Mitäs tähän mammat sanotte "Katainen haluaa äidit kotoa töihin"
Kommentit (23)
että mitä sosiaalietuuksia muka sitä saa? Ihan kotihoidon tuella sitä kituutetaan omasta valinnasta,ja miehen palkalla. Samaa tukea saan, jos menen töihin ja annan muksun hoitoon vaikka anopille.
Veroja se Katainen vaan haluaa. Lisää veroja. Ahne paska.
Minusta tämä on hyvä keskustelun avaus. Siis jos tämä johtaa oikeasti siihen, että Suomen systeemiä tarkastellaan ja myös kehitetään.
Siis ei niin, että mennään nykyisellä systeemillä ja äidit vain osa-aikatöihin aikaisemmin. Vaan niin, että päivähoidossa on enemmän vaihtoehtoja, myös niissä ajoissa ja päivissä. Esim. se 5h/pvä on mahdoton työmatkoineen, jos tekisi 30h/vko. Nyt on joko 5h/pvä tai täysi päivä, en kai minä ala maksamaan täyttä hoitomaksua, jos lapsi ei ole koko päivää hoidossa ja minä saan vähemmän palkkaa. Voitaisiin mennä siihen, että maksettaisiin niistä todellisista hoitotunneista > vähenisi myös se lasten "turhaan" hoidossa pitäminen eli kun on niitä vanhempia, jotka vie vapaapäivinään lapsen hoitoon jne.
Työelämää tulisi kehittää niin, että se suosisi osa-aikatyötä. Nyt se on monella alalla mahdottomuus. Itse jäisin mielelläni osa-aikaiselle, mutta ei se ole niin yksinkertaista. Työnantajan ei ole mitään järkeä palkata toista työntekijää 7-10h/vko tekemään osaa töistäni. Eli jos jään osa-aikaiselle, teen saman määrän töitä pienemmällä palkalla ja lyhyemmässä ajassa. Siksi siis olin kotona mahdollisimman pitkään, melkein 5v lapsia hoitamassa ja palasin sitten täyteen työviikkoon. Olisin voinut palata aiemmin ja tekisin ehkä vieläkin osa-aikaista viikkoa jos se olisi mitenkään järkevä. Mutta kun ei ole.
Ja miksi tämä täytyy mennä heti siihen, että kotiäidit nyt siivoamaan tai kaupan kassalle sitten. Eikö voisi miettiä, miten jokainen kotona oleva vanhempi voisi palata oman alansa töihin osa-aikaisena? Onko vaikkapa toimistotyötä mahdollista tehdä vaikka iltaisin tai viikonloppuisin, kun isä on kotona lasten kanssa? Tai osittain etänä?
Esimerkkejä on vaikka kuinka. Systeemiä voisi ihan oikeasti kehittää siihen suuntaan, että työ- ja perhe-elämän yhdistäminen olisi helpompaa ja osa-aikatyö perheille todellinen vaihtoehto.
Ja ei, en ole kokoomuksen kannattaja, mutta minä tekisin mieluusti osa-aikatöitä lasten ollessa pieniä, jos se vain olisi järkevää perheen kannalta. Nykysysteemillä ei ole.
Ensin pitäisi saada työpaikka jokaiselle ex-kotiäidille. Terveisin työtön kotiäiti, jonka kuopus on jo ammattikoulussa.
Minusta on väärin, että kotiin pitäisi jäädä vaikka kalliistikoulutettu lääkäriäiti, kun sen sijaan upseeri-isä on kokoaikatyössä.
Tosin edellämainitut ammattiryhmät eivät ehkä ole todennäköisimmät tuohon esimerkkiin, mutta kyllä sairaanhoitajaäiti jää mieluummin kotiin kuin asentajaisä.
Naisten osa-aikatyö huonontaisi nuorten ja perheellisten naisten asemaa työmarkkinoilla entisestään. Sen sijaan pitäisi laajentaa vuorotteluvapaan ja osa-aikalisän mahdollisuuksia, tasapuolisesti kaikenikäisille ja molemmille sukupuolille.
Siinähän avautuisi osa-aikatyömahdollisuus jollakin pienen lapsen vanhemmalle, jos vaikka ikääntyvä työntekijä jäisi osa-aikavapaalle ja tekisi lyhempää työpäivää.