Esikoinen mustis -kantoi pikkuveljen roskikseen..!
Ei helv... Meidän 4-vuotias taitaa olla aika mustasukkainen kuopuksesta, 3.viikkoinen.
Päivällä kuului hirveää huutoparkua ja kun juoksin katsomaan,. niin esikoinen oli kantanut pikkuveikan roska-astiaan.
miten tähän nyt pitäis suhtautua? Rangaistus? Järkipuhe? Sisarusten erottaminen toisistaaan`? Onko normaalia?
Kommentit (2)
Olen toki koittanut huomioida esikoista mahd. paljon. Tilanne sai alkunsa kun esikko ilmoitti että nyt vauvan voi viedä pois.. eli ilmeisesti kolmessa viikossa uutuuden viehätys ehti kadota ja lapsi kyllästyi pikkuveliin.
Kun sitten kerroin ettei pientä palauteta mihinkään vaan se jää meille pysyväksi, niin esikoinen siitä suuttui ja sitten vähän myöhemmin tosiaan kantoi pikkuvelin kesken päiväunien roskikseen.. Apua.. tuntuu tosi pahalta molempien puolesta.
Ap
Olen aina ihmetellyt näitä mustis-kertomuksia, missä ihan pienetkin lapset näin konkreettisesti suhtautuvat pikku vauvaan..
Meillä mustasukkaisuus on ilmennyt lievempänä. Ns. normaalina.
Mitä rangastusta annat 4.vuotiaalle, joka ajatteli vain päästä eroon kotiin tulleesta tungettelijasta, joka vie äidin ajan, ja kaikkien huomion ja jonka takia äidillä ei ole enää aikaa hänelle? -Poistetaan se ylimääräinen kotoa, laitetaan roskiin.
Vietätkö aikaa isomman kanssa kahden kesken? Otatko mukaan vauvan hoitoon, ison sisaren tehtäviin? Auttamaan äitiä, leikittämään vauvaa ja sitten: Katso, vauva hymyilee, se tykkää sinusta, v auva ajattelee, että tuossa on minun isoveli, onpa se kiva, ihana, reipas, jne jne.
Ja sitten katsotaan isomman vauva-ajan kuvia, muistellaa millainen hän oli vauvana.
ja sitten lapsi pitäisi saada tajuamaan, että pienempi ei vie äidin rakkautta, äiti rakasta a edelleen esikoista.