihin koko perheen turvallisuudentunne perustuu, niin enpä ihmettele että teillä riidellään paljon.
30
Siis teineiltä ei voi vaatia mitään, koska on kuohuntavuodet menossa?
Eipä ole ihme, että lapset ja nuoret voivat niin pahoin nykyisin, kun mitään rajoja ei ole.
Sääli, että nämä teidän kakarat ovat minun herranterttujeni urheiluseuroissa jne.
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/rajojen_asettaminen_nuorel…
Kuten tuosta linkistä selviää, sovituista säännöistä on pidettävä kiinni, mutta jokainen perhe päättää itse mitä ne säännöt ovat (lukuun ottamatta noita "punaisia" asioita).
kuuluu teinin elämään ja kuvaa sisällä olevaa kaaosta. Se on hänelle se järjestys, mistä löytää kyllä kaiken.
Itse elin myös kaaoksessa murkkuiässä ja nykyään tykkään järjestyksestä. Onneksi minulla oli leväperäinen äiti, joka pani vain oven kiinni. Kunnon ihminen minusta on kasvanut. Äidin kanssa nauretaan joskus näitä minun murrosiän juttuja yhdessä.
ulos sillä nipottamisella. Vain perheenäiti tietää, miten hommat tehdään oikein tai häntä sitten niin ärsyttää.
Teinit ei viihdy kotona mäkättävän äidin luona ja mies lähtee kavereiden luo kun ei kestä sitä mäkättävää vaimoa.
Antakaa niiden muidenkin perheenjäsenten hengittää hiukan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2012 klo 14:41"]
Ei siivoa huonetta, kun häntä ärsyttää kun käsketään eli ei siivoa kiusallaankaan
Ei mene koiran kanssa ulos samasta syystä
Etsii jotain esim kaapista ja ei "muka löydä" tyyliin katsoo joka hyllylle ja joka purkkiin paitsi siihen missä tavara on... koska suuttui kun en antanut hänelle tavaraa pyynnöstä. Sitten kiukuttelee "kun ei löydä, kun minä olen piilottanut"
Samalla tavalla ei löydä pestyjä vaatteita ja taas syy suuttua
Lupaa ja lupaa kaikkia, mutta jos on pahalla päällä kun pitäisi toteuttaa niin ei pidä lupaustaan
Haukkuu kotiruokaa jatkuvasti
Tietsikkakielto/kaverikielto/tv-kielto auttavat vähän aikaa, mutta kun rahgastus on ohi, sama jatkuu
MENEE NIIN HERMOT, olenko huomaamatta koko kiukuttelua, kun tekee sen minua ärsyttääkseen. Lopettaisiko jos en menisi mukaan ts. en kommentoisi mitään
[/quote]
Rankaise sitä. Älä enää tee sille ruoka. Älä siivoa sen huonetta. Kaikki elektroniikka pois kokonaan. Kotiaresti. Viikkorahat pois kokonaan. Lopeta sen harrastukset.
Tee noin aluksi. Jos ei vieläkään opi niin lisää rangaistuksia.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2012 klo 09:30"]
vaatii tiettyä siivousta ja tiettyjä tapoja (matot ulos joka lauantai, päiväpeite aina tietyllä tavalla, maton hapsut pitää kammata jne.) niin teini kapinoi äitiä vastaan äärettömällä sotkulla, koska tietää sen ärsyttävän. Ja äitihän menee halpaan, repii pelihousunsa ja huutaa - ja kas, teini voitti pelin! Hän onnistui ärsyttämään aikuisen olemaan kaikkea muuta kuin aikuinen. Tällöin aikuista voi avoimesti halveksia. Mutta jos äiti ei tee huoneesta isoa numeroa, ei kiristä viikkorahalla tai tietokonevuoroilla vaan antaa ymmärtää, että hän kunnioittaa lapsen omaa tilaa, joka on todella lapsen oma valtakunta, niin yllättäen se huone pysyy lapselle kohtalaisen siistinä (ei ehkä täytä nipoäidin kriteerejä, mutta ei ole kaatopaikka vaan asuintila tyhjine lattioineen ja päiväpeitteineen. Teinille on helpointa antaa lisää liekaa jättämällä teinin huone omaan arvoonsa. Itsenäistyminen alkaa pienistä jutuista!
Mutta minulle on ainakin todella vaikea olla naputtamatta sotkuista...
ja rahalla en voi kiristää, koska saa rahaa muualtakin (hoitaa naapurin lapsia) ja niitä rahoja en voi ottaa pois tietenkään
Tietenkin voit kiristää. Ilmoitat että tästä lähtien et saa enää mitään rahaa sinulta. Ilmotat myös että et enää maksa hänen puhelin tai nettilaskujaan. Vaatteita ostat vain sieltä mistä sinä haluat ja ne mitä sinä haluat. En usko että lapsesi tienaa niin paljon että voi kustantaa ne kaikki. Ilmoitat hänelle myös että koska käyttäydyt noin niin sinä päivänä kun hän täyttää 18 vuotta niin saa etsiä uuden kodin.
Tavarat mitä viet hänelle, laitat pöydälle tms.
Jos huone ei ole siisti, tietsikalle ei mennä.
JA NÄMÄ PIDÄT.
Ja teini-ikäisen kuuluu käydä vanhempien hermoille, jotkut pitävät hermonsa ja kasvavat ihmisenä.
t: jo toisen teinin äiti, eka muutti jo pois